sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Falcon Heavy byl sklopen

Jak jsme Vás již před několika hodinami informovali v krátké zprávě, dnes se SpaceX o statický zážeh nové rakety Falcon Heavy nepokusí. Včera se podařilo poprvé v historii tuto raketu natankovat, ale ke statickému zážehu již nedošlo. Šestihodinové okno pro zážeh tak bylo odvoláno už na začátku. Očekávalo se, že další možnost k zážehu přijde dnes, ale SpaceX se rozhodla ještě počkat. Během noci byl navíc Falcon Heavy na rampě 39A sklopen do horizontální polohy. Neoficiálně se hovoří o tom, že by se SpaceX mohla o zážeh pokusit v noci ze soboty na neděli mezi 23:00 a 4:00 našeho času.

Noční sklápění Falconu Heavy.
Noční sklápění Falconu Heavy.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

To, že je Falcon Heavy sklopený není nic neobvyklého a rozhodně to nutně neznamená, že se na něm něco opravuje. Je totiž možné, že jde jen o kontrolu systémů, aby si mohli pracovníci ověřit výsledky měření, které se jim včera nemusely zdát. Falcon totiž na rampě nemá žádnou obslužnou věž, jakou známe třeba od Sojuzů – konstrukce vedle rampy bude sloužit jen k nastupování astronautů. Pokud tedy SpaceX chce provést inspekci skoro 70 metrů vysoké rakety, musí ji sklopit, aby se dostali ke všem systémům.

Pořád musíme mít na paměti, že i když má SpaceX mnoho zkušeností s přípravami Falconů 9 na start, u Falconu Heavy je potřeba se všechno učit znovu. Některé procesy fungují u této rakety jinak a vyžadují tedy odlišný přístup. Když k tomu přidáme naprosto logickou opatrnost související s prvním startem, je logické, že SpaceX nechce nic uspěchat.

Sklopený Falcon Heavy vyfocený dnes ráno místního času.
Sklopený Falcon Heavy vyfocený dnes ráno místního času.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

EDIT 20:33
Inspekce rakety ve sklopeném stavu byla rychlá – nosič se již opět zvedá do vztyčené polohy.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.flickr.com/
https://twitter.com/cbs_spacenews/status/951820669204992002

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/5/4632/27862051489_9843f8a934_k.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1469743;image
https://pbs.twimg.com/media/DTWL19KUQAUls5l.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
36 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
HnD
HnD
6 let před

Teda já jsem napnutej jak kšandy …

vendelin
vendelin
6 let před

už to herdek zapalte

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  vendelin

Bezpečnost na prvním místě. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Kdyby ten stupeň v rámci renovace znova nebílili, mohlo to sklápění být jako černoši v tunelu 🙂 nebo jako přistání Zumy, s vypnutými motory to byla hezká černá barva.
Je prostě možné, že se chtějí podívat na ten problem s těmi čelistmi.

maro
maro
6 let před

Testovat, testovat, testovat. Rychle, efektivně, důkladně. Takhle to prostě má vypadat. Tohle je výhoda soukromé společnosti, která si ohlídá, aby se neplýtvalo časem, ale současně i to, aby se nic neuspěchalo. Žádné politické rozhodnutí s nima nehne, vůbec je nemusí zajímat. Dokud technika neřekne, že je všechno jak má, tak se prostě neletí. Obrovská výhoda proti státní instituci, která realizuje „společenskou objednávku“ a musí čelit tlaku všemožných politiků a státních úředníků, jejichž pracovní místa ani platy nejsou případným krachem ohrožena, ale na úspěchu se rádi přiživí.

M_M
M_M
6 let před
Odpovědět  maro

Říká se, že státní přerozdělování je zhruba stejné, jako když děláte transfúzi z levé ruky do pravé a půlku krve při tom vybryndáte na zem.

mireko
mireko
6 let před
Odpovědět  M_M

Skvélé přirovnání. Možná ještě navíc z té poloviny, která doteče, jí část skončí v  ruce někoho jiného:)

KarelTv
6 let před
Odpovědět  maro

S tím plýtvání časem souhlasím, s uspěcháním je to složitější, jak najít tu správnou hranici kdy je to uspěchané a kdy už ne, zvlášť když jste pod tlakem.

Ledna
Ledna
6 let před

Jak kontrolujou tu raketu, to tam maji nejaka servisni dvirka?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Ledna

Někdy není potřeba jít nutně do útrob rakety.

ventYl
ventYl
6 let před

One, ma napadlo. Zachovali sa nejake info o tom, ako vyzeral prvy WDR pre povodny Falcon 9? Je to predsalen fundamentalne ta ista rodina rakiet, mozno by sa nasli nejake paralely.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  ventYl

To by muselo být porovnání s Falcomem blok 1, a ten je hodně jiný… Takže paralely bych tam nehledal. Tehdá neřešili stejné problémy

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Navíc SpaceX měla v té době úplně jiné zkušenosti.

chello
chello
6 let před

Zajímalo by mě k jakým změnám došlo u vozidla Orbiter Transporter System (OTS). Jak to asi vypadá s takto dlouhým a hlavně širkým nákladem než je OTS samotný ?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  chello

U OTS se pouze přidělala konstrukce pro uchycení prvních stupňů. Průměr prvního stupně je lehce přes tři a půl metru, což je méně než šířka OTS.

chello
chello
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Měl jsem dojem, že Falcon 9 Heavy bude výrazná hmotnost navíc pro OTS ale teď je mi jasné, že ta hmotnost 1500 tun je v natankovaném stavu což je až na TELu. Našel jsem, že Raketoplán-Orbiter měl 90tun ale pro falcon, že by byla hmotnost neveřejná ? A ta konstrukce nad OTS je pouze pod centrálním stupněm nebo je nutné hmotnost roznášet i do postraních stupňů ?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  chello

OTS je určen pouze k převážení stupňů po přistání. Sestavený FH se na něj nikdy nedostane.

chello
chello
6 let před
Odpovědět  chello

Samotný vývoz rakety jsem nikdy neviděl, proto jsem měl mylnou představu, že to obstarává OTS. https://www.youtube.com/watch?v=JQpinRNmjEg

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  chello

Díky moc za tohle video! Nikdy jsem ho ještě neviděl.

Milos
Milos
6 let před

Mozno si Elon zabudol doklady v aute.
Dufam, ze to nebude nic vazne.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před
Odpovědět  Milos

To ne – potřebovali pustit rádio. Simulace startu je simulace startu.

Jozef
Jozef
6 let před

Priatelia prosím o jedno vysvetlenie. Rozumiem dôvodom prečo má samotný štart rakety určené časové okno. Ale nerozumiem tomu prečo ma aj staticky zažih motorov určené svoje okno. Ďakujem.

Vendelin
Vendelin
6 let před
Odpovědět  Jozef

Take by me to zajimalo, jedine co me napada je bezpecnost letoveho provozu v pripade havarie

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jozef

Je to cvičení se vším všudy. Testuje se nejen technika, ale i komunikace mezi lidmi.

Tomáš
Tomáš
6 let před
Odpovědět  Jozef

Jednoducho pre to ze pri tom statickom starte je vsetko na chlp rovnake ako pri klasickom starte akurat ze motory po chvili zhasnu a raketa ostane na zemi. A na to potrebuju mat najatych externych pracovnikov, obsluhu ramp a neviem co vsetko mozneee

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jozef

To, co napsali ostatní je pravda. Já jen doplním, že jsme na tuto otázku odpověděli v tomto článku (kde najdete odpovědi i na další časté otázky). Konkrétně jsme napsali: Mnoho dotazů bývá také kolem časového okna pro statický zážeh. Tento výraz mají lidé spojený většinou se startem, ale i u zážehu má své opodstatnění i když se nikam neletí. Jak jsme si popsali níže, statický zážeh (a WDR) je vlastně taková simulace startu a k tomu SpaceX potřebuje součinnost s obsluhou kosmodromu. Stejně tak jsou vždy v okolí rampy omezené průjezdy po některých silnicích, upravují se trasy vyhlídkových autobusů a podobně. Je tedy jasné, že z těchto důvodů SpaceX musí definovat rozumně dlouhé období, ve kterém se o zážeh pokusí.

Vendelin
Vendelin
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Dekuji vsem za vysvetleni

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Vendelin

Rádo se stalo.

Vendelin
Vendelin
6 let před

Ti mi davaj zabrat. To je jak kdyz detem rozdupou hrad z pisku 🙂

Filip Šrámek
6 let před

Co je důležitější volby nebo Falcon Heavy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Filip Šrámek

Záleží koho se zeptáte – třeba někteří Američané ani nevědí, kde ČR leží. 😀

Filip Šrámek
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

A co pro vás

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Filip Šrámek

Pro mne osobně je Falcon Heavy událostí roku celkově. 🙂

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Filip Šrámek

(Což ale neznamená, že by pan redaktor nešel volit) 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpovědět  Filip Šrámek

Po faktickém stopnutí vývoje Falconů na úkor BFR, po zrušení motorického přistání Dragonu a tedy konce nadějí na jeho přistání na Marsu je už Facon Heavy vlastně jen taková technologická demonstrace. Ani ten oblet Měsíce nejspíš hned tak nebude.

Ale pořád je FH násobně důležitější než tyhle volby. 🙂

Yamato
Yamato
6 let před

Dnes sa z Falcona dymilo, dalsi WDR. Hadam do zajtra uz vychytaju vsetky muchy.

https://kosmonautix.cz/2018/01/12/falcon-heavy-byl-sklopen/