Rekordní nálož vědy na ISS

Jestli se má ve vesmíru něco lámat, ať jsou to rekordy. Pozemní středisko pravidelně zaznamenává a vyhodnocuje nejrůznější údaje a může se stát, že se ukáže, že některé z nich jsou rekordní. V tomto článku se proto vrátíme na začátek letošního března – v týdnu od 6. do 12. března, kdy probíhala 50. dlouhodobá expedice zlomili astronauti jeden z rekordů. Thomas Pesquet z Francie, Peggy Whitson a Robert Kimbrough z USA společně se Sergejem Ryžikovem, Andrejem Borisenkem a Olegem Novickým v tomto týdnu dohromady věnovali vědě celých 99 hodin.

Ano, když si to rozpočítáme na jednotlivé dny, nemusí se to zdát jako mnoho, ale je potřeba si uvědomit jednu zásadní věc. Astronauti mají na stanici 40 hodinový pracovní týden, přičemž jeho součástí jsou kromě vědeckých úkolů i údržba stanice a hlavně dvě a půl hodiny cvičení denně. Do výše zmíněného rekordu pochopitelně nejsou nevědecké úkoly započítány.

Tento rekord nám ukazuje, že stanice konečně začíná naplno plnit svou úlohu špičkové vědecké laboratoře, která má podmínky, jakými se nemůže chlubit nikdo na zemském povrchu. V minulých letech astronauti trávili hodně času stavbou stanice a jejími úpravami, takže vědecké úkoly musely občas stranou. I přesto na stanici stihlo proběhnout přes 2000 vědeckých experimentů. Nyní se ale karta obrací a ISS plně otevírá svou náruč vědě. Rekord by navíc neměl moc dlouho vydržet. Očekává se totiž, že po navýšení počtu obyvatel západního segmentu o jednoho astronauta bude možné zvýšit čas věnovaný tamní vědě o celých 50%!

9 komentářů ke článku “Rekordní nálož vědy na ISS”

Ten 40-hodinový pracovní týden je zajímavý. To znamená, že mají poměrně hodně volného času. Vzhledem k tomu, že se ve zbytku času nestarají o děti, zahrádku, dům apod. Tak jak s takovým množstvím volného času naloží?