Společnost Orbital ATK vypustila včera do světa tiskovou zprávu, která informuje o výrazném pokroku na cestě k prvnímu komerčnímu systému pro opravu družic na oběžné dráze. Projekt MEV-1 (Mission Extension Vehicle – zařízení pro prodlužování misí) na začátku roku úspěšně dokončil kritické posouzení návrhu a nyní již probíhá výroba jeho systémů. Celých 75% dílů pro základní platformu i přístrojové vybavení již dorazilo do firemního komplexu Satellite Manufacturing Facility ve Virginii. Zkoušky jednotlivých systémů začnou v roce 2018 a už na konci stejného roku by mohlo dojít ke startu. MEV-1 by tak mohl začít plnit své úkoly již na začátku roku 2019!
Orbital ATK využívá k tomuto projektu svůj dceřiný podnik Space Logistics LLC, takže pro nový projekt použije stávající základ pro běžné družice označovaný jako GEOStarTM. Díky řízení od zkušených operátorů má MEV-1 poskytnout spolehlivý a nízkorizikový dokovací systém, který se připojí k existujícímu hardwaru na povrchu klientských družic. Servisní družice pak převezme úkoly spojené se změnami oběžné dráhy, nebo s korekčními manévry. MEV-1 má plánovanou životnost 15 let, což odpovídá životnosti běžných telekomunikačních družic. Během své činnosti by měl být jediný stroj schopen provést velké množství spojovacích manévrů a přemístění cizích družic.
„Začátek sestavování MEV-1 znamená, že již brzy se opravování družic na oběžné dráze stane realitou,“ líčí Tom Wilson, prezident společnosti Space Logistics a dodává: „Půjde o první zařízení svého druhu a nabídne inovativní služby. Pořád je to ale jen první krok na cestě k pokročilým logistickým schopnostem mimo zemský povrch, které nás v budoucnu čekají.“
Práce na MEV-1 je rozložena hned do několika míst. Divize Orbital ATK pro družicové komponenty vyrábí v kalifornských městech San Diego a Goleta základní strukturu, palivové nádrže, nebo solární panely. Laboratoř pro setkávání, operace v těsné blízkosti a spojování (RPOD), která sídlí v centrále firmy v Dulles (stát Virginia) zatím testuje senzory, pohyblivé díly, ale i řídící algoritmy, které budou zajišťovat sledování cílového tělesa, přibližování k němu i finální spojování.
„Společnost Intelsat má dlouhodobé zkušenosti se začleňováním inovatovních technologií do svých globálních projektů a MEV-1 tyto snahy dále rozšíří,“ popisuje Ken Lee, viceprezident firmy Intelsat a dodává: „Servis družic na oběžné dráze posílí naši flexibilitu, schopnost reagovat na příležitosti, které trh nabídne. Zároveň budeme moci přidat naší globální letce dodatečnou robustnost. S pomocí Orbital ATK máme nakročeno na správnou cestu a navíc máme s sebou partnera, který plně rozumí potřebám našich zákazníků.“
Družice MEV-1 bude znamenat přelom v možnostech, jak servisovat družice, ale do vesmíru poletí jen jako sekundární náklad. Sveze se společně s telekomunikační družicí Eutelsat 5WB, kterou ale také vyrobila firma orbital ATK. Vypuštěním MEV-1 by měla začít fáze, při které bude Orbital ATK postupně budovat letku servisních strojů, které budou časem stále schopnější. Plány počítají s tím, že by mohly zvládat opravy palubních systémů, nebo doplňování paliva do nádrží.
Kromě komerčních programů se Orbital ATK snaží o těsnou spolupráci s americkými státními agenturami, přičemž by ráda využila jejich služeb pro vývoj technologií, které by ještě více rozšířily servisní schopnosti – jde třeba o pokročilé robotické manipulátory nebo o výkonné typy solárně-elektrického pohonu, tedy iontového motoru.
Zdroje informací:
http://www.orbitalatk.com/
http://www.orbitalatk.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/mev1_art1.jpg
https://www.alternative-learning.org/…/OrbitalATK_ViviSat_3_high.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/docking_mev.jpg
http://www.orbitalatk.com/news-room/feature-stories/MEV/Images/MEV1.jpg
Kosmické logistické služby se rozrostou do mnoha aplikací. Nově vypouštěné satelity bude možno vybavit přivolávacím zařizením pro servis, úpravou pro výměnu jednotek za nové, ukládacím systémem pro následnou přepravu a příp. jiné doplnění. Správná progrese.
Tak pěkně se nám to rozdělilo, Orbital ATK bude servisovat přátelské satelity a X-37 ty nepřátelské 🙂
X37B je experimentálna platforma na ktorej sa overujú technológie pre iné vojenské družice.
Skôr si asi myslel USA-276. 😉
Rozhodně pozoruhodný postřeh 😉
Mohlo by to i vzít starou/nefunkční družici a přitáhnout k ISS. Tam buď opravit, nebo zrecyklovat co se dá. Výtěžený materiál zpracovat pro 3d tiskárnu, která by mohla tisknout nové moduly stanice, nebo cokoliv jiného. 🙂
Ps: taková malá příprava na téžbu z asteroidů.
na pretiahnutie z GEO na LEO to asi nebude mat dost paliva, nehovoriac o naslednej ceste opacnym smerom, kedy by druzica pripadne aj bola natankovana. hydrazin by som na ISS tiez videl nerad mimo palubnych nadrzi.
ale rozhodne uz len rutinne roboticke dokovanie s ciastocne pasivnym telesom bude prielom. ak to casom naucia dokovat k druziciam, ktore uz nemaju vlastny pohon, tak bude na GEO zasa o nieco menej tesno.
Nebylo by možné tam dopsat jaká raketa to vynese? 🙂
Pokud bychom tu informaci znali, tak ano.
…Plány počítají s tím, že by mohly zvládat opravy palubních systémů, nebo doplňování paliva do nádrží…
Zaujímalo by ma ako budú doplňovať servisné moduly potrebnými technológiami na opravu a paliva.
Viem si predstaviť, že dostanú objednávku na uvedenie niektorých satelitov na správnu obežnú dráhu. Napríklad jedná misia systému navigačných satelitov Galileo je na nesprávnej dráhe. Tak isto naposledy aj misia Indie s regionálnym navigačným systémom je na nesprávnej dráhe. Takže objednávok budú mať asi dostatok.
Aspoň Západ by mal unifikovať, zjednotiť výrobu satelitov na možný servis a doplňovanie paliva, výmenu niektorých komponentov.
Myšlienku servisných modulov som prvý krát zaregistroval od Putina.
Súkromný sektor sa ukázal znovu oveľa flexibilnejší. Nielen rečami fantazírovať, ale aj pristúpiť k realizácii.
Fandím takým projektom. Na obežnej dráhe máme veľa hardwéru ktorým stačí len niečo doplniť vymeniť a nemusíme tam tak nákladne znova vynášať.
Servisné misie by mali mať aj nejaké 3D tlačiarne?!