sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Galileo dnes ožívá!

Až někdo bude vytvářet dějiny evropského navigačního systému Galileo, určitě nevynechá dnešní datum – 15. prosince roku 2016 totiž tento navigační systém začal oficiálně fungovat a nabízet své služby veřejným institucím, obchodním firmám, ale i civilnímu obyvatelstvu. Společně s ostatními navigačními systémy, které již fungují tak může Galileo nabídnout celou řadu různých služeb. Důležité je, že i přes svou vysokou spolehlivost je základní signál z družic GPS dostupný zdarma. K čemu všemu tedy může Galileo pomoci?

  • Podpora při mimořádných událostech – Dnes trvá několik hodin, než se podaří zaměřit osobu ztracenou na otevřeném moři, nebo vysoko v horách. Nyní ale přijde systém Search and Rescue Service (SAR). Záchranáři by díky němu mohli využít signálu Galileo u ztracených osob – jejich navigační přístroj by zafungoval jako vysílačka signálu, který se dá zaměřit velmi rychle – specialisté hovoří o 10 minutách, což může zachránit nemálo životů. Do budoucna by se systém mohl vylepšit natolik, že by ztracená osoba dostala na svůj přístroj zprávu, že záchranáři již znají její polohu a pomoc je na cestě.
  • Navigační systém Galileo může být jedním z kroků na cestě k samostatným autům.
    Navigační systém Galileo může být jedním z kroků na cestě k samostatným autům.
    Zdroj: http://media.defenceindustrydaily.com/

    Přesnější navigace pro veřejnost – Galileo Open Service nabídne bezplatné služby pro masový trh – ať už jde o zaměření polohy, sledování trasy, nebo přesný čas. Tyto údaje půjde využít v chytrých mobilních telefonech, které budou obsahovat čipset sytému Galileo, ale i v navigačních systémech aut. Postupně bude přibývat zařízení, která podporují příjem signálu Galileo a budou tak moci přesněji určit polohu uživatele. Od roku 2018 by měl být systém Galileo implementován do každého nového vozu prodávaného v Evropě. To umožní využít mnoho nových možností včetně automatického krizového hlásiče eCall, který v případě nehody zalarmuje záchranné složky a oznámí jim místo události. Lidé, kteří využívají navigace ve městech, kde bývá signál z družic často blokován budovami, zase ocení zvýšení přesnosti díky vyššímu počtu dostupných satelitů a lepší přesnosti systému Galileo.

  • Lepší časová synchronizace pro kritickou infrastrukturu – Galileo bude díky svým superpřesným palubním hodinám schopné nabídnout spolehlivou časovou synchronizaci například pro bankovní sektor, telekomunikaci, ale i energetickou distribuční síť. Tyto změny by měly umožnit provozovat tyto komplexní systémy mnohem snadněji.
  • Bezpečnostní služby pro veřejný sektor – Galileo pomůže i orgánům veřejné správy, například složkám civilní ochrany, humanitárním organizacím, celníkům a policistům – jim všem se bude hodit režim Public Regulated Service. V jeho rámci získají velmi robustní a plně šifrovanou službu. Ta najde uplatnění mezi vládními složkami při kritických událostech jako jsou třeba teroristické útoky, aby byla zajištěna kontinuita služeb.
Plánované rozložení navigačních družic na jejich oběžných drahách.
Plánované rozložení navigačních družic na jejich oběžných drahách.
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com/

Aktuální krok k otevření systému uživatelům znamená, že evropské navigační družice i pozemní infrastruktura pracují správně. Signály jsou velmi přesné, ale nejsou dostupné vždy. Systém se sice otevřel veřejnosti, ale stále se rozvíjí. Funguje totiž v dočasném režimu a pro jeho bezproblémové využívání musí být zatím kombinován s jinými navigačními systémy jako je třeba GPS.

V příštích letech se ale na oběžnou dráhu vydají další navigační družice, které rozšíří flotilu systému Galileo. Tím se zlepší celosvětové pokrytí tímto signálem a z Galilea se stane systém, který dokáže fungovat i samostatně. Zatím to vypadá, že by k dokončení Galilea mohlo dojít v roce 2020, kdy systém přejde ze současného dočasného na plně provozní režim.

Momentálně systém Galileo obsahuje 18 družic, které obíhají kolem Země – v plném stavu bude jejich počet téměř dvojnásobný – počítá se s celkem 30 satelity. Galileo je plně softwarově kompatibilní s GPS, ale oproti němu nabízí vyšší přesnost při určování polohy koncových uživatelů. Je ale potřeba upozornit, že příjem signálu z Galilea nezvládne každý mobilní telefon. Jak již zaznělo v článku – přístroj musí obsahovat speciální modul.

Momentálně si s Galileem poradí pouze jediný smartphone na trhu – Aquaris X5 Plus od španělské firmy BQ, ale ostatní výrobci podle očekávání brzy budou následovat. Na tom budou profitovat i vývojáři aplikací,kteří budou moci ověřit své nápady na skutečném signálu.

Aquaris X5 Plus od španělské firmy BQ - první a zatím jediný mobilní telefon schopný přijímat signál systému Galileo
Aquaris X5 Plus od španělské firmy BQ – první a zatím jediný mobilní telefon schopný přijímat signál systému Galileo
Zdroj: http://galileognss.eu/

Zdroje informací:
http://europa.eu/
http://aviationweek.com/
http://lionline.sk/
https://dashcamtalk.com/

Zdroje obrázků:
http://space.skyrocket.de/img_sat/galileo-foc__1.jpg
http://media.defenceindustrydaily.com/…Satellite_Galileo_System_Concept_lg.jpg
http://1.bp.blogspot.com/…/kxXHHALi9X0/s1600/Galileo.jpg
http://galileognss.eu/wp-content/uploads/2016/09/bq-aquaris-x5-plus.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukas
Lukas
7 let před

Takze geocatching uz nebude mit smysl?

Aleš Borovička
Aleš Borovička
7 let před
Odpověď  Lukas

A to jako proč? Že to bude přesnější? Už teď je hromada kešek zaměřená spíš na hru (šifry, pronásledování…) než jen pouhé hledání mrtvé schránky.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Lukas

Vždyť už dnes máte příjmače GNSS (GPS+GLONAS) schopné dosáhnout v dobrých podmínkách (otevřená krajina) přesnost 1 cm. Stačí pouze měřit fázově a současně příjmat korekce z referenšních stanic.

Mave
Mave
7 let před

Trochu mne vždy mate věta „Galileo je plně kompatibilní s GPS“. V další větě se pak dozvíme, že se se zařízeními pracujícími se systémem GPS nebude bavit a budeme potřebovat nové, které umí Galilelo.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Mave

To znamená, že když už budou data v přístroji, tak půjdou využít společně. Raději tam pro lepší pochopení doplním slovo „softwarově“.

Mave
Mave
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže i Glonass je tím pádem kompatibilní s GPS? Protože také používám v zařízení signál obou systémů.
Tou kompatibilitou je myšleno, že k určení polohy mohu použít třeba dva satelity GPS a jeden Galileo?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Mave

Přesně tak. Díky vyššímu počtu družic různých systémů je možné dosáhnout vyšší přesnosti.

Lukas
Lukas
7 let před
Odpověď  Mave

Tak to uz vicemene je tato funkcnost davno viz gps s glonass

Juan
Juan
7 let před
Odpověď  Mave

Skeptikum, co tvrdi ze jiz neni dalsi system zapotrebi chci dat prakticky priklad. Merim fazove + prijem z referencnich stanic (v mem pripade jeden ROVER, jedna BASE).Diky vzajemne radiove komunikaci(ROVER a BASE) v realnem case dosahuji horizontalni presnosti od 5 do 15 mm, vertikalne od 1 do 50 mm. Presnost silne zavisi na poctu satelitu. Ano prijimam data GPS, GLONAS a mam v zarizeni modul na cinsky COMPAS a uz se tesim na na vic a vic druzic Galileo. Americky GPS je v soucasne dobe jediny system s globalnim pokrytim. COMPAS zatim chytnete jen v Cine, Kdybych pracoval jen s GLONASEM tak se 4 ctyrmi druzicemi zamerenymi na jizni polokoulik zadnou praci neudelam, potrebujete 5 a vice. A pocet americkych GPS take behem dne kolisa od 6ti az do 19ti. Vzdalenost referencni stanice od roveru take hraje roli pri urcovani presnosti. Chyba udavane presnosti muze byt vyssi nekolikanasobne… fazove posuny atd. Proc potrebujeme 24h/7d/365d milimetrovou presnost vam odpovi tento clanek z kosmonautixu:

https://kosmonautix.cz/2016/07/top5-prinosy-kosmonautiky/

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před

Něco mimo téma: Tak to vypadá, že všechny tři události, na které jsme se nejvíce těšili v příštím roce (viz Anketa),se přesunuly na rok 2018.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

Falcon Heavy se snad stihne, u Crew Dragonu se odkládá jen pilotovaný let. Nepilotovaný by se měl stihnout. Starliner ale už asi v příštím roce nebude.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

No to sa v 2018 asi „zbláznime“.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

To bude rok, ze kterého mám už teď mrazení v zádech.

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

No nie je ten zivot uzasny? Namiesto jedneho roku sa mozeme tesit dva roky 😀 😀 😀

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před
Odpověď  vedator

Problém je trochu v tom, že některým z nás (mne nevyjímaje) už těch roků tolik nezbývá. Teď jsem zrovna četl na AmericaSpace zajímavý článek o sondách k Uranu nebo Neptunu, které lze očekávat ve třicátých nebo spíše čtyřicátých letech. A to už je bohužel mimo mne.

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

Suhlasim, no asi s tym nic neurobime. Ja nastastie neviem, kolko rokov mam este pred sebou 🙂 Uz niekolko desatroci dufam, ze este dost.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

Hmm, taky si říkám. No, alespoň že máme tu scifi… Ale stejně, stihl jsem Sputnik, Gagarina a i ten Měsíc a teď tu stanici a sondy všude možně i k Plutu…

Daniel Bozner
Daniel Bozner
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

Ano také si to myslím.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpověď  vedator

No aj napriek tomu, že mám 54 rokov, posúvam čas aj očami.

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Keby som vedel, ze to pomoze, budem sa modlit ku kozmonautickym bohom a bohom vedy, aby nam pomohli urychlit vyskum a vyvoj.
Ako dieta som fakt veril, ze ked budem mat 50, budem si minimalne moct pozriet Zem z vysky niekolko 100km.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.