sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ESTEC 2016 naživo (1)

Vážení čtenáři, přijměte pozvánku našeho týmu k minicestopisu z naší cesty do Holandska na Den otevřených dveří v ESTEC (Evropské vesmírné výzkumné a technologické centrum). Věříme, že by případně některé z vás inspiroval k uskutečnění podobné cesty, proto vás zveme k prvnímu dílu, který shrnuje naše zážitky z cesty do Holandska. Zvolili jsme třídenní variantu, kdy dva dny jsou vyhrazeny cestě autem a jeden plně věnovaný kosmonautice a relaxu. V sobotu jsme proto vyrazili už nad ránem a hlavním bodem programu bylo muzeum ve Speyeru. Už dopředu lze říci, že jde o monumentální dynamickou ukázku překrásné techniky, která patří mezi to nejlepší, co je možné v oboru navštívit.

Dušan Majer cestou prohlásil, že snad každé setkání Kosmonautixu provázely komplikace s policií. V souvislosti s tím, co se povedlo mě (MaG), se nelze divit, protože při snaze zastavit a vyzvednout kolegu v jedné z liduprázdných Letňanských uliček (podotýkám po třetí ráno), se mi povedlo vytvořit ve zmatku hned dva přestupky najednou. Při snaze někde zastavit kolegovi jsem pouštěl auto jedoucí za mnou – ovšem k mé smůle se z auta vyklubalo policejní a protože jsem je pouštěl zčásti na přechodu a zčásti na zeleni, náležitě mi to spočítali. Nicméně pak už jsme se zbytkem skupiny vyrazili a poměrně hladce dojeli před desátou k Technickému muzeu ve Speyeru.

F 15 a F 101
F 15 a F 101

V úvodu zmiňuji, že jde o monumentální a dynamickou ukázku. Nejsem ale schopen najít přesná slova pro to, co je vidět hned při příjezdu a z parkoviště. A to je jen to nejviditelnější, co můžete zažít. Kromě nádherné ukázky venkovní, zahrnující především letadla, ale i jiné dopravní prostředky, skutečné skvosty se skrývají uvnitř dvou hal. Pro nás, fanoušky kosmonautiky je nejzajímavější hala obsahující mnoho artefaktů, kterým vévodí raketoplán Buran (testovací) a letěná kabina lodi Sojuz TM-19.

Boeing 747 a Antonov 24
Boeing 747 a Antonov 22

Z venkovní expozice je naprostou špičkou ukázka letadel a vrtulníků, kterým vévodí slavný Boeing 747, ovšem poněkud skrytě byla jedním z vrcholů prohlídka kompletní ponorky U9, samozřejmě včetně vnitřního vybavení. To že si totiž můžete prohlížet vše i zevnitř je zde samozřejmostí.

Ponorka U9
Ponorka U9

O prohlídce bych mohl psát, až by z toho byla další z recenzí, jaké už na blogu vyšly, ale naše cesta má cíl a tím je ESTEC, který vám přiblížíme v dalším dílu. Při vzpomínce na těsné prostory kabiny Sojuzu vystavené ve Speyeru jsem se neubránil srovnání s naší Felicií. Když jsem viděl kamarády nasoukané do jejích útrob na parkovišti před muzeem, dal jsem autíčku přezdívku Sojuz MaG. Koneckonců také jde o vrcholné dílo našich mechaniků a také nám umožnilo přiblížit se kosmu.

Schody k Buranu
Schody k Buranu. Zajímavé detaily prolisů a opotřebení…

Ještě bych chtěl na závěr upozornit, že jsme cestou z muzea zvolili další drobnou zajížďku kolem Frankfurtského letiště a nelitovali. Přímo před námi se nad dálnicí prohnala dvě letadla jdoucí na přistání pár sekund po sobě (dvě přistávací dráhy). Po odbočení na jinou dálnici jsme viděli přistávat přímo vedle nás třetí letoun. Takže jsme měli vážně docela kliku. Pokud tedy přemýšlíte, jak absolvovat ESTEC, potom určitě zvolte zajížďku přes muzea Techniky v Německu.

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vašek
Vašek
8 let před

Jen drobná technická poznámka. Ta příď letounu pod Boeingem 747 na třetím snímku není An-24, ale An-22.

Lukáš Houška
Editor
8 let před
Odpověď  Vašek

Děkujeme za upozornění, nyní už je to v pořádku. 🙂

asdf
asdf
8 let před

Neušil jsem, že je tam Buran. Jak se tam vlastně dostal?

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
8 let před

Nieje to original Buran je to prototyp pre testovanie v atmosfère, to po bokoch sú Al-31 motor ako na Su-27 a ich rodine.
Toto skutočne lietalo ale nie až do vesmíru.

Zuzi
Zuzi
8 let před

Technická muzea ve Speyeru a v Sinsheimu pravidelně navštěvujeme a je to vždy zážitek co neomrzí. Je to z ČR dostupné rozumně autem a kousek vedle je i Hockenheimring, kdo je fanda do automobilového sportu. Ještě dodám dvě věci, v Sinsheimu je k vidění TU-124 a Concord, to má s extrémní technikou také hodně společného. Druhá věc je každoroční sraz nadšenců okolo jakýkoliv spalovacích motorů ve Speyeru, který se pořádá druhý víkend v květnu. https://www.youtube.com/watch?v=q9LQSlNvh7U

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Zuzi

Asi mate na mysli Tu 144.

zuzi
zuzi
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Ano, nějak jsem si to v rychlosti neuvědomil 🙂

maro
maro
8 let před

Zatraceně, ty schody jsou geniální! Krásná ukázka toho, že při chůzi vzhůru jsou zatěžovány víc než při chůzi dolů. Nebo ne? Člověk přece při chůzi vzhůru musí vydat energii na překonání m*g*h. Při chůzi dolů ji ale zase musí utlumit. Takže teď fakt nevím.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  maro

Bych to videl tak, ze se pri obousmernem provozu chodi pri pravem okraji cesty. Energii bych do toho netahal. 🙂

android
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

moje teze: Když jdou lidi dolů, tak našlapují na okraj schodu a tudíž plocha je neopotřebovaná. Zátěž směrem dolů je určitě větší. Když se jde dolů, tak je v určitý okamžik větší zpomalení/náraz. (nahorů lidi plynuleji přenášejí váhu a možná šoupají více nohama) Zároveň je pravděpodobné, že když se de nahorů, tak je na podrážkách více prachu a písku který se nahoře nejspíš očistí na nějakém roštu?

Je možné že dolů chodí i jinou cestou (ve směru prohlídky)

Jiří Kos
Jiří Kos
8 let před
Odpověď  android

Možná že chodili jenom nahoru a tam se hromadili (viz též Cimrmanův vynález samoobslužné zdviže v dolech).

maro
maro
8 let před
Odpověď  android

Tak když jdu dolů tak opravdu víc „lížu“ hrany chodidlem, protože zátěž je vždycky víc na přední části chodidla, která je při chůzi dolů hned na hraně. Při chůzi nahoru je ta zatížená přední část chodidla dál v ploše schodu. V tom to asi bude. Plus ten případný jemný písek vynášený nahoru z venku a postupně ztrácený na těch schodech a nahoře v exponátu, odkud se odstraní vysavačem uklízečky.
Vždycky si u takových schodových „problémů“ vzpomenu na učitele matematiky, který nám na uprostřed nejvíc prošlapaných pískovcových schodech na zámku, vysvětloval normální rozdělení pravděpodobnosti. A tedy pravděpodobnosti kudy člověk půjde po schodech.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  android

Jiri Kos: Tento system tam take pouzivaji a hromadeni horniku vyresili skluzavkou. Tusim, ze u letounu Il 18. Metoda byla vsak pro Cimrmana nepouzitelna. Nejaky problem s gravitaci nebo tak neco.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  android

Skluzavku maji v Sinsheimu. Nejak jsem se do toho zamotal. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Vsichni to asi chapou, ale presto si dovolim pripomenout, ze pojmy „vpravo a vlevo“ jsou relativni, neni li udan smer. Nahoru se jde tedy vpravo a dolu take vpravo. 🙂

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Raději už tohle geniální a fascinující téma dál nerozvíjejte 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Souhlas. Vahal jsem. 🙂

Matěj
Matěj
8 let před

Tady je pěkné porovnání údržby – Německo (Buran pěkně vystavenej a nablejskanej) vs Rusko 🙂

http://www.boredpanda.com/abandoned-soviet-space-shuttle-program-buran-baikonur-cosmodrome-kazakhstan-ralph-mirebs/

Jinak návštěvu Speyeru doporučuju, byl jsem tam 14 dní zpět a je to tam moc pěkné.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Matěj

Tohle je fakt skoda. Urcite by to nekdo koupil a zachoval pro budouci generace. Kde je asi problem?

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

No vypadá to opravdu hrozně. Navíc se při smršti ještě zhroutila střecha hangáru a pohřbila Burana + osm lidí. Je to o to podivnější, že Rusové jsou na svůj kosmický program celkem hrdí a třeba v Lavočkinově muzeu je exponátů družic a sond opravdu hodně. A to i těch zcela neúspěšných. Pokud se nepletu, tak po rozpadu SSSR přešel spolu s Bajkonurem do vlastnictví Kazachstánu i sám Buran. Tak buď to bylo složité při jednání, nebo problematická logistika přepravy někam do expozice v Rusku (což by tedy složité určitě bylo) a nebo se na to prostě vybodli. Jak říkám, ten pohled je opravdu jak z nějakého postapokalyptického filmu 🙁

maro
maro
8 let před
Odpověď  Matěj

To jsou navíc ještě fotky před tím propadem střechy.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Teprve uvnitř ponorky si člověk uvědomí, jak klaustrofobické prostředí tam vládne a navíc když všude kolem něj bouchají hlubinné pumy a tlakové vlny ponorkou cloumají a stále se přibližují…. Posádky ponorek za války musely být skutečně velmi psychicky odolné. Tedy konkrétně tato je již „mírová“, ale pro představu plně postačuje.

zuzi
zuzi
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Na ponorky je dobré zajet ještě do Hamburku, Brem a Kielu, je to vše kousek od sebe.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Jojo. Film „Das Boot“ (1981). Perfektně zprostředkoval ten věčný stres a nebezpečí uvnitř takové německé válečné ponorky.

Gmr.n3ptun3
Gmr.n3ptun3
8 let před

Tahle uvodni cast reportaze je fajn ale nemohu se ubranit vzpomince na cimrmanovske „jeli jsme skodou 120L s radialnimi pneumatikami a drobnou zavadou na chladicim zarizeni“ 😀 (zejmena u te zminky o felicii 🙂 jinak skoda ze nemate fotku interieru U9 -musel to byt urcite super zazitek!

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Gmr.n3ptun3

Mohu se zeptat, jakeho rodu je Vas nick? 🙂

Zuzi
Zuzi
8 let před
Odpověď  Gmr.n3ptun3

Vnitřek U9 mohu poslat, ale jsou to mobilovky, více jsem si užíval na živo 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.