Zítra ve 3:58 našeho času odstartuje z Kourou nejlehčí evropská raketa Vega. Během 97 minut dlouhé mise bude mít za úkol dopravit dvě družice na různé oběžné dráhy. Pod aerodynamickým krytem už se ukrývá OPTSAT-3000 a pod ním je usazen VENµS. Jako první by se měl od horního stupně AVUM oddělit OPTSAT-3000 zhruba 42 minut a 49 sekund po startu – sestava bude v té době na polární dráze ve výšce 450 kilometrů. Deset minut poté dojde k uvolnění adaptéru Vespa a 53 minut po startu začne 58 sekund dlouhý zážeh, který vytáhne nejvyšší bod do výšky 720 kilometrů. Následovat bude přelet na opačnou stranu Země a 95 minut po startu se motor zapálí na 64 sekund, čímž dráhu zakulatí. O dvě minuty později se oddělí i VENµS a horní stupeň AVUM bude čekat už jen jeden úkol – deset minut po oddělení druhého pasažéra se na 78 sekund zapálí proti směru letu, čímž zpomalí o 218 m/s a stáhne se z oběžné dráhy.
První nákladem je OPTSAT-3000, který váží 368 kilogramů. Jedná se o italskou družici vyrobenou v Izraeli určenou k optickému průzkumu. Na výšku měří 3,4 metru a jeho jediným přístrojem je Jupiter – panchromatický snímkovací systém vybavený teleskopem o průměru 70 centimetrů.
Díky němu dokáže družice pořizovat snímky s rozlišením půl metru. Operačním působištěm OPTSAT-3000 bude heliosynchronní dráha ve výšce 450 kilometrů, ze které zvládne pořizovat snímky oblastí o průměru 15 kilometrů. Díky jemnému systému orientace dokáže fotit nejen oblast pod sebou, ale může se naklonit až o 30°. Během jediného přeletu tak může nasnímat i více cílů.
Druhou částí nákladu je družice VENµS (Vegetation and Environment Monitoring New Micro-Satellite), což je společný projekt Francie a Izraele. Družice váží 264 kilogramů a jejím úkolem je monitorování ekosystémů, sledování pokrytí oblastí rostlinami, přičemž údaje pomohou i při zpřesňování modelů cirkulace vody a oxidu uhličitého v atmosféře.
Družice bude vynesena na heliosynchronní dráhu ve výšce 720 kilometrů, na které začne družice testovat izraelský Hallův motor. S jeho pomocí klesne během půl roku na dráhu ve výšce 410 kilometrů, přičemž bude měnit i sklon dráhy, aby zůstala na heliosynchronní dráze. Ve výšce 410 kilometrů pak Hallův motor poslouží ke kompenzacím tření o zbytky atmosféry
Družice s výškou 1,7 metru a průměrem 1,2 metru disponuje teleskopem o průměru 25 centimetrů, v němž světlo míří ke čtyřem detektorům. Ve dvanácti pásmech spektra je možné dosáhnout povrchového rozlišení 5,3 metru až tři metry na nižší dráze.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/20106662_1509519202419756_5950699915447310837_n-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/19748914_1493004220737921_7131321276406162653_n.jpg
http://spaceflight101.com/…/20228723_1509519089086434_8331251406567714827_n.jpg
Tak držme palce. V priamom prenose to neuvidíme, zo záznamu možno áno.
pb 🙂
https://www.youtube.com/results?search_query=OPTSAT-3000
Vyberte si
Díky moc, v době psaní článku ještě tyto přenosy nebyly založeny. už jsem tam jeden dal. Díky za pomoc.
Som rád že aspoň málinko som pomohol !
pb 🙂
Víc, než jen malinko. Ještě jednou díky. 😉
a zrovna taký kde ten štart nie je 😀
Tomu se říká mít šťastnou ruku při výběru. :-/ Omlouvám se, tohle jsem nemohl tušit.