Kosmická loď Šen-čou 11, která by měla na konci letošního roku dopravit posádku tajkonautů na novou stanici Tiangong-2 dorazila v těchto dnech na čínský kosmodrom Ťiou-čchüan (Jiuquan Satellite Launch Center) v autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. Zatím se zdá, že by ke startu mohlo dojít 17. října a už nyní je jasné, že tato událost patří mezi ostře sledované momenty letošního roku. V dnešním článku Vám proto přinášíme snímky, které zachycují převoz transportních kontejnerů s jednotlivými díly kosmické lodi.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://news.xinhuanet.com/
Zdroje obrázků:
https://i.imgur.com/OKZ2bef.jpg
https://i.imgur.com/3GdL0iC.jpg
https://i.imgur.com/ixD30ah.jpg
https://i.imgur.com/x2vXXR3.jpg
https://i.imgur.com/wGLNYfT.jpg
https://i.imgur.com/bRRPSEj.jpg
https://i.imgur.com/PY0ToEd.jpg
Mno celej ten ultramoderní dojem mi trošku kazí jak na poslední fotce podsouvá chudák vojáček dřevěný práh pod kola aby to s družicí tolik nedrclo….
A vidíte, toho jsem si nevšiml dobrý postřeh 🙂
Tak zaprve: tohle bude minimalne podporucik s proverenim na prisne tajne, za druhe: neni drevo, jako drevo (tohle je hranol o presne danych rozmerech) a za treti: schopnost improvizace mi k cinanum moc nesedi – tohle bylo naplanovany uz pred peti mesicema. A tyden to cvicili…
Chcete tim naznacit, ze by soucasny hradni kancler nemohl v Cine ani pokladat hranoly pod kola? No, abych nebyl uplne OT, tak si budu alespon prat znovu Krtecka na LEO, tentokrat s kamoskou Pandou.
Nemam proverku k tomu, abych mohl komentovat, co se deje na nasem Hrade. Zvlast po precteni dnesnich novin.
Náhodou … s číňany jsem už měl tu „čest“ spolupracovat a improvizátoři jsou velcí. Co jim ale chybí je smysl pro health and safety při práci. 🙂
Takže pokud nadporučíka s trámkem ten náklaďák přejede, bude to jednoznačně nadporučíkova chyba a ještě bude po incidentu potrestán za to, že zdržel naplánovanou aktivitu.
… V současné Číne se velmi často drží hesla: Accomplish or die!
Přesně tohle říkají na obě ruce leví Američani o nás. Improvizátoři, ale na bezpečnost „nehledí“. Ono to spíš bude o tom, že ten kdo improvizuje a daří se mu, tak už má i nějaké ty zkušenosti jak „nebezpečně“ to dělat. Ovšem z pozice levorukého neználka to pak občas vypadá jako hazard. Riziko tam je, ale ne tak velké, jak to ten „neználek“ vidí. Proto třeba našinec nechápe bambusové lešení v Indii. A Američan zas nechápe našeho klempíře na střeše bez přilby.
Jasně, plivněte si na Američany, určitě to nebude problém Číňanů… :-p
https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/3hyzdc/explosion_at_chemical_warehouse_in_chinas/cuc5cu8
Jo. Nedodržování pravidel a bezpečnosti práce je známkou zkušenosti. Tak určitě. Ono to totiž nekončí u člověka na střeše bez helmy, ale přenáší se to do veškerého konání. Bez tohoto mazáctví bychom byli ochuzeni třeba o kremaci stovky soudruhů při Nědělinově katastrofě nebo ani Černobyl by se nekonal. Což jsou dva příklady kataklyzmatů, kterým se dalo jednoduše předejít obyčejným respektováním pravidel. Šlo zde pouze a jenom o úřední rozhodnutí pustit se do jednoznačně nebezpečné věci, která byla dělána s plným vědomím extrémního rizika.
Tahat sem mazáctví ohledně Černobylu je pěkná kravina, která těžce nesouvisí s nějakou národností. Tam se rozjel jeden experiment, který by v pohodě doběhl, kdyby ta druhá směna nebyla blbě informovaná a kdyby neudělala spoustu chyb. Úplně stejně jako při nehodě Three Mile Island, kde udělali operátoři zrovna tak spoustu chyb. Naštěstí tam to zvládli dát do pořádku relativně včas.
Mimochodem vrcholem stupidního stavebnického mazáctví je jednoznačně Fukušima, kdy přestože se vědělo a byly záznamy o tsunami s výškou dvanáct metrů na východním pobřeží, s periodou nějakých 80 let, postavili Japonci ochranný val jen na výšku nějakých 9 metrů a vrcholem stupidity bylo umístění náhradního elektrického zdroje úplně dolům takže byl zaplaven jako první. Organizace pro atomovou energii Fukušimu pro její nebezpečnost a nedostatečná ochranná opatření kritizovala několik let před nehodou. Ale mazáčtí Japončíci si řekli, že už na to kašlou, když už má ta elektrárna jen pár let do důchodu. Prostě japonský šlendrián na x-tou.
Jo, a pokud chcete příklad nekutečného šlendriánství a „mazáctví“ nějaké americké společnosti, tak si trochu něco přečtěte o největší průmyslové katastrofě v indickém městě Bhopál, způsobené, podle vašeho vzoru možná typickým šlendriánstvím a mazáctvím a nadřazenou přezíravostí ze strany americké společnosti Union Carbide. Ořezali bezpečnostní opatření, vykašlali se na nerezové nádoby, když přece v té blbé Indii stačí uhlíková ocel.
No, a bouchlo jim to. Do dneška 25000 mrtvých a 520 000 nějak zasažených lidí.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bh%C3%B3p%C3%A1lsk%C3%A1_katastrofa
Mimochodem poslední americkou kauzou je dnes frakování ropy a plynu, kdy se úplně plundrují podzemní zdroje vody a jedovaté chemikálie pouštěné do podzemí kontaminují i některé z těch zbylých zdrojů. Vyčerpané jedovaté bahno se pak ukládá normálně na povrchu v nádržích, kde má vysychat. Malá města jsou prošpikovaná desítkami malých vrtů, které odvádí mimo jiné i metan na povrch, vše v těsné blízkosti domů obyvatel, kteří tam žili ještě před boomem. Ti protestují, ale zastání nemají, protože vše je podle zákona. Mají špinavý vzduch, „obohacený“ metanem, prach z jedovatých odkalovacích nádrží, přicházejí o zdroje podzemní vody a voda, kterou ještě čerpají najednou obsahuje metan, který se může v koupelně vznítit, ale americký úřednický mazácký šlendrián jim tvrdí, že vše je OK.
https://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/07/wyoming-fracking-water-contamination-dangerous-chemicals
http://www.huffingtonpost.com/2011/05/09/fracking-methane-flammable-drinking-water-study_n_859677.html
http://www.istockphoto.com/tr/photo/dangers-of-fracking-gm526767373-52900622
Takže v tom mazáctví si můžou Rusové s Japončíkama i Američanama jen podat ruce.
No tak zločineckou organizaci jménem Union Carbide bych za příklad nedával. Je fuk, jak to bylo přesně s Černobylem (i když si myslím, že bohorovnost tam hrála velkou roli), jen jsem chtěl vypíchnout, že chválit porušování pravidel a předpisů bez toho, aby to bylo nutné a vydávat to za improvizaci je nesmysl. Děje se to více nebo méně všude (čím zaostalejší stát, tím víc porušování všeho a tím víc „improvizací“), ale nemělo by to být národním zvykem. Něco jiného jsou improvizace pod tlakem okolností. Tam je to v pořádku a každý prostředek dobrý.
Improvizace rozhodně nemusí být nebezpečnou činností. Jde jen o použití „jiných než obvyklých“ postupů k dosažení nějakého cíle. Hodně vynalézání na tom světě je výsledek improvizace. Zkoušíme věci dělat jinak. Občas se zvýší riziko, než se cesta vyladí.
Pro firmu Google, která má už hodně zkušeností se samořiditelnými auty je typickým příkladem improvizace auto Tesla-S s „autopilotem“ od firmy Tesla Elona Muska. Je to nedospělý autopilot s chybami a mizerným senzorovým vybavením (fakt nemá ani Lidar ani Radar), spoléhajícím jen na kamery. Typický příklad, kdy se mazácky ořežou náklady, a ono to furt „nějak půjde“. Však už to po té smrtelné havárce a nabouraných autech při „obyčejném prakování“ Elonovi došlo a autopilota pro jeho příští auta už bude dělat jiná firma, než ta izraelská, co to dělala pro Teslu-S.
Američani páchají tohle bohorovné mazáctví prostě jen sofistikovaněji. Přes korporátní rozhodování, kdy toho viníka vlastně ani nenajdete – je to prostě rozhodující tým mazáků, který furt počítá jak moc peněz ta které bohorovnost ušetří nebo vydělá.
No, u tý Tesly to není nijak převratná technologie, v podstatě mám něco podobnýho u mý zcela sériový Mazdy. Ovšem je to chápáno jako pomocník a tak to také uspokojivě funguje, člověk si rychle zvykne a teď jen na to nehřešit, že. Ona Tesla přece jen přišla dost předčasně na trh s nedořešenými problémy.
Americania by vypisali sutaz na najlepsie riesenie a potom na realizaciu. Celkovo by ich to stalo 13,7 (+-0.1) mil dolarov a nakoniec by prisli na to, ze occamova britva je stale platna a drbli by tam predsa len ten hranol ako to urobil ten sikovny cinan na fotke 🙂
To dřevo jste si vymyslel, abyste dodal většího kontrastu, že? Bude to standardní ocelový zajišťovací hranol, jaký používá na svých kamionech i SpaceX 🙂
Výborný článok!
Len by som chcel doplniť, že presný dátum štartu je už určený a je to 17.10.2016.
Mohl bych poprosit o zdroj? Zatím jsem to nikde neviděl.
Napr. si stačí kliknúť na „termíny startu“ na tomto webe…
Také na tomto odkazu mají termín startu 17. října., přidali to 2. srpna.
http://lk.astronautilus.pl/loty/sz11.htm
Díky za info, doplním to do článku.