sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ISS upravila dráhu a čeká velký provoz

Mezinárodní vesmírná stanice provedla v minulých dnech sérii tří zážehů, která zvýšily její oběžnou dráhu. K těmto zážehům se použily motory automatické zásobovací lodi Progress M-29M, která je připojena na zadní části modulu Zvezda, což je pro tento účel ideální umístění. Poslední zážeh přišel na řadu včera, tedy ve středu 17. února v 11:44 našeho času a celkem trval 10 minut a 52 sekund. Jeho hlavním úkolem bylo zvýšit perigeum (nejnižší bod) oběžné dráhy ISS a také ji zakulatit.

Před zážehem: 398,2 × 407,4 km – sklon 51,64° – oběžná doba: 92.62 min.
Po zážehu: 402,1 × 406,9 km – sklon 51,64° – oběžná doba: 92,66 min.

Posádka Sojuzu TMA-20M - zleva - Jeffrey Williams - Alexej Ovčinin - Oleg Skripočka
Posádka Sojuzu TMA-20M – zleva – Jeffrey Williams – Alexej Ovčinin – Oleg Skripočka
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Stanice provádí pravidelně úpravy své oběžné dráhy kvůli nepatrnému tření o zbytky atmosféry, která ji pomalu stahuje dolů. Aktuální série zážehů byla důležitá i kvůli tomu, že ISS v průběhu března čeká opravdu hodně hustý provoz. Už 2. března se se stanicí rozloučí Sojuz TMA-18M, který na Zemi dopraví nejen Sergeje Volkova po půlroční misi, ale také Scotta Kellyho a Michaila Kornijenka, kteří na orbitální stanici strávili téměř celý rok.

19. března by se měla posádka stanice opět rozrůst na šest členů, protože po čtyřech obězích od startu u orbitálního komplexu zakotví Sojuz TMA-20M, který přiveze Alexeje Ovčinina, Olega Skripočku a Jeffreyho Williamse. Čtyřoběhový letový profil bude mít v samém závěru měsíce i Progress MS-2. Zapomínat nesmíme ani na loď Cygnus, která by měla 22. března startovat na raketě Atlas. Americké lodě ale používají „dlouhý“ letový profil a ke stanici se připojují obvykle dva dny po startu. Cygnus tedy nepotřeboval aktuálně provedené úpravy oběžné dráhy.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CFTSJsVW0AAcwiI.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/1280px-Soyuz_TMA-20M_official_crew_portrait.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JP
JP
8 let před

10 min zážeh a tak malá změna njn ISS je prostě těžká škoda, že se odpískal VASIMR

gg
gg
8 let před
Odpovědět  JP

Škoda? Vždyť s objevem magneticky stíněných Hallových motorů hodně ztratil na atraktivitě. To už bych radši viděl v praxi něco jednoduššího, spolehlivějšího, levnějšího, co se dostane na hromadu sond, co to potřebují jak sůl.

Jarda
Jarda
8 let před
Odpovědět  JP

Kde se o tomto pohonu píše?
VASIMR by zrušen být neměl, vývoj běží dál, Zršeno, nebo odloženo je použití na ISS, pro který je moc výkonný.

Edemski
Edemski
8 let před

Dopr! To už je rok? Dyť ti dva startovali nedávno. Boha ten čas letí 🙁

Ričrd
Ričrd
8 let před

Stanice provádí pravidelně úpravy své oběžné dráhy kvůli nepatrnému tření o zbytky atmosféry, která ji pomalu stahuje dolů. – V souvislosti s touto informací mě napadají dvě otázky:

1. Za jak dlouho by ISS shořela v atmosféře, kdyby se korekce oběžné dráhy neprováděly?

2. Jaká je minimální periapsida orbitu, kde už úpravy dráhy z důvodu tření o atmosféru nejsou nutné?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Ričrd

Na obě otázky s těžko odpovídá, protože vždy závisí na aktuálních podmínkách hlavně na sluneční aktivitě, která má vliv na „nafouknutí“, či „splasknutí“ vnějších částí zemské atmoséfry. Míra poklesu se tedy liší. Na této stránce se ale můžete podívat na vývoj výšky ISS v posledních měsících – http://heavens-above.com/IssHeight.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT
Shoření by přišlo za několik měsíců bez zážehů, podle mého názoru by to mohlo být klidně rok.
Bavíme se o výšce cca. 1000 km, ale to je jen hypotetický údaj – viz úvod komentáře.
Zároveň odpovím i na otázku, která po této většinou následuje – proč není ISS výše. Důvod je prostý – čím výše by stanice byla, tím těžší by bylo se k ní dostat a přímým důsledkem by byla menší nosnost zásobovacích lodí. Jen pro zajímavost – dokud létaly raketoplány, byla ISS nějakých 300 – 350 kilometrů vysoko. Raketoplány tehdy vozily těžké moduly a bylo potřeba šetřit jejich nosnost kde se dalo. Nyní, kdy dolétaly, tak stanice mohla vystoupat o nějakých 60 km výše, kde je tření slabší.

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Také je velice důležité, že se tyhle nízké orbity samy kvůli atmosféře čistí od kosmického smetí, které by mohlo ISS ohrozit.

Honza
Honza
8 let před
Odpovědět  Daniel Heřt

A také jsou pod radiačními pásy. O pár set km výš by byl vážný problém s životností posádky i elektroniky.

otaznick
otaznick
8 let před

Díky za aktuální informace o ISS. Lze odhadnout o kolik se změnila rychlost ISS po takovém zážehu?

Aga
Aga
8 let před
Odpovědět  otaznick

da sa to vypocitat z parametrov drahy pred zazihom a po zazihu… pripadne by sa malo dat dohladat delta-v udelene progressom priamo

maro
maro
8 let před

Zajímavé. Ta loď ale musí mít osu trysky procházející přímo těžištěm celého toho kolosu ISS. Jinak by došlo po zážehu i k roztočení ISS. Je to připojení Progresu nějak natočitelné, aby bylo možné namířit osu trysky přesně na těžiště celého kolosu?
Předpokládám ale, že ISS má i nějaké vlastní korekční motorky k vyrovnání případné rotace. Je to tak? Kde jsou prosím umístěny?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  maro

Dalo by se říci, že máte ve všech ohledech pravdu – zadní stykovací uzel na modulu Zvezda je ideální právě proto, že vektor působící síly prochází velmi blízko těžiště. Stanice disponuje tryskami, které jsou umístěné na modulu Zarja. Ty poskytují případnou stabilizaci. A taky nesmíme zapomínat na funkci gyroskopů, které se starají o stabilizaci stanice.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji za odpověď.
Ty gyroskopy zní dost zajímavě. Vlastně jen zrychlováním nebo naopak přibržďováním gyroskopu můžou velmi pomalu otáčet celou stanicí kolem osy gyroskopu. Chytré.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  maro

Tak ty gyroskopy jsem vyhrabal, fungují trochu jinak než jsem si myslel.
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20100021932.pdf

https://kosmonautix.cz/2016/02/18/iss-upravila-drahu-a-ceka-velky-provoz/