sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nový New Shepard poprvé letěl

Systém New Shepard absolvoval v letech 2015 a 2016 celkem pět startů, při kterých se vždy podařilo měkce přistát jak s pohonnou jednotkou, tak i s maketou kabiny pro astronauty. Bylo však jasné, že firma Blue Origin bude muset otestovat i pokročilou verzi kabiny, která bude odpovídat té, ve které poletí platící zákazníci. Včera proto přišla první zkouška kabiny, která dostala označení 2.0 a velmi potěšující je, že letový test byl úspěšný.

Ke startu došlo v 17:59 našeho času a kabina dosáhla výšky 98,27 km, pohonná jednotka vyletěla jen o trochu níže – do výšky 98,16 km. Nejvyšší rychlost při vzestupné fázi dosáhla Mach 2,94, při sestupu pak Mach 3,74. Od startu do přistání kabiny uplynulo 10 minut a 6 sekund, k otevření padáků došlo ve výšce 1970 metrů, přistávací zážeh pohonné jednotky nastal ve výšce 1132 metrů.

A čím se nová kabina liší od té staré – asi nejviditelnější změnou jsou velká panoramatická okna s rozměrem 73 × 109 cm. Kromě nich byla kabina 2.0 vybavena 12 komerčně/vědecky/edukačními experimenty a v křesle ležela pokusná figurína „Mannequin Skywalker“.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…topic=43723.0;attach=1463892;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Peter P
Peter P
6 let před

Netusite nahodou ci bola pohonna jednotka systemu New Shepard nova, alebo to bola ta ista ktora uz letela v rokoch 2015 a 2016?

Samo
Samo
6 let před
Odpověď  Peter P

Nová pôvodná je už vyradená.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Samo

Ano, při testu záchranného systému dostala plný zásah a mohlo dojít k poškození systémů.

JaGa
JaGa
6 let před

Ty přistání pohonné jednotky zatím moc vychytaný nemají. Falcon by byl už rozbitý na hadry. Shepard má kliku, že si může za-viset nad přistávací plochou.

98,27 km to stále není dost 🙂 Ale letěl bych ihned.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  JaGa

Ono je to i tím, že NG má mnohem jednodušší letový profil než F9 – v podstatě jen nahoru a dolů s mnohem menším namáháním.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Malinko si rýpnu do Jeffa Bezose, protože přeci podle něj tam moc velký rozdíl není. 🙂
Taky bych letěl, abych viděl, jak je Země kulatá. Ono je přeci jen jedna věc to vědět a druhá to vidět. To je něco jako jsem poprvé viděl ve svém dalekohledu Saturn. Jasně, vím, že má prstence, ale když jsem je v dalekohledu poprvé viděl, tak jsem poulil oči. Nádhera.

marian
6 let před
Odpověď  JaGa

„98,27 km to stále není dost“
Hehe, a koľko by ti bolo dosť? Na krátky suborbitálny výletík s bohovským výhľadom je to podľa mňa tak akurát. 🙂 A na číselné detailíky tipu – „wau som nad 100 km tak som podľa amerických pravidiel oficiálnym astronautom“ alebo „som o pár desiatok sekúnd dlhšie v stave beztiaže“ sa tu hrať nemusíme. 😉

vj
vj
6 let před
Odpověď  marian

100 km je mezinárodně uznaná hranice. Američané se dlouho drželi 50 mil.
A ano, aspoň těch 100 km by to fakt chtělo, protože pro platící turisty je to asi dost důležité. Asi jako šplhat na nějakou horu, ale zůstat pod vrcholem…

marian
6 let před
Odpověď  vj

Ja som ale nehovoril o oficiálne uznanej hranici vesmíru ale o pojme astronaut – definícia COSPARu neuznáva ako astronautov (kozmonautov) suborbitálnych výletníkov, aj ked sa dostanú nad 100 km. Muselo by ísť o orbitálny let. A napr. mne osobne ako platiacemu turistovi by to nevadilo či som vo výške 98, alebo 100 km, výhľad a zážitok by to boli predsa aj tak rovnaké. 😉

vj
vj
6 let před
Odpověď  vj

Jako astronauti jsou běžně označováni i ti, kteří ještě let neabsolvovali.

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  vj

Lidi ze Space Ship One dostali ty svoje „křídla“, i když měli podobný 100km skok.
A orbitální let ani nejde udělat ve 100km výšce, na to je potřeba minimálně 150km. Ta 100km hranice je odvozená od toho, že letadlo cca v této výšce by muselo vyvinout orbitální rychlost, aby mělo dostatečný vztlak. Ale objekt bez pohonu s orbitální rychlostí by se třením o atmosféru zpomalil natolik, že by nedokončil ani jeden oblet.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
6 let před
Odpověď  marian
Kamil
Kamil
6 let před
Odpověď  marian

„dost“ je jedině dosažení oběžné dráhy. Suborbitální hrátky jsou fajn, ale neříkal bych jim kosmické lety.

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  Kamil

Tohle je opravdu jen takovej turistickej vejlet tam nahoru. A je fajn, že to už bude. Snad to znovu probudí větší zájem o kosmonautiku.

JaGa
JaGa
6 let před
Odpověď  Kamil

Tak na to, by vám asi nejlépe odpověděl právě Alan Shepard. Bohužel už nemůže.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  JaGa

Ale všechna čest, pokud jde o rozsah tahu motoru. Merlin je možné přiškrtit na nějakých 40 až 50 % a je to bráno jako výborný výsledek. Motor NS se dá regulovat od nějakých 10 % nominálů.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Vojta

To by mě zajímalo, jak při těch 10 % tahu udrží stejný tlak ve spalovací komoře jako při 100 %.

Jirka
Jirka
6 let před

Mě osobně hodně překvapilo to časování, které je uvedené na stránkách spaceflighnow. 1 a půl roku do komerčního provozu?!?

Vzhledem k tomu, že se jedná již o „vylepšenou“ verzi a loď i s kabinou se zdají hotové, mi to přijde hrozně dlouhé. Vím, že bezpečnost vždy na prvním místě, ale 1,5 roku? Netuší někdo co mají v plánu? Jen další testy?

A navíc bez uvedení ceny. Čekal bych už předprodeje pro všechny nedočkavé … 🙂

Kamil
Kamil
6 let před
Odpověď  Jirka

Doufám, že příště poletí i s posádkou

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  Jirka

jeden a půl roku je dost šibeniční termín i pro zkoušky nového modelu auta. Přece jenom v tomhle poletí normální nevycvičení lidé, turisté.

Vidurius
Vidurius
6 let před

Co uvidí a uslyší zákazník v Crew Capsule 2.0 https://www.youtube.com/watch?v=6ZJghIk7_VA

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.