14.1.2017 na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii panovalo i na místní poměry až neskutečně pěkné počasí a bylo prakticky bezvětří, jakoby příslib na znamení toho, že tolikrát v minulosti odkládaný start se dnes rušit z důvodu počasí nebude. Startovní okno pro raketu Falcon 9 s deseti novými satelity Iridium NEXT je naprosto minimalistické, jakékoliv sebemenší zdržení znamená odložení celého startu o den.
Z prostoru přímo v areálu vojenské základny Vandenberg (která není přístupná veřejnosti) sledují samotný start desítky pozvaných hostů, většinou vysoce postavených zaměstnanců SpaceX, hlavních dodavatelů samotných satelitů – firmy Orbital ATK a Thales-Alenia, nejvyšších představitelů firmy Iridium a také jeden z projektových manažerů původního projektu Iridium, tehdy ještě pod taktovkou Motoroly.
Vraťme se ale o jeden den zpět, kdy tito významní hosté měli možnost vidět raketu Falcon 9 ve vertikální pozici z bezprostřední vzdálenosti a emoce byly všudypřítomné. Následovala krátká večeře pro média v podání firmy Iridium Communications v nedalekém městě Solvang. Nyní zpět ke dni startu – 14.1. v 9.54 místního času půjde o všechno. Společnost Iridium Communications, vlastník jediné satelitní sítě s celosvětovým pokrytím, urgentně potřebuje vyslat prvních 10 satelitů nové generace, které nahradí mnohonásobně přesluhující původní satelity Iridia, vyrobené Motorolou před téměř 20 lety. Jakékoliv další zdržení startu je pro všechny zúčastněné, řekněme upřímně, více než jen frustrující.
Firma SpaceX, zodpovědná za vynesení satelitů na nízko oběžnou dráhu do výšky necelých 700 km, potřebuje opět začít létat se svými raketami Falcon 9 po zářijové nehodě na Floridě, kdy došlo na startovní rampě při plnění palivem k explozi a zničení jak rakety a satelitu, tak poškození samotné rampy. Jakákoliv případná další nehoda rakety Falcon 9 by mohla ohrozit samotnou existenci firmy SpaceX, tlak na úspěšnou misi je obrovský.
A i samotná firma Iridium Communications nemá vůbec žádný čas nazbyt. Mnohonásobná zdržení při financování, vývoji a výrobě samotných nových satelitů sítě Iridium v případě dalších odkladů mohou znamenat i existenční problémy této firmy, protože původní satelity vyrobené Motorolou před téměř 20 lety mnohonásobně přesluhují a postupně umírají a záložní satelity jsou již také používány, jen loni ztratila společnost Iridium Communications další 2 satelity a současné celosvětové pokrytí tak může mít po dobu maximálně několika minut výpadky v pokrytí.
Ve stručnosti si připomeňme, že síť Iridium se skládá ze 66 navzájem propojených satelitů, po 11 satelitech v 6 drahách, přičemž satelity se pohybují ve výšce necelých 800 km a pohybují se rychlostí necelých 30.000 km/h, tudíž pokud by některých ze satelitů nefungoval, stačí počkat několik minut na další. Iridium je stále jedinou satelitní sítí, která má pokrytí kdekoliv na Zemi a díky umístění satelitů na nízké oběžné dráze je velikost telefonů a antén malá, navíc s prakticky neznatelným zpožděným hlasu při hovoru.
Okolí základny Vandenberg přilákalo zvědavce a příznivce raketových startů z mnoha míst a již několik hodin před startem se vhodná místa začínají plnit všudypřítomnými auty a fanoušky. Atmosféra mezi fanoušky je euforická, každý čeká na start. Všude v dohledu stojí zaparkovaná auta, silnice v okolí základny je beznadějně přeplněná, čas plánovaného startu rakety se blíží…
Odpočet, pět, čtyři, tři, dva, jedna …
Podle plánu dochází ke startu rakety Falcon9 se satelity a ta se úspěšně zvedá a potlesk s jásotem všech je všudypřítomný. Burácivý zvuk rakety je nepřeslechnutelný, předměty a skla v autech se lehce třesou, ale raketa je za chvíli pryč z dohledu a zanechává za sebou na modré obloze jen na několika místech bílou stopu, aby pak krátce poté došlo k oddělení a návratu samotného prvního stupně zpět na plovoucí plošinu.
Samotný let, vypuštění a oddělení satelitů, stejně jako návrat prvního stupně rakety na plovoucí plošinu byl úspěšný. Trochu vzrušení během letu způsobila krátkodobá ztráta telemetrických dat, naštěstí jak bylo později po několika přeletech samotných satelitů potvrzeno, všech 10 satelitů by mělo fungovat v rámci základních životních funkcí a čeká je intenzivní tříměsíční testovací období, teprve po ověření funkčnosti a spolehlivosti bude při dalších 7 startech vyneseno dalších celkem 65 satelitů, pokud vše půjde podle plánu, další start 10 satelitů Iridium by mohl být už v dubnu letošního roku.
A co se dělo po úspěšném startu rakety? Krátce po úspěšném vynesení satelitů se několik desítek speciálních hostů v naprostém utajení přesunulo z nedaleké základy do nepříliš vzdáleného vinařství a oslavili tak úspěšnou misi po všech stránkách. Viditelně unavený, ale jinak spokojený zakladatel společnosti SpaceX a Tesla, Elon Musk, který se rautu také zúčastnil, si tak mohl oddechnout a brzy se z rautu omluvil. SpaceX a jejich raketa Falcon 9 zase létá a Iridium má svých prvních 10 satelitů nové generace ve vesmíru. Všichni byli spokojeni. Ale pro Iridium to je jen začátek a pokračování už tak dlouhé cesty…
A jak se tam Petr Mašek dostal?
Myslím, že to prozradil přímo v článku:
„…a také jeden z projektových manažerů původního projektu Iridium, tehdy ještě pod taktovkou Motoroly.“
Petra jsem tam nepotkal 🙂
Pravda je, že Pavel se tam dostal díky … Jednomu pánovi, z téhle fotky: https://twitter.com/Thales_Alenia_S/status/820376532120125440?s=04
Akorát ten popisek fotky je nepřesný, protože to není fotka z místa odpalu. A vím to přesně, protože jsem tam stál a na této momentce je vidět i kus mé hlavy…
Zaujímavý článok, škoda že taký stručný.
Gratulujem k účasti na tak dôležitému štartu.
Díky, ano, je stručný. Jako omluvu přijměte třeba toto oficiální video:
https://www.challengeaccepted.pm/wp-content/uploads/2017/01/Iridium-NEXT-Slot-Swap-.mp4
Pavle, prinesl jsi nam kus atmosfery. Diky!
Díky, chtěl jsem se podělit a ukázat i atmosféru okolo. Firmám SpaceX a Iridium šlo opravdu o hodně.
Super… úplne si s tých fotiek viem predstaviť tú skvelú atmosféru tam. Chcel by som to zažiť a autorovi k tomu naozaj úprimne gratulujem.
Atmosféra byla takováto: nervy 🙂 Šlo hodně a sebemenší problém a bez přehánění to mohl být konec SpaceX a fatální problém i pro firmu Iridium.
Veru v hre bolo vela. Na galaveceri den pred startom asi nebolo tak veselo. Dakujeme za putavy clanok. Neubranil som sa usmevu, pri casti odpocitavania do startu, neskor potlesku a buracajucich motorov Falcona. Muselo to byt uzasne. Poslal som clanok aj sestre, ktora prisla s rovnakou odozvou :D. Celkom ma prekvapil pocet ludi, to budeme musiet ozaj prist dost skoro niekedy v buducnosti. Aj ked z Floridy je asi jednoduchsie sledovat starty.
Na Floridě jsem nebyl, ale určitě je to blíž a bude to i na cestování pravděpodobně levnější. Na Vandenbergu šlo hodně a byl to první start nových družic Iridium NEXT, takže jsem nemohl chybět. Pohrávám si s myšlenkou ještě navštívit továrnu ve Francii, kde se satelity vyrábějí, ale ještě v tom nemám úplně jasno.
Pěkný článek z pohledu insidera. Gratuluji k moc zajímavé práci.
Btw, kdybychom se mohli dočkat pokračování napínavého článku „Globální síť jménem Iridium – historie“? Díky
Tato otazka mi vrtala hlavou pocas celeho citania tohto clanku.
Článek už je napsaný asi měsíc, ale nejsem úplně spokojený s jeho finální podobou a nějak chybí čas a „múza“ na přepsání. Slibuji, že vyjde, jen ne v příštích dnech.
… a bude to zase takový nervák, jako 1.díl? 🙂
Huhuhustý!!!!
Paráda – blahopřeju a hezky závidím!
Díky, mám radost, že se líbí.
Také blahopřeji a závidím. Díky za sdílení zážitku.
Super článek. Super atmosféra a pocit, že jam „někdo od nás“. Mimochodem, ta zvlněná krajinka tam okolo je taky hodně hezká. Navíc travička, jaro, v lednu. Paráda.
Dost mě zaujalo to hodně malé startovní okno. Je to proto, že raketa letí na polární dráhu a musí „trefit“ přesně ten správný pruh v „iridiové“ síti pro svůj „vláček“ deseti družic?
Mělo by to tak být, jde o palivo a riziko „trefení se s něčím jiným“, byť ještě dodám, že na druhou stranu letová výška nových družic je během testování nižší (teprve pak je zvednou do „operační úrovně“), než těch původních od Motoroly.
První start je ale unikátní, musí se otestovat reálná funkčnost nových družic a pak některé družice začnou možná „nelogicky“ za cenu zvýšeného výdeje paliva přesouvat k „zalepení děr“ v jiných drahách. Každopádně okamžik, kdy bude Iridium používat během obnovy sítě dva druhy vzájemně komunikujících satelitů, bude opravdu netradiční.
Asi takhle:
„Hello, I’m Motorola Iridium SV-52 from 1998, can I connect to you?“ – „Bonjour, je suis Iridium NEXT SV-103 de 2016 …“
🙂
Děkuji za odpověď. Tyhle strategie nasazování a doplňování satelitů do sítě jsou hodně zajímavé. Obrovský prostor pro nové nápady a optimalizace. A taky to využití již stávající infrastruktury do posledního okamžiku a litru paliva.
Stávající infrastruktura Iridia (satelity z 90. let od Motoroly) si s trochou nadsázky přeje co nejdříve „zemřít“ a také to dávají satelity občas najevo. Je to tak, jako byste měl odcházet do důchodu ve 180 letech, místo slibovaných 64. Opět s nadsázkou se Motorolí satelity tak trochu „rozpadají“. Když nedochází palivo, tak prostě mechanicky namáhané součástky a někdy i elektronika vypovídá službu. Tím, že satelity mají stabilizované antény pro komunikaci mezi sebou, je to ještě delikátnější. Motorola a její partneři tehdy vyrobili satelity, které doslova lítají „do rozpadnutí / do poslední vteřiny“, přičemž obvyklý konec satelitů Iridia je tento – po vyčerpání paliva již nemají způsob jak udržovat své místo v konstelaci a jak stabilizovat svojí polohu a začnou dělat nekonečné kotrmelce, to vše při rychlosti prakticky 30.000 km/h.
Pavel Mašek:
Parádní popis. Taky je zajímavý ekonomický úhel pohledu. Ty nové satelity snad musí být o dost levnější, než ty starší, když se musí během své životnosti (20 let?) zaplatit a ještě i něco vydělat.
Trochu mimo…nějaké pěkné fotky: http://imgur.com/a/f0hzh 😉
to maro:
no právě ta historie sítě Iridium je zajímavá tím, že současné satelity se nikdy nezaplatily, proto firma v roce 1999 skončila v bankrotu a ta nová je …
Ale to bude vysvětleno v chystaném článku o Iridiu.
Ano. Právě ten předchozí článek jsem četl a proto jsem si u tohoto startu říkal, že musí být technologičtí kouzelníci, když dokážou srazit náklady, že se jim to bude rentovat.
Těším se na článek.
Žádná velká kouzla, na výrobu satelitů je půjčka, respektive podpora z Francie (satelity se primárně vyrábí ve Francii).