sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

IFT-10

Společnost SpaceX plánuje provést další zkušební let sestavy Starship/Super Heavy 24. srpna. Let má proběhnout po dokončení vyšetřování neúspěchu předchozí mise a získání schválení od Federálního úřadu pro letectví.

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Oddělení bloků SLS se testuje v tunelu

Odpočet ukrajuje poslední sekundy a přichází start. Při zážehu motorů se roztáčí kolotoč procesů, které je potřeba nasimulovat ještě dříve, než k nim v reálu dojde. Kupříkladu u rakety SLS se již delší dobu provádí zkoušky zmenšeného modelu v aerodynamickém tunelu. Nyní přichází na řadu zkoušky chování urychlovacích bloků po jejich odhození. Ačkoliv se to nemusí zdát, jedná se o kriticky důležitou část, ve které není prostor pro chybu. Nikdo pochopitelně nechce riskovat, aby se některý z válců po separaci srazil se zbytkem rakety. Separace, ke které dojde dvě minuty po startu, se nyní simuluje v Langley Research Center ve městě Hampton, stát Virginia.

Model SLS ve větrném tunelu
Model SLS ve větrném tunelu
Zdroj: https://www.nasa.gov

Pro lepší pochopení aerodynamických sil, které budou na jednotlivé prvky působit poté, co separační motory odstrčí urychlovací bloky dál od centrálního stupně SLS, používají inženýři model rakety dlouhý 90 centimetrů. Jedná o verzi rakety SLS Block 1B, která dokáže na nízkou oběžnou dráhu dopravit 105 tun nákladu. Model se pokryje výraznou růžovou barvou a pak je umístěn do větrného tunelu Unitary Plan Wind Tunnel. Barva má svůj důvod – je totiž citlivá na tlak a při reakci s kyslíkem začne lehce svítit. Úroveň fluorescence zachycují kamery rozmístěné kolem modelu a získaná data pak pomohou určit, jak vypadá tok vzduchu a které oblasti zažívají největší nápor.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nas.nasa.gov/…/content/14_Rogers_S_SLSBoosterSep2_SC15_big.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/lrc-2017-h1_p_sls-101002.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.