BEAM zažil první návštěvu

Minulý týden se u Mezinárodní vesmírné stanice nafouknul historicky první nafukovací modul. Účelem modulu BEAM je ověřit během dvou let spolehlivost nafukovacích konstrukcí, které mohou mít velmi slibnou budoucnost. Ještě předtím je ale potřeba mít jistotu, že je neohrozí mikrometeority, nebo že stěny nebudou propouštět velké množství kosmického záření. Modul BEAM slouží právě k ověření spolehlivosti těchto konstrukcí.

Včera do útrob modulu vstoupil americký astronaut Jeffrey Williams, který jednak provedl vizuální inspekci a také začal instalovat měřící přístroje, které budou monitorovat chování nafukovací konstrukce. Podle Williamsových slov byl tlak v modulu jen o trochu vyšší než na stanici, což se ale podařilo jednoduše vyrovnat. Při vlastní inspekci pak poznal, interiér modulu je hladký, bez viditelných závad. Na níže přiloženém videu můžete vidět celý historický vstup do modulu. Možná Vás při sledování napadne otázka,proč měl Jeffrey Williams ochrannou masku a brýle.

Série snímků z první návštěvy v modulu BEAM

Série snímků z první návštěvy v modulu BEAM
Zdroj: http://www.imagehosting.cz/

Je to naprosto běžný princip, který se používá i př vstupu do nově připojených kosmických lodí. Ačkoliv se lodě, zásoby i moduly připravují v čistém prostředí, nelze vyloučit přítomnost prachu, nebo drobných úlomků. Ty leží po dobu pozemních příprav díky gravitaci hezky poslušně na spodní straně. jakmile ale modul, nebo kosmická loď dosáhne oběžné dráhy, úlomky a prach se rozptýlí do prostoru. První věcí, kterou astronauti při vstupu do nové lodi dělají je instalace zařízení, které filtruje vzduch a zbavuje jej nebezpečných částic. Po několika hodinách už je vzduch pročištěný a posádka do něj může vstoupit i bez ochranných pomůcek.

V případě modulu BEAM ale budou návštěvy posádky jen výjimečné – očekává se, že astronauti vstoupí do jeho útrob jen jednou za čtvrt roku, aby zkontrolovali měřící přístroje. Nafukovací modul tedy nebude trvale obydlen – od ISS bude oddělen hermetickým krytem. jde o preventivní bezpečnostní opatření, které má zajistit izolaci modulu, pokud by došlo k nečekané události.

12 komentářů ke článku “BEAM zažil první návštěvu”