sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Technické zjevení jménem Stratolaunch

    O soukromém letounu Stratolaunch nebylo v poslední době příliš často slyšet, ale to neznamená, že se tento projekt, do kterého investoval především Paul Allen (spolu s Billem Gatesem zakladatel Microsoftu), dále nerozvíjí. V průběhu minulých dní společnost na svém webu zveřejnila fotky ze stavby nosného dvoutrupého letounu, který by měl vynášet do výšky deseti kilometrů kosmickou raketu. V podstatě jde o hodně zvětšený princip známý od rakety Pegasus. Na fotkách je vidět, že letoun už disponuje masivními podvozky, ale jeho trup ještě bude potřebovat hodně práce. Je ale pozitivní vidět, že projekt neumřel, ale že se na něm stále pracuje.

    Pohled na kabinu zpod křídla
    Pohled na kabinu zpod křídla
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com
    Podvozek letounu Stratolaunch
    Podvozek letounu Stratolaunch
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com
    Kabina letounu Stratolaunch
    Kabina letounu Stratolaunch
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com
    Ocasní plochy
    Ocasní plochy
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
    Zadní část letounu z podhledu
    Zadní část letounu z podhledu
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
    Plánovaný průběh startu
    Plánovaný průběh startu
    Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

    Zdroje informací:
    http://www.stratolaunch.com/

    Zdroje obrázků:
    http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]
    http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabinwing.png
    http://www.stratolaunch.com/images/hero_wheels.png
    http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabin.png
    http://www.stratolaunch.com/images/hero_tail.png
    http://www.stratolaunch.com/images/hero_under.png
    http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    15 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    8 let před

    Ještě by tam mohli udělat jeden mezistupeň s motorem typu scramjet.

    gg
    gg
    8 let před

    Zcela zbytečné, se sporným přínosem. To už by bylo lepší celé to předělat na „skylonoidní“ první stupeň, jen s náporovým pohonem pro atmosféru a jedním raketovým motorem pro suborbitální „skok“ mimo atmosféru. To vás taky dostane zhruba na Mach 10 jako scramjet, ovšem rozdíl je v tom, že na rozdíl od scramjetu (nebo i Sabru) všechny tyhle komponenty spolehlivě umíme (je to taková „přerostlá X-15“). Mně vyšla možná nosnost na LEO asi kolem dvaceti pěti až třiceti tun. Při vzletové nosnosti Stratolauncheru možná něco přes třicet. Přitom hornímu stupni by stačil jednoduchý metanový motor s otevřeným cyklem a balonová ocelová nádrž.

    Ketivab
    Ketivab
    8 let před

    Ví se, jakou by tento systém měl mít nosnost?

    Lukas
    Lukas
    8 let před
    Odpověď  Ketivab

    6124 Kg na LEO

    rhronza
    rhronza
    8 let před

    Jestli tomu správně rozumím tak jedině letadlo je vícenásobně použitelné a ostatní, včetně raketového stupně s „křídélkem“, je 1-ráz?

    Michael Voplatka
    8 let před
    Odpověď  rhronza

    Ano, rozumíte tomu správně.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  rhronza

    Jedine že by tam zavesili Falcon 9.

    kopapaka
    kopapaka
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Měl tam být Falcon F5…

    Petr
    Petr
    8 let před

    Na konci je mezi dodavateli uvedena spolecnost SpaceX pro Multi-stage buster.
    Jsou k dispozici informace o jaký pohon se jedná?
    Díky za zajímavý článek

    Ketivab
    Ketivab
    8 let před
    Odpověď  Petr

    Jde asi o to, že ve videu je použita raketa Falcon 5, která ale byla později zrušena stejně jako spolupráce SpaceX a Stratolaunch Systems.

    Petr
    Petr
    8 let před
    Odpověď  Ketivab

    Děkuji
    Koukám, že je na jejich stránkách nyní uvedeno partnerství s Orbital ATK, kteří poskytnou Pegasus XL:
    http://www.stratolaunch.com/news/OrbitalATK.html

    Pospíšil
    Pospíšil
    8 let před
    Odpověď  Ketivab

    SpaceX tento projekt opustila na konci 2012.

    Roman
    Roman
    8 let před

    Nosnost má být 250t, což je shodné s Antonovem An-225. Stane se tak letadlem schopným přenášet nejtěžší náklady na světě. O práci se tedy nemusí bát, i když by neměli dost vesmírných zakázek. Držím jim palce!

    ptpc
    ptpc
    8 let před
    Odpověď  Roman

    Ale málo nákladov by sa dalo prevážať ako nekrytých, čiže to v podstate nie je konkurecia An-225 Mrija.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    8 let před

    Člověk by podvědomě čekal něco „dynamičtějšího“. Nějaké titanové přemotorované delta křídlo co udělá ve 20 km Mach 3. A samozřejmě, v dnešní době, jedině v podobě dálkově řízeného dronu. Prostě taková vylepšená bezpilotní SR-71.
    No hlavně, aby to vůbec dodělali. A sehnali raketu, která k tomu bude pasovat. Pegasus XL na tom vypadá trochu jako AIM-9 Sidewinder. 🙂

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.