sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Technické zjevení jménem Stratolaunch

O soukromém letounu Stratolaunch nebylo v poslední době příliš často slyšet, ale to neznamená, že se tento projekt, do kterého investoval především Paul Allen (spolu s Billem Gatesem zakladatel Microsoftu), dále nerozvíjí. V průběhu minulých dní společnost na svém webu zveřejnila fotky ze stavby nosného dvoutrupého letounu, který by měl vynášet do výšky deseti kilometrů kosmickou raketu. V podstatě jde o hodně zvětšený princip známý od rakety Pegasus. Na fotkách je vidět, že letoun už disponuje masivními podvozky, ale jeho trup ještě bude potřebovat hodně práce. Je ale pozitivní vidět, že projekt neumřel, ale že se na něm stále pracuje.

Pohled na kabinu zpod křídla
Pohled na kabinu zpod křídla
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Podvozek letounu Stratolaunch
Podvozek letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Kabina letounu Stratolaunch
Kabina letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Ocasní plochy
Ocasní plochy
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
Zadní část letounu z podhledu
Zadní část letounu z podhledu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
Plánovaný průběh startu
Plánovaný průběh startu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

Zdroje informací:
http://www.stratolaunch.com/

Zdroje obrázků:
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabinwing.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_wheels.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabin.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_tail.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_under.png
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Ještě by tam mohli udělat jeden mezistupeň s motorem typu scramjet.

gg
gg
7 let před

Zcela zbytečné, se sporným přínosem. To už by bylo lepší celé to předělat na „skylonoidní“ první stupeň, jen s náporovým pohonem pro atmosféru a jedním raketovým motorem pro suborbitální „skok“ mimo atmosféru. To vás taky dostane zhruba na Mach 10 jako scramjet, ovšem rozdíl je v tom, že na rozdíl od scramjetu (nebo i Sabru) všechny tyhle komponenty spolehlivě umíme (je to taková „přerostlá X-15“). Mně vyšla možná nosnost na LEO asi kolem dvaceti pěti až třiceti tun. Při vzletové nosnosti Stratolauncheru možná něco přes třicet. Přitom hornímu stupni by stačil jednoduchý metanový motor s otevřeným cyklem a balonová ocelová nádrž.

Ketivab
Ketivab
7 let před

Ví se, jakou by tento systém měl mít nosnost?

Lukas
Lukas
7 let před
Odpovědět  Ketivab

6124 Kg na LEO

rhronza
rhronza
7 let před

Jestli tomu správně rozumím tak jedině letadlo je vícenásobně použitelné a ostatní, včetně raketového stupně s „křídélkem“, je 1-ráz?

Michael Voplatka
7 let před
Odpovědět  rhronza

Ano, rozumíte tomu správně.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  rhronza

Jedine že by tam zavesili Falcon 9.

kopapaka
kopapaka
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Měl tam být Falcon F5…

Petr
Petr
7 let před

Na konci je mezi dodavateli uvedena spolecnost SpaceX pro Multi-stage buster.
Jsou k dispozici informace o jaký pohon se jedná?
Díky za zajímavý článek

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpovědět  Petr

Jde asi o to, že ve videu je použita raketa Falcon 5, která ale byla později zrušena stejně jako spolupráce SpaceX a Stratolaunch Systems.

Petr
Petr
7 let před
Odpovědět  Ketivab

Děkuji
Koukám, že je na jejich stránkách nyní uvedeno partnerství s Orbital ATK, kteří poskytnou Pegasus XL:
http://www.stratolaunch.com/news/OrbitalATK.html

Pospíšil
Pospíšil
7 let před
Odpovědět  Ketivab

SpaceX tento projekt opustila na konci 2012.

Roman
Roman
7 let před

Nosnost má být 250t, což je shodné s Antonovem An-225. Stane se tak letadlem schopným přenášet nejtěžší náklady na světě. O práci se tedy nemusí bát, i když by neměli dost vesmírných zakázek. Držím jim palce!

ptpc
ptpc
7 let před
Odpovědět  Roman

Ale málo nákladov by sa dalo prevážať ako nekrytých, čiže to v podstate nie je konkurecia An-225 Mrija.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

Člověk by podvědomě čekal něco „dynamičtějšího“. Nějaké titanové přemotorované delta křídlo co udělá ve 20 km Mach 3. A samozřejmě, v dnešní době, jedině v podobě dálkově řízeného dronu. Prostě taková vylepšená bezpilotní SR-71.
No hlavně, aby to vůbec dodělali. A sehnali raketu, která k tomu bude pasovat. Pegasus XL na tom vypadá trochu jako AIM-9 Sidewinder. 🙂

https://kosmonautix.cz/2017/04/23/technicke-zjeveni-jmenem-stratolaunch/