sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ESTEC 2016 naživo (1)

Vážení čtenáři, přijměte pozvánku našeho týmu k minicestopisu z naší cesty do Holandska na Den otevřených dveří v ESTEC (Evropské vesmírné výzkumné a technologické centrum). Věříme, že by případně některé z vás inspiroval k uskutečnění podobné cesty, proto vás zveme k prvnímu dílu, který shrnuje naše zážitky z cesty do Holandska. Zvolili jsme třídenní variantu, kdy dva dny jsou vyhrazeny cestě autem a jeden plně věnovaný kosmonautice a relaxu. V sobotu jsme proto vyrazili už nad ránem a hlavním bodem programu bylo muzeum ve Speyeru. Už dopředu lze říci, že jde o monumentální dynamickou ukázku překrásné techniky, která patří mezi to nejlepší, co je možné v oboru navštívit.

Dušan Majer cestou prohlásil, že snad každé setkání Kosmonautixu provázely komplikace s policií. V souvislosti s tím, co se povedlo mě (MaG), se nelze divit, protože při snaze zastavit a vyzvednout kolegu v jedné z liduprázdných Letňanských uliček (podotýkám po třetí ráno), se mi povedlo vytvořit ve zmatku hned dva přestupky najednou. Při snaze někde zastavit kolegovi jsem pouštěl auto jedoucí za mnou – ovšem k mé smůle se z auta vyklubalo policejní a protože jsem je pouštěl zčásti na přechodu a zčásti na zeleni, náležitě mi to spočítali. Nicméně pak už jsme se zbytkem skupiny vyrazili a poměrně hladce dojeli před desátou k Technickému muzeu ve Speyeru.

F 15 a F 101
F 15 a F 101

V úvodu zmiňuji, že jde o monumentální a dynamickou ukázku. Nejsem ale schopen najít přesná slova pro to, co je vidět hned při příjezdu a z parkoviště. A to je jen to nejviditelnější, co můžete zažít. Kromě nádherné ukázky venkovní, zahrnující především letadla, ale i jiné dopravní prostředky, skutečné skvosty se skrývají uvnitř dvou hal. Pro nás, fanoušky kosmonautiky je nejzajímavější hala obsahující mnoho artefaktů, kterým vévodí raketoplán Buran (testovací) a letěná kabina lodi Sojuz TM-19.

Boeing 747 a Antonov 24
Boeing 747 a Antonov 22

Z venkovní expozice je naprostou špičkou ukázka letadel a vrtulníků, kterým vévodí slavný Boeing 747, ovšem poněkud skrytě byla jedním z vrcholů prohlídka kompletní ponorky U9, samozřejmě včetně vnitřního vybavení. To že si totiž můžete prohlížet vše i zevnitř je zde samozřejmostí.

Ponorka U9
Ponorka U9

O prohlídce bych mohl psát, až by z toho byla další z recenzí, jaké už na blogu vyšly, ale naše cesta má cíl a tím je ESTEC, který vám přiblížíme v dalším dílu. Při vzpomínce na těsné prostory kabiny Sojuzu vystavené ve Speyeru jsem se neubránil srovnání s naší Felicií. Když jsem viděl kamarády nasoukané do jejích útrob na parkovišti před muzeem, dal jsem autíčku přezdívku Sojuz MaG. Koneckonců také jde o vrcholné dílo našich mechaniků a také nám umožnilo přiblížit se kosmu.

Schody k Buranu
Schody k Buranu. Zajímavé detaily prolisů a opotřebení…

Ještě bych chtěl na závěr upozornit, že jsme cestou z muzea zvolili další drobnou zajížďku kolem Frankfurtského letiště a nelitovali. Přímo před námi se nad dálnicí prohnala dvě letadla jdoucí na přistání pár sekund po sobě (dvě přistávací dráhy). Po odbočení na jinou dálnici jsme viděli přistávat přímo vedle nás třetí letoun. Takže jsme měli vážně docela kliku. Pokud tedy přemýšlíte, jak absolvovat ESTEC, potom určitě zvolte zajížďku přes muzea Techniky v Německu.

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vašek
Vašek
7 let před

Jen drobná technická poznámka. Ta příď letounu pod Boeingem 747 na třetím snímku není An-24, ale An-22.

Lukáš Houška
Editor
7 let před
Odpovědět  Vašek

Děkujeme za upozornění, nyní už je to v pořádku. 🙂

asdf
asdf
7 let před

Neušil jsem, že je tam Buran. Jak se tam vlastně dostal?

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
7 let před

Nieje to original Buran je to prototyp pre testovanie v atmosfère, to po bokoch sú Al-31 motor ako na Su-27 a ich rodine.
Toto skutočne lietalo ale nie až do vesmíru.

Zuzi
Zuzi
7 let před

Technická muzea ve Speyeru a v Sinsheimu pravidelně navštěvujeme a je to vždy zážitek co neomrzí. Je to z ČR dostupné rozumně autem a kousek vedle je i Hockenheimring, kdo je fanda do automobilového sportu. Ještě dodám dvě věci, v Sinsheimu je k vidění TU-124 a Concord, to má s extrémní technikou také hodně společného. Druhá věc je každoroční sraz nadšenců okolo jakýkoliv spalovacích motorů ve Speyeru, který se pořádá druhý víkend v květnu. https://www.youtube.com/watch?v=q9LQSlNvh7U

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Zuzi

Asi mate na mysli Tu 144.

zuzi
zuzi
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Ano, nějak jsem si to v rychlosti neuvědomil 🙂

maro
maro
7 let před

Zatraceně, ty schody jsou geniální! Krásná ukázka toho, že při chůzi vzhůru jsou zatěžovány víc než při chůzi dolů. Nebo ne? Člověk přece při chůzi vzhůru musí vydat energii na překonání m*g*h. Při chůzi dolů ji ale zase musí utlumit. Takže teď fakt nevím.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  maro

Bych to videl tak, ze se pri obousmernem provozu chodi pri pravem okraji cesty. Energii bych do toho netahal. 🙂

android
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

moje teze: Když jdou lidi dolů, tak našlapují na okraj schodu a tudíž plocha je neopotřebovaná. Zátěž směrem dolů je určitě větší. Když se jde dolů, tak je v určitý okamžik větší zpomalení/náraz. (nahorů lidi plynuleji přenášejí váhu a možná šoupají více nohama) Zároveň je pravděpodobné, že když se de nahorů, tak je na podrážkách více prachu a písku který se nahoře nejspíš očistí na nějakém roštu?

Je možné že dolů chodí i jinou cestou (ve směru prohlídky)

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před
Odpovědět  android

Možná že chodili jenom nahoru a tam se hromadili (viz též Cimrmanův vynález samoobslužné zdviže v dolech).

maro
maro
7 let před
Odpovědět  android

Tak když jdu dolů tak opravdu víc „lížu“ hrany chodidlem, protože zátěž je vždycky víc na přední části chodidla, která je při chůzi dolů hned na hraně. Při chůzi nahoru je ta zatížená přední část chodidla dál v ploše schodu. V tom to asi bude. Plus ten případný jemný písek vynášený nahoru z venku a postupně ztrácený na těch schodech a nahoře v exponátu, odkud se odstraní vysavačem uklízečky.
Vždycky si u takových schodových „problémů“ vzpomenu na učitele matematiky, který nám na uprostřed nejvíc prošlapaných pískovcových schodech na zámku, vysvětloval normální rozdělení pravděpodobnosti. A tedy pravděpodobnosti kudy člověk půjde po schodech.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  android

Jiri Kos: Tento system tam take pouzivaji a hromadeni horniku vyresili skluzavkou. Tusim, ze u letounu Il 18. Metoda byla vsak pro Cimrmana nepouzitelna. Nejaky problem s gravitaci nebo tak neco.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  android

Skluzavku maji v Sinsheimu. Nejak jsem se do toho zamotal. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Vsichni to asi chapou, ale presto si dovolim pripomenout, ze pojmy „vpravo a vlevo“ jsou relativni, neni li udan smer. Nahoru se jde tedy vpravo a dolu take vpravo. 🙂

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Raději už tohle geniální a fascinující téma dál nerozvíjejte 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Souhlas. Vahal jsem. 🙂

Matěj
Matěj
7 let před

Tady je pěkné porovnání údržby – Německo (Buran pěkně vystavenej a nablejskanej) vs Rusko 🙂

http://www.boredpanda.com/abandoned-soviet-space-shuttle-program-buran-baikonur-cosmodrome-kazakhstan-ralph-mirebs/

Jinak návštěvu Speyeru doporučuju, byl jsem tam 14 dní zpět a je to tam moc pěkné.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Matěj

Tohle je fakt skoda. Urcite by to nekdo koupil a zachoval pro budouci generace. Kde je asi problem?

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

No vypadá to opravdu hrozně. Navíc se při smršti ještě zhroutila střecha hangáru a pohřbila Burana + osm lidí. Je to o to podivnější, že Rusové jsou na svůj kosmický program celkem hrdí a třeba v Lavočkinově muzeu je exponátů družic a sond opravdu hodně. A to i těch zcela neúspěšných. Pokud se nepletu, tak po rozpadu SSSR přešel spolu s Bajkonurem do vlastnictví Kazachstánu i sám Buran. Tak buď to bylo složité při jednání, nebo problematická logistika přepravy někam do expozice v Rusku (což by tedy složité určitě bylo) a nebo se na to prostě vybodli. Jak říkám, ten pohled je opravdu jak z nějakého postapokalyptického filmu 🙁

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Matěj

To jsou navíc ještě fotky před tím propadem střechy.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Teprve uvnitř ponorky si člověk uvědomí, jak klaustrofobické prostředí tam vládne a navíc když všude kolem něj bouchají hlubinné pumy a tlakové vlny ponorkou cloumají a stále se přibližují…. Posádky ponorek za války musely být skutečně velmi psychicky odolné. Tedy konkrétně tato je již „mírová“, ale pro představu plně postačuje.

zuzi
zuzi
7 let před
Odpovědět  Spytihněv

Na ponorky je dobré zajet ještě do Hamburku, Brem a Kielu, je to vše kousek od sebe.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Spytihněv

Jojo. Film „Das Boot“ (1981). Perfektně zprostředkoval ten věčný stres a nebezpečí uvnitř takové německé válečné ponorky.

Gmr.n3ptun3
Gmr.n3ptun3
7 let před

Tahle uvodni cast reportaze je fajn ale nemohu se ubranit vzpomince na cimrmanovske „jeli jsme skodou 120L s radialnimi pneumatikami a drobnou zavadou na chladicim zarizeni“ 😀 (zejmena u te zminky o felicii 🙂 jinak skoda ze nemate fotku interieru U9 -musel to byt urcite super zazitek!

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Gmr.n3ptun3

Mohu se zeptat, jakeho rodu je Vas nick? 🙂

Zuzi
Zuzi
7 let před
Odpovědět  Gmr.n3ptun3

Vnitřek U9 mohu poslat, ale jsou to mobilovky, více jsem si užíval na živo 🙂

https://kosmonautix.cz/2016/10/02/estec-2016-nazivo-1/