Evropská kosmická agentura má v programu americké lodi Orion významný úkol – postavit servisní modul, který bude lodi dodávat energii, vodu, či vzduch. Nyní přišel významný posun vpřed, protože na své místo už byly umístěny všechny palivové nádrže a testují se i solární panely. V harmonogramu do startu nepilotované mise EM-1 v roce 2019 však stále zbývá ještě mnoho důležitých kroků. Odeslání hotového servisního modulu do Spojených států je zatím plánováno na léto. V USA pak servisní modul podstoupí další zkoušky a nakonec se dočká spojení s návratovou kabinou a dalším hardwarem.
V německých Brémách, v hale firmy Airbus byly do útrob servisního modulu umístěny čtyři nádrže s celkovým objemem 8 000 litrů, do kterých bude před startem napuštěno palivo a okysličovadlo. Nádrže vytváří dvě sekce, které jsou propojeny hustou sítí rozvodů s 33 raketovými motory.
Součástí modulu je i řídící systém, který se na základě dat ze senzorů rozhoduje o dalších krocích a sleduje i stav systémů. „Uložení nádrží je významný milník a velký krok vstříc zahájení závěrečných zkoušek, které proběhnou tady v Evropě,“ oznámil Thierry Kachler, vedoucí evropského týmu lodi Orion zaměřeného na pohonný systém.
V Nizozemí se zatím testují solární panely, které budou na oběžné dráze vyrábět elektřinu pro celou loď. Při startu budou tyto křehké konstrukce složené, aby odolaly vibracím, které nebudou na raketě Space Launch System malé. Jakmile se kosmická loď ve vesmíru oddělí od horního stupně nosné rakety, solární panely se vyklopí, otočí směrem ke Slunci a začnou vyrábět elektřinu.
Aby bylo jisté, že panely budou po náročném startu fungovat, podrobili je evropští inženýři opravdu důkladným zkouškám. Při nich byly panely vystaveny zátěži, která dokonce přesahuje očekávané limity. Součástí zkoušek byly i vibrační testy, při kterých je testovaný hardware uložen na chvějící se stůl, nebo akustické zkoušky, při kterých se panely položily před extrémně výkonné reproduktory, které napodobují drsné podmínky při startu. Jakmile budou zkoušky hotové, budou panely odeslány do Brém, kde se spojí se zbytkem servisního modulu.
Zdroje informací:
http://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/17471726-1-eng-GB/Orion_service_module_fuel_tank_installation.jpg
http://www.esa.int/…/17471800-2-eng-GB/Orion_service_module_fuel_tank.jpg
http://www.esa.int/…/17471689-1-eng-GB/Orion_solar_wing_testing.jpg
http://www.esa.int/…/15702374-2-eng-GB/Orion_spacecraft_exploded_view.png
Upřesnění termínu „léto“ pro dodání servisního modulu do USA:
Před pěti dny řekl viceprezident a programový manažer pro Orion společnosti Lockheed Martin Space Systems Mike Hawes, že dodání servisního modulu do USA je očekáváno na začátek července.
Díky moc!
Při nich byly panely vystaveny zátěži, která dokonce přesahuje očekávané limity.
Pousteli Evu a Vaška :-O
Co to je ?
Vceku by mě zajímalo, čím je ta nádrž obalená. Napadly mě peltierovy články, ale příjde mi divné, že by chtěli nádrž ochlazovat pomocí kondukce přes stěny.
Víte někdo, co by to mohlo být? Ty zlaté proužky co vypadají jako mini solární panýlky 🙂
Tady se píše o velmi plochém topném systému:
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/blog/orion-propellant-tank-assembled/
Díky, takže naopak než jsem myslel, nechladí, ale hřeje 😉