Stavba Orionu pro první ostrou misi

Nová americká kosmická loď Orion sice už absolvovala jeden zkušební let, ale mise EFT-1 v prosinci roku 2014 měla ověřit jen základní systémy jako byl tepelný štít, nebo padáky. Skutečnou zkoušku ohněm, kdy bude vystaven reálným podmínkám, jaké jej čekají v ostrém provozu, bude až mise EM-1. V jejím rámci loď bez posádky poletí k Měsíci a pak se zase vrátí na Zemi, kde přistane. Do startu této mise sice ještě zbývají skoro dva roky, ale pokroky v montáži jsou jasně vidět. Dnešní krátký článek Vám přináší několik týdnů staré fotografie, které před pár dny zveřejnila NASA a ESA.

Montážní hala, kde se připravuje návratová kabina lodi Orion.

Montážní hala, kde se připravuje návratová kabina lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Návratová kabina lodi Orion.

Návratová kabina lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/

Kolem Orionu je pořád živo.

Kolem Orionu je pořád živo.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Konstrukce tepelného štítu a panely tepelné ochrany pro stěny lodi.

Konstrukce tepelného štítu a panely tepelné ochrany pro stěny lodi.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Panely tepelné ochrany.

Panely tepelné ochrany.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Povedený pohled na vnitřní kostru tepelného štítu.

Povedený pohled na vnitřní kostru tepelného štítu.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.

Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Panel tepelné ochrany pro vnější stěnu lodi Orion.

Panel tepelné ochrany pro vnější stěnu lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

V německých Brémách byl do servisního modulu nainstalován hlavní motor, který dříve sloužil jako systém Orbital Manoeuvre System (OMS-E) na amerických raketoplánech a absolvoval 19 misí.

V německých Brémách byl do servisního modulu nainstalován hlavní motor, který dříve sloužil jako systém Orbital Manoeuvre System (OMS-E) na amerických raketoplánech a absolvoval 19 misí.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/02/Orion-SM-performing-burn.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1730/41443863235_5ac9c852d9_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1756/41443862455_da23bc4b25_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/897/41443859175_d654bfcd85_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1734/41443857835_53a4766aaf_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1736/41443856905_e0359542f9_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/874/41443854845_a8823d9521_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1750/28472726408_c0e5d7e434_k.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f29bdc795893b04c8efbbc28e9a37204&oe=5B800BA4

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

test1
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

36 komentářů ke článku “Stavba Orionu pro první ostrou misi”

  1. Lukas napsal:

    Zial to tempo je velmi pomale.myslim ze zakladny koncept lode orion siaha az do roku 2004 kedy bush vyhlasil projekt constelation.ak to mam porovnat s programom apollo tak je to bieda.je to ako cakanie na godota

  2. Jaroslav Jansa napsal:

    Aspoň něco. NASA dostal k činosti J.Gagarin a teď Elon Musk.

  3. Pavel Kralicek napsal:

    Vzdycky me prekvapi jak maly Orion je…pro me je to stale jeste jen “kapsle”. Skutecna vesmirna lod jeste nebyla postavena a doufam, ze uz se brzy dockame BFS…ta uz si to oznaceni “lod” konecne zaslouzi!;-)

    • Jiný Honza napsal:

      Bohužel jsme se narodili na dně hluboké gravitační studny a naši teoretičtí fyzici řeší místo pohonu kosmických lodí to, kolik andělů se vejde na jednu desetirozměrnou strunu. Tedy pardon, jestli jsem se v tématu o nějakou stovku let spletl. 🙂

      Za stávajícího stavu techniky bude kosmická loď (pro start a přistání na Zemi) buď minimalistická kapsle, nebo předražená větší kapsle. A to bude bohužel platit i pro BFS. Samozřejmě nějaké zlepšení proti Sojuzu nebo Orionu bude, ale zázraky neumí ani Elon.

      • pbpitko napsal:

        Úlohou teoretických aj experimentálnych fyzikou sú celkom iné problémy ako riešiť raketové pohony.
        To treba prenechať technikom. Rakety s obrovským ťahom budú ešte veľmi dlho rovnaké ako teraz. Na obrovské ťahy stále máme iba chemický pohon, a dlho to tak ešte zostane. Čítaš príliš Sci-Fi, drž sa u Zemi, ináč budeš permanentne frustrovaný.

      • Hawk napsal:

        To jsem se zde snazil vysvetlit tez a bez valneho uspechu, ze se zadna revoluce i pres uspechy SpaceX nekona, aplikovane technologie v letecke doprave a kosmonautice jsou zalozeny na poznatcich 2.svetove valky a starsich. Od te doby se udelalo par pokusu se scramjetem, ale bez aplikace v praxi. Pokud budou ekonomiky bohatnout, tak cena sama o sobe nemusi byt problem. Problem je nefexibilita, vysoka mira rizika, a neprakticnost samotneho systemu kosmicke dopravy, dobra pripravy, start a prubeh letu, kdy se sedite na hromade vybusne smesi a po startu se jako bonus odhazuji casti dopravniho systemu. A vychodisko, treba v podobe orbitalniho vytahu, v nedohlednu.

        • Honza napsal:

          Jasně, a první rakety s reaktivním pohonem založeným na expanzi spalin používala Čína už nejmíň ve 13. století. V principu je to stále totéž. Porovnání s SRB je to asi stejně kvalitní, jako Vaše tvrzení o poznatcích z první poloviny 20. století. Jasně, žádný další průlom jsme v praxi neviděli, na to prostě zatím technologie nestačí. Ovšem stávající metoda se neustále vylepšuje, zejména v posledních letech, podle zájmu. Dokud nebudou dlouhé průmyslově vyráběné nanotrubičky nebo něco obdobného, tak výtah prostě nebude. Což ovšem neznamená, že se na tom nepracuje.

    • Jirka Hadac napsal:

      Jojo, kazde kilo lodi se pri pristani pozna. A kazde to kilo se musi ubrzdit a pri vstupu do atmosfery se musi zbavit sve obrovske energie, ktera by ohrala strasnou spoustu vody, tusim ze sou to desitky kilo vody, jak uvadi J. Kousal v prednasce o tepelnych stitech. Az mi to vyrazilo dech, kdyz sem to poslouchal. Nedivim se tem rozmerum, ani tomu, ze jsou male

  4. Jiří Hošek napsal:

    Trochu mě u těchto starých fotografií chybí údaj o datu pořízení. „Nahráno 25. května 2018“ je zavádějící údaj.
    Takto vypadal Orion pro misi EM-1 před čtyřmi měsíci:
    https://c1.staticflickr.com/5/4627/38766725600_bb2656a00e_b_d.jpg

  5. Matouš Klugar napsal:

    „Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.“
    Hned se mně vybavil film Transformers 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.