Je možné, že se čtvrtá orbitální mise polotajného amerického miniraketoplánu X-37, která se také označuje jako OTV-4, pomalu chýlí ke konci. Ke startu došlo 20. května 2015 a šlo vůbec o první misi, na kterou letěl již jednou použitý X-37B. Jako obvykle bylo k dispozici jen velmi málo informací, ale vědělo se, že mise bude trvat minimálně 200 dní. Šest dní po startu nový objekt objevili hledači družic, kteří určili dráhu jako 312 × 325 km se sklonem 38° vůči rovníku. To je trochu neobvyklé, protože zatímco u minulých misí se výška vždy hodně měnila, sklon dráhy býval vždy 40 – 43°.
V srpnu 2015 hledači družic objekt ztratili a našli jej až v říjnu. To už byl raketoplán na dráze 349 × 357, což je dráha, na které strávila drtivou většinu času mise OTV-2. Aktuální mise udržovala nejvyšší bod ve výšce 355 km, ale nejnižší bod se postupně snížil na 325 km. Tento týden si pozorovatelé všimli, že OTV-4 opět nemohou najít. Španělský amatérský hledač Jose Luiz Ruiz se ale dokázal miniraketoplán objevit – tentokrát na dráze 307 × 320 km. Všechny minulé mise X-37B tento manévr prováděly v době, kdy se blížilo přistání.
Minulé mise vždy před přistáním obsahovaly první manévr, který stáhl stroj do výšky okolo 320 km a následně přišel druhý manévr, který snížil oběžnou dráhu do výšky 300 km. Nezávisle na tom se objevily zprávy o aktivitě na ranveji SLF (Shuttle Landing Facility) na Kennedyho středisku. Jedná se o místo, na kterém by miniraketoplán mohl přistát – záložní plochy najdeme na Vandenbergově a Edwardsově základně – obě v Kalifornii.
Termín přistání ale zatím neznáme, ale dá se očekávat, že X-37B se časem prozradí. Pozemní týmy totiž před přistáním musí uzavřít letové koridory v okolí. Při této příležitosti se hodí poznamenat, že Eastern Range je zamluvený neznámým zákazníkem až do 17. února – což mimochodem posunulo start Falconu 9 s Dragonem až na 18. února. Zda je toto uzavření spojeno s X-37B zatím není jisté.
Na SLF může miniraketoplán přistát každou noc místního času,zatímco na západním pobřeží se každý den naskýtá hned několik příležitostí. Minulé mise přistávaly za tmy, nebo v časných ranních hodinách. Dnes již OTV-4 tráví na oběžné dráze 635. den a blíží se k rekordním 674 dnům, což je délka trvání mise OTV-3. První dvě mise oproti tomu trvaly jen 224 a 468 dní.
O nákladu toho jako obvykle víme jen málo, ale hodně často se hovoří o testování pohonného systému, který společně vyvinulo americké letectvo a Aerojet Rocketdyne. Jednotka s označením XR-5A je tzv. Hallův motor – speciální druh iontového pohonu, který se zde otestuje před nasazením na armádní komunikační družice AEHF. Na palubě by měl být i experiment METIS se sto vzorky, které jsou vystaveny kosmickému prostředí.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.space.com/
http://www.space.com/
http://www.airspacemag.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/6458847_orig.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/4499517_orig.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/OTV4opp.jpg
V poslednej vete máte chybičku – palbu namiesto paluby.
Inak skvelý článok, ako obvykle.
Díky za pochvalu i za upozornění, opraveno.
Neurobite nejake sukromne hlasenie chyb a preklepov? Aby to nezavadzalo v diskusii?
Ale to je tesne pod článkom: Malá obálka a výkričník a text: Nahlásit chybu.
Stačí len kliknúť a napísať, čo máme na srdci.
inak X-37 je zaujímavý počin.
Škoda, že ESA je ticho okolo IXV/Pride.
Tak nech to posádka používa.
A ano X-37 je super stroj.
Miniraketoplanov ale bolo už viacero, India nejaky skušala, ESA tiež, ZSSR mal BOR-4, ok všetko su to len testovacie zariadenia ale tym smerom sa dá pokračovat. Škoda že ESA nepodporila Kliper, je to iná kategória ale takto to je stále len polkrok vpred a dva vzad.