sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropský MetOp-C na kosmodromu

Pokud bychom za startovní výstřel předstartovních příprav družic považovali jejich přílet na kosmodrom, pak se v případě evropské meteodružice MetOp-C tato fáze již rozběhla. Na letiště u města Cayenne ve Francouzské Guyaně totiž 20. června přistál první ze tří transportních letounů Antonov. V jeho útrobách bychom našli 11 kontejnerů s vybavením pro manipulaci se sondou na kosmodromu, ale i s počítačovými prvky, které budou v dalších týdnech potřeba. Za pár dní dosedl na ranvej i druhý letoun, který transportoval dva hlavní moduly družice a celý transport byl zakončen třetím letem, v rámci kterého se do Jižní Ameriky dostaly solární panely.

První ze tří letounů Antonov pro misi MetOp-C
První ze tří letounů Antonov pro misi MetOp-C
Zdroj: http://blogs.esa.int/

V těchto dnech jsou již přípravy na vypuštění v plném proudu. Půjde o start třetí družice z programu Meteorological Operational, která poletí na polární dráhu. Ostatně z názvu programu a pořadí aktuálního startu je už na první pohled jasné, odkud vzala družice MetOp-C své označení.

Stavba MetOp-C
Stavba MetOp-C
Zdroj: https://airbus-h.assetsadobe2.com

Program Meteorological Operational zajišťuje ESA pro Eumetsat, což je evropská organizace pro využívání meteorologických družic. První dvě družice z tohoto programu, tedy MetOp-A a MetOp-B letěly do vesmíru v letech 2006 a 2012, Aktuálně připravovaná MetOp-C má odstartovat ještě letos a jejím úkolem je pokračovat v úspěšné sérii jedněch z nejdůležitějších senzorů pro předpověď počasí, které jsou dnes ve vesmíru.

Tím, že se nové družice vypouští v rozmezí 5 – 6 let, je zajištěna kontinuální dodávka vysoce kvalitních dat pro středně- i dlouhodobé předpovědi počasí včetně monitorování klimatu do roku 2023. MetOp-A a MetOp-B sice veřejnost většinou nezná, ale právě díky těmto družicím se naše společnost dočkala zlepšených předpovědí počasí. Kromě jiného to platí díky jejich schopnosti měřit teplotní a vlhkostní profily z relativně nízké oběžné dráhy, která leží 800 kilometrů nad Zemí. MetOp-C má zajistit, aby tato pozorování byla v budoucnu dostupná dennodenně.

Ekonomické a sociální přínosy přesné předpovědi počasí jsou větší, než se může na první pohled zdát. Ono totiž nejde jen o to, že se lidé mohou více spolehnout na předpověď a přizpůsobit tomu třeba své oblečení na další den. Přesná předpověď počasí je klíčová pro sklízení plodin, lesní hospodářství a další obory lidské činnosti. V extrémních případech mohou poznatky o vývoji nebezpečných projevů počasí zachránit lidské životy, případně hmotný majetek.

Vykládání transportního kontejneru z letounu.
Vykládání transportního kontejneru z letounu.
Zdroj: http://blogs.esa.int

„MetOp nás přenesl do nové éry sledování zemského počasí, klimatu a prostředí celkově. Výrazně vylepšil meteorologickou operativnost, především pak numerické předpovědní modely,“ uvedl Stéfane Carlier, projektový manažer MetOp-C a dodal: „Ze všech zdrojů dat tvořily údaje z MetOp-A a MetOp-B zhruba třetinu. MetOp-C zajistí pokračování těchto služeb až do příchodu nové generace družic MetOp, které po vstupu do služby poskytnou ještě přesnější údaje.“

Vědecké přístroje na družici MetOp.
Vědecké přístroje na družici MetOp.
Zdroj: https://www.eumetsat.int

Jeho slova potvrzuje vědec Dieter Klaes, který se podílí na programu Eumetsat Polar System: „Přístroj IASI (Infrared Atmospheric Sounding Interferometer) je klíčovým prvkem pro vytváření numerických modelů pro předpověď počasí. Právě tento přístroj byl stěžejní pro výrazné zlepšení v předpovědích počasí až na 10 dní dopředu, které jsme zažili v uplynulém desetiletí. Program MetOp si i nadále udržuje pozici pokročilé technologie – použité nástroje jsou stále technologickou špičkou. Očekáváme, že přidání dalšího zdroje informací, pokud tedy bude MetOp-C funkční, bude mít další pozitivní dopad na kvalitu předpovědi.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://geospatialmedia.s3.amazonaws.com/…/MetOp-C-credits-Airbus-1024×683.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/07/P1000164-1024×683.jpg
https://airbus-h.assetsadobe2.com/…toulouse-2.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/07/P6261088-1024×768.jpg
https://www.eumetsat.int/…RevisionSelectionMethod=LatestReleased&Rendition=Web

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Geo
Geo
6 let před

Tohle je přesně ta věda, která je jednou z nejdůležitějších z hlediska přínosu, která ale nikoho moc nezajímá, neb to není show 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.