Minulý čtvrtek si raketa Falcon Heavy připsala další významný krok ke svému premiérovému startu. Na floridské rampě 39A firma úspěšně provedla tankování obří rakety a s úspěchem proběhla i předstartovní simulace WDR (Wet dress rehearsal). Tato zkouška se provádí právě proto, aby se vychytaly případné mušky a všechno si sedlo tak, jak má. V tomto směru tedy čtvrteční WDR splnil svůj úkol a v neděli 14. ledna proběhla další zkouška tankování. Dnes tak může SpaceX zkusit pokročit o další stupínek výše. Nejbližší metou je statický zážeh všech 27 motorů Merlin na obou bočních i centrálním stupni. Ani dnes si nenecháme ujít možnost sledovat aktuální dění.
Zatímco ve čtvrtek se šestihodinové okno pro zážeh otevíralo v 19:00 našeho času, dnes bude okno opět šestihodinové a otevře se až ve 22:00! Minule jsme náš psaný přenos spustili dvě hodiny před otevřením okna, ale dnes začneme asi ve 21:00, tedy hodinu před otevřením okna. Důvod je prostý – velkou část doprovodných informací jsme popsali už ve čtvrtečním článku a jejich opakování by bylo plýtváním času i pro čtenáře. Dnes se tedy zaměříme převážně na aktualizace týkající se aktuálního dění. Pokud by se však před devátou večer objevila důležitá informace, určitě bychom ji do psaného přenosu zařadili.
Pokud Vás ale zajímají odpovědi na otázky, jak je raketa při statickém zážehu jištěná proč statický zážeh potřebuje časové okno, nebo proč jsou motory jakoby zacákané barvou, přečtěte si náš minulý článek. Dnes použijeme pro psaný přenos vložený rámec, který používáme například při živě a česky komentovaných startech. Pokud rámec s přímým přenosem nevidíte, zkuste si v prohlížeči vypnout AdBlock (na našem webu stejně reklamy nejsou). Rámec se automaticky obnoví po přidání nové zprávy a navíc se ohlásí cinknutím, takže není nutné manuálně obnovovat stránku. Občas se ale může stát, že rámec „zamrzne“. Pokud se Vám tedy zdá, že delší dobu (třeba 20 minut) nepřibyla žádná zpráva, můžete zkusit pomocí klávesy F5 znovu načíst stránku. Výhodou je, že vložený rámec ušetří velké množství obnovených načtení, které vyžadoval minulý systém. Tato metoda by tedy měla být šetrnější i k našemu hostingu.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/5/4599/38583829295_8ceaa73c42_k.jpg
Co napsat? Space X přeji mnoho úspěchů při této velmi důležité zkoušce a mnoho kvalitních dat. Redakci Kosmonautix moc děkuji za zprostředkování těchto výjimečných chvil. To co tady děláte není vůbec samozřejmostí a moc si toho vážíme. Jste skvělí!
Děkujeme, těší nás zájem čtenářů, který nás žene vpřed. 😉
Bry vecer. Mal by som otazocku. Aj ine firmy robia taketo staticke starty ako spx pri zavadzani novej rakety? Myslim tym akoze komplet zostavenu raketu.
Hezký den, klasický statický zážeh, jak to známe od SpaceX (navíc před každým startem) se jinde nedělá. Ale motory se samozřejmě testují.
Zdravím Vás Dušane,
Chci se zeptat zda by dnes večer, po úspěšném statickém zážehu, mohl přijít i ostrý start rakety.
Díky za odpověď
Hezký den, myslíte jako start ještě dnes? To v žádném případě nehrozí. Zážehů může být v dalších dnech více a i po tom posledním bude do startu zbývat ještě několik dní.
Je stále reálný start Falconu Heavy v lednu?
Pravděpodobně ne.
Mimochodem, všiml si někdo, že v linku na tuto stránku je napsáno: „faconu heavy“? 😀
Ano, v nadpisu nám chybělo L, ale už jsme to opravili, Facebook si však bohužel stále pamatuje starou podobu.
Nejde o Facebook, to je vlastnost WordPressu. Je to logické, kdyby se změnou nadpisu změnila adresa, Facebook nebo kdokoliv, kdo by tento článek linkoval, by měl nefunkční odkaz.
Jo takhle, ano, změnili jsme pouze nadpis, nikoliv adresu – přesně z toho důvodu, který popisujete.
tak je to odlozene : https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/953337920664064002
Díky za info, pro jistotu ještě počkáme na další ověření.
Dle America Space https://twitter.com/AmericaSpace/status/953334461562867712 dnes opět nic 🙁 Navíc, dle odkazu v tomto tweetu, není Tesla na palubě. Co může ukrývat aerodynamický kryt? Měřící přístroje na vibrace?
Ta absence Tesly se mi nezdá.
Jak jsem nakoupil, tak prodávám 😉
Jasně, to taky nebylo zpochybnění Vaší zprávy, spíše toho původního sdělení. 🙂
Nemám nic proti odkladu kvůli Atlasu V, ale při vší úctě to nemůže být důvod. O startu Atlasu se snad ví dopředu, nikdo by přece neplánoval statický zážeh. Jestli mají jakoukoli jinou nejistotu, naprosto to respektuji, ale uvítal bych, kdyby se nebáli to alespoň dodatečně napsat. Proč by najednou měl vadit blížící se start rakety o kterém museli vědět?
Pozor, to je myšleno jinak. Aktuální odklad s Atlasem nesouvisí. Je to myšleno tak, že zážeh neproběhne ani zítra ani ve čtvrtek, protože se obsluha kosmodromu bude věnovat Atlasu.
Dotaz: CCAFS a KSC mají stejnou obsluhu? Protože LC-39A a LC-41 jsou každá jinde.
Tomu věnování se, to znamená předpokládám překonfigurovávání řídícího stanoviště pro Atlas V atd.
Ano, obojí spadá pod Eastern Range.
Díky moc.
Ach jaj. Vždy sa teším a čakám a stále odklad. Rozumiem a som za aby to bolo na 100% a ten štart a hlavne pristátie tých troch stupňov bude podľa mňa po monštre Saturne to naj. Tak ostávam čakať a teším sa. 🙂
Těžko se divit těm těžkostem. Bezpečnost především. A hlavně nepřijít zase o rampu. Zvlášť, když tu má startovat CrewDragon, pokud se nepletu.
Kosmonautiku jsem začal brát vážně během posledního roku, tak se omlouvám za případné laické dotazy …
V normálním světě se spousta aktivit dělá tak, že něco hlavního a k tomu něco záložního. Co pozoruju lítání do kosmu, tak se podle všeho zatím jednalo v principu o kusovou výrobu. Přišlo mi, že SpaceX má potenciál všechny přejet, tím, že má výsledky. Tak se mi nezdá, že pořád spoléhají na jednu, dvě rampy, že budou pořád v pořádku? Případně pokud mám zakázky na roky dopředu, že nenabídnu jejich rychlejší odbavení?
Pokud čekají na BFR, že někoho spasí, nemůže se stát, že s ní přijdou pozdě? Pokud vnímám, že berou jako hlavního partnera NASA a konkurence taky nespí?
Takže … držím palce všem pozitivním zprávám … a klidné snášení dalších odkladů 🙁
Falcony momentálně mohou startovat ze tří ramp – dvou na Floridě a jedné v Kalifornii, přičemž staví další v Texasu. Počet ramp odpovídá počtu plánovaných startů, takže je rozumné, že jich není víc. Každá rampa se musí udržovat i když se z ní nelétá a to něco stojí. Takže SpaceX to má vybalancované dobře. Navíc dříve měla na Floridě, odkud létá většina misí, jen jednu rampu, ale te´d už má dvě, takže v případě problémů na jedné rampě nebude muset čekat na vyřešení daných komplikací.
SpaceX postupuje po krocích – nejprve Falcon Heavy, pak BFR, která je mimochodem pořád hodně daleko. A jestli nepřijde pozdě? Momentálně se neplánuje nic, co by ji překonalo.
Asi tam bude nějaká chyba, když po úspěšném tankování před týdnem se nečekaně opakovalo v neděli a od té doby se nic neděje.
To není tak jisté. Už dříve se spekulovalo o tom, že před zážehem může být i několik WDR, stejně tak je možnost, že i zážehů bude několik než dojde ke startu.
Při startu F 9 dochází k zážehu jednotlivých motorů postupně s určitým zpožděním. V případě FH budou motory zažehovány po trojicích, nebo jeden po druhém až do počtu 27, to mi není jasné.
Bude to po dvojicích až trojicích.
Dík.
Předpokládal bych, že nejprve bude nastartován centrální stupeň a pak oba boční, jako u raketoplánu.
Přesné rozložení načasování zážehů zatím neznáme.
Tak u STS to bylo ale dano necim jinym. Zapal SRB a jdes nahoru i pri selhavsich SSME. A ono i u toho Shuttlu uvadi M. Vaclavik, ze se zazehavaly ty SSME postupne.
Ako som tu uz davnejsie pisal,start fh neocakavam skor ako v polovicke marca.sami vidíme,ako dlho trva vyhodnocovanie dát uz len pri tankovani.a to sme este nemali zazeh.zazeh predpokladam na koniec januara a start na polovicku marca.
No uvidíme, nechme se překvapit.
Ale budem rad,ak sa budem mylit
FH je po včerejším sklopení zase vztyčen. To by mě zajímalo která raketa měla více erekcí. Omlouvám se za přírovnání, ale ta neustálá videa a fota z tohoto posilování nahoru a dolu spolu s čekáním mně směřují myšlenky tímto směrem.
Aby se nějaké ženské hnutí se necítilo poníženo těmito falickými hrátkami.
Ale vážně:
Nevíte, prosím, někdo jaká je, alespoň orientačně, cena jednoho naplnění FH palivem, otestování, vypuštění, bude to darda….
Ceny prací neznáme, ale plně natankovat jeden F9 stojí kolem půl milionu dolarů. Na druhou stranu při tankování se ztratí jen část kapalného kyslíku, jeho zbytek + všechen letecký petrolej se dají použít opakovaně.
Dal bych si pozor u toho připravovaného živého přenosu FH. A možná by bylo lepší založit I nový. Nevím kolik je tam expirační doba, ale když to sklouzne do února, už to bude hodně pravděpodobné, že se zase nespáruje s klíčem.
Bohužel mi to už taky proletělo hlavou. Začínám přemýšlet o tom, že bych starý přenos úplně smazal a místo něj založil zbrusu nový třeba několik dní před startem.
Já, byť jako pouhý divák, jsem určitě pro. U Zumy bylo docela dost lidiček, co si nevšímají chatu, takže nezjistili změnu streamu. A pak je to mrzelo v diskuzi pod článkem o startu. A tady by ta lítost byla asi větší. Plus podotýkám, když k tomu dojde, tak než to zjistíte při startu a založíte nový, taky uteče čas, kde se dali pouštět videa a něco zajímavého povídat.
Plně to chápu. Proto jsme i se založením přenosu FH čekali dost dlouho, bohužel odklady jsou zřejmě větší, než jsme čekali.
No. Možná by bylo rychlejší soustředit se na BFR a FH dát jako muzeální exponát. Sice má taky víc motorů, ale na 1 trubce, takže by se to poladilo rychleji. 😀
Než se BFR dostane do provozuschopného stavu, stihne Falcon Heavy udělat mnoho práce. Já opravdu BFR za 3 – 5 let nečekám.
Dnes v noci se budou zkušebně tlakovat nádrže čili plnit a tlakonat jednotlivé stupně a příští den test 27 motorů, Motory Merlin musí hrát jednotně v jednom ritmu, vyladit jazztrubky každá do své oktávy. To musí znít. Vždyť to tady bude i s námi poslouchat sám Elon Musk.!!!
TO BUDE ALE BURÁCET, Žádné piáno ale zhurta forte.