Stavba Orionu pro první ostrou misi

Nová americká kosmická loď Orion sice už absolvovala jeden zkušební let, ale mise EFT-1 v prosinci roku 2014 měla ověřit jen základní systémy jako byl tepelný štít, nebo padáky. Skutečnou zkoušku ohněm, kdy bude vystaven reálným podmínkám, jaké jej čekají v ostrém provozu, bude až mise EM-1. V jejím rámci loď bez posádky poletí k Měsíci a pak se zase vrátí na Zemi, kde přistane. Do startu této mise sice ještě zbývají skoro dva roky, ale pokroky v montáži jsou jasně vidět. Dnešní krátký článek Vám přináší několik týdnů staré fotografie, které před pár dny zveřejnila NASAESA.

Montážní hala, kde se připravuje návratová kabina lodi Orion.

Montážní hala, kde se připravuje návratová kabina lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Návratová kabina lodi Orion.

Návratová kabina lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/

Kolem Orionu je pořád živo.

Kolem Orionu je pořád živo.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Konstrukce tepelného štítu a panely tepelné ochrany pro stěny lodi.

Konstrukce tepelného štítu a panely tepelné ochrany pro stěny lodi.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Panely tepelné ochrany.

Panely tepelné ochrany.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Povedený pohled na vnitřní kostru tepelného štítu.

Povedený pohled na vnitřní kostru tepelného štítu.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.

Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Panel tepelné ochrany pro vnější stěnu lodi Orion.

Panel tepelné ochrany pro vnější stěnu lodi Orion.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

V německých Brémách byl do servisního modulu nainstalován hlavní motor, který dříve sloužil jako systém Orbital Manoeuvre System (OMS-E) na amerických raketoplánech a absolvoval 19 misí.

V německých Brémách byl do servisního modulu nainstalován hlavní motor, který dříve sloužil jako systém Orbital Manoeuvre System (OMS-E) na amerických raketoplánech a absolvoval 19 misí.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/02/Orion-SM-performing-burn.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1730/41443863235_5ac9c852d9_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1756/41443862455_da23bc4b25_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/897/41443859175_d654bfcd85_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1734/41443857835_53a4766aaf_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1736/41443856905_e0359542f9_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/874/41443854845_a8823d9521_k.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1750/28472726408_c0e5d7e434_k.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f29bdc795893b04c8efbbc28e9a37204&oe=5B800BA4

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

36 komentářů ke článku “Stavba Orionu pro první ostrou misi”

  1. Lukas napsal:

    Zial to tempo je velmi pomale.myslim ze zakladny koncept lode orion siaha az do roku 2004 kedy bush vyhlasil projekt constelation.ak to mam porovnat s programom apollo tak je to bieda.je to ako cakanie na godota

  2. Jaroslav Jansa napsal:

    Aspoň něco. NASA dostal k činosti J.Gagarin a teď Elon Musk.

  3. Pavel Kralicek napsal:

    Vzdycky me prekvapi jak maly Orion je…pro me je to stale jeste jen “kapsle”. Skutecna vesmirna lod jeste nebyla postavena a doufam, ze uz se brzy dockame BFS…ta uz si to oznaceni “lod” konecne zaslouzi!;-)

    • Jiný Honza napsal:

      Bohužel jsme se narodili na dně hluboké gravitační studny a naši teoretičtí fyzici řeší místo pohonu kosmických lodí to, kolik andělů se vejde na jednu desetirozměrnou strunu. Tedy pardon, jestli jsem se v tématu o nějakou stovku let spletl. 🙂

      Za stávajícího stavu techniky bude kosmická loď (pro start a přistání na Zemi) buď minimalistická kapsle, nebo předražená větší kapsle. A to bude bohužel platit i pro BFS. Samozřejmě nějaké zlepšení proti Sojuzu nebo Orionu bude, ale zázraky neumí ani Elon.

      • pbpitko napsal:

        Úlohou teoretických aj experimentálnych fyzikou sú celkom iné problémy ako riešiť raketové pohony.
        To treba prenechať technikom. Rakety s obrovským ťahom budú ešte veľmi dlho rovnaké ako teraz. Na obrovské ťahy stále máme iba chemický pohon, a dlho to tak ešte zostane. Čítaš príliš Sci-Fi, drž sa u Zemi, ináč budeš permanentne frustrovaný.

      • Hawk napsal:

        To jsem se zde snazil vysvetlit tez a bez valneho uspechu, ze se zadna revoluce i pres uspechy SpaceX nekona, aplikovane technologie v letecke doprave a kosmonautice jsou zalozeny na poznatcich 2.svetove valky a starsich. Od te doby se udelalo par pokusu se scramjetem, ale bez aplikace v praxi. Pokud budou ekonomiky bohatnout, tak cena sama o sobe nemusi byt problem. Problem je nefexibilita, vysoka mira rizika, a neprakticnost samotneho systemu kosmicke dopravy, dobra pripravy, start a prubeh letu, kdy se sedite na hromade vybusne smesi a po startu se jako bonus odhazuji casti dopravniho systemu. A vychodisko, treba v podobe orbitalniho vytahu, v nedohlednu.

        • Honza napsal:

          Jasně, a první rakety s reaktivním pohonem založeným na expanzi spalin používala Čína už nejmíň ve 13. století. V principu je to stále totéž. Porovnání s SRB je to asi stejně kvalitní, jako Vaše tvrzení o poznatcích z první poloviny 20. století. Jasně, žádný další průlom jsme v praxi neviděli, na to prostě zatím technologie nestačí. Ovšem stávající metoda se neustále vylepšuje, zejména v posledních letech, podle zájmu. Dokud nebudou dlouhé průmyslově vyráběné nanotrubičky nebo něco obdobného, tak výtah prostě nebude. Což ovšem neznamená, že se na tom nepracuje.

    • Jirka Hadac napsal:

      Jojo, kazde kilo lodi se pri pristani pozna. A kazde to kilo se musi ubrzdit a pri vstupu do atmosfery se musi zbavit sve obrovske energie, ktera by ohrala strasnou spoustu vody, tusim ze sou to desitky kilo vody, jak uvadi J. Kousal v prednasce o tepelnych stitech. Az mi to vyrazilo dech, kdyz sem to poslouchal. Nedivim se tem rozmerum, ani tomu, ze jsou male

  4. Jiří Hošek napsal:

    Trochu mě u těchto starých fotografií chybí údaj o datu pořízení. „Nahráno 25. května 2018“ je zavádějící údaj.
    Takto vypadal Orion pro misi EM-1 před čtyřmi měsíci:
    https://c1.staticflickr.com/5/4627/38766725600_bb2656a00e_b_d.jpg

  5. Matouš Klugar napsal:

    „Detailní pohled na panel tepelné ochrany určený pro sekci kabiny s okny.“
    Hned se mně vybavil film Transformers 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.