sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Anduril

Společnost Anduril získala zakázku od U.S. Space Force za 99,7 milionů dolarů na modernizaci Space Surveillance Network (SSN), využívající umělou inteligenci ke zvýšení povědomí o vesmírné doméně a detekci hrozeb.

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další posila systému Glonass

Ruský kosmodrom Pleseck se dnes v 10:44 našeho času stal svědkem startu rakety Sojuz 2.1B s horním stupněm Fregat-M. Nosič měl za úkol vynést do vesmíru navigační družici Glonass M-53. Celý systém Glonass se začal vyvíjet v roce 1976 a první družice letěla do kosmu roku 1982. Vypouštění družic trvalo deset let a od té doby je systém v provozu. Satelity ale stárnou a je potřeba je nahrazovat novějšími modely. Takový je i úkol aktuálně vypuštěné družice.Sojuz pracoval bezchybně a zatím se zdá, že neselhal ani horní stupeň, který měl za úkol provést tři zážehy. První, který zakulatí oběžnou dráhu, druhý, který vytáhne nejvyšší bod dráhy do výšky 19 100 kilometrů a třetí, který provede závěrečné zakulacení.

Družice z řady Glonass-M
Družice z řady Glonass-M
Zdroj: spaceflight101.com

Každá družice systému Glonass má tělo ve tvaru kvádru o rozměrech 2,4 × 3,7 metru a na šířku taková družice měří s roztaženými solárními panely 7,2 metru. Stroj disponuje 12 anténami v pásmu L a také laserovými odražeči pro přesné zaměření na oběžné dráze. Znalost přesné polohy je klíčová pro přesné určení parametrů dráhy, po které satelit obíhá. Tyto údaje jsou nezbytné pro správné fungování celého navigačního systému.

Srdcem družice jsou pak cesiové atomové hodiny pro přesné určení času. Systém Glonass dosahuje pro civilní použití přesnosti 100 metrů, přičemž armádní složky mají přístup k jeho vylepšené verzi s přesností okolo 10 – 20 metrů.

Družice z řady Glonass-M
Družice z řady Glonass-M
Zdroj: spaceflight101.com
Vývoz rakety Sojuz na startovní rampu
Vývoz rakety Sojuz na startovní rampu
Zdroj: spaceflight101.com
Raketa Sojuz s navigační družicí Glonass-M53
Raketa Sojuz s navigační družicí Glonass-M53
Zdroj: spaceflight101.com
Kosmodrom Pleseck je situován v hustých lesích
Kosmodrom Pleseck je situován v hustých lesích
Zdroj: spaceflight101.com
Start rakety Sojuz s družicí Glonass-M53
Start rakety Sojuz s družicí Glonass-M53
Zdroj: spaceflight101.com/
Sojuz stoupá k obloze
Sojuz stoupá k obloze
Zdroj: spaceflight101.com
Pohled na start z větší vzdálenosti
Pohled na start z větší vzdálenosti
Zdroj: spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com…/05/251208-1.b131e2325852f559be033d20c06340a51779.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/5331588_orig.jpg
http://spaceflight101.com/…/05/120808-2.b131e2325852f559be033d20c06340a51779.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/3-9004.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/8-900-1.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/11-9001.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/12-9003-1.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/13-9002-1.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/14-9001-1.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Dobrý den všem, mám několik neodborných dotazů. Proč potřebují Rusové Vostočnyj, když mají na svém území Pleseck? Vždyť Vostočnyj není zrovna blízko rovníku. Jaká je přesnost systému GPS, uvolněná pro civilní využití? Další dotazy spolknu, ať nejsem za úplnou trubku. 🙂
Díky za případné odpovědi.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Neexistují hloupé otázky, jen hloupé odpovědi. 🙂
Pleseck je spíše vojenská střelnice, která má specifická pravidla – například přímé přenosy odtud jsou jen výjimečné. Jde ale i o to, že jde o poměrně starý kosmodrom, jehož modernizace by nebyla lehká. Vostočnyj je zároveň součástí ruských plánů na oživení Dálného Východu.
GPS má přesnost okolo 10 – 15 metrů bez nějakých dodatečných systémů, které mohou přesnost zvýšit.

Klidně se ptejte dál, rádi Vám odpovíme. 😉

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

To byl fofr. 🙂 Zatím díky moc.

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

V současné době je ta přesnonst GPS dokonce trochu lepší, při dobrých podmínkách klidně okolo 5 metrů. 16 metrů je pak přímo garantovaná přesnost (mimochodem, funkčnost GPS je přímo vynucena zákonem :D, takže pokud se američanovi něco stane protože nefungovala GPS, může žalovat stát). Pokud vstoupí do hry nějáké zpřesňující systémy, klidně se můžeme dostat na přesnost v řádech centimetrů.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Díky za doplňjící informace. Zákon na každý prd zrovna na Američanech neobdivuji, ale zbývá toho hodně na inspiraci jejich kulturou. Přesnost v řádech centimetrů je pro mne nepředstavitelná. Princip GPS znám, ale bod na mapě v telefonu pořád považuji za kouzlo. 🙂

jregent
jregent
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

„klidně okolo 5 metrů“

uz pred 2 lety nas mapy googlu upozornovaly na to ze jedeme v nespravnem pruhu,
pri prijezdu do Prahy. takze presnost je asi vyssi?
(z mobilu)

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Na takové upozornění by i ona 5 m přesnost stačila, jen by bylo potřeba chvilku sbírat data a pak zprůměrovat.

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Nejsem odborník, ale vím že GPS je vojenský systém a jeho skutečná přesnost pro vojáky je myslím tajná. Pracuje na různých frekvencích a je různě zakódovaný. Pro civilní sektor se zavádí nepřesnost, rozostření, což dá těch cca 5-6 m. Jo a signál se musí korigovat podle Einsteinovy obecné i speciální teorie relativity, jinak jsme mimo desítky i stovky metrů.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Fantasta

Ono je to trochu jinak. Ta nepřesnost pro civilní sektor byla dříve, před několika lety byla odstraněna a v tu chvíli se mohlo GPS začít používat. Rozdíl mezi civilním a vojenským systémem je ten, že civilní využívá jeden kanál, zatímco armádní mají dva. Díky tomu mohou provádět dodatečné výpočty a korekce pro zpřesnění místa určení. Detaily by Vám vysvětlil Daniel Heřt, který tento obor studuje.

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Přesně jak píše Dušan, ta omezená přesnost (okolo 100 m) byla vypnuta už v roce 2000. Armáda má, mimo jiné, více kmitočtů, takže dokáže odstranit vliv ionosféry a tím získat přesnější údaje. Ale nové družice GPS (už cca polovina) a taky Galileo budou používat více kmitočtů i pro civilisty, takže přesnější navigace bude dostupná všem.

(Jinak družicová navigace byla jenom část jednoho předmětu co jsem studoval, určitě to není moje zaměření :D)

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

to Fantasta: Jo, o korekci kvůlivá dilataci času jsem něco zaslechl, ale nic o tom nevím. Představuji si tupý výpočet rychlosti družice na kružnici oběhu a trvalé „posouvání“ palubních atomových hodin. Pokud o tom něco víte, hrňte to na nás. Díky.

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Čím rychleji se od pozorovatele vzdaluje satelit vzdaluje, tím pomaleji na něm čas běží – tedy vůči pozorovateli na Zemi. Při přesnosti v nanosekundách to již má velký význam a výpočet se neustále koriguje podle toho, jaká jeho rychlost vůči pozorovateli. K tomu se musí přidat korekce v proměnlivém gravitačním poli Země, ale i Slunce. Na víc si netroufám…

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Ještě jeden graf k časové dilataci na orbitu comment image

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Díky moc za snahu, přesunu se na Wikipedii a zkusím se do toho ponořit. Ale moc šancí si nedávám. 🙁

MartinH
MartinH
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

My jsme ve škole měli GPS systémy celkem podrobně a s přesnými GPS dělám denodeně, takže o tom něco vím. Dnes už je ale pozdě a zítra se k tomu asi taky nedostanu, tak zkusím něco podrobnějšího sepsat ve středu, uvidím jak bude čas.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

„Čím rychleji se od pozorovatele vzdaluje satelit vzdaluje, tím pomaleji na něm čas běží – tedy vůči pozorovateli na Zemi.“

Tak on se nemusí zrovna vzdalovat. A kromě toho má v případě družicové navigace výrazně větší vliv OTR než STR (koneckonců ty navigační družice létají pomaleji, zato ale výše v potenciálové jámě Země, než družice na LEO), takže na těch družicích ve skutečnosti běží čas rychleji, ne pomaleji.

Janda
Janda
8 let před

Dobrý den,

možná to bude znít hloupě, ale všiml jsem si, že při vztyčování rakety je na ní takové šedivé pouzdro, které tam pak není. Nejdřív jsem si myslel, že jsou to dvě rozdílné rakety. Je to nějaká forma ochrany, proti „poškrábání“, která se pak sundává?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Janda

Žádná otázka není hloupá, jsou jen hloupé odpovědi. 😉
Máte pravdu, jde o ochranu, která má jednak mechanický význam, ale také slouží jako tepelná ochrana. Tato ochrana se nejčastěji používá u raket Proton.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Janda

Posílal jsem nějaké fotky z přípravy rakety Proton na misi Exomars kamarádovi a měl hned dotaz: „Hele, proč má na špičce tu šprcku?“ 🙂

ptpc
ptpc
8 let před

Horný stupeň Fregat-M nezlyhal a odviedol prácu na ktorú bol určený.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  ptpc

Mám v iPadu i čip na Glonass, takže hurá. 🙂

Jakub sobotka
Jakub sobotka
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

To má pokud vím většina dnešních zařízení (alespoň od applu urtčitě).
Mě zaráží ta přesnost pro civil jen 100m to je skoro zbytečné a navigaci to přece nijak nepomůže.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Jakub sobotka

Já si to představuji tak, že se to může hodit někde v lese při omezených možnostech příjmu. Čím více družic, tím větší šance na zachycení signálu.
Jinak bych nechápal, proč by ty čipy Apple do svých zařízení cpal. Ta (ne)přesnost mne taky překvapila. Upřímně, nejsem fanda Glonassu, snažím se najít nějaká pozitiva pro sebe a moc jich nevidím.

Cateye
Cateye
8 let před
Odpověď  Jakub sobotka

Ta přesnost 100m je nejmenší garantovaná, v praxi je přibližně stejná jako NAVSTAR, což můžu potvrdit i z vlastních zkušeností z geocachingu. Největší výhoda je ale v kombinaci obou systémů, což dnes zvládá většina navigací a mobilů se správnou aplikací. V husté zástavbě a v lese se přesnost zvedne až o padesát procent.

marduk
marduk
8 let před

Presnosť Glonass pre civilné použitie je kvôli čomu obmedzená na 100m?
Mimochodom nemá GPS pre vojenské účely presnosť aj pod 5m?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  marduk

GPS i Glonass jsou armádní systémy, ale Glonass více cílí na armádu. Jinými slovy civilní sektor pro ně není tolik důležitý (zjednodušeně řečeno).

rado
rado
8 let před

Fregat M mal dáky problém?

rado
rado
8 let před
Odpověď  rado

Tak sa vraj tretí stupeň vypol predčasne a tak musel Fregat-M horieť dlhšie a tým zachránil konečné parametre letu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.