Je pravda, že v současné době není v provozu žádná technologie, která by servisovala družice, ale firma Orbital ATK připravuje možná ještě na konec letošního roku misi MEV-1, která by měla ozkoušet základní principy. Na letošní konferenci SATELLITE 2018 představila firma Orbital ATK novou generaci technologií určených pro servisování družic na oběžné dráze. Konkrétně jsme se dočkali představení dvou projektů: MEPs (Mission Extension Pods) a MRV (Mission Robotic Vehicle). Tyto dva projekty se mají připojit k vyvíjenému programu MEV (Mission Extension Vehicle), čímž vytvoří soubor produktů, který prodlužuje životnost družic na oběžné dráze.
Nové systémy mají zákazníkům umožnit větší flexibilitu při prodlužování životnosti a také větší efektivitu při opravách drahých družic. První z novinek se označuje MEP a jedná se o externí pohonné moduly, které se připojí ke stárnoucí družici. Tyto moduly pak mají zajistit až pět let služby. MEP je určen pro družice, kterým dochází palivo v nádržích, ale jinak jsou po technologické stránce funkční.
Instalace těchto modulů má pro zákazníky představovat jen malé riziko a operátory jistě potěší, že před instalací, během ní i po ní, budou mít neustále zajištěnou kontrolu nad satelitem. Moduly MEP nejsou plnohodnotné družice – jsou to jen subsystémy, které potřebují nějakou mateřskou družici, která je dopraví k cíli a nainstaluje na zákazníkovu družici. Tímto transportérem, který pojme až dvanáct modulů, má být druhá představená novinka – MRV, pro kterou bude instalování modulů MEP případně modulů od nich odvozených, primárním úkolem. Kromě toho by však MRV měl být schopen i složitějších úkolů jako je třeba servis pomocí robotické paže a podobně.
O vývoj se bude starat firma SpaceLogistics, což je dceřinná společnost Orbital ATK, přičemž tyto inovativní systémy by měly být k nasazení do akce připraveny v roce 2021. „Představení modulů MEP nám umožňuje nabídnout dodatečnou službu k již existujícímu projektu MEV, abychom mohli pokrýt potřeby průmyslových partnerů z hlediska jejich zájmu o nízké riziko a příznivé cenové náklady při udržování orientace geostacionárních družic všech typů,“ popsal Tom Wilson, prezident firmy SpaceLogistics a dodal: „Vždy jsme se zaměřovali na rozšiřování našich možností o širokou paletu logistických služeb ve vesmíru. Produkty MEV, MEP a MRV poskytují našim zákazníkům možnost zvolit si přesně takový druh prodloužení životnosti nebo opravy, které mohou potřebovat“
Oba nově představené produkty vychází z designu, který Orbital ATK používá v projektu MEV. Tato první generace družic zaměřených na prodlužování života by se měla dočkat prvního zástupce ještě na konci letošního roku, přičemž ve výrobě jsou celkem dva exempláře. MEV-2 by pak měl letět na začátku roku 2020. Každý MEV má mít životnost až 15 let, přičemž bude schopen provést velký počet spojování se stárnoucími družicemi.
Úkolem strojů MEV je spojit se se zákaznickou družicí a pomocí vlastních motorů zajistit její stabilizaci či přesun na jinou dráhu. O takové služby by měl být mezi provozovateli družic zájem – firma Intelsat se stala prvním zákazníkem, pro první dvě mise MEV.
Vytvořením tří produktů však snaha firmy nekončí. MEV, MEP a MRV jsou součástí dlouhodobého programu SpaceLogistics, jehož cílem je zřídit produktovou řadu řešení rozmanitých potřeb v oblasti logistiky ve vesmíru. Ať už jde o opravy, montáže, či kosmické přepravy. Firma již navázala spolupráci s americkými vládními agenturami, aby mohly společně pracovat na vývoji a implementaci nových schopností do flotily servisních družic. Tímto krokem se možnosti ještě výrazně rozšiřují. Ať už mluvíme o dalších generacích prodlužování životnosti, opravách družic, kosmické montáži velkých struktur, nebo o logistické služby pro kosmické stanice u Měsíce a jednou možná i u Marsu.
Zdroje informací:
https://www.orbitalatk.com/
http://spacenews.com/
http://parabolicarc.com/
Zdroje obrázků:
https://www.orbitalatk.com/…/NextGen_In-Orbit_Servicing/Images/MRV_MEP1.png
https://www.orbitalatk.com/…/NextGen_In-Orbit_Servicing/Images/MEVcore_small.jpg
Tohle by mohlo mít budoucnost. Asi ne v této podobě, ale je to zajímavý první krok. Dalším by mělo být dělat družice servisovatelné ve smyslu možnosti doplňovat palivo a vyměnit některé komponenty jako solární panel nebo modul se stabilizačními gyroskopy.
Stavba složité družice, jakými příkladně spojové družice zcela jistě jsou, trvá řádově pět let, obvyklá životnost je patnáct let. Je otázkou zda je vhodné prodlužovat životnost zařízení s dvacet let starou technologií.
Poruchy co do vybavení jsou ojedinělé, totéž platí o instalaci na dráhu, kdy příkladně nepodá nosič požadovaný výkon a spotřebuje se valná část médií na nápravu.
Svého času měl být servis, konkrétně vození družic k opravám na Zem a zpět, jednou z hlavních činností raketoplánů. Na dráze opravoval krom Hubbla jednu, pokud vím. Navíc pokud by se sečetly náklady na servisní mise raketoplánů k Hubblu, bylo by možná výhodnější pro výsledný badatelský efekt, za srovnatelnou cenu vystrojit jeden z korpusů , které se povalovaly ve skladech USAF, o cca dvě desítky let modernější technologií.
Treba si uvedomit, ze samotna technologia prenosu signalu cez druzice je stara viac ako 30 rokov a v podstate sa na nej nic zasadne nezmenilo. Implementacia prenosu noveho typu dat je povacsinou iba zalezitost softwareoveho update-u, ak ho je vobec potreba. Takze ano, moze to mat zmysel.
Druha vec je, ze ak by servisna misia stala radovo desiatky milionov dolarov a predlzi zivot druzice o povedzme 5 rokov (nie nerealny predpoklad), tak to pri cene druzice radovo v miliardach dolarov moze byt ekonomicky zaujimave.
Satelity se právě dost mění, byť zvenku to pořád vypadá jako krabice se solárními panely.
„prenosu noveho typu dat je povacsinou iba zalezitost softwareoveho update-u“
To většinou nejspíš není – při implementaci nového protokolu je běžně třeba mnohem výkonnější HW, který není na té družici k dispozici.
Zájem o to asi je. V Orbital ATK určitě nezačali s tak nákladným vývojem bez průzkumu trhu.
Ve výsledku by to mohlo vést k tomu, že na GEO nebudou stovky relativně malých družice ale desítky velkých platforem, na které si zákazníci navěsí vlastní aparatury. Pohonný, orientační a energetický systém by mohl být v základní konstrukci s mnohem delší životností a pak by se vyplatilo ho servisovat stejně jako vyměňovat uživatelské moduly.
Tato technologie by také mohla pomoct uklidit geostacionární dráhu pomocí přilepení motoru na neaktivní družici. Zlikvidovat dvanáct kusů šrotu na jeden start sice není nijak moc, ale na prosté odtažení by mohly stačit menší moduly.
Škoda že nemají v USA aspoň pár takových Aloisů. Kde už jsme dneska mohli být …
Neposouvej věc do osobní roviny, diskutuj k věci.
Obecně souhlasím – ale je to přesně věc, kterou musí vyřešit trh – jestli se vyplatí protáhnout misi stávající družici nebo poslat novou – je to jen o nákladech a přínosech. Jestli se telekomunikační firma rozhodne zavádět nějaký standard nebo počká ještě 2 roky na nový a mezitím protáhne životnost současné družice je jen na ní. Je to dost podobné tomu, si člověk koupí nové auto nebo bude opravovat staré. Obojí má nějaké výhody. Obecně se dá říct, že tato technologie je přínos – a možností využití podobných „tahačů“ je obecně dost.
„Obecně se dá říct, že tato technologie je přínos – a možností využití podobných „tahačů“ je obecně dost.“
Další krůček k přesunu některých průmyslových procesů na orbit.
Aby vývoj kosmonautiky nezávisel hlavněna vládních zdrojích
No jedine ak to bude vynášať Space X inak neviem 🙂 No ak Space X dokáže zraziť poriadne cenu za vynesení kilogram nebude mať predlžovanie moc veľký zmysel. Myslím že trh sa prispôsobí a budú štartovať družice s menšou životnosťou ale zato častejšie. Ale ako ťahače to uplatnenie určite nájdete.
Možná vás překvapí fakt, že elektronky do rozhlasových a televizních vysílačů, které dnes zabezpečují pozemní vysílání 🙂 jsou ve své podstatě modely staré 70 a více let.
http://www.electron-tubes.cz/vysilaci-elektronky
Osobně jsem viděl originály jejich výkresů z “ Philipsky“s razítky německé branné moci, která si to během okupace převzala 🙂
Hubbl nebyl jen opravován, nýbrž plánovaně i modernizován.
Jestli jsem to přes tu hromadu slov pochopil, nejedná se o žádné opravování satelitů, ale o vesmírné „tahače“. To už celkem dává smysl, obzvlášť, kdyby se to použilo i pro levné umisťování nových satelitů na finální dráhu.
Na druhou stranu, rozvoj iontových pohonů a čím dál „sériovější“ produkce komerčních družic tomu moc nadějí nedávají.
MRV by mohl být díky robotické paži schopen i těch oprav.
Takovýto program podle mě bude velkým přínosem. Nejen pro prodlužování životnosti aktivních družic, ale i pro deorbit těch co už mají službu za sebou. Z nízké oběžné dráhy, to asi třeba není, tam ještě třou o zbytky atmosféry ale na těch vyších se pokud vím vysloužilé družice často nechávají.
S financováním servisu družic je to jasné, za to si zaplatí ten komu družice patří. Ovšem je otázka kdo vlastně bude platit za likvidaci vysloužilých družic, jestli její provozovatel nebo to budou platit státní kosmické agentury, či nějak jinak.