Ředitel Kennedyho střediska, Bob Cabana dnes prezentoval stav připravenosti soukromých firem SpaceX a Boeing, které pro NASA budou zajišťovat dopravu astronautů na ISS. Největší pozornost si zasloužil slajd, který najdete pod tímto odstavcem. V něm jsou uvedeny i velmi zajímavé termíny – třeba že letos v srpnu poletí k ISS nepilotované lodě Crew Dragon i Starliner, ale i to, že bychom se ještě letos mohli dočkat i jejich pilotovaných verzí – Boeing v listopadu a SpaceX v prosinci. To bylo překvapivé, ale nejzajímavější byla informace o chystané zkoušce záchrany lodi Crew Dragon za letu. Ta se má totiž oproti dříve zvažovaným termínům urychlit velmi výrazně.
Až doposud se soudilo, že k tzv. In-flight abort testu dojde až po nepilotovaném letu. Na výše přiloženém slajdu je ale jasně uvedeno, že by k němu mělo dojít už v květnu letošního roku. Na internetu se okamžitě začalo spekulovat o tom, jak je to možné. Někteří zastávali názor, že jde o chybu, jiní zase tvrdili, že to bude asi stará informace, ale velmi zajímavý úhel pohledu přinesl na Twitteru Stephen Bates. V níže uvedeném tweetu totiž píše, že SpaceX od začátku plánovala provést In-flight abort test ještě před oběma testovacími lety. Původně k němu mělo dojít v dubnu, ale test se o měsíc posunul na květen. NASA tuto zkoušku nevyžaduje, ale SpaceX chce mít jistotu, že je loď bezpečná.
https://twitter.com/GoForStaging/status/976160019921092608
In-flight abort test je zkouška, při které se loď pokusí s pomocí vlastních motorů uniknout od letící rakety. Bude tím simulovat situaci, kdy na nosiči vznikne závada a loď se bude muset zachránit. Tyto zkoušky bývají mimořádně divácky atraktivní. O dalších novinkách kolem připravovaného In-flight abort testu Vás budeme samozřejmě informovat.
EDIT 21. března 11:15
Podle Chrise Gebhardta z webu nasaspaceflight jsou informace o In-flight abort testu Crew v květnu nesprávné. Ke zkoušce by podle něj mělo opravdu dojít mezi oběma letovými testy, které jsou skutečně plánovány na srpen a prosinec.
Quick update on the in-flight abort date for #SpaceX in this slide. That date is not accurate. The in-flight abort test will not occur in May, it will occur between the Demo-1 and Demo-2 flights, currently scheduled for August and December, respectively. https://t.co/WcuUoWpnCB
— Chris G (@ChrisG_SpX) March 20, 2018
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://pbs.twimg.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2014/05/MG_1887-647×531.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DYwGhXFU0AAqCp6?format=jpg&name=large
SpaceX má výhodu, že při in-flight abort testu zachrání nejen Dragona, ale i první stupeň rakety – předpokládám Block 5, který si tím možná odbude druhý či n-tý let a opět přistane. Test tedy bude vícenásobný.
Naopak se má za to, že první stupeň nebude při in-flight abortu zachráněn, takže se předpokládá, že SpaceX použije nějaký již letěný stupeň, kterého se tím „zbaví“.
To by se ho mohl zbavit autodestrukcí. Vyzkoušel by se další systém a při dobrém načasování by to mělo velký efekt, videa by oběhla svět tak jako červený auto s pozadím zeměkoule.
No tak nedava my moc smysl casovani udalosti na tom slide August – May – December.
Vypadá to neobvykle, ale termíny na slajdech nemusí být řazeny chronologicky.
Takže vlajku z ISS si odveze Boeing? To bude Elon zklamaný
Času je ještě hodně.
Myslím že nejaká vlajočka je len formalita aj ja by som bol rád za SpaceX ale tak bude to aj tak veľmi vyrovnaný súboj a 2 pilotavané lety v jeden mesiac to by bolo asi moc ale stále sa to môže zmeniť 🙂
Ty termíny v roce 2018 jsou tedy stále aktuální a dohady o zpoždění se tak nepotvrzují?
Upřímně řečeno tenhle slajd způsobil mezi všemi fanoušky velký zmatek, protože momentálně nevíme, čemu věřit.
Bude F9 kompletní,i s 2.stupněm,nebo jen 1.st a maketa 2.st+Dragon?Byla by škoda vyhodit celý funkční druhý stupeň.Max Q nastává při práci 1.st,pak asi dojde k destrukci zbytku rakety
Dříve se hovořilo jen o lehce upraveném prvním stupni bez horního stupně. Ještě předtím jsem zachytil zprávy o speciálním stupni, který by měl jen tři motory – protože by chyběl druhý stupeň a bylo potřeba méně paliva, nemuselo by letět všech 9 motorů. Ale, jak se to vyvíjelo ve skutečnosti těžko říct.
Dík Dugi,budeme se muset nechat překvapit.Tak se aspoň máme na co těšit,žejo!
No to určitě. 🙂
„aspoň máme na co těšit,žejo!“
To teda jo!
Emoce stoupají.
Díky za tyto zprávy 🙂
Nádhera…doufám že to překoná nával emocí při živém startu FH. To abych si pro jistotu nevyplácal všechnu dovolenou. 🙂
Opět super článek stejně jako ten výše o stanice u měsíce.
Zde teda půjde o motorické oddělení a následně přistání modulu na padácích?
Přesně tak, má záchrana probíhat. Celé to bude hodně podobné Pad abort testu, jen s tím rozdílem, že tehdy se simulovala záchrana z klidového stavu – https://www.youtube.com/watch?v=1_FXVjf46T8
Zdravím. Pořád jsem přemýšlel, co tam na to slajdu dělá Blue Origin, když se říká, že si to komplet financuje sám Bezos, teda s vyjímkou motorů. Už to vím, NASA podporuje dva milníky letos.
Mohl by mi, prosím, někdo rici, co znamená CCiCAP SAA. Poslední radek slidu, týká se SNC. Diky
CCiCAP – Commercial Crew integrated Capability
SAA – Space Act Agreement
Moc děkuji, mám radost hned dvakrát, to že vedle matadorů SX i BOE (velká poklona) žije něco, co je mi velmi sympatické.
Literally chases my dreams, too.
asi ste si nevsimli, ale ta prezentacia bola chybna. Ostal tam datum inflight abortu z casu, ked DM-1 bol planovany na April 18. Stale plati ze test bude s pouzitym flight article z DM-1 a az po DM-1 teda ASAP (asi september alebo potom) 🙂
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/85ucp9/spacex_inflight_abort_for_commercial_crew/
Díky, už o tom píše i Chris G.
opravdu by to mohlo byt impozantní jako od Blue Origin v r 2016