sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Záchrana pilotovaného Dragonu za letu už v květnu?

Dragon Crew jak jej známe dnes spolu se svým „otcem“

Ředitel Kennedyho střediska, Bob Cabana dnes prezentoval stav připravenosti soukromých firem SpaceX a Boeing, které pro NASA budou zajišťovat dopravu astronautů na ISS. Největší pozornost si zasloužil slajd, který najdete pod tímto odstavcem. V něm jsou uvedeny i velmi zajímavé termíny – třeba že letos v srpnu poletí k ISS nepilotované lodě Crew Dragon i Starliner, ale i to, že bychom se ještě letos mohli dočkat i jejich pilotovaných verzí – Boeing v listopadu a SpaceX v prosinci. To bylo překvapivé, ale nejzajímavější byla informace o chystané zkoušce záchrany lodi Crew Dragon za letu. Ta se má totiž oproti dříve zvažovaným termínům urychlit velmi výrazně.

Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.
Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Až doposud se soudilo, že k tzv. In-flight abort testu dojde až po nepilotovaném letu. Na výše přiloženém slajdu je ale jasně uvedeno, že by k němu mělo dojít už v květnu letošního roku. Na internetu se okamžitě začalo spekulovat o tom, jak je to možné. Někteří zastávali názor, že jde o chybu, jiní zase tvrdili, že to bude asi stará informace, ale velmi zajímavý úhel pohledu přinesl na Twitteru Stephen Bates. V níže uvedeném tweetu totiž píše, že SpaceX od začátku plánovala provést In-flight abort test ještě před oběma testovacími lety. Původně k němu mělo dojít v dubnu, ale test se o měsíc posunul na květen. NASA tuto zkoušku nevyžaduje, ale SpaceX chce mít jistotu, že je loď bezpečná.

https://twitter.com/GoForStaging/status/976160019921092608

In-flight abort test je zkouška, při které se loď pokusí s pomocí vlastních motorů uniknout od letící rakety. Bude tím simulovat situaci, kdy na nosiči vznikne závada a loď se bude muset zachránit. Tyto zkoušky bývají mimořádně divácky atraktivní. O dalších novinkách kolem připravovaného In-flight abort testu Vás budeme samozřejmě informovat.

EDIT 21. března 11:15
Podle Chrise Gebhardta z webu nasaspaceflight jsou informace o In-flight abort testu Crew v květnu nesprávné. Ke zkoušce by podle něj mělo opravdu dojít mezi oběma letovými testy, které jsou skutečně plánovány na srpen a prosinec.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://pbs.twimg.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2014/05/MG_1887-647×531.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DYwGhXFU0AAqCp6?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

SpaceX má výhodu, že při in-flight abort testu zachrání nejen Dragona, ale i první stupeň rakety – předpokládám Block 5, který si tím možná odbude druhý či n-tý let a opět přistane. Test tedy bude vícenásobný.

Petr Melechin
Petr Melechin
7 let před

Naopak se má za to, že první stupeň nebude při in-flight abortu zachráněn, takže se předpokládá, že SpaceX použije nějaký již letěný stupeň, kterého se tím „zbaví“.

spodní voda
spodní voda
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

To by se ho mohl zbavit autodestrukcí. Vyzkoušel by se další systém a při dobrém načasování by to mělo velký efekt, videa by oběhla svět tak jako červený auto s pozadím zeměkoule.

entes
entes
7 let před

No tak nedava my moc smysl casovani udalosti na tom slide August – May – December.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  entes

Vypadá to neobvykle, ale termíny na slajdech nemusí být řazeny chronologicky.

Kamil
Kamil
7 let před

Takže vlajku z ISS si odveze Boeing? To bude Elon zklamaný

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Času je ještě hodně.

Samo2
Samo2
7 let před
Odpověď  Kamil

Myslím že nejaká vlajočka je len formalita aj ja by som bol rád za SpaceX ale tak bude to aj tak veľmi vyrovnaný súboj a 2 pilotavané lety v jeden mesiac to by bolo asi moc ale stále sa to môže zmeniť 🙂

Kamil
Kamil
7 let před

Ty termíny v roce 2018 jsou tedy stále aktuální a dohady o zpoždění se tak nepotvrzují?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Upřímně řečeno tenhle slajd způsobil mezi všemi fanoušky velký zmatek, protože momentálně nevíme, čemu věřit.

tonda
tonda
7 let před

Bude F9 kompletní,i s 2.stupněm,nebo jen 1.st a maketa 2.st+Dragon?Byla by škoda vyhodit celý funkční druhý stupeň.Max Q nastává při práci 1.st,pak asi dojde k destrukci zbytku rakety

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tonda

Dříve se hovořilo jen o lehce upraveném prvním stupni bez horního stupně. Ještě předtím jsem zachytil zprávy o speciálním stupni, který by měl jen tři motory – protože by chyběl druhý stupeň a bylo potřeba méně paliva, nemuselo by letět všech 9 motorů. Ale, jak se to vyvíjelo ve skutečnosti těžko říct.

tonda
tonda
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dík Dugi,budeme se muset nechat překvapit.Tak se aspoň máme na co těšit,žejo!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tonda

No to určitě. 🙂

jregent
jregent
7 let před
Odpověď  tonda

„aspoň máme na co těšit,žejo!“
To teda jo!
Emoce stoupají.
Díky za tyto zprávy 🙂

Chikmo
Chikmo
7 let před

Nádhera…doufám že to překoná nával emocí při živém startu FH. To abych si pro jistotu nevyplácal všechnu dovolenou. 🙂
Opět super článek stejně jako ten výše o stanice u měsíce.
Zde teda půjde o motorické oddělení a následně přistání modulu na padácích?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Chikmo

Přesně tak, má záchrana probíhat. Celé to bude hodně podobné Pad abort testu, jen s tím rozdílem, že tehdy se simulovala záchrana z klidového stavu – https://www.youtube.com/watch?v=1_FXVjf46T8

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Zdravím. Pořád jsem přemýšlel, co tam na to slajdu dělá Blue Origin, když se říká, že si to komplet financuje sám Bezos, teda s vyjímkou motorů. Už to vím, NASA podporuje dva milníky letos.

JanHonnza
JanHonnza
7 let před

Mohl by mi, prosím, někdo rici, co znamená CCiCAP SAA. Poslední radek slidu, týká se SNC. Diky

vj
vj
7 let před
Odpověď  JanHonnza

CCiCAP – Commercial Crew integrated Capability
SAA – Space Act Agreement

JanHonnza
JanHonnza
7 let před
Odpověď  vj

Moc děkuji, mám radost hned dvakrát, to že vedle matadorů SX i BOE (velká poklona) žije něco, co je mi velmi sympatické.
Literally chases my dreams, too.

Andy
Andy
7 let před

asi ste si nevsimli, ale ta prezentacia bola chybna. Ostal tam datum inflight abortu z casu, ked DM-1 bol planovany na April 18. Stale plati ze test bude s pouzitym flight article z DM-1 a az po DM-1 teda ASAP (asi september alebo potom) 🙂

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/85ucp9/spacex_inflight_abort_for_commercial_crew/

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Andy

Díky, už o tom píše i Chris G.

Petr
7 let před

opravdu by to mohlo byt impozantní jako od Blue Origin v r 2016

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.