sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Na Vostočném se sestavuje první raketa

    Nový ruský kosmodrom Vostočnyj sice v minulých měsících zažil několik změn, ale nyní se pomalu blíží ke své premiéře. Termín startu první rakety Sojuz zatím ještě nebyl oznámen, nicméně v montážní hale již začalo sestavování nosiče. Prostřednictvím několika fotografií tak můžeme nahlédnout do útrob nedávno vybudované haly. Je potěšující vidět snímky, na kterých jsou jeřáby v akci – až doposud jsme totiž mohli prohlížet pouze snímky ze stavby. Nynější série fotek je ale příslibem do budoucna, že se první start opravdu blíží.

    Interiér montážní haly na kosmodromu Vostočnyj
    Interiér montážní haly na kosmodromu Vostočnyj
    Zdroj: http://www.federalspace.ru/
    Horní část centrálního stupně
    Horní část centrálního stupně
    Zdroj: http://www.federalspace.ru/
    Postranní urychlovací blok
    Postranní urychlovací blok
    Zdroj: http://www.federalspace.ru/
    Pohled na motorovou část postranního bloku
    Pohled na motorovou část postranního bloku
    Zdroj: http://www.federalspace.ru/

    Zdroje informací:
    http://forum.kosmonautix.cz/

    Zdroje obrázků:
    https://pbs.twimg.com/media/CZI4xacWwAA8y8_.jpg

    http://www.federalspace.ru/media/galler … 299861.jpg
    http://www.federalspace.ru/media/galler … 144745.jpg
    http://www.federalspace.ru/media/galler … 164427.jpg
    http://www.federalspace.ru/media/galler … 891171.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    28 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    argus
    argus
    9 let před

    No jo to je určite to zle a zaostale Rusko o ktorom stale počujem v spravach xDDD

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  argus

    A čo keby ste sem hodili nejaký konštruktívnejší komentár! A je jedno, či sa bavíme o rusoch alebo američanoch. Toto je technický portál, prosím.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  argus

    Milý pane, nezlobte se, ale už mi pomalu začíná docházet trpělivost. Drtivá většina vašich komentářů je „divná“. Odpusťte mi to přirovnání, ale podobné komentáře jsme zvyklý číst spíše na portálech jako novinky.cz. V minulých letech jsme si zvykli na to, že komentáře pod našimi články mají jistou úroveň. Nezáleží nám na tom, ke komu kdo chová osobní sympatie – zda má rádi USA, Rusko, nebo Čínu, ale jde o obecné vzorce chování. Vaše komentáře se tomuto standardu vymykají. Velmi rád bych vás proto požádal, abyste buďto svůj přístup ke komentářům změnil, nebo se jich zdržel. Vaše komentáře nemají formu dotazu, do diskuse nepřináší nic nového, pouze mají za úkol upozorňovat na jakousi domnělou zaujatost vůči Rusku.
    Pokud byste měl konstruktivní komentář, pak jste vítán, nicméně tohle mi připadá jako velmi laciný pokus o trollování, případně flamewar. A na to, vážený pane, na našem portálu opravdu nejsme zvědaví. Děkuji za pochopení.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  argus

    Pokud jste sledoval vývoj tohoto kosmodromu (a nosičů, co z něj mají létat), tak vám jistě došlo, že spousta věcí v Rusku skutečně není v pořádku. 😉

    Karel
    Karel
    9 let před
    Odpověď  argus

    A právě z toho důvodu zprávy už roky nesleduju. A doporučil bych to každému, kdo si chce zachovat zdravý úsudek.

    Pavel
    Pavel
    9 let před

    Fotky jsou to pěkné, při západu slunce bude mít hala velmi svláštní atmosféru. Překvapuje mě, že tam nikde nevidím ruskou vlajku, něbo nějakou nástěnnou mozaiku jak bývalo ve starších odbách zvykem. Být to za oceánem, určitě by tam nechyběla. Taky mě napadlo jak vtakovém provozu asi udržují čistotu 🙂

    Zajímavé by možná bylo i srovnání s čínskou montážní halou.

    Evžen111
    Evžen111
    9 let před
    Odpověď  Pavel

    S tou čistotou bych to neviděl jako něco v Rusku nového, mám několik fotek z osmdesátých či sedmdesátých let – jasně nebudeme se bavit o tom, že rusové tenkrát dávali fotky, spíše o tom, že se vůbec nějaké objevily – a tam se montuje v bílých pláštích a na čisté podlaze. Mám i fotky výroby v šedesátých létech v Rusku v leteckých továrnách. Také čisto. Ono si jde těžko představit, že montujete něco, co má obrovskou hodnotu, a na zemi zakopáváte o volně ležící šrouby či matice. Četl jsem před lety v jednom nejmenovaném časopise LK že snad i počet šroubů je přesně dodáván na kus, aby bylo jasné, že když bude jeden chybět, někde se povaluje a musí ho najít, aby se nedostal tam, kam nemá. Už v šedesátých létech měli naši inženýři vypracovaný jistý kontrolní mechanizmus, aby dokázali odhalit zapomenuté šroubky či jiné věci v montovaném křídle letadla. O to víc si jistě dokázali i tenkrát udržet čistou při výrobě raket.
    E

    Karel
    Karel
    9 let před
    Odpověď  Pavel

    No vida, to je třeba zajímavý poznatek. Když jsem si nedávno pustil film Marťan, byly americké vlaječky opravdu na všem, snad kromě těch balíčků s exkrementy, … tak, že by rusové se zaměřovali skutečně na to důležité – kosmonautiku, a nepotřebovali už tak šílet na té propagandě?…. to by byl vítaný krok kupředu.

    Peter P
    Peter P
    9 let před

    Rusko potrebuje novy kosmodrom, ale v georgrafickych sirkach kde sa nachadza budu existovat problemy s nostnostou. Dufam, ze ho uz vybudovali tak aby nebol predimenzovany ako to byvalo v zaciatkoch kozmickeho veku. Nedavno som videl plany kozmodromu, ktory buduje SpaceX v juznom Texase Boca Chica plus nejake fotky a skutocne je to jednoduche velmi ucelne urcite nenarocne na udrzbu. Buducnost kozmonautiky bude v jednoduchosti. Zlozite a drahe koncepty bez opakovatelneho pouzitia asi nepreziju. Rusko na to aby udrzalo dych bude musie rychlo inovovat to co ma. Bohuzial vsetky ich projekty trvaju strasne dlho. O nosicoch Angara sa pisalo uz mnoho, ale leteli len velmi malo krat. Vesmirna kapsula federacia je este v plienkach. Amerika dlho spala, ale je mozne ze do 2 rokov budu mat uz tri rozne vesmirne plavidla pre ludsku posadku a rovnaky pocet pre dopravu materialu. FalconHeavy 53t na LEO a SLS v tej najslabsiej verzii 70t. Toto su skutocne vyzvy pre Rusko a ja im samozrejme drzim palce, ale pokial nezmenia svoj pristup tak toto ich odvetie ostane uz do 5 rokoch na druhej kolaji.

    bret
    bret
    9 let před
    Odpověď  Peter P

    No,stavet fungl novy komodrom prakticky uplne mimo civilizaci a natoz v tech klimatickych podminkach (rozdil teplot cca -30 +30st.C) neni na rozdil od Floridy apod. zadna sranda! Prectete si o tom neco na russianspaceweb. Anatoly Zak to popisuje velmi podrobne a moc se s tim bincem co tam je nemaze.

    bret
    bret
    9 let před
    Odpověď  bret

    A jeste jen tak na okraj k tematu levnych a drahych nosicu. FALCON9 je bezesporu solidni stredne vykonna raketa. Ma ale take sporne otazky. Snaha nahradit vykonne motory 9 nevykonymi motory navic zastarale koncepce s otevrenym cyklem a tomu odpovidajicimu ISP.Tyto Merliny byly zpocatku znacne poddimenzovane a soucasne verze D jsou pri dvojnasobnem vykonu oproti minulym takrikajic nadoraz a je otazka, jaka bude jejich spolehlivost. Falcon heavy je vubec otazka do dikuse. Ta nosnost mi nepripada moc realna a 27 motoru ve me evokuje spise vzpominky na ruskou mesicni raketu N1. Technika sice hodne pokrocila, ale statistika a pravdepodobnost funguji stejne v Rusku jako v USA. Co se tyce te levnosti,tak mam obavu z vlatni pasti SpaceX. Snaha o znovupouzitelnost vede ke komplikovanosti konstrukce, aby prezila dynamicke namahani pri brzdeni. Mechanicke uchyceni motoru a trubkarina k nim stavi teoreticke cislo pomeru tah/hmotnost do ponekud jineho svetla a ohnostroj pri neuspesnem pristani dava tusit, kolik paliva tahne navic kvuli pristani. Suma sumarum,teprve cas ukaze, jaka je skutecna ekonomika teto koncepce. Notabene, podobnymi cisly se sermovalo v NASA na zacatku ery raketplanu. Rozhodne procento zachranenych stupnu a naklady na zno upouzitelnost. To co jsem tu sesmolil neznamena ze preji SPX nezdar, nicmene realita je ponekud odlisna od PR prohlaseni. Tak me neukamenujte, je to jen muj nazor.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  bret

    „Snaha nahradit vykonne motory 9 nevykonymi motory navic zastarale koncepce s otevrenym cyklem a tomu odpovidajicimu ISP. Tyto Merliny byly zpocatku znacne poddimenzovane a soucasne verze D jsou pri dvojnasobnem vykonu oproti minulym takrikajic nadoraz a je otazka, jaka bude jejich spolehlivost.“

    Tohle je velmi neinformovaný a naivní náhled na věc… Nepodceňujte ty motory.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  bret

    Samozřejmě Vás kamenovat nebudeme, však jsme v diskusi a můžeme tu diskutovat. 😉
    Já bych řekl, že devět Merlinů je naopak svým způsobem výhoda – ostatně viděli jsme to při letu prvního Dragonu k ISS. Jeden motor tehdy explodoval, ale primární náklad doletěl na požadovanou dráhu. Nosič přišel pouze i 1/9 tahu. Pro každou jinou raketu, která nemá tolik motorů by byla ztráta jednoho motoru ničivá.
    U Falconu Heavy vs. N-1 máte částečně pravdu, ale je potřeba si uvědomit, že většinu problémů této lunární raketě působilo to, že tehdejší technika nedokázala tolik motorů uřídit. Věřím, že pokud by N-1 letěla dnes se současnými počítači, měla by výrazně vyšší spolehlivost.
    A ještě můj názor ohledně toho, že Merliny nejsou dokonalé motory – ať už ISp, nebo otevřený cyklus – to je sice pravda, nicméně SpaceX ukazuje, že na těchto hodnotách nestojí svět. Ano, jsou důležité, ale nikoliv klíčové. A mimochodem Merlin má dokonce jedno světové prvenství – je to motor na kapalná paliva s nejvyšším poměrem tahu vůči váze.

    Peter P
    Peter P
    9 let před
    Odpověď  bret

    Je dost mozne, ze nostnost Falcon Heavy je trochu nadsadena, ale urcite sa bude jednat o ten najvacsi nosic od dob Saturnu5. Co sa tyka znovupouzitelnosti som optimista. Ten stupen co uspesne pristal udajne nevykazoval znamky nejakeho vazneho poskodenia a urcite sa casti hardveru budu dat pouzit do buducnosti. Ved lietadla Concorde prekonavali rychlost zvuku 2x za den vyse 20 rokov a material to vydrzal k tomu si SpaceX vyraba skoro vacsinu kritickeho hardveru in house cize ULA s nimi moze len tazko sutazit.

    Neporovnaval by som snahu znovupouzitelnosti u SpaceX so snahou NASA postavit raketoplan. Podla mna projekt Space Shuttle skutocne dopadol ekonomickou katastrofou, pretoze snahy roznych skupin menily projekt a nakoniec sa z toho stal krasny stroj, ale uz vobec to nebolo to co to malo byt. Bolo to neuveritelne drahe na udrzbu a drahe na opravy. Dalej si pri tom mnoho subdodavatelov mastilo kapsu. Ale takto casto dopadaju velke statom zadane zakazky.

    vedator
    vedator
    9 let před
    Odpověď  Peter P

    Rusko toho potrebuje viac, nez len novy kozmodrom, on potrebuje znovuzrodenie. Ci sa mu to podari a za ako dlho, je otazne.

    Niekolko hviezdiciek je vsak na obzore. Spolocnost ILS oznamila, ze do svojho portfolia nosicov zahrnie Angaru (zatial len A-1?). Tohto roku by mala prvykrat komercne startovat Angara-5. Pokial sa pamatam, tak jedine Pleseck je vybaveny na start Angary.

    Pilotovana lod je kapitola sama o sebe, okrem par modelov, ktore boli predstavene, je zatial len na papieri.

    Pedro
    Pedro
    9 let před
    Odpověď  Peter P

    Ahojte,

    když pominu soukromý sektor, musím zde položit jednu pro mě dost zásadní otázku:

    Proč jsou USA a Rusko stále vnímáni jako soupeři?

    A prosím nechci zde číst odpovědi typu: s ohledem na politickou bla bla bla…

    Uniká mi stále smysl tohoto názoru. Vždyť už i historie mnohokrát ukázala, že táhnout za jeden provaz se prostě vyplácí a v kosmonautice to podle mého platí dvojnásob.

    Nechci vířit vody, jen z této diskuze mám takový pitomý dojem.

    vedator
    vedator
    9 let před
    Odpověď  Pedro

    Politici (a prostrednictvom nich aj ich volici) a castokrat aj media umelo vytvaraju tento dojem. Ono to je teda politicka zalezitost. Pri velkych projektoch, ako bola ISS a moj odhad je, ze aj pokial pojde o Mars, bude nevyhnutne spojit viac narodov, ci pojde USA, Rusko, ESA, Cina, India spolu… to je otazka. Pre jeden stat to bude ekonomicka samovrazda (alebo styl a la Moon, zapichneme zastavku a …. prazdno).

    Asdf
    Asdf
    9 let před
    Odpověď  Pedro

    Základní problém je ten, že dané státy bohužel stále představují jakési nositele a šiřitele základních soupeřících socio-ekonomických systémů volnotržního kapitalismu (USA) versus direktivně řízeného hospodářství (Rusko) a tím pádem USA přitahuje spíše pravicově smýšlející lidi zatímco Rusko levicově, což je dále podpořené tím, že pravicové strany se staví spíše proti Rusku a pro silné spojenectví s USA zatímco levicové (hlavně KSČM) naopak. Celé je to ještě více paradoxní tím, že Rusko ve skutečnosti žádnou socialistickou zemí není, tudíž podivná inklinace KSČM k Rusku (zřejmě z nostalgie po SSSR) nedává moc logiku. Současná ruská komunistická strana je totiž v opozici, ačkoliv Putina v něčem podporuje.
    Dalším faktorem je samozřejmě to, že se dané státy sami staví do role opozice, především se to týká Ruska, které neustále ve své propagandě zdůrazňuje, jak je západ (tedy hlavně USA a EU) prohnilý a degenerovaný a že Rusko je jediným pravým nositelem původních křesťanských ideálů apod.

    Pak se není čemu divit, že se i masy dle toho rozdělují do jakýchsi fanklubů USA vs. Rusko.

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před
    Odpověď  Pedro

    USA a Rusko nejsou jako soupeři jen vnímáni, ale v mnoha věcech jsou to soupeři fakticky. A tato rivalita proudí především z Ruska. To chce být chápáno jako velmoc bezmála galaktických rozměrů a přitom na to jednoduše nemá. Většina světa se zkrátka odmítá přetvařovat a z toho plyne ruská frustrace a uzavírání se do sebe. Proč bychom měli vycházet vstříc někomu jen proto, že se chová jako rozmazlený tvrdohlavý dítě? A v takových podmínkách se těžko nějak více spolupracuje. Je tu příliš mnoho třecích ploch.

    Mně osobně by se taky líbila spolupráce ve všem napříč světem, ale je to o hodnotách. A taky samozřejmě o voličích a celkově o náladě v jednotlivých společnostech.

    Karel
    Karel
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    „A tato rivalita proudí především z Ruska“

    🙂 🙂 🙂

    Vy už ten iDnes taky nečtěte, 🙂

    zdenek
    zdenek
    9 let před

    Jen na okraj – pracuji v čistých prostorách a na fotkách vidím několik prohřešků: lidi v čistých kombinézách vs lidi oblečené jak přišli z venku mhmm….
    A

    zdenek
    zdenek
    9 let před
    Odpověď  zdenek

    neumím psát.
    Ale není to jen problém RU, podobné věci jsou vidět po celém světě, jen by k tomu nemělo docházet, je to o morálce a nastavení pravidel.
    Ale nechtěl bych mít na starosti úklid takovýchto prostor, to musí být noční můra uklízeček, pucovat a otírat jeřáb a mostovku.

    AB
    AB
    9 let před
    Odpověď  zdenek

    Do té haly vedou koleje, zajíždí tam přepravní platforma (je vidět na 2. obr.), pravděpodobně i vagony s částmi rakety. Tedy mnoho „špinavých věcí“.
    S toho usuzuji, že nároky na čistotu v této hale nejsou nijak velké a lidé v různém oblečení nijak nevadí.
    Skutečné čisté prostory, ve kterých probíhá předstartovní příprava nákladu, jsou někde jinde, nejspíš za těmi tmavými vraty na konci haly. Tam bude také pravděpodobně trochu jiný režim.

    HKTR
    HKTR
    9 let před

    Ať hledám jak hledám, všude na internetu je k vidění pouze finální montáž celé rakety Soyuz..ale podle mě je to už jenom jakoby bonbonek na dortu celé práce.. Neexistuje nějaký článek o výrobě jednotlivých komponent?, když už se teda vyrábí nějakých 50 let. Určitě by to bylo přinejmenším stejně zajímavé jako je zdokumentování výroby Orionu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  HKTR

    Rusové se bohužel (k jejich škodě) tolik nechlubí, ale zkusíme něco pohledat. Leč nemohu nic slíbit.

    vedator
    vedator
    9 let před

    Aj pekne video, hoci v Rustine. https://www.youtube.com/watch?v=4F63qFpJlnk

    Radmk
    Radmk
    9 let před
    Odpověď  vedator

    Tak dneska nebo zitra bych k tomu udělal titulky pokud bude zájem:)

    ptpc
    ptpc
    9 let před
    Odpověď  Radmk

    Ja by som bol veľmi rád.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.