Společnost SpaceX zveřejnila nové video z motorického testu lodi Dragon 2. Během tohoto krátkého testu, který proběhl již 24. listopadu, byl Dragon 2 zavěšen na jeřábu. (testovací artikl je občas také označován jako DragonFly, jedná se o stejný exemplář, který provedl v květnu minulého roku zkoušku záchranného systému.) Po zapálení motorů se loď několik vteřin vznášela na místě, čímž demonstrovala správnou funkci řídícího systému. Motory SuperDraco, které Dragon 2 používá nemají totiž možnost naklánění, veškeré řízení je tedy zajištěno pouze změnou tahu jednotlivých motorů.
Dragon 2 je vyvíjen pro dopravu astronautů na ISS v rámci programu Commercial Crew. Nejzajímavějším aspektem této lodi je ale možnost motorického přistání, která je zkoušena právě během těchto testů. Po důkladném prověření motorů a řídícího systému za pomoci jeřábových zkoušek bude Dragon 2 zavěšen pod helikoptéru, která ho vynese do vzduchu a uvolní. Loď poté vystřelí padáky a přistání ještě dobrzdí pomocí motorů. Následovat budou ještě ambicióznější testy, při kterých bude Dragon 2 startovat i přistávat jen za pomoci svých motorů. K ostré zkoušce možná dojde ještě před lety s posádkou, SpaceX totiž navrhla použití nového Dragonu 2 v rámci komerčních misí pro zásobování ISS. Zde se tedy teoreticky nabízí dobrá příležitost jak otestovat přistání po orbitálním letu, aniž by byl kdokoliv ohrožen.
Zdroje informací:
https://kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků
http://c2.staticflickr.com/2/1697/24444570671_beec648d10_k.jpg
Zdravím kdy bude Spacex střílet další raketu?
Zatím je v plánu 6.2.
Všechny starty najdete zde – http://starty.kosmonautix.cz/
Boží Dráček! 🙂
Dobry den,
je nekde zverejnene na jake deltaV (pri navratu) ma dragon palivo? Zajimalo by me jake rezervy pri pristani budou. Plus pomoci superdraco (a pokud se nepletu tak z paliva z trunku) bude jen manevrovat nebo bude i zakulacovat orbitu.
Co jsem dohledal, tak by měl mít Dragon 2 asi 1500 kg paliva. Pokud vezmeme prázdnou loď, která má cca 4200 kg, a k tomu přidáme oněch 1500 kg paliva, dostaneme při ISP 240 s deltaV 718 m/s. Pokud například přidáme ještě 2000 kg nákladu, klesne delta V na 509 m/s.
Zapomněl jsem ještě na druhou část otázky 🙂 SuperDraco bude použit jenom pro přistávání a jako záchraný systém při startu. O veškeré manévry na orbitě se budou starat malé motory Draco. Jinak v trunku žádné palivo není, všechno palivo je v lodi samotné.
Když vidím po vypnutí motorů nádherný hnědý obláček oxidu dusičitého, tak mě jako chemikovi srdce zaplesá. Nicméně poblíž bych být nechtěl. 🙂