Čína letos vybere nové kosmonauty

čínská EVA

Čínská kosmická agentura CNSA má za sebou další úspěšné kroky na cestě k trvalému osídlení nízké oběžné dráhy Země. Na stanici Tiangong-2 pobývala dvoučlenná posádka po dobu 33 dní a nyní je zde připojena nová automatická zásobovací loď Tiančou-1. Ta testuje poslední klíčové prvky, které Číně chybí do skládačky k tomu, aby mohla započít stavbu své připravované modulární kosmické stanice. Orbitální stanice však nejsou jen o technologiích. Jsou také o lidech, kteří na stanici žijí a pracují. A právě proto je potřeba, aby Čína rozšířila řady svých kosmonautů. Stane se tak již letos a o tom, jaké požadavky by tito noví kosmonauti měli splňovat a kolik jich bude, se veřejně vyjádřil zástupce ředitele kanceláře pro čínský pilotovaný program a zároveň první čínský kosmonaut v historii Yang Liwei.

V pořadí již třetí kolo výběru čínských kosmonautů proběhne ještě letos a cílem bude vybrat 10 až 12 nových členů sboru, z čehož zhruba dva členové budou ženského pohlaví. Tato nová várka kosmonautů se však bude poněkud lišit od těch, kteří ve sboru již jsou. Důvodem je pochopitelně odlišná pracovní náplň, která na ně čeká. Zatímco čínští průkopníci testovali nové technologie a učili prostřednictvím svých misí Čínu operovat na oběžné dráze, noví čínští kosmonauti budou plnit především vědeckou roli na palubě čínské kosmické stanice. Stejný trend bylo ostatně možné pozorovat v šedesátých letech v USA i v Sovětském svazu.

Historicky první a doposud jediná čínská EVA v podání Žai Žiganga ve skafandru Feitian.

Historicky první a doposud jediná čínská EVA v podání Žai Žiganga ve skafandru Feitian.
Zdroj: http://www.ninfinger.org/

Kosmonauti prvního čínského výběru museli mít nejméně bakalářský titul a pilotní licenci. Po dnešních uchazečích ale bude vyžadováno, aby měli titul minimálně magisterský a to pokud možno z technického oboru. Ačkoli požadavky na fyzickou kondici nebudou nijak vysoké, vyšší zřetel bude brán na mentální odolnost, která novým kandidátům umožní zvládnout dlouhodobou náročnou práci v malém uzavřeném prostoru. Mnohem přísnější než dříve také budou testy na chronická onemocnění. „Lidé, kteří utrpěli nějaké zlomeniny, nemají žádnou šanci. Operace slepého střeva může být tolerována, avšak jakákoliv operace hrudníku je nepřijatelná. Lidé s krátkozrakostí budou také bez šance kvůli extrémnímu tlaku při startu rakety, který by způsobil odtržení sítnice,“ uvedl Yang Liwei.

Yang Liwei navíc dodal, že podle aktuálního plánu Čína bude moct vybírat nové kosmonauty každé čtyři roky v závislosti na probíhajících misích a úspěšnosti výcviku.

V roce 2019 odstartuje nosná raketa CZ-5B, která na oběžnou dráhu vynese základní modul nové modulární stanice. Krátce poté na své mise poletí pilotované lodě Šenčou-12 a Šenčou-13. Zatímco ve dvanáctce poletí zkušení kosmonauti z prvního a druhého výběru, do třináctky už by se mohli posadit i nováčci. Pro doplnění uveďme, že první výběr čínských kosmonautů se konal v roce 1998, kdy bylo vybráno 14 adeptů, a ten druhý pak v roce 2010, kdyby bylo vybráno 5 mužů a 2 ženy.

Čína letos vybere nové kosmonauty, 5.0 out of 5 based on 21 ratings

Rating: 5.0/5 (21 votes cast)

17 komentářů ke článku “Čína letos vybere nové kosmonauty”

1. Voyo napsal:

Ta kratkozrakost ma prekvapila.
    Nebolo uz viacej americkych a ruskych okuliarnikov v kozme?
    Boli vsetci dalekozraky? Tam sa sietnica nemoze odtrhnut?
    Aky ma vlastne zrakova vada vpliv na odtrhnutie siet ice??

2. MichaelM napsal:

A nemá náhodou dneska NASA oznámit své nové astronauty? Asi tak 8 až 14, vybraných z těch osmnácti tisíc žadatelů před dvěma roky? V Houstonu, v 20:00 českého času, na NASA TV?

Trochu mne překvapila kritéria výběru (titul a pilotní licence). Měl jsem za to, že čínský kosmonaut musí být hlavně uvědomělý a oholený. 🙂 Nechci to zlehčovat moc, jen naznačuji, že při výběru budou hrát roli i jiná hlediska než kvalifikační a zdravotní.