sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ISS upravila dráhu a čeká velký provoz

    Mezinárodní vesmírná stanice provedla v minulých dnech sérii tří zážehů, která zvýšily její oběžnou dráhu. K těmto zážehům se použily motory automatické zásobovací lodi Progress M-29M, která je připojena na zadní části modulu Zvezda, což je pro tento účel ideální umístění. Poslední zážeh přišel na řadu včera, tedy ve středu 17. února v 11:44 našeho času a celkem trval 10 minut a 52 sekund. Jeho hlavním úkolem bylo zvýšit perigeum (nejnižší bod) oběžné dráhy ISS a také ji zakulatit.

    Před zážehem: 398,2 × 407,4 km – sklon 51,64° – oběžná doba: 92.62 min.
    Po zážehu: 402,1 × 406,9 km – sklon 51,64° – oběžná doba: 92,66 min.

    Posádka Sojuzu TMA-20M - zleva - Jeffrey Williams - Alexej Ovčinin - Oleg Skripočka
    Posádka Sojuzu TMA-20M – zleva – Jeffrey Williams – Alexej Ovčinin – Oleg Skripočka
    Zdroj: https://upload.wikimedia.org

    Stanice provádí pravidelně úpravy své oběžné dráhy kvůli nepatrnému tření o zbytky atmosféry, která ji pomalu stahuje dolů. Aktuální série zážehů byla důležitá i kvůli tomu, že ISS v průběhu března čeká opravdu hodně hustý provoz. Už 2. března se se stanicí rozloučí Sojuz TMA-18M, který na Zemi dopraví nejen Sergeje Volkova po půlroční misi, ale také Scotta Kellyho a Michaila Kornijenka, kteří na orbitální stanici strávili téměř celý rok.

    19. března by se měla posádka stanice opět rozrůst na šest členů, protože po čtyřech obězích od startu u orbitálního komplexu zakotví Sojuz TMA-20M, který přiveze Alexeje Ovčinina, Olega Skripočku a Jeffreyho Williamse. Čtyřoběhový letový profil bude mít v samém závěru měsíce i Progress MS-2. Zapomínat nesmíme ani na loď Cygnus, která by měla 22. března startovat na raketě Atlas. Americké lodě ale používají „dlouhý“ letový profil a ke stanici se připojují obvykle dva dny po startu. Cygnus tedy nepotřeboval aktuálně provedené úpravy oběžné dráhy.

    Zdroje informací:
    http://spaceflight101.com/

    Zdroje obrázků:
    https://pbs.twimg.com/media/CFTSJsVW0AAcwiI.jpg
    https://upload.wikimedia.org/…/1280px-Soyuz_TMA-20M_official_crew_portrait.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    14 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    JP
    JP
    9 let před

    10 min zážeh a tak malá změna njn ISS je prostě těžká škoda, že se odpískal VASIMR

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  JP

    Škoda? Vždyť s objevem magneticky stíněných Hallových motorů hodně ztratil na atraktivitě. To už bych radši viděl v praxi něco jednoduššího, spolehlivějšího, levnějšího, co se dostane na hromadu sond, co to potřebují jak sůl.

    Jarda
    Jarda
    9 let před
    Odpověď  JP

    Kde se o tomto pohonu píše?
    VASIMR by zrušen být neměl, vývoj běží dál, Zršeno, nebo odloženo je použití na ISS, pro který je moc výkonný.

    Edemski
    Edemski
    9 let před

    Dopr! To už je rok? Dyť ti dva startovali nedávno. Boha ten čas letí 🙁

    Ričrd
    Ričrd
    9 let před

    Stanice provádí pravidelně úpravy své oběžné dráhy kvůli nepatrnému tření o zbytky atmosféry, která ji pomalu stahuje dolů. – V souvislosti s touto informací mě napadají dvě otázky:

    1. Za jak dlouho by ISS shořela v atmosféře, kdyby se korekce oběžné dráhy neprováděly?

    2. Jaká je minimální periapsida orbitu, kde už úpravy dráhy z důvodu tření o atmosféru nejsou nutné?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Ričrd

    Na obě otázky s těžko odpovídá, protože vždy závisí na aktuálních podmínkách hlavně na sluneční aktivitě, která má vliv na „nafouknutí“, či „splasknutí“ vnějších částí zemské atmoséfry. Míra poklesu se tedy liší. Na této stránce se ale můžete podívat na vývoj výšky ISS v posledních měsících – http://heavens-above.com/IssHeight.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT
    Shoření by přišlo za několik měsíců bez zážehů, podle mého názoru by to mohlo být klidně rok.
    Bavíme se o výšce cca. 1000 km, ale to je jen hypotetický údaj – viz úvod komentáře.
    Zároveň odpovím i na otázku, která po této většinou následuje – proč není ISS výše. Důvod je prostý – čím výše by stanice byla, tím těžší by bylo se k ní dostat a přímým důsledkem by byla menší nosnost zásobovacích lodí. Jen pro zajímavost – dokud létaly raketoplány, byla ISS nějakých 300 – 350 kilometrů vysoko. Raketoplány tehdy vozily těžké moduly a bylo potřeba šetřit jejich nosnost kde se dalo. Nyní, kdy dolétaly, tak stanice mohla vystoupat o nějakých 60 km výše, kde je tření slabší.

    Daniel Heřt
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Také je velice důležité, že se tyhle nízké orbity samy kvůli atmosféře čistí od kosmického smetí, které by mohlo ISS ohrozit.

    Honza
    Honza
    9 let před
    Odpověď  Daniel Heřt

    A také jsou pod radiačními pásy. O pár set km výš by byl vážný problém s životností posádky i elektroniky.

    otaznick
    otaznick
    9 let před

    Díky za aktuální informace o ISS. Lze odhadnout o kolik se změnila rychlost ISS po takovém zážehu?

    Aga
    Aga
    9 let před
    Odpověď  otaznick

    da sa to vypocitat z parametrov drahy pred zazihom a po zazihu… pripadne by sa malo dat dohladat delta-v udelene progressom priamo

    maro
    maro
    9 let před

    Zajímavé. Ta loď ale musí mít osu trysky procházející přímo těžištěm celého toho kolosu ISS. Jinak by došlo po zážehu i k roztočení ISS. Je to připojení Progresu nějak natočitelné, aby bylo možné namířit osu trysky přesně na těžiště celého kolosu?
    Předpokládám ale, že ISS má i nějaké vlastní korekční motorky k vyrovnání případné rotace. Je to tak? Kde jsou prosím umístěny?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  maro

    Dalo by se říci, že máte ve všech ohledech pravdu – zadní stykovací uzel na modulu Zvezda je ideální právě proto, že vektor působící síly prochází velmi blízko těžiště. Stanice disponuje tryskami, které jsou umístěné na modulu Zarja. Ty poskytují případnou stabilizaci. A taky nesmíme zapomínat na funkci gyroskopů, které se starají o stabilizaci stanice.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Děkuji za odpověď.
    Ty gyroskopy zní dost zajímavě. Vlastně jen zrychlováním nebo naopak přibržďováním gyroskopu můžou velmi pomalu otáčet celou stanicí kolem osy gyroskopu. Chytré.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  maro

    Tak ty gyroskopy jsem vyhrabal, fungují trochu jinak než jsem si myslel.
    http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20100021932.pdf

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.