Hned na začátek nezbytné upozornění: V tomto článku nenajdete žádné informace o kosmonautice. Pokud je hledáte, jste na špatném článku. V tomto článku bude řeč o něčem, co nesouvisí s kosmonautikou, ale spíše s naším webem. Pravidelní čtenáři vědí, že jen zcela výjimečně využíváme článku k tomu, abychom sdělili nějaké stanovisko, které souvisí s provozem našeho webu. K této možnosti sáhneme pouze tehdy, když je podnětů více a nestačí už reagovat jen na jednotlivé komentáře, ale je potřeba předat zprávu většímu okruhu čtenářů, což je i tento případ.
V poslední době se stále častěji v komentářích setkáváme s názory, že bulvarizujeme nadpisy, nebo že se dokonce snažíme o tzv. clickbaity. V tomto článku se chci jednak proti takovým obviněním ohradit a zároveň bych vám chtěl nabídnout i vysvětlení celé problematiky z hlediska autorů článku. Ačkoliv je nadpis (alias název) článku tvořený jen několika slovy, není snadné jej vytvořit. Právě v těch několika slovech musí autor vystihnout podstatu článku a zároveň zaujmout čtenáře. Kdo se někdy snažil publikovat, moc dobře ví, že skloubit oba požadavky není často moc lehké.
V mnoha případech autor při snaze zachytit podstatu článku vytvoří dlouhý nadpis, čímž zabije snahu o zaujmutí čtenáře. Nejsme vyloženě odborný web – balancujeme na hraně mezi odborností a laickou čtivostí. Pro potřeby našich redaktorů jsem už na začátku existence našeho webu (před téměř pěti lety) vytvořil seznam jakýchsi tipů, které se týkají psaní článků. Nyní si dovolím zkopírovat sem pasáž věnovanou nadpisům.
I když se to třeba nezdá, tak právě volba názvu bývá někdy tou nejtěžší částí. Není to vůbec snadné vymyslet krátký, úderný a zajímavý název, který přitom vystihne o čem článek je a dokáže čtenáře zaujmout, aby na něm nechal oči o chvilku déle. Hlavním účelem názvu je zaujmout. Ne, nechci po vás žádné bulvární názvy typu „Šokující odhalení“. Spíš se ale zamyslete nad formou, jakou názvu dáváte.
Jedná se o blog určený široké veřejnosti. Proto název nemusí připomínat seminární práci. Uznejte sami – zaujal by vás článek, který se jmenuje „Konstrukce a popis fungování přístroje ChemCam“? Zřejmě ne. Ale co třeba „Záblesk s milionem wattů“? Zní to atraktivně, je to krátké, není to bulvární, vychází to z reálných údajů, nastiňuje to tématiku a čtenáře to zaujme. Buďte proto při tvorbě názvů originální a nebojte se experimentovat.
Snažíme se tedy dělat nadpisy zajímavé, ale nikdy ne bulvární, nebo dokonce lživé! Wikipedie definuje clickbait jako „pejorativum popisující webový obsah, jehož účelem je často klamným či lákavým náhledem přilákat webového uživatele pro prokliknutí na daný web, čímž se zvýší jeho návštěvnost a ziskovost. Po prokliknutí se sice návštěvník většinou nic co bylo slíbené v titulku nedozví, nicméně zvýšil návštěvnost webu a to i v případě, že web ihned opustil.“ Zastávám názor, že žádný název našeho článku tuto definici nesplňuje, ale pro jistotu jsem ještě ztučnil pasáž, se kterou nemáme absolutně nic společného v žádném případě a co se nám bytostně příčí. Naprosto pevně tvrdím, že na našem webu nikdy nevyšel článek s nadpisem, který by sliboval něco, co v článku není.
Náš web není ziskový, není na něm žádná reklama, která by nám přinášela zisky při vyšších návštěvách, tak proč bychom dělali clickbaity? Ano, na návštěvnosti nám pochopitelně záleží, sledujeme třeba, jaká témata jsou mezi čtenáři atraktivnější než jiná, ale za ty roky už jsme zjistili, že nadpis nehraje při rozhodování čtenářů tak velkou roli jako téma samotné. Navíc si troufám tvrdit, že na našem portálu by vzhledem k inteligentní cílové skupině clickbaity ani nefungovaly.
Takže na závěr shrnutí – Chceme dělat web pro všechny – od amatérů po profesionály, čemuž odpovídá vše od témat článků, přes jejich formu až po názvy. Není snadné vymyslet krátký a zajímavý název, ale přesto se všichni naši autoři vždy snaží o co nejlepší práci nejen v tomto směru. Není výjimkou, že se mezi sebou radíme, když nás samotné třeba žádný dobrý název nenapadá. V žádném případě nechceme dělat bulvární nadpisy ani clickbaity. Opravdu o nic takového nestojíme, navíc by tato forma ani pro náš web nebyla použitelná a ještě ke všemu se příčí našim zásadám. Mějte to, prosím, na paměti – ještě jednou opakuji – chceme dělat zajímavé, ale nikoliv bulvární nadpisy. Od začátku si zakládáme na tom, že se za všech okolností snažíme přinášet pravdivé informace. Vážíme si toho, že i naši čtenáři mají stejný názor a že Vám záleží na zachování kvality. Děkujeme, že nás čtete a že se k nám vracíte. Mohu Vám slíbit, že opravdu není naším cílem tento web jakkoliv bulvarizovat. Chceme i nadále pokračovat v nastoleném trendu.
Ještě jednou se omlouvám všem, kteří dočetli až sem a pevně věřím, že zase budeme dlouho vydávat jen články věnované kosmonautice a nikoliv podobná stanoviska. Leč někdy není jiná cesta.
Zdroje obrázků:
https://i.ytimg.com/vi/pHNbitDDW3A/maxresdefault.jpg
http://seniors-housing.net/weekly/wp-content/uploads/2016/07/kcjg7rgpi.png
…klííííd….
…taky mám web a s tímto bojem s prudiči už jsem to vzdal.
Děláte to výborně, dělejte to tak dál. Jste jedinečný a unikátní web. Kdežto prudič je tuctový a obzvláště ten český umí být fakt protivný a toxický – prostě otravuje.
Díky za názor, my jsme v klidu, jen jsem cítil potřebu vydat jasné stanovisko, které se bude hodit i do budoucna. Místo dlouhé reakce pošleme jen odkaz na tento článek. Navíc je potřeba rozlišovat mezi pruzením a přiměřenou kritikou, která je vždy potřebná. A jsme rádi, že se sem vracíte. 😉
Správně. Občas je jediné správné řešení: ignorace trola.
Je také potřeba říct, že se musí rozlišovat mezi trollem a člověkem, který dává podnětné nápady.
Co jsem viděl jinde, tak naši lidi jsou dost mírní.
Prý „český prudič“. To napíše jen typický „český pisálek“.
Vytáhl jste hlavu z baráku? Teď třeba anglické maminy řeší, že si někdo (česká firma) dovolil udělat pivo v pěkném „ženském“ balení. Už hned plácání o sexismu a kdesi cosi.
Mohu potvrdit, děláte to bezvadně a jen tak dál.
Děkujeme.
Díky za názor i za pochvalu. Budeme se snažit v tom pokračovat.
Je to jistě především věc vkusu. Můj vkus je nastavený tak, že u verzí „Konstrukce a popis fungování přístroje ChemCam“? a „Záblesk s milionem wattů“ mi ta druhá připadá bulvární. Snad je to mým založením, snad mou profesí, možná obojím.
Váš web je dobrý, čtu ho a číst budu, i když mi některé nadpisy úplně nesedí. Koneckonců podstatný je obsah.
Máte pravdu, je to individuální. Tenhle článek měl hlavně říct, že pokud někomu připadají nadpisy bulvární, tak to není náš záměr.
Je to možná individuální, ale bulvární nadpis ani clickbait to druhé opravdu není. Bulvár je něco, kde hraje PRIMÁRNÍ roli jednoduchá, nejlépe negativní emoce – sex, hněv, násilí. Tj. bulvární verze titulku by musela být něco jako „ŠOK! To téhle malé mašinky vrazili vědci MILIONY!“ Clickbait je pak něco podobného, ale ještě s větší otázkou. Clickbaitová verze podobného článku by mohla znít třeba „Chemie v kosmu: až zjistíte, jak funguje tenhle vesmírný přístroj, budete vyděšení!“.
Kapka poetičtějšího stylu je normální a disponovali jí i slavní vědci-popularizátoři jako Sagan, ale není to bulvarizace.
Díky za perfektní vystihnutí.
Záblesk a milióny watov je skrz naskrz bulvárny.
Myslíte? Díky za názor, osobně mi to přišlo v pohodě.
A co je na tom bulvárního? Vždyť je to popis faktu jak to funguje a co to dělá? A hlavně potom je přesně o tom ten článek. Jděte do blesku aby jste pochopil co je to bulvár.
Doposud mne ani ve snu nenapadlo, že by někdo mohl označit články na tomto webu za bulvární, nebo dokonce za clickbaity! Kdo to tvrdí musí být s prominutím naprostý „idiot“.
Že o tom někdo takto uvažuje jsem se dozvěděl až na základě tohoto článku a je mi těch lidí upřímně líto. Ti lidi musí být plný nenávisti ke všem co někdo jiný dokázal a oni sami ne. Protože napsat takovou lež je hrozně jednoduché, ale vytvořit takový článek naopak velice těžké a dá to hodně práce. Někoho pomluvit jednoduché, ale vybrat správný název článku někdy neřešitelné.
Já autorům závidím. Závidím tu práci co na tom dělají a jsem rád že ji dělají, protože já sám bych to nikdy nedokázal. Umím zase jiné věci.
Proto prosím jen tak dál a nenechte se otrávit lidma co umí jen pomlouvat a lhát a závidět.
Myslím, že nás ostatních je víc.
Děkujeme za krásná slova. Otrávit se rozhodně nenecháme. Tento článek rozhodně neměl být o plakání, jak to máme těžké, jeho úkolem bylo ukázat čtenářům pohled z naší strany. Jsme rádi, že nás čtete, budeme se snažit pokračovat v započaté práci.
Ja som nikdy ani naznakom nemal pocit „bulvarneho“ nadpisu, a ked uz by sa aj nejaky objavil, ci uz vedome alebo nevedome, tak obsah clanku stoji vzdy za precitanie a je vidiet ze si na tom vzdy dal niekto zalezat, niekto koho to bavi, kto k tomu ma blizko. Niekedy su clanky zaujimavejsie niekedy menej. Na to ze to niekto robi bez jedinej reklamy alebo nejakeho jasneho honoraru ( neviem ci mate ) tak to je spickova uroven a mozme byt len radi ze to niekto zhromazduje na jedno miesto. A dalsie velke plus aspon pre mna je ze autor clanku(pripadne znaly citatel) takmer vzdy ochotne vysvetli pripadne otazky v komentaroch pod clankom.
Děláme to rádi a honorář opravdu žádný nemáme. Odměnou jsou nám spokojení čtenáři. Jsme rádi, že se k nám vracíte. To, co zmiňujete, je pravda – v komentářích se často rozjede úžasná diskuse, která obsahuje mnoho zajímavých informací. Jsme opravdu rádi, že máme takové čtenáře. Nechceme dělit současnou situaci na „my redakce“ a „oni čtenáři“ – spoluvytváříme jeden celek.
Vim, ze se to nedela, ale tak pro jednou …
Diky za Vasi praci a skvely web. Pokracujte dal, jako doposud.
Děkujeme, budeme se snažit.
Jsme jedním z těch, kdo se proti formě článků a jejich nadpisů ohrazovali. Přesto jsem věrným čtenářem a fanouškem vašeho webu a vaší práce. Tyto dvě skutečnosti se nemusí vylučovat.
To plně chápu, přesto věřím, že Vám tento článek nabídl pohled z naší strany a možná vidíte celou věc nyní alespoň trochu jinak.
To co děláte a způsobem jakým to děláte je naprosto skvělé. Dokážete člověka opravdu nadchnout a vtáhnout do aktuálního (a často napínavého) dění. Díky za to! Držím Vám pěsti!
Děkujeme, to nás těší. Jsme rádi, že se k nám vracíte.
Jsem tu každý den a to mluví za vše.
To nás opravdu těší!
Ad reklamy:
Mě by neurážely, pokud by to pomohlo rozvoji portálu . Možná to stojící za anketu..
Zatím nechci, možná někdy časem zapřemýšlím nad crowdfundingem, ale to je zatím daleko. Jakmile by se do toho začaly motat peníze, přineslo by to mnoho komplikací – a určitě i častější obvinění z clikcbaitů. 😀
Mate pravdu. Ja po precteni druheho clanku vypnul adblock a prekvapilo me ze tu zadne reklamy nejsou, provoz hostingu neco stoji a zdejsi autory bych podporil opravdu rad.
Ceníme si Vašeho zájmu. Nejlépe nás podpořte tím, když nás doporučíte kamarádům nebo známým. 😉
Rovněž nemám pocit že by tento web nějak „bulvarizoval“, nebo přeháněl v názvech článků. Naopak, drží si výbornou úroveň (jako málokterý jiný web) a jeho autorům patří velký dík !!!
Děkujeme, budeme se o to snažit i nadále. 😉
Pánové, děláte tu dobrou práci; nelamte si hlavu s kritikou ohledně nadpisů a podobně. Sám jsem kdysi psával články pro web a vím, že to není lehké: psát věcně, přesto čtivě, žádné blbosti – a nadto ještě nadpis … a to všechno několikrát týdně. Nasadili jste si latku dost vysoko a přesto ji držíte 🙂 Jen tak dál, držím vám palce … a když už jste tomu museli věnovat samostatný článek, tak vás za sebe ujištuji, že vaše nadpisy mě ještě nikdy nepohoršily, neurazily ani neoklamaly.
Děkuji, jsme rád, že se Vám u nás líbí.
Dělejte to dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. A jak vás to baví. Na čuřily kašlete.
Děkujeme, chceme, aby se naše články lidem líbily. Tento článek měl za úkol vysvětlit některé nejasnosti.
Dobrý večer, pane Majer, za mně spokojenost velká, prosím neměňte nic. Díky za množství informací z oboru, který mne moc zajímá, Vy a Vaši spolupracovníci to děláte obdivuhodně. Nenechte se znechutit, je to Váš web a Vaše instinkty jsou správné, vše přiměřeně vyvážené. Jo a máte koule, a to se mi líbí. V současném světě připosra…ti věc nevídaná. Omlouvám se hrubší výraz, již budu hodný. Ještě jednou díky.
Dobrý večer i Vám. Rozhodně nechceme nic měnit. Tento článek měl spíše vysvětlit některé nejasnosti a případně přinést jiný úhel pohledu na celou věc.
Jsme rádi, že se k nám vracíte a i když nevím, z čeho soudíte, že mám … odvahu 😀 … tak Vám za to děkuji. 😉
Za sebe musím říct, že ten, kdo má názor, že zde jsou bulvární nadpisy tak podle mého asi upadl přímo na hlavu. To a) a b) samozřejmě do teď žádné bulvární nadpisy neviděl. Nebo to alespoň neví – což je možná ještě horší.
A k tomu všemu to všichni dělají zadarmo.
Kdyby bylo 1. dubna, tak bych ty nářky chápal. Možná.
Dušane, věřím, že víte jak se výše uvedené dá „přeložit“ 🙂
Díky moc za názor i za to, že nás čtete. 😉
Je to skoro jako droga 🙂
Snad ne tak nebezpečné. 🙂
Adame, tvuj vyrok podepisuju, dokazal sem se v zivote doslova zazrat do nekterych pocitacovych her, klidne i na par dni ci tydnu. A totez se tyka i velke spousty knih, u kterych se mi stalo, ze sem je po docteni zacal cist znovu a znovu. Tady? Zivotopis J. Younga ci V. Dzanibekova sem si precetl uz asi 5x. A celou sagu Saljutu ci Skylabu taky tak, Vyzkum Venuse asi 4x. Cili mas pravdu, kdyz cloveka neco neskutecne bavi, tak je to podobne.
Ale že si s tím vůbec lámete hlavu. Děláte to jak nejlépe umíte a máte naší podporu. Pokračujte klidně dál, čekáme na každý článek. A díky za vaší práci a nadšení.
Děkujeme, budeme se snažit.
WTF? Clickbait na Kosmonautixu? Nehledáte problémy tam, kde nejsou? Zkuste chvíli brouzdat videi na youtube nebo články na IFLS a laťka toho, co se dá označit za clickbait, se vám pohne. Na youtube už to předpokládám, na IFLS se cítím podvedený co chvíli, dokonce už i na Oslovi se mi to párkrát stalo. Na Kosmonautixu ještě nikdy.
Pro redakci: Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Dělejte to, co děláte doteď, protože to děláte velice dobře. A přeji vám, abyste další stanovisko museli vyjádřit za hooodně dlouho.
Díky moc, také doufáme, že další stanovisko je ještě daleko. 🙂
Nenechte se otrávit, nějaký ten kverulant sem sice občas zabloudí, s tím se nedá nic dělat, ale to nic nemění na potřebnosti vaší práce. Jen tak dál.
Děkujeme a otrávit se určitě nenecháme. 😉
Moc děkuji za práci, kterou na tomhle webu odvádíte. Za léta, která Váš web pročítám jsem nikdy neměl pocit nějaké bulvárnosti nadpisů. Naopak se vždy těším, co se pod titulkem skrývá. Jen tak dál a přeji hodně čtených článků a málo kverulantů.
Moc děkujeme, těší nás, že máte z webu i nadpisů stejný dojem jako my.
Snědl kyblík betonu… neuvěříte, co se stalo pak!
Přesně tak si představuju clickbait.
Práce autorů zde je bez debaty skvělá (včetně nadpisů) ,nechápu čtenáře kteří zde žádný kvalitní článek nenapsali a mají náturu hodnotit styl nadpisu. Ať krytik ukáže co umí sám ! Reklama by v rozumné míře nevadila ,třeba by zisk pomohl problému s náklady na tisk žádaných knih u kterých se vydání nepovedlo . Velký dík za vaší práci!!
Vydání knih je velmi finančně náročné, to by reklama neměla šanci utáhnout. Ale jsme rádi, že se Vám tu líbí.
Nu, parkrat sem se u nadpisu dokonce i zasmal, nekdy se mi stane, ze si predstavim neco jineho, nez o cem clanek je, priznavam ze tady to asi bude mou vlastni vinou, ale celkove z me strany velika spokojenost. Na server sem se dostal z vasi prednasky o SpaceX a nikdy sem nezacal litovat, ze sem sem vstoupil, naopak, neskutecne prijemne me prekvapilo, ze takovy server existuje. A ucast Michala Vaclavika, Petra Scheiricha a dalsich (omlouvam se jim, ze si jejich jmena nepamatuji) v diskuzich beru jako obrovitansky a neuveritelny bonus.
Pro odlehceni dodam, ze pritelkyne oznacila mou zalibu jako naprosto neskodnou a nemoznou co se tyka jakekoliv seberealizace, cili i tady je to v poradku:-).
Delate to vsichni skvele, a jen pokracujte. Vam i cele redakci dekuji za skvelou praci.
Děkujeme, jsme rádi, že se k nám vracíte a že se Vám tu líbí. 😉
Vtipná přítelkyně je k nezaplacení. 🙂
Dodala, že u rybáře ta jistota prostě nebude nikdy, ale tady ji má 😀
🙂 🙂 🙂
Za sebe chci říct,že s názvy článků nemám problém. Mnohdy naopak otevřu článek,který mně zaujme vyloženě nadpisem a tím se dostanu k hodně zajímavému čtení.
Děláte svou práci dobře.
To máme radost, děkujeme.
Zlidšťování problematiky trefnými nadpisy je skvělé. Daří se Vám to. Až se mi zdá, že té energie věnované na vysvětlení Vašeho postoje bylo zbytečně mnoho. Podle reakcí vidím, že i lidé s opačným názorem mají hlavně zájem na pokračování webu. Kvůli rozdílnému vkusu po sobě lidé zpravidla nestřílejí. 🙂
Velice mne potěšil příval komentářů na toto téma. A článek byl hotový hned. 😉
Rozhodně nic neměňte,vše je v pořádku. Žádné problémy s nadpisy jsem nezaznamenal. Nějakého „závadového“ nadpisu bych si všimnul,ten by zde totiž pořádně praštil do očí 🙂
Děkujeme za názor a nic měnit nehodláme. 😉
Dakujem za kosmonautix a napriklad aj osel. V stredoeuropskom priestore skutocna kvalita. A aj keby vam islo o kliky, reklamy tak si prave u vas adblock vypnem.
Děkuji za krásná slova, vážím si toho, že se Vám u nás líbí.
Dodatok: Urcita forma „komercionalizacie“ vas neminie, aspon formou donacii. Ste dobri a zasluzite si, robit len tak pre radost a nadsenie je jedna vec, ale ked sa k tomu pripoji aj urcite financne zadostucinenie vec druha.
Děkujeme, ale zatím to zvládáme i bez toho. Už jsem to psal na více místech, ale v kostce – jakmile se do toho začnou plést peníze, je se vším mnohem víc starostí – třeba to, podle jakého klíče peníze rozdělovat? A to je jen jeden problém. Neříkám, že nikdy nepůjdeme např. na Patreon, ale v nejbližší budoucnosti to nechystáme. Ale třeba časem změníme názor a dáme o tom čtenářům vědět. Rozhodně ale děkujeme za podporu, vážíme si toho.
na kosmonautix chodím každý den a občas mi nějaký titulek přijde trochu moc „zaobalený“, ale určitě ne jako bulvár nebo clickbait… Psaní článků není žádná legrace a pokud máte takto široké publikum, tak se vždy najde někdo, komu to nesedne..
p.s.: kdyby bylo potřeba, tak Patreon by byl určitě lepší řešení než reklamy a věřím, že hodně lidí by nějakou tu korunku rádo poslalo. Jen tak dál!
Děkujeme za názor. Zatím o Patreonu v blízké době neuvažujeme.
Jednou či dvakrát jsem podle nadpisu čekal jiný článek, ale pak jsem se tomu zasmál. Koneckonců nadpis byl vtipný i když mohl být trošku zavádějící (dal se vyložit různými způsoby), ale nikoliv lživý. Spíš mě pobavila hra se slovy. Jako příklad uvedu: „Teleskop se otřásl v základech“, to si přímo říká o jiný výklad a přitom ten správný je výklad doslovný. 😉
Chci všem autorům a redaktorům poděkovat za skvělou práci, jen tak dál a nic neměňte. Rád se zase někdy u nadpisu usměji.
Děkujeme, rádi v tom budeme pokračovat. 🙂
Asi (určitě) nelezu do všech diskusí, ale s termitem „clickbait“ se na kosmonautixu setkávám poprvé. Takže to asi nebude tak horké. A „bulvární“ nadpisy sem tam vyčítány jsou, ale opět – vzhledem k návštěvnosti webu jsou to naprosto zanedbatelné a současně statisticky nevyhnutelné hlasy. Jen ať se klidně dál JWST otřásá v základech, Sokol roztahuje křídla, nebo třeba ESA už nemá žádná esa 🙂 Informační i prezentační hodnota webu je výborná, stejně jako uživatelsky přívětivá, tudíž není problém. Jen tak dál.
Přesně tak. Zmíněné nadpisy je možné označit za bulvární (dvojznačné, posunují význam, využívají slovních hříček), ale osobně to mám docela rád a amatérskému webu, který je spíše popularizační než odborný, se to podle mého hodí.
Já bych řekl, že i když nadpis splňuje to, co uvádíte v závorce, tak bulvární není. Domnívám se, že takové nadpisy vypadají jinak. Ale jsem rád, že se Vám tu líbí. Snažíme se balancovat mezi odborností a laickou čtivostí.
Obvinění z clickbaitu se už dříve objevilo také – nejnovější bylo v diskusi o privatizaci Spitzeru.
U Spitzeru to bylo přímo obvinění. Předtím, pokud vím, jsem tu tenhle termín použil jen já, už nevím kde. Ale nebylo to proti nadpisu, ale tuším proti větě v perexu, která byla skutečně něco jako „Podívejte se, co se stalo pak“. A nebylo to obvinění, ale pouze upozornění, že to je podobná formulace, že je mi jasné, že to nebylo jako clickbait myšleno, ale že je to podobně formulované a že jsem si na to bohužel vypěstoval alergii a obvykle po podobné větě přestávám číst. Na což mi pan Majer odpověděl, že ho to nenapadlo a že si to zkusí ohlídat.
Stížností na bulvární nadpisy už tu bylo v poslední době víc a rád bych podotknul, že s nimi nesouhlasím. „Průzkumník Merkuru se otřásl v základech“ mě sice vyděsilo, ale bylo to vtipné. Byl bych řekl, ať mi takové věci už neděláte, ale klidně je dělejte, je to zábava. Děláte to tu obecně skvěle a moc si toho vážím, obzvlášť té neuvěřitelné zpětné vazby. Moc děkuju.
My děkujeme za to, že se k nám vracíte. 😉
No jo. Pravda. V diskusi u SIRF je to obvinění na rovinu řečeno. Nějak mi tento dialog, který přímo vedl k tomuto článku, nepochopitelně unikl.
Děkuji za Vaši práci.
Nechápu komentáře tohoto typu.
Osobně by mi ani nevadilo, když byste měli na webu nějakou tu malou reklamu.
Spíše nevím jak Vás podpořit. Existují nějaké možnosti? Třeba něco jako „předplatné“?
Zatím taková možnost není (jedině že byste napsal přímo jednotlivým autorům a požádal je o číslo účtu). Ale nic organizovaného zatím dělat nechceme. Jakmile by se o toho začaly míchat peníze, bylo by to všechno složitější.
Dík za tenhle web, víc není co dodat. Každej den se těším na novej článek o tom co se děje, chystá… jen tak dál.
Supr.
Děkujeme, budeme se snažit, aby se vám tu líbilo i nadále.
No asi jsem zbyle 0,0001% populace ale vim urcite ze clanek s nadpisem „Konstrukce a popis fungování přístroje ChemCam“ by me urcite zaujal. Ovsem pod nimbych cekal opravdu to jak,zceho,proc,technolog. procesy pri vyrobe atd.(takovy clanek byl napr. svarovani nadrzi sls) Jedine co bych ve clanku necekal by bylo napr. Vedecky prinos sondy, atd…
Berte to treba jako navrh na clanek 🙂
Celkove vzato bych ty stezovatele ignoroval, vy to delate dobre a onitady budou porad.
Zdar L.
Jasně, každý má chutě jiné, ale je potřeba uvažovat v rámci celé široké cílové skupiny. 😉
Co se tématu týče, tak ještě než vznikl náš blog jsem dával na naše fórum krátké překlady oficiálního presskitu od NASA – pasáž o ChemCam najdete zde.
Jo, mě taky 🙂 Ale pro tyhle články je tu seriál Pod kůži.
Je smutné, že tento článok vôbec Dušan musel písať…
Někdy je to prostě potřeba. 🙂
Pane Majer a všichni z Kosmonautixu,
tento web čtu téměř každý den již téměř rok a každé ráno se těším co bude nového. Zatím jsem do diskuzí nevstupoval, ale teď tak poprvé učiním, abych vám všem vyjádřil velkou podporu a velmi ocenil vaši práci. To vše při vědomí, že vám je motorem nadšení a odměnou zájem čtenářů a následně bující odborná diskuze. Děkuji.
Děkujeme, vážíme si toho, že se k nám rád vracíte a budeme se snažit v tom pokračovat i nadále.
Díky za každý článek.
Děláte velice kvalitní a užitečnou práci.
Děkuji.
Děkujeme za pěkná slova. Těší nás, že se Vám tu líbí.
Clickbait na kosmonautixu? Kde?
Inu někteří čtenáři mají jasno.
Obvykle nic nepíšu, ale tentokrát musím. Váš web čtu chvíli a nesmírně mě baví. Nedávno jsem marně hledala tlačítko nebo informaci, jak Vaši skvělou práci ocenit finančně a nedohledala jsem. Což mě šokovalo.
Děkuji tedy aspoň že v komentáři. Pokračujte prosím, protože mě to hrozně baví!
Děkujeme, nejvíce nás podpoříte, když nás doporučíte kamarádům a známým. 😉
Za mě jako pravidelného a věrného čtenáře, který se rád a často vyjadřuje téměř je všemu, říkám, že tohle je věc pod mou rozlišovací schopností. Považuji kosmonautix a jeho redaktory za skvělé a fakt jsem si nevšiml žádné bulvarizace.
Děkujeme a budeme se snažit v tomhle trendu pokračovat.
Já čtu všechny články. A zrovna nadpis „Co umí ChemCam“ by mě přitáhl příjemněji než ten záblesk s milionem wattů.
Ale to souvisí s věkem. Když jsem byl malý, tak jsem stejně jako každý malý miloval výbuchy, výstřely, pecky. A když jsem velký tak mi ty výbuchy, výstřely už tak přitažlivé nepřipadají, spíš naopak. Asi mi to už podvědomě navozuje pocit, že zase budu muset něco opravovat a platit, zase se něco zdrží a zase budeme na výsledek čekat déle 😉
Určitě to souvisí i s tím jak lidé komunikují. Třeba píšou maily. Tam taky napíšete subject, tedy název. A je fajn, když ten subject, něco o tom obsahu řekne. Líp se v tom orientuje. Líp si tu poštu vytřídíte a líp se k ní vrátíte. „Záblesk s milionem wattů“ by byl jako subject k ničemu.
Ale je fakt, že na tomhle skvělém webu ty nadpisy k hledání informace nepotřebuju. Tu mi najde google, když mu řeknu, že má hledat právě tady.
Ale uznávám, že to prostě chcete dělat jinak než třeba kosmo. Být víc přitažlivější právě pro ty kluky. Víc popularizovat. A to je super.
Každý portál má svou cílovou skupinu a to je dobře – každý si může vybrat, co mu nejvíce vyhovuje. Čím více portálů bude, tím lépe si může čtenář vybrat svůj styl. 😉
Máme široké spektrum čtenářů a zasáhnout správně všechny je někdy těžké. Samozřejmě jsme rádi, že nás čtete. 😉
Já osobně považuji nějaké slovíčkaření o obsahu nadpisu za naprosto zbytečné, neboť čtu všechny články včetně komentářů. Jen tak dál.
Moc děkuji, to nás opravdu hodně těší!
Patřím k těm, kteří čtou všechno, takže nadpisy mne nemusí „přitáhnout“, ale spíš informovat, co bude dál. Váš web a /trochu reklamy :-)/ astro.cz navštěvuji denně a vždy je něco nového ke čtení. Nebo ke koukání, fotografií a videí spousta. A vaše komentované přenosy, to je prostě paráda. I když občas koukám jen na záznam a vím, jak to dopadlo, stejně ten palec do dlaně vklouzne.
Takže teď ty palce držím vám, ať se vám daří a my máme co číst.
Děkujeme, těší nás, že se k nám rád vracíte.
Chlapci děláte to dobře!!!Držím vám palce a konstruktivní kritika je dobrá s té se poučíte.Bohužel debilů je na světě dost,s nima se vůbec nezabívejte!
Ještě jednou vám přeji ať se vám práce daří!
Děkujeme za pochvalu i za to, že nás čtete.
1) Jak bylo zmíněno, web nemá reklamy a redakce z provozu nic nemá. Je nutné si uvědomit, kolik času všechno tohle dát do kupy zabere. Osočování a napadání redakce pokládám v tomto kontextu za absolutní ubohost.
2) Web není pouze pro profíky, ale má především šířit informace mezi laickou veřejností. Je naprosto nutné se neomezovat pouze na strohé a odborné termíny. Ty nezaujmou (krom toho je neodborník ani nepochopí, takže ho odradí). Kosmonautika lze srovnat s fyzikou. Třeba kvantová teorie. Pokud pominu odbornou literaturu, sloužící jako učební pomůcky, tak se autoři vyhýbají jazyku fyziky – matematiky. Místo komplikovaných rovnic používají obrazné všeobecné příměry. Proč? Protože žádný fanda do fyziky si nekoupí soubor matematických výpočtů. Čtenář se chce dozvědět něco nového, ne louskat rovnice, které nechápe.
3) Kosmonautix se hodně drží faktu a je dost nohama na zemi. Každý, kdo někdy četl 100+1, Vesmír nebo viděl dokument popularizátorů vědy (třeba i věhlasný Michio Kaku – jeden z nejznámějších profesorů fyziky je schopen povídat o warp pohonu), tak nemůže pokládat kosmonautixe za bulvární. Správný popularizátor vědy totiž musí být i trochu showman.
4) Popularizace vědy je naprosto klíčová. Protože na tom, jak moc bude atraktivní, záleží jestli budeme v budoucnu produkovat více fotbalistů nebo více špičkových inženýrů. Pro lidi, jenž používají mozek, nemusím připomínat, že mnohem potřebnější je ta druhá skupina.
Díky moc za velice krásný rozbor!
Chtěl bych se přidat k děkovným zástupům: i já moc děkuji za úžasnou studnici zajímavostí, informací a hlavně vysvětlení principů a technologií, a to vše na opravdu dobré úrovni. Děláte opravdu hodně cennou práci, a to s neuvěřitelnou vytrvalostí.
A ta „obvinění“ z bulvárních nadpisů do toho krásně zapadají, až je mi líto, že jsem vám taky za žádný (dosud 🙂 ) nevyčinil. Ano, to myslím naprosto vážně, ta „obvinění“ jsou totiž vyznamenání vaší práce: ukazuje to totiž, jak seriózně bereme informace z vašeho serveru, na jak vysokou kvalitu přesnosti a věrohodnosti informací jste nás naučili – a my si rádi zvykli. Pak opravdu občas i nadpis jen „ozvláštněný“ už vyčnívá, jestli mi rozumíte. I já jsem si už párkrát říkal: „Proč? Vždyť to téma samo o sobě je tak zajímavé, tak to není třeba.“.
A tak to možná je, spíš určitě :), že je nás tu takových čtenářů víc: moc nás neohromí milión voltů, ale spíš už jsme zvědaví co je tohle za novou technologii, k jakému výzkumu se plánuje využít apod. A není tohle ta nejlepší vizitka vašeho serveru?
Já vám moc děkuju, že takoví jste a tak dobře vedete kosmonautix. Držím vám palce, ať vám elán ještě dlouho vydrží, je radost o takovém skvělém serveru vědět!
Děkujeme moc! Budeme se určitě snažit pokračovat v započatém směru, aby se Vám tu líbilo i nadále.
Každý den se těším na něco nového na Vašem webu. Nikdy mě nenapadlo, že byste vytvářeli nadpisy k článkům tak, aby to byly bulvární klikbajty. Důležitý je obsah. Ten je v absolutní většině případů skvělý. Díky za vaši práci, a pokračujte dál v tom co děláte roky tak dobře, že jsem nenašel pro mne lepší web s obsahem pochopitelným i laikovi.:-)
Kdo se dokáže zabývat takovýma kravinama, nemá na webu o kosmonautice co dělat.
Pokud ho vůbec kosmonautika zajímá…
Tak když už se na to ptáte… Dosud mě nenapadlo řešit zde nadpisy. Když se tu objeví článek, tak si ho většinou přečtu a když ne, tak proto, že mě to téma až tak nezajímá. Ne proto, že by mě nezaujal nadpis. Myslím, že většina lidí, co sem chodí, čte skoro všechno, bez ohledu na to, v jaké formě je nadpis. Pokud jde o doporučení „Konstrukce a popis fungování přístroje ChemCam“ vs. „Záblesk s milionem wattů“, tak mě nalákala spíš ta první možnost, tj. vím o čem to je vs. nevím nic, zní to neurčitě.
Díky za názor, skutečnost je taková, že lidé jsou různí a nedá se najít optimální cesta vhodná pro všechny. Ale jsme rádi, že nás čtete.
Děláte to dobře a jen tak dál.Díky.
Děkujeme, budeme se snažit. 😉
Nastavit nejaky pomer (treba mezi zajimavosti a popisnosti nadpisu) neni lehke. Zvlaste, kdyz cela vec neni objektivni. A kdyz je navic vnimana znacne individualne.
Kdyz se pod nejakym clankem rozvine debata, ze jeho nadpis uz je prilis clickbaitovy (a nebude se jednat o jedineho trolla), tak asi – nejmene z pohledu ctenaru – je. V takovem pripade by stalo za to snazit se byt mene clickbaitovi. Problem je, ze opacna zpetna vazba (vas nadpis je malo clickbaitovy a moc informativni) prijde asi tezko, takze nelze, nez obcas narazit do mantinelu.
Asi 2, nebo 3 clanky mi tu taky prisly uz moc (nejmene pod jednim se o tom rozvinula dlouha debata). Na druhou stranu kolik clanku uz jsem tu cetl? Stovky? Z meho pohledu to delate dobre a jsem rad, ze kosmonautix existuje a ze vypada tak, jak vypada.
Nevim, jak ostatni, ale me osobne nikdy nenapadlo srovnavat i nejclicbaitovejsi nadpis na kosmonautixu s nadpisy v mediich typu blesk, nebo hrom. „Americti kosmonauti vysadili na mesici stromy!“
Děkujeme za názor. Je pravda, že vybalancovat nadpis není lehké. Pokud někdy šlápneme vedle, rozhodně to není záměr. Jsme rádi, že nás čtete.