sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Začíná stavba družice, která pomůže satelitům

Společnost Orbital ATK vypustila včera do světa tiskovou zprávu, která informuje o výrazném pokroku na cestě k prvnímu komerčnímu systému pro opravu družic na oběžné dráze. Projekt MEV-1 (Mission Extension Vehicle – zařízení pro prodlužování misí) na začátku roku úspěšně dokončil kritické posouzení návrhu a nyní již probíhá výroba jeho systémů. Celých 75% dílů pro základní platformu i přístrojové vybavení již dorazilo do firemního komplexu Satellite Manufacturing Facility ve Virginii. Zkoušky jednotlivých systémů začnou v roce 2018 a už na konci stejného roku by mohlo dojít ke startu. MEV-1 by tak mohl začít plnit své úkoly již na začátku roku 2019!

MEV-1 se blíží k cílové družici
MEV-1 se blíží k cílové družici
Zdroj: https://www.alternative-learning.org

Orbital ATK využívá k tomuto projektu svůj dceřiný podnik Space Logistics LLC, takže pro nový projekt použije stávající základ pro běžné družice označovaný jako GEOStarTM. Díky řízení od zkušených operátorů má MEV-1 poskytnout spolehlivý a nízkorizikový dokovací systém, který se připojí k existujícímu hardwaru na povrchu klientských družic. Servisní družice pak převezme úkoly spojené se změnami oběžné dráhy, nebo s korekčními manévry. MEV-1 má plánovanou životnost 15 let, což odpovídá životnosti běžných telekomunikačních družic. Během své činnosti by měl být jediný stroj schopen provést velké množství spojovacích manévrů a přemístění cizích družic.

Systém připojení MEV k cílové družici - na vizualizaci je dobře vidět lano vedoucí k žihadlu, které se zatne do hlavního motoru družice.
Systém připojení MEV k cílové družici – na vizualizaci je dobře vidět lano vedoucí k žihadlu, které se zatne do hlavního motoru družice.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

„Začátek sestavování MEV-1 znamená, že již brzy se opravování družic na oběžné dráze stane realitou,“ líčí Tom Wilson, prezident společnosti Space Logistics a dodává: „Půjde o první zařízení svého druhu a nabídne inovativní služby. Pořád je to ale jen první krok na cestě k pokročilým logistickým schopnostem mimo zemský povrch, které nás v budoucnu čekají.“

Práce na MEV-1 je rozložena hned do několika míst. Divize Orbital ATK pro družicové komponenty vyrábí v kalifornských městech San Diego a Goleta základní strukturu, palivové nádrže, nebo solární panely. Laboratoř pro setkávání, operace v těsné blízkosti a spojování (RPOD), která sídlí v centrále firmy v Dulles (stát Virginia) zatím testuje senzory, pohyblivé díly, ale i řídící algoritmy, které budou zajišťovat sledování cílového tělesa, přibližování k němu i finální spojování.

„Společnost Intelsat má dlouhodobé zkušenosti se začleňováním inovatovních technologií do svých globálních projektů a MEV-1 tyto snahy dále rozšíří,“ popisuje Ken Lee, viceprezident firmy Intelsat a dodává: „Servis družic na oběžné dráze posílí naši flexibilitu, schopnost reagovat na příležitosti, které trh nabídne. Zároveň budeme moci přidat naší globální letce dodatečnou robustnost. S pomocí Orbital ATK máme nakročeno na správnou cestu a navíc máme s sebou partnera, který plně rozumí potřebám našich zákazníků.“

Laboratoř RPOD používá ke zkouškám senzorů a k nácvikům přibližování a spojování modely v životní velikosti.
Laboratoř RPOD používá ke zkouškám senzorů a k nácvikům přibližování a spojování modely v životní velikosti.
Zdroj: http://www.orbitalatk.com

Družice MEV-1 bude znamenat přelom v možnostech, jak servisovat družice, ale do vesmíru poletí jen jako sekundární náklad. Sveze se společně s telekomunikační družicí Eutelsat 5WB, kterou ale také vyrobila firma orbital ATK. Vypuštěním MEV-1 by měla začít fáze, při které bude Orbital ATK postupně budovat letku servisních strojů, které budou časem stále schopnější. Plány počítají s tím, že by mohly zvládat opravy palubních systémů, nebo doplňování paliva do nádrží.

Kromě komerčních programů se Orbital ATK snaží o těsnou spolupráci s americkými státními agenturami, přičemž by ráda využila jejich služeb pro vývoj technologií, které by ještě více rozšířily servisní schopnosti – jde třeba o pokročilé robotické manipulátory nebo o výkonné typy solárně-elektrického pohonu, tedy iontového motoru.

Zdroje informací:
http://www.orbitalatk.com/
http://www.orbitalatk.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/mev1_art1.jpg
https://www.alternative-learning.org/…/OrbitalATK_ViviSat_3_high.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/docking_mev.jpg
http://www.orbitalatk.com/news-room/feature-stories/MEV/Images/MEV1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastislav Výprachtický

Kosmické logistické služby se rozrostou do mnoha aplikací. Nově vypouštěné satelity bude možno vybavit přivolávacím zařizením pro servis, úpravou pro výměnu jednotek za nové, ukládacím systémem pro následnou přepravu a příp. jiné doplnění. Správná progrese.

zargos
zargos
7 let před

Tak pěkně se nám to rozdělilo, Orbital ATK bude servisovat přátelské satelity a X-37 ty nepřátelské 🙂

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  zargos

X37B je experimentálna platforma na ktorej sa overujú technológie pre iné vojenské družice.

marian
marian
7 let před
Odpověď  zargos

Skôr si asi myslel USA-276. 😉

rhronza
rhronza
7 let před
Odpověď  zargos

Rozhodně pozoruhodný postřeh 😉

Zbyněk
Zbyněk
7 let před

Mohlo by to i vzít starou/nefunkční družici a přitáhnout k ISS. Tam buď opravit, nebo zrecyklovat co se dá. Výtěžený materiál zpracovat pro 3d tiskárnu, která by mohla tisknout nové moduly stanice, nebo cokoliv jiného. 🙂

Zbyněk
Zbyněk
7 let před
Odpověď  Zbyněk

Ps: taková malá příprava na téžbu z asteroidů.

ventyl
ventyl
7 let před
Odpověď  Zbyněk

na pretiahnutie z GEO na LEO to asi nebude mat dost paliva, nehovoriac o naslednej ceste opacnym smerom, kedy by druzica pripadne aj bola natankovana. hydrazin by som na ISS tiez videl nerad mimo palubnych nadrzi.

ale rozhodne uz len rutinne roboticke dokovanie s ciastocne pasivnym telesom bude prielom. ak to casom naucia dokovat k druziciam, ktore uz nemaju vlastny pohon, tak bude na GEO zasa o nieco menej tesno.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Nebylo by možné tam dopsat jaká raketa to vynese? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Pokud bychom tu informaci znali, tak ano.

Tonotime
Tonotime
7 let před

…Plány počítají s tím, že by mohly zvládat opravy palubních systémů, nebo doplňování paliva do nádrží…
Zaujímalo by ma ako budú doplňovať servisné moduly potrebnými technológiami na opravu a paliva.
Viem si predstaviť, že dostanú objednávku na uvedenie niektorých satelitov na správnu obežnú dráhu. Napríklad jedná misia systému navigačných satelitov Galileo je na nesprávnej dráhe. Tak isto naposledy aj misia Indie s regionálnym navigačným systémom je na nesprávnej dráhe. Takže objednávok budú mať asi dostatok.
Aspoň Západ by mal unifikovať, zjednotiť výrobu satelitov na možný servis a doplňovanie paliva, výmenu niektorých komponentov.
Myšlienku servisných modulov som prvý krát zaregistroval od Putina.
Súkromný sektor sa ukázal znovu oveľa flexibilnejší. Nielen rečami fantazírovať, ale aj pristúpiť k realizácii.
Fandím takým projektom. Na obežnej dráhe máme veľa hardwéru ktorým stačí len niečo doplniť vymeniť a nemusíme tam tak nákladne znova vynášať.
Servisné misie by mali mať aj nejaké 3D tlačiarne?!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.