sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Záchrana pilotovaného Dragonu za letu už v květnu?

    Dragon Crew jak jej známe dnes spolu se svým „otcem“

    Ředitel Kennedyho střediska, Bob Cabana dnes prezentoval stav připravenosti soukromých firem SpaceX a Boeing, které pro NASA budou zajišťovat dopravu astronautů na ISS. Největší pozornost si zasloužil slajd, který najdete pod tímto odstavcem. V něm jsou uvedeny i velmi zajímavé termíny – třeba že letos v srpnu poletí k ISS nepilotované lodě Crew Dragon i Starliner, ale i to, že bychom se ještě letos mohli dočkat i jejich pilotovaných verzí – Boeing v listopadu a SpaceX v prosinci. To bylo překvapivé, ale nejzajímavější byla informace o chystané zkoušce záchrany lodi Crew Dragon za letu. Ta se má totiž oproti dříve zvažovaným termínům urychlit velmi výrazně.

    Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.
    Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com/

    Až doposud se soudilo, že k tzv. In-flight abort testu dojde až po nepilotovaném letu. Na výše přiloženém slajdu je ale jasně uvedeno, že by k němu mělo dojít už v květnu letošního roku. Na internetu se okamžitě začalo spekulovat o tom, jak je to možné. Někteří zastávali názor, že jde o chybu, jiní zase tvrdili, že to bude asi stará informace, ale velmi zajímavý úhel pohledu přinesl na Twitteru Stephen Bates. V níže uvedeném tweetu totiž píše, že SpaceX od začátku plánovala provést In-flight abort test ještě před oběma testovacími lety. Původně k němu mělo dojít v dubnu, ale test se o měsíc posunul na květen. NASA tuto zkoušku nevyžaduje, ale SpaceX chce mít jistotu, že je loď bezpečná.

    https://twitter.com/GoForStaging/status/976160019921092608

    In-flight abort test je zkouška, při které se loď pokusí s pomocí vlastních motorů uniknout od letící rakety. Bude tím simulovat situaci, kdy na nosiči vznikne závada a loď se bude muset zachránit. Tyto zkoušky bývají mimořádně divácky atraktivní. O dalších novinkách kolem připravovaného In-flight abort testu Vás budeme samozřejmě informovat.

    EDIT 21. března 11:15
    Podle Chrise Gebhardta z webu nasaspaceflight jsou informace o In-flight abort testu Crew v květnu nesprávné. Ke zkoušce by podle něj mělo opravdu dojít mezi oběma letovými testy, které jsou skutečně plánovány na srpen a prosinec.

    Zdroje informací:
    https://twitter.com/
    https://pbs.twimg.com/

    Zdroje obrázků:
    http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2014/05/MG_1887-647×531.jpg
    https://pbs.twimg.com/media/DYwGhXFU0AAqCp6?format=jpg&name=large

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    24 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    7 let před

    SpaceX má výhodu, že při in-flight abort testu zachrání nejen Dragona, ale i první stupeň rakety – předpokládám Block 5, který si tím možná odbude druhý či n-tý let a opět přistane. Test tedy bude vícenásobný.

    Petr Melechin
    7 let před

    Naopak se má za to, že první stupeň nebude při in-flight abortu zachráněn, takže se předpokládá, že SpaceX použije nějaký již letěný stupeň, kterého se tím „zbaví“.

    spodní voda
    spodní voda
    7 let před
    Odpověď  Petr Melechin

    To by se ho mohl zbavit autodestrukcí. Vyzkoušel by se další systém a při dobrém načasování by to mělo velký efekt, videa by oběhla svět tak jako červený auto s pozadím zeměkoule.

    entes
    entes
    7 let před

    No tak nedava my moc smysl casovani udalosti na tom slide August – May – December.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  entes

    Vypadá to neobvykle, ale termíny na slajdech nemusí být řazeny chronologicky.

    Kamil
    Kamil
    7 let před

    Takže vlajku z ISS si odveze Boeing? To bude Elon zklamaný

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Kamil

    Času je ještě hodně.

    Samo2
    Samo2
    7 let před
    Odpověď  Kamil

    Myslím že nejaká vlajočka je len formalita aj ja by som bol rád za SpaceX ale tak bude to aj tak veľmi vyrovnaný súboj a 2 pilotavané lety v jeden mesiac to by bolo asi moc ale stále sa to môže zmeniť 🙂

    Kamil
    Kamil
    7 let před

    Ty termíny v roce 2018 jsou tedy stále aktuální a dohady o zpoždění se tak nepotvrzují?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Kamil

    Upřímně řečeno tenhle slajd způsobil mezi všemi fanoušky velký zmatek, protože momentálně nevíme, čemu věřit.

    tonda
    tonda
    7 let před

    Bude F9 kompletní,i s 2.stupněm,nebo jen 1.st a maketa 2.st+Dragon?Byla by škoda vyhodit celý funkční druhý stupeň.Max Q nastává při práci 1.st,pak asi dojde k destrukci zbytku rakety

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  tonda

    Dříve se hovořilo jen o lehce upraveném prvním stupni bez horního stupně. Ještě předtím jsem zachytil zprávy o speciálním stupni, který by měl jen tři motory – protože by chyběl druhý stupeň a bylo potřeba méně paliva, nemuselo by letět všech 9 motorů. Ale, jak se to vyvíjelo ve skutečnosti těžko říct.

    tonda
    tonda
    7 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Dík Dugi,budeme se muset nechat překvapit.Tak se aspoň máme na co těšit,žejo!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  tonda

    No to určitě. 🙂

    jregent
    jregent
    7 let před
    Odpověď  tonda

    „aspoň máme na co těšit,žejo!“
    To teda jo!
    Emoce stoupají.
    Díky za tyto zprávy 🙂

    Chikmo
    Chikmo
    7 let před

    Nádhera…doufám že to překoná nával emocí při živém startu FH. To abych si pro jistotu nevyplácal všechnu dovolenou. 🙂
    Opět super článek stejně jako ten výše o stanice u měsíce.
    Zde teda půjde o motorické oddělení a následně přistání modulu na padácích?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Chikmo

    Přesně tak, má záchrana probíhat. Celé to bude hodně podobné Pad abort testu, jen s tím rozdílem, že tehdy se simulovala záchrana z klidového stavu – https://www.youtube.com/watch?v=1_FXVjf46T8

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    7 let před

    Zdravím. Pořád jsem přemýšlel, co tam na to slajdu dělá Blue Origin, když se říká, že si to komplet financuje sám Bezos, teda s vyjímkou motorů. Už to vím, NASA podporuje dva milníky letos.

    JanHonnza
    JanHonnza
    7 let před

    Mohl by mi, prosím, někdo rici, co znamená CCiCAP SAA. Poslední radek slidu, týká se SNC. Diky

    vj
    vj
    7 let před
    Odpověď  JanHonnza

    CCiCAP – Commercial Crew integrated Capability
    SAA – Space Act Agreement

    JanHonnza
    JanHonnza
    7 let před
    Odpověď  vj

    Moc děkuji, mám radost hned dvakrát, to že vedle matadorů SX i BOE (velká poklona) žije něco, co je mi velmi sympatické.
    Literally chases my dreams, too.

    Andy
    Andy
    7 let před

    asi ste si nevsimli, ale ta prezentacia bola chybna. Ostal tam datum inflight abortu z casu, ked DM-1 bol planovany na April 18. Stale plati ze test bude s pouzitym flight article z DM-1 a az po DM-1 teda ASAP (asi september alebo potom) 🙂

    https://www.reddit.com/r/spacex/comments/85ucp9/spacex_inflight_abort_for_commercial_crew/

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Andy

    Díky, už o tom píše i Chris G.

    Petr
    7 let před

    opravdu by to mohlo byt impozantní jako od Blue Origin v r 2016

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.