ŽIVĚ: Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu

Téměř na den přesně rok po prezentaci, na které šéf SpaceX představil architekturu pilotované výpravy k Marsu, je tu opět avizované Muskovo vystoupení. Na sjezdu Mezinárodním astronautickém kongresu by měl vystoupit už dnes v 6:30 ráno našeho času. Podle všeobecných očekávání by měl hovořit o změnách, které se týkají plánů jeho firmy na pilotovaný let k Marsu. Dočkáme se nějakých detailů o zmenšené verzi systému ITS, uvidíme zážehy motorů Raptor, dozvíme se nějaké nové možnosti využití systému ITS? Musk slibuje, že se rozhodně máme na co těšit. V tomto článku najdete psaný online přenos z celé události i živý videopřenos.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/…/29937260386_45ba70fb85_h-1440×614.jpg

ŽIVĚ: Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu, 5.0 out of 5 based on 18 ratings
Pin It
(Visited 8 884 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (18 votes cast)
(Visited 8 884 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


96 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu”

  1. Mirek S. napsal:

    Jsem zvědav, jestli prozradí něco o vývoji kompozitních nádrží. Od toho posledního testu se po informacích o pokroku slehla zem.

  2. Kamil napsal:

    Proč nemůže dát 3x like? Blbej jeden. Obzvlášť se těším na rok 2024.

  3. Evžen napsal:

    Cargo na Marsu 2022? Omlouvám se za svůj pesimismus ale poté co byl zrušen Red Dragon založený na ‘ téměř ‘ existující technologií FH a Dragon, tak tomuhle datu nevěřím. A to jsem velký fanda SpaceX.

  4. Jaro Pudelka napsal:

    Klobúk dole a sánka až po zem. Ten posun je úžasný a je krásne vidieť flexibilitu v myslení SpaceX. Možnosť dopravy až 150T na LEO a po dotankovaní až na Mars prípadne Mesiac pri priemere Cargo priestoru 9 metrov prináša aj možnosť obsluhy DSG.
    Ešte to musím prežuť, neskutočné.

  5. jregent napsal:

    velke diky vsem za prenos a pohotove komentare

  6. Jan Bělehrad napsal:

    Zdravím, chtěl bych se zeptat jestli původní marsovská architektura zůstane? Nebo bude nahrazena tou menší verzí?

  7. zvejkal napsal:

    Skvele vizie a plany. Drzim palce.

  8. Jenda napsal:

    Zdravím, měl bych velkou prosbu. Nemohl by někdo z vás fandů SpaceX (patřím mezi ně) vytvořit titulky k přednášce pro nás dříve narozené a ruštinu se ve škole učící? Byl bych opracdu moc vděčný a věřím, nejen já. Předem moc děkuji a “Se SpaceX na věčné časy a nikdy jinak. 😀

  9. Kyle napsal:

    Pánové tak tohle je kůlna. Už jsem nevěřil že se dožiju základny na měsíci a tem blázen nás dostane namars :). Džim place a okusuju nehty 🙂

  10. Jenda napsal:

    Jen jsem tu nenašel to upravené přistání na Marsu které (jak tvrdil Garrett Reisman ze SpaceX) EM měl představit. Mluvil tedy o něm? Chci vědět proč jsem musel oplakat Red dragona. 😀

  11. Peter P napsal:

    Q&A vynechal pravdepodobne preto, pretoze minuly rok sa to bolo trochu fiasko. Nejaki ludia mu dakovali a vyjadrovali obdiv. Je to sice krasne, ale nevhodne. Iny zase boli uplne off topic, alebo sa tam snazili odviest temu na elektroautomobily dokonca tam jeden propagoval svoj elektrobus a pod.

    Super prednaska, super spravocania od redakce kosmonautix. Super online komentar. Teraz uz chapem preco SpaceX upustila od planov na vyslanie red dragona. Jednoducho sa sutredia na dalsi krok. Rok 2022 nazval ako aspiration. Od letu Falcon 1 uplynulo len ”9 rokov” cize aj keby sa termin posunul na rok 2026 nevadilo by to. Rozhodne si myslim, ze to nebude trvat viac nez 10 rokov. Urcite sa potom najde mnozstvo vladnych a aj sukromnych agentur/spolocnosti, ktore sa pridaju k financovaniu tejto technologie, ktora otvara nove skoro nekonecne moznosti.

  12. Alois napsal:

    Jako vize ano, ale jako konkrétní plán ? Na projektu Apollo, který je proti letu na Mars jednoduchý, pracovaly statisíce lidí a stovky podniků 8 let a Musk se svou stovkou lidí to chce stihnout za šest ! ?

    • Peter P napsal:

      V tej dobe boli pocitace na svojom zaciatku. Velka cast vypoctov prebiehala dokonca pomocov logaritmickych pravitok.

      Vystavba mnoho komkonentov pre novy system moze fungovat v synergii so sucastnou vyrobov pre Falcony. Na co bolo v minulosti potreba tisice ludi dnes dokaze doslova moderny software. NASA bola je brutalne predimenzovana. Mnohe vyskumne centra funguju len preto, pretoze tvoria pracovne miesta a ich rusenie, alebo restrukturalizacia je politicky nepriechodna. Ked uz ani Boeing a Lockheed Martin (ULA) upustaju od boja proti SpaceX tak to je dokaz, ako efektivne moze fungovat tento model. Je dost moze, ze buduci rok viac nez 50% letov do vesmiru bude obhospodarovat SpaceX. Od prveho letu Falcon 1 ubehlo 9 rokov. SpaceX to dokazala z minimom zamestnancov. Boeing a Lockheed Martin (ULA) ich mali v tej dobe tisice a miliardove zakazky od NASA a americkej armady. Vobec im to nepomohlo. Firma tape a nie je schopna byt konkurencieschopna.

      • Mário Kovačič napsal:

        No skor si myslim ze tak ako Boing aj LM si mysleli ze sa tak skoro sa nic nezmeni a budu ryzovat a dojit na NASA. Je jedno v akom state ale vsate sa v statnych instituciach kradne. Rozdiel je len v tom ako velmi a ako okato. Takze Boing ani LM nemali ziden zaujem daco podnikat pokial nedostali pokyn alebo z toho nepozeral zisk. Ale space X im to natrela a ukazala svetu ze sukromny sektor to vie lepsie a hlavne uspornejsie. Len ma trosku mrzi ze stary kontinent zaspal dobu a tu nic. Jedine co ma napada je dotacia pre SABRE ale nez ten vzlietne SX mozno uz bude pristavat na marse.

        • Peter P napsal:

          Ono tak nejde o to kradnutie, nie ze by sa v statnych instituciach nekradlo, ale ide o celkovu efektivitu riadenia a managementu. Sukromna firma pravdepodobne zavrie nefungujucu diviziu, lenze NASA ma nejaky politicky ciel a musi drzat rozne centra po USA v prevadzke. Casto testuju a skusaju zariadenia, ktore s najvacsou pravdepodobnostou ani nebudu nikdy pouzite. Co sa tyka sukromneho businessu a vesmiru, tak chapem ze sa nikomu nechcelo do niecoho noveho, kedze sa predpokladalo, ze to nemusi fungovat a navratnost tychto investii sa rovna nule. ULA pouzivaju ruske motory, ktore vyvinul ZSSR za skutocne astronomicke peniaze. Maju ich de facto za babku, preto sa montuju do Atlas V. Otazne je co sa stane aj za 5 az 10 rokov BFR skutocne prejde do reality a falcony budu stratovat ako na beziacom pase z niekolkych kozmodronov po svete. SLS bude potom uz tazko obhajitelny projekt. K tomu SpX nie je samo je tam este Jeff Bezoz a jeho Blue Origin, ktory moze SpX konkurovat uz pomerne v blizkej dobe.

  13. Filip napsal:

    Přátelé, tak skutečně ho zmenšili, průměr 9 metrů, 31 Raptorů na prvním stupni

  14. mnauprsk napsal:

    Nosnost BFR vyšší než Saturn V, ale cena za vynesený 1 kg na LEO nižsí, než u Falconu 1 – to by nebylo nic ohromujícího, ale EM to myslí za 1 start, ne 1 kg.

  15. skeblon napsal:

    Welcome to the future. Počkám a za 10-15 let se rád proletím suborbitálním letem z Evropy do Ameriky. Samozřejmě nejprve hyperloopem z Brna do přístavu. A v důchodu si jezdit na dovolenou na Měsíc (kvůli nízké gravitaci) – to bude něco (-:

    • maro napsal:

      Tohle všechno zažijete. Ale z Brna nevytáhnete paty. V Brně, stejně jako v každém městě s více než půl milionem obyvatel budou prostory pro virtuální simulaci všech těchto věcí. Budete mít zážitky a přitom se nebudou pálit kvanta paliva. Na tom Měsíci budou tak maximálně robotičtí avataři, kteří se budou pohybovat a snímat realitu podle vašich pohybů v tom pokoji s virtuální realitou, aby vám dodaly ty vzdálené obrazy do vašich očí. Ale ten Měsíc nebude hlavním tahákem. Tím budou kompletně počítačem generované virtuální světy, které nabídnou ještě víc zážitků.
      P.S. Víc ve filmu “Ready player one” od Spielberga, který uvidíte v roce 2018 v kině …

  16. spodní voda napsal:

    Tak jsem byl celá léta zvyklý používat zkratku BFU, samozřejmě v její původní anglické vulgární variantě Bloody Fucking User. Teď je tady BFR. Od toho se asi nepůjde odpoutat. Když se vývojáři SpaceX nezadaří, co asi pronese? BFR !!!

  17. maro napsal:

    Hmmm. Jen nechápu proč tam má jen tři přistávací nohy a tři roštová kormidla, navíc ve tvaru efektního protáhlého šestiúhelníku. Na Falconu má po čtyřech kouscích a tvary obdélníkové. Tipuju to spíš jen na umělecký efekt, aby to vypadalo dobře.

  18. Geo napsal:

    Tak wow!
    Osobně čekám forsážovanou evoluci astronautiky .
    SpaceX nás co nevidět zasype starty nákladní verze BFR ,
    a možnosti ISS nebo DSG vypadají najednou úplně jinak při schopnosti dotáhnout k nim něco o průměru skoro 9m a váze více než 100 tun !!!!
    Z toho mi ubyde i případná vráska ohledně JWST 😀
    A Wernher von Braun bude závidět , místo V-2 přistávající BFR jako dopravní pozemská raketa 😀 , ne ne tak tohle zůstane jen sen .
    Jen jsem si jaksi nevšiml jak z teho kredenciózního druhého stupně vlastně chtějí vystupovat a nastupovat , na Měsíci třeba …

  19. marian napsal:

    Ano, a vôbec nie je iné postaviť (takmer) obyčajný nosič strednej kategorie a super ťažký nosič spojený s komplet novým tipom dopravného systému k Marsu. To je oproti FH čistá hračka…

  20. Petr Beneš napsal:

    Když jsem někdy v deseti letech začal číst Sci-Fi (tehdy teda převážně sovětské provenience, neboť západní autoři se tady – až na výjimky jako A.C.Clarke – nevydávali) vůbec jsem nepochyboval, že se dožiji obřích rotujících orbitálních stanic, měst a továren na Měsíci, lidských kolonií na Marsu, letů k měsícům vnějších planet a dá-li Bůh (tehdy tedy spíše nějaký Soudruh:-), i letu ke hvězdám. Jak jsem stárnul, začal se můj dětský optimismus při sledování skutečného vývoje kosmonautiky postupně vytrácet, až jsem si na konec před pár lety musel připustit, že se patrně během zbytku mého života z těchto fantastických cest neuskuteční nic. Čas od času se sice objevily v tisku zprávy o Měsíční základně, nebo letu na Mars (kdo si pamatuje to “Together To Mars USA/SSSR z kraje 90tých let?), ale to byly pořád jen hezké kresby a jinak nic. K plánu Constellation jsem byl skeptický od počátku a vždycky jsem ho považoval za Bushův pokus zvýšit si popularitu u US občanů.
    No a pak se objevil Elon a jeho SpaceX. A najednou ve mě začala doutnat (sice malá, ale přeci) jiskřička naděje, že možná, v domově důchodců, budu sledovat lidi procházející se po našem planetárním sousedu. Sice nevěřím, že tam “Muskonauti” přistanou už 2024, ale snad ještě o pár let déle vydržím:-)
    Takže “God Save SpaceX”

  21. wild napsal:

    To je bomba. Samozřejmě nelze asi nebýt skeptický k termínům, které Elon dlouhodobě až tak moc neřeší, ale celkově mi to přijde mnohem propracovanější než loni a opravdu vypadají, jako že mají cíl, chtějí ho realizovat a že na to opravdu mají!
    Tak jen doufám, že se toho dožiju…
    A moc děkuji kosmonautixu za perfektní přenos z konference.

  22. hansnasa napsal:

    Na to nebude stačit ani Muskův koeficient,ale nakonec to přeci jen SpaceX dokáže a lidi,my budeme pravděpodobně u toho.No není to nádhera?Díky za zprostředkování přenosu.

  23. B.E.A.M napsal:

    ake spaliny by produkovala BRF pri starte ?

  24. LiborZN napsal:

    No spaluje metan, tak asi peroxid vodíku. Tedy nejsem chemik, tak jsem si vygoogloval, co vznikne dokonalým spalováním metanu. Jestli je to pravda, tak bacha při sledování startů, ať z vás nejsou blondýnky.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.