sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vážka na testovacím stanovišti

Jak jsme Vás informovali v posledním díle Kosmotýdeníku, na testovací areál McGregor v Texasu, dorazila zkušební kabina nové pilotované lodi firmy SpaceX. Jde o modul určený k testům motorů SuperDraco a nese jméno DragonFly, tedy v češtině Vážka. S pomocí tohoto testovacího zařízení by SpaceX ráda získala další zkušenosti s motorickým přistáváním. O tomto projektu jsme Vás na našem blogu již informovali v květnu loňského roku, kdy SpaceX tyto plány poprvé zveřejnila. Za tu dobu se pár věcí změnilo, některé se upřesnily a proto přicházíme s novým aktuálním článkem.

Testovací zařízení DragonFly po příjezdu na McGregor
Testovací zařízení DragonFly po příjezdu na McGregor
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

DragonFly přijela na základnu McGregon na přívěsu nákladního auta a díky přiložené fotografii si ji můžeme poprvé prohlédnout v plné kráse. Jejím cílem je podstoupit důkladnou sérii zkoušek, která by ve výsledku měla vést k automatickému motorickému přistávání kosmické lodi. První testy by mohly začít už v nejbližších týdnech (budeme Vás okamžitě informovat), přičemž kompletní zkoušky mají trvat téměř dva roky.

Aby mohla SpaceX přistoupit ke zkouškám přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plovoucí, používala testovací zařízení Grasshopper a následně F9-R (též Grasshopper-2). Na zákaldě těchto dat měla firma dost zkušeností na to, aby se mohla pustit do pokusů o záchranu skutečného prvního stupně. DragonFly by měla pro pilotovanou loď Dragon plnit stejný úkol, jaký měl Grasshopper pro raketu Falcon.

Silueta jeřábu, který bude zprvu DragonFly jistit
Silueta jeřábu, který bude zprvu DragonFly jistit
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Zpočátku ale nebude DragonFly létat tak vysoko, jako Grasshopper. V první fázi bude viset na laně, které ji bude poutat k velkému červenému jeřábu, kterého si místní všimli už dříve – stál totiž odděleně od běžných testovacích míst a stanovišť. V první fázi bude výška letu omezena hladinou 24 metrů. Kromě toho dostala SpaceX od federálního leteckého úřadu povinnost vytyčit kolem testovací rampy bezpečnou zónu v okruhu 900 metrů. Už nyní je ale téměř jisté, že každý letový pokus bude monitorovat několik kamer a firma se následně pochlubí sestříhaným videem na internetu.

Podobnou techniku používala i NASA pro první zkoušky automatického landeru Morpheus – více info třeba zde. Dragon Fly o suché váze 6,3 tuny bude sedět na čtyřech ocelových nožkách a testy by měly probíhat na vybetonované čtvercové rampě o hraně 12 metrů, která stojí blízko zařízení pro testy motorů SuperDraco. Jakmile skončí základní testování kabiny na laně pod jeřábem, podstoupí DragonFly celkem čtyři typy testů, z nichž každý se bude několikrát opakovat.

K vynesení DragonFly do výšky a následnému shození by se měl použít vrtulník Erickson, nebo podobný typ.
K vynesení DragonFly do výšky a následnému shození by se měl použít vrtulník Erickson, nebo podobný typ.
ZdroJ: http://ericksonaviation.com/

Prvním je “Propulsive assist landing” – DragonFly bude vynesena helikoptérou a v požadované výšce dojde k jejímu uvolnění. Kabina pak vystřelí trojici padáků. Zdrojový text to sice přímo nepotvrzuje, nicméně samotný název této pasáže by mohl naznačovat, že se v této fázi zapálí i motory SuperDraco, které budou padákům trochu pomáhat.

Druhá fáze nese název “Fully propulsive landing” – V tomto případě přijde ke slovu opět helikoptéra a padáky. Samotné přistání ale bude obsahovat 5-sekundový zážeh motorů SuperDraco, díky kterému kabina měkce dosedne na povrch.

Třetím krokem bude “Propulsive assist hop”. Tentokrát už nebude potřeba žádná helikoptéra. DragonFly sama odstartuje z rampy pomocí zážehu motorů SuperDraco trvajícího 12,5 sekundy. Následně dojde k vystřelení padáků – budou ale pouze dva. Tím pádem se budou muset zapojit motory.

Vizualizace zařízení DragonFly
Vizualizace zařízení DragonFly
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Poslední fáze nese název “Fully propulsive hop”, který se bude podobat tomu, co známe od Grasshopperu. DragonFly zažehne své motory na 12,5 sekundy, vystoupá do výšky zhruba 2 kilometry a bez padáků následně přistane na rampě – očekává se, že brzdící zážeh bude trvat také 12,5 sekundy – tentokrát ale budou mít motory snížený tah oproti startovní fázi.

Motory SuperDraco spalují směs monometylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. K jejich prvnímu ostrému nasazení (pokud nepočítáme testovací zážehy) došlo letos 6. května, kdy maketa lodi Dragon 2 absolvovala tzv. Pad abort test, tedy zkoušku, při které se simulovala závada rakety stojící na rampě a aktivace záchranného systému, který měl dostat loď pryč od rampy. A právě tímto záchranným systémem byly motory SuperDraco.

Motory SuperDrao umí poskytnout tah 55 tun a na plný výkon umí naběhnout za pouhých 100 milisekund od vydání pokynu k zážehu. Motory ale umí pracovat i s menším tahem, což se bude hodit právě při motorickém přistávání. Momentálně se zdá, že až začne nová loď vozit astronauty na stanici a zpět, tak že bude stále disponovat padáky, které poslouží jako bezpečnostní pojistka pro případ selhání motorů.

Zdroje informací:
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2014/06/Z9.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-20-150534-350×248.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-20-164709-350×254.jpg
http://ericksonaviation.com/eawp/wp-content/uploads/2015/02/Erickson-S-64E.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/Z32FF-350×139.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Racek
Racek
8 let před

….bude stále disponovat padáky, které poslouží jako bezpečnostní pojistka pro případ selhání ….. tak mi napadá, co když motory selžou několik desítek či set metrů nad zemí.. Konec konců, systém použitý u Sojuzu mi připadá přece jen bezpečnější. I když neumí řídit kabinu při přistání, jistě.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpovědět  Racek

Při reálnném motorickém přistání Crew Dragona se počítá s krátkým testovacím zážehem SuperDraco během volného pádu v dostatečné výšce. Kabina by dokázala přistát i na 4 funkčních motorech, přičemž jich má 8. Pokud by letový počítač zaznamenal jakékoli off-nominal hodnoty už během testovacího zážehu, byly by pro finální zbrždění a přistání použity padáky.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  Pospíšil

No, na čtyřech… Dost záleží na kterých čtyřech. Pokud by vypadly oba dva v jednom rohu, nejspíš by to nedopadlo dobře. Kdyby vypadl z každého svazku jen jeden, tak by čtyři stačily bez problémů.

Malky
Malky
8 let před
Odpovědět  Vojta

Myslím, že jsem četl, že by měl být schopný přistát jen na dvou a použít motory Draco ke kontrole orientace v prostoru (naklánění a otáčení)

kopapaka
8 let před
Odpovědět  Vojta

Navíc jsou motory D i SD vrchol jednoduchosti což docela snižuje možnost poruchy…

Racek
Racek
8 let před
Odpovědět  Vojta

Hmmm … no, konec konců, asi nikdo z nás v tom nepoletí, že

vedator
vedator
8 let před
Odpovědět  Racek

Padaky versus motory pri pristavani. Padaky su vyskusane, motoricke pristavanie sa len testuje. Jednoducha logika veli, ze akonahle zistia, ze motoricke pristatie je nespolahlive, budu pouzivat padaky. Na SpX je dobre to, ze skusaju nove veci, ci sa osvedcia alebo nie, ukaze cas.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Racek

Těch „několik desítek nebo stovek metrů nad zemí“ pravděpodobně bude něco jako „tři sekundy před dosednutím“, takže je otázka, kolik motorů by v té zbývající době stihlo selhat.

zvejkal
zvejkal
8 let před

Nemozem si pomoct, ale dizajn Dragona je podla mna velmi vydareny … nie je to uz len taka sucha plechova nadrz so spicatym koncom.

Pedro
Pedro
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Přesně!!!

Při čtení článku a prohlídce fotek mě napadlo totéž.

kopapaka
8 let před

Zajímavý detail z fóra kosmo.cz:
Mirek Pospíšil: „Doplním jeden detail, který byl zveřejněn až dodatečně : kabina DragonFly je tentýž HW, jako byl použit pro Pad Abort Test.“

https://kosmonautix.cz/2015/10/23/vazka-na-testovacim-stanovisti/