sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Čína šlape na plyn v datových přenosech

Čína se v těchto dnech posouvá na další technologický stupínek. Dnes ve 13:03 našeho času odstartovala z kosmodromu Si-čcchang raketa Dlouhý pochod 3B, která vynesla do vesmíru první čínskou družici schopnou vysokokapacitního datového přenosu. Družice Shijian-13 ale není zajímavá jen kvůli vysoké datové propustnosti. Jedná se také o experimentální misi, která má navíc ověřit fungování iontového motoru a laserovou komunikaci.

Start rakety Dlouhý pochod 3B s družicí Shijian-13
Start rakety Dlouhý pochod 3B s družicí Shijian-13
Zdroj: https://i.imgur.com
Stavba Shijian-13
Stavba Shijian-13
Zdroj: http://spaceflight101.com

Raketa po startu zamířila směrem na jihovýchod přes střední Čínu a následně k Pacifiku. Půl hodiny po startu byla výsledkem silně protáhlá dráha přechodová ke geostacionární, na které se uvolnil vynášený náklad – 4600 kilogramů těžký satelit Shijian-13. Tato družice je první, která patří do kategorie anglicky označované jako HTS (high-throughput satellite). Na své palubě nese jednak širokopásové komunikační systémy v pásmu Ka, které dosahují datového toku až 20gbps.

Družice Shijian-13 je schopná vytvořit 26 svazků, které pokryjí celou rozlohu Číny i přímořské oblasti. Díky tomu budou mít piloti i námořníci možnost dobrého spojení a využití se najde i u záchranných složek. Družice má zajistit přístup k internetu a multimédiím se speciálním zaměřením na posádky letadel, ale i na vysokorychlostní vlaky. Družice má pomoci také vzdělávání na dálku, nebo tzv. telemedicíně, tedy dálkovému lékařství.

Iontový motor LIPS-200
Iontový motor LIPS-200
Zdroj: http://spaceflight101.com

Shijian-13 se usadí nad 110,5. stupněm východní délky, odkud pokryje nejen oblast Číny, ale i okolní Pacifik. Na palubě družice navíc najdeme iontové motory LIPS-200, které se testovaly už na družici Shijian-9A v roce 2012. Motor váží 36 kilogramů, přičemž do toho není započítána hmotnost paliva, kterým je xenon. Motor poskytuje tah 40 mN se specifickým impulsem 3136 s. K provozu potřebuje 1200 W elektrické energie a při pozemních zkouškách dosáhl bez problémů 7500 hodin provozu. Na palubě se nachází i testovací laserové komunikační zařízení, ale chybí o něm bližší informace.

Ukládání družice Shijian-13 pod aerodynamický kryt.
Ukládání družice Shijian-13 pod aerodynamický kryt.
Zdroj: https://i.imgur.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/04/C9Ni2GcUQAAtv93.jpg
https://i.imgur.com/pFURSrr.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/04/1487330117927228.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/04/lips200-engine.jpg
https://i.imgur.com/WWDAwN8.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Slušné kopce kolem ramp. Nenašel jsem nadmořskou výšku kosmodromu. Nevíte někdo?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Podle této mapy je to cca. 1800 mnm.

Jan Macek
Jan Macek
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jak velký to má dopad na spotřebu paliva, resp. zvýší se nosnost? V porovnání se startem na pobřeží, tedy v 0 mmm. Nebo je to zanedbatelné?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jan Macek

To je opravdu zanedbatelné.

Jan Macek
Jan Macek
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky za odpověď:-)

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky moc. O téhle schopnosti map od Googlu jsem nevěděl. Skvělé.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Rádo se stalo.

ptpc
ptpc
7 let před

Výborný článok!
Táto družica by mala predstavovať strednú triedu čínskych telekomunikačných družíc, ktorá by mala byť v bežnej prevádzke behom troch rokov.
Ráta sa s jej životnosťou 15 rokov, pričom zásoby xenónu pre iontové motory sú 100 kg.

Vlastislav Výprachtický

Vývojová akcelerace Číny je na úseku aplikovatelnosti technologií zejména pro kosmické účely překvapivá. Pokud se trend nezmění, lze očekávat její vedoucí roli již do pěti let.

maro
maro
7 let před

No jo. Ani v počítačích, mobilech, těžké stavební technice to není jinak. Čína je úplně jinej svět.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpovědět  maro

Procesory do počítačů vyrábí Intel ve svých továrnách mimo Čínu – né vše co je v té krabičce s elektronikou je vyrobeno v Číně. I při výrobě v ČR se součástky nakupují z celého světa – jak z Číny tak i jinde na světě.

RiMr
RiMr
7 let před

Vedoucí role do pěti let v čem konkrétně?

maro
maro
7 let před
Odpovědět  RiMr

Naše představy o Číně jsou trochu jinde, než opravdu je.
Skvělý postřehy o Číně má Lukáš Codr, co tam už několik let dělá projektovýho manažera ve vývojářské firmě. Žije v Shanghai. A furt kulí oči.
Mimochodem, už se tam i oženil.
https://www.youtube.com/watch?v=0YLYfD8JdnQ
Mimochodem hodně zajímavé je jak povídá, že když jel něco vyjednávat do Apple do Cupertina, tak 90 procent jeho komunikace v USA mohla proběhnout v mandarínštině, protože Cupertino je skoro něco jako „čínská čtvrť“ – hotely, taxíky, restaurace. A i v samotném Apple maká těch amerických Číňanů neskutečný počet.

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  maro

Tohle je, s prominutím, obvyklá diskuzní vata. Jsme ne Kosmonautixu, tož by mě zajímalo, v čem ta Čína za 5 let bude mít konkrétně tu „vůdčí roli“. Jakože například bude mít tak pokročilou kosmickou stanici, že převezme „vůdčí roli“ po ISS? Nebo její meziplanetární sondy budou už za 5 let brázdit sluneční soustavu v takovém počtu a s takovým přínosem pro světovou vědu, že převezmou „vůdčí roli“ v této oblasti os stávajících agentur? Nebo čínská vozítka budou drandit po Marsu takovým způsobem, že Curiosity i následující NASA Mars-rover budou muset smeknout před tím, jak to ude zvládat čínské vozítko, které v tomto převezme „vůdčí roli“? Nebo čínské nosiče překročí vydatněji stín kopírovaných ruských nosičů a převezmou „vůdčí roli“ i zde a Angara, či evropské nebo americké nosiče včetně soukromých budou v závěsu za čínským „vůdčím“ nosičem, o znovupoužitelnosti ani nemluvě?
Pokud tedy chápeme „vůdčí roli“ stejně, tedy že jde o roli vůdce, tedy toho kdo vede a je napřed před ostatními, pak by mě opravdu zajímalo, v čem v kosmonautice Čína tohoto dosáhne – za pět let!

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  RiMr

Sorry za preklepy pisu z mobilu.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  maro

Tak třeba bude drandit po Měsíci. Ale pět let je asi fakt ještě moc krátká doba. Navíc vůdčí roli asi stejně vždycky budou mít vojáci se svými technologiemi a ty si asi moc vzájemně prozrazovat nebudou.

https://kosmonautix.cz/2017/04/12/cina-slape-na-plyn-v-datovych-prenosech/