
Program nové éry americké kosmonautiky se dává pomalu ale jistě do pohybu. Na mnoha stanovištích probíhají dílčí práce, které jsou nezbytné pro výrobu lodí Orion a raket SLS. Událostí je ale mnoho a tak se v nich člověk snadno ztratí. V dnešním článku Vám proto přinášíme výhled na poslední čtvrtletí roku 2015 a souhrn nejdůležitějších chystaných momentů, které jsou naplánovány na říjen, listopad a prosinec letošního roku. O všech těchto událostech Vás budeme průběžně informovat, až budou aktuální.
Informace přinesl na naše diskusní fórum uživatel JHošek, kterému za jeho příspěvek děkujeme.
- Na konci října by mělo být svařovací středisko pro spojování dílů rakety SLS – Vertical Assembly Center v Michoud Assembly Facility předáno provozovateli, firmě Boeing. Předání odložily nutné opravy, které byly provedeny v záruční době – o nekvalitní podlaze jsme psali v tomto článku.
- V Michoud Assembly Facility bude kromě toho pokračovat svařování letového přetlakového exempláře lodi Orionu pro misi EM-1.
- Během října by měl být z firmy Thales Alenia Space Italia odeslán neletový testovací kus evropského servisního modulu. Bude mířit do Plum Brook Station v Ohiu (kde je již testovací exemplář adaptéru CMA). Tady na něj budou čekat vibrační a akustické testy.
- Neletový testovací kus horního stupně ICPS se vydá z výrobního závodu v Decatur v Alabamě do Marshall Space Flight Center.
- V Marshallově středisku by měl být dokončen neletový exemplář adaptéru LVSA – jde o kónický díl, který bude spojovat první a druhý stupeň rakety SLS.
- Na listopad je naplánován kalibrační zážehový test motoru RS-25 č.2059 (ten letěl na pěti misích raketoplánů a nyní je určen pro misi EM-2). Zkoušky proběhnou samozřejmě na zkušebním standu A-1 ve Stennisově středisku.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/sls_blueprint_0.jpg
Nějak mám zmatek kolem té podlahy. Nejdřív to byl velký problém, potom to byla údajně jen novinářská kachna a teď už má po záruční opravě. Jak to tedy vlastně bylo?
Chyba tam byla, ale ne tak velká, jak to některá média nafoukla.
Pochopil jsem, že Orion dostane na misi EM-1 nový dělený tepelný štít. Znamená to, že s tím původním na misi EFT-1 byly nějaké problémy?
Nedá se říci, že byly problémy. Monolitický blok se použil naddimenzovaný, aby nasbíral údaje. Stejně tak i „kostra“ lodi byla záměrně silnější, než u letových modelů a počítalo se s tím, že se na základě dat naměřených při EFT-1 na určitých místech zeslabí – při zachování pevnosti a snížení váhy. Stejné je to i s tepelným štítem. Fungoval správně, ale data ukázala, že namáhání je takové a takové, takže by se dal použít dělený štít – jeho doba přípravy je o 2 měsíce kratší.