sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: První stupeň navždy na očích

V prosinci 2015 zaburácely nad Floridským kosmodromem motory. Respektive jen jeden jediný. To by nebylo nic až tak zvláštního, ale bylo to poprvé, co raketa nikoli odlétala, ale naopak přilétala zpět z úspěšné mise. Nemyslitelná fantazie se v tom okamžiku stala neoddiskutovatelnou realitou. První stupeň rakety Falcon 9 v1.2 od soukromé společnosti SpaceX tehdy úspěšně přistál poté, co vynesl jedenáct satelitů ORBCOMM na cestu do vesmíru. Výjimečný stroj čeká výjimečný osud. Nebude mu dána ta výsada, že by se ještě jednou podíval do vesmíru, ale bude připomínat před zraky návštěvníků, jak se naplňují vize.

U jihovýchodního rohu střediska SpaceX v Hawthorne na předměstí Los Angeles byl tento 47 metrů vysoký stupeň vztyčen a poslední úpravy a zajištění jsou prováděny v těchto hodinách. Umístění takto vysokého monumentu si vyžádalo souhlas od Federal Aviation Administration, protože to bude široko daleko nejvyšší stavba v okolí. Stupeň je proto na svém vrcholu opatřen červenými výstražnými světly. Stupeň byl před vystavením vyčištěn od spalin, které jej ožehly a v červnu putoval do Hawthorne. V sobotu byl napřímen pomocí dvou jeřábů a nyní probíhá montáž jeho přistávacích nohou. Zajímavostí pak je, že uvnitř střediska se nachází první kapsle lodi Dragon, která letěla do vesmíru a vrátila se. Tak se stalo v roce 2010. V lednu 2015 začaly první pokusy o znovu přistání prvních stupňů a dnes se již díváme na ten, který přistál. Do současné doby přistálo dalších pět stupňů, poslední 14. srpna 2016. Z těchto šesti stupňů čtyři přistály na plovoucí plošině a dva na pevnině. Dalším krokem je samozřejmě první let už jednou letěného stupně, toho bychom se mohli dočkat ještě tento rok. Ale nyní už k albu fotografií, které zachycují stavění stupně.

Příprava prvního stupně na zvednutí
Příprava prvního stupně na zvednutí
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Na stupeň byla také přidána roštová kormidla
Na stupeň byla také přidána roštová kormidla
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Příprava vybetonovaného místa, kde bude umístěn stupeň
Příprava vybetonovaného místa, kde bude umístěn stupeň
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Zvedání stupně
Zvedání stupně
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
První stupeň Falconu 9 v1.2 je napřimován
První stupeň Falconu 9 v1.2 je napřimován
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Motory nad vozovkou
Motory nad vozovkou
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Už je skoro na místě
Už je skoro na místě
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Kontrola motorové sekce a zarovnání se středem
Kontrola motorové sekce a zarovnání se středem
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Už zbývají přimontovat pouze přistávací nohy
Už zbývají přimontovat pouze přistávací nohy
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/2016/08/20/spacex-puts-historic-flown-rocket-on-permanent-display/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT20.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT22.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT2.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT5.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT6.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT12.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT14.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT16.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT23.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/08/SPACEX-F9-LIFT27.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
rotm
rotm
8 let před

Můžu se zeptat jestli suborbitální pilotované kosmické lodě musí být vyrobeny ze stejného materiálu jako orbitální kosmické lodě(stačil by na ně jenom třeba plech,dural,ocel)?

PepaSFI
PepaSFI
8 let před
Odpovědět  rotm

já bych řek že to vyjde nastejno, že nějaký významný rozdíl v tom nebude. Už ve výškách kolem 20 km je prakticky vakuum, kabina na to musí být stavěná. I stratosférická letadla jsou pokud jde o výbavu posádky vpodstatě srovnatelná s kosmickou lodí. Takže z pohledu atmosféry prakticky není rozdíl mezi suborbitálním letem někam kolem 100 km a orbitálním 400 km vysoko. U suborbitálního bude určitě menší mechanické namáhání při startu a přistání, půjde o menší rychlosti a hlavně o tepelné namáhání. Falcon se vrací z právě takového suborbitálu a vystačí si bez tepelného štítu. Ale pokud jde o konstrukci kabiny pro lidi, velký rozdíl ve smyslu „speciální slitiny a kompozity versus jakási plechovka snýtovaná z dvojky duralu“ to určitě nebude.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpovědět  rotm

…je to prakticky shodné pro vše co létá, tedy nízká hmotnost a vysoká odolnost (pevnost a pružnost), ale tady navíc se to komplikuje s nízkými teplotami. Materiálově tedy primárně slitiny hliníku, titanu, zirkonia, plus kompozity, sekundárně pak další materiály (ocel, měď a další, včetně plastů).

PS: Orbital a suborbital u primárního nosiče téměř nerozhoduje, ale části pro pobyt v kosmu jsou více chráněny před radiací a mikrometeority. Rozdíl je pak v tepelné ochraně (tepelný štít)navracejících se modulů s ohledem ke značně rozdílné rychlosti a v padácích (tedy pokud se nebrzdí motoricky).

jindra
jindra
8 let před

motory jsou původní nebo jsou tam jenom trysky

Petr Hájek
Petr Hájek
8 let před

Myslím ,že tento výrobek (falcon) si vystavení na veřejnosti zaslouží a space x může být hrdá ,mám pocit že znovupoužitelnost prvních stupňů bude i přes větší spotřebu fosilního paliva ekologičtější a z toho mám radost dvojnásob.

Samo
Samo
8 let před
Odpovědět  Petr Hájek

No spotreba je rovnaká rakety sa vždy tankujú na max len Falcon to palivo maximálne využije a ešte sa aj malá časť vráti späť 😉

Petr
Petr
8 let před
Odpovědět  Samo

Mám dojem, že palivo v prvním stupni není důvod nespotřebovat u jakékoliv rakety takříkajíc do poslední kapky. Pokud dá větší dv než se čekalo, o to větší prostor pro chybu budou mít další stupně. Jinak ne vždy se plní nadoraz – ostatně tato chyba nedávno stála rusy jednu nehodu, kdy načerpali plnou a propočet byl jen na částečnou (i když to byl myslím problém plnění vyššího stupně).
Ale pokud se díváme na efektivitu využitého paliva, tak pochopitelně Falcon na tom bude hůře, protože nahoru tahá palivo navíc. Tzn. nejen že potřebuje, aby mu pár procent paliva zůstalo po oddělení stupně, ale těch pár procent paliva znamená, že se spotřebovala spousta paliva cestou zbytečně. U Falconu jsem někde četl, že se spotřebuje o třetinu více, než bez přistání.
A co se týká efektivity motorů, tak tam Falcon taky nezáří a je s ISP někde ve středu pole.

To všechno jsou ale spíše drobnosti, které bude mít smysl řešit až bude cesta na orbitu odpovídat třeba dnešnímu letu letadlem přes Atlantik. Do té doby je „zelenost“ raket celkem irelevantní.

AKA the A
AKA the A
8 let před
Odpovědět  Petr

Motory Falconu sice nevynikají nejvyšším ISP mezi krolox motory – to stále drží RD-180 (přece jen skoro 4x větší pracovní tlak musí být někde vidět), ale sebraly NK-33A titul nejlepší poměr tah/hmotnost a hned tak se ho nevzdají…

AKA the A
AKA the A
8 let před
Odpovědět  Petr

*kerolox

Dan
Dan
8 let před
Odpovědět  Petr

AKA> Podle mě je uzavřený cyklus to hlavní, co žene rodinu RD-170/180 na špici mezi keroloxy na prvních stupních.

Malky
Malky
8 let před
Odpovědět  Petr Hájek

Samozřejmě, že znovupoužitelné rakety budou ekologičtější, protože nejvíc energie a zdrojů jde do výroby rakety, to zahrnuje těžbu surovin, jejich převoz v současné době vozy poháněnými fosilními palivy, dopravu zaměstnanců do továrny auty na fosilní paliva, spotřebu elektřiny atd…
Nicméně jak říká Petr, ekologičnost raket je skutečně v současné době naprosto zanedbatelná. Spíš by to chtělo nahradit auta na fosilní paliva elektrickými, to by snížilo i ten dopad raket na životní prostředí, teď jen kdyby se nějaký šílený miliardář zabýval jejich vývojem 🙂

AKA the A
AKA the A
8 let před
Odpovědět  Malky

Nahrazování aut se spalovacím motorem asi ekologičtější jen tak nebude, jednak výroba jakéhokoliv nového auta sežere solidní množství energie a zdrojů, druhak bude problém s baterií až doslouží, zatím není infrastruktura která by si s tím dokázala poradit v takových měřítkách. Také se začínají objevovat problémy s produkcí lithia, bude se muset razantně zvětšit aby bylo možné uspokojit poptávku, což taky nebude úplně bez následků…

a „last but not least“, vzhledem k tomu jak se elektrická energie získává, tak to spíše přesune znečištění někam jinam, což ale pro velká města bude nejspíše velmi vítané 😀

Packa
Packa
8 let před

Já mám už delší dobu pocit že pár kusů motorů / trysek vypadá až podezřele netknutě a další jsou zas značně – přirozeně začouzené . Myslíte si že byly trysky měněny třeba za nějaké defektní kusy z výroby ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Packa

Těžko soudit, podle některých fotek se zdálo, že jsou použité makety, ale zase jiné fotky by naznačovaly použití reálného hardwaru. Zkusím to zjistit.

holubin
holubin
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Neproběhl testovací zážeh na motorech z tohoto stupně (jen motor, ne celý stupeň)? Je možné že je budou potřebovat pro další zkoušky tak na vystavený kus dali pouze makety…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  holubin

Snažím se k tomu dohledat bližší informace přímo od zdroje.

CBDave
CBDave
8 let před
Odpovědět  holubin

Dušane, už jste se dozvěděl, jestli jsou to skutečné motory nebo jen makety?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  CBDave

Zatím ne, ale už jsem se ptal a teď už jen čekám, co můj zdroj zjistí. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Nevíte někdo, proč jsou na jednom roštovém kormidle ty ocelové ostny? Já je dal na kraj střechy kvůli holubům a jinému kálejícímu letectvu, ale co dělají tady?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Stejný úkol mají zde. Inu opeřenci nemají k podobným artefaktům potřebnou úctu 🙂

Edemski
Edemski
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Proč jsou ale jen na tom jednom?!?

hanh
hanh
8 let před
Odpovědět  Edemski

Jsou i na ostatních, jen to jde blbě vidět nebo je ještě nenamontovali. Minimálně na jednom dalším jdou na jiných votkách vidět. na r/spacex je hodně dalších fotek. Ty drátky jsou dost tenké, takže z pohledu, kdy jde alespoň vidět část 1. stupně, už nejdou vidět.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Edemski

To mě právě také zarazilo. Na ostatních kormidlech je nevidím.

Vojta
Vojta
8 let před

No teda. Postavit skoro padesátimetrovou raketu hned ke křižovatce. Na očích je, to je fakt, ale … To bude havárek 😀

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Vojta

Kolem se smí jezdit jen ve vozech Tesla S. 🙂

PepaSFI
PepaSFI
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

no já bych se moc nedivil kdyby v Tesla Motors udělali nějaký vtípek na to téma. Prý v tom autě nějaké programátorské srandičky jsou takže by asi nebyl problém kdyby třeba všecky projíždějící Tesly zdravily Falcona klaksonem nebo dělaly povinnou kochací zastávku nebo tak něco.

https://kosmonautix.cz/2016/08/21/obrazem-prvni-stupen-navzdy-na-ocich/