křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

MaiaSpace

Francouzská vesmírná agentura CNES si vybrala MaiaSpace, startup podporovaný ArianeGroup, který vyvíjí znovu použitelnou malou nosnou raketu, aby převzal odpalovací rampu ve Francouzské Guyaně původně postavenou pro raketu Sojuz.

Starfish Space

NASA udělila smlouvu ve výši 15 milionů dolarů společnosti Starfish Space pro financování vývoje mise na inspekci trosek. Mise Small Spacecraft Propulsion and Inspection Capability je naplánována na konec roku 2026.

D-Orbit

Italská firma D-Orbit, zabývající se vesmírnou logistikou, získala 150 milionů eur (168 milionů dolarů) ve dvoudílném kole financování série C. Prostředky umožní společnosti D-Orbit vyvinout vesmírné cloud computing a servisní systémy na oběžné dráze.

Hydrosat

Společnost Hydrosat rozšiřuje oblast svého podnikání v Latinské Americe. V Mexiku a Guatemale využívají nástroje Hydrosatu ke zlepšení efektivity využívání vody, zvýšení výnosů plodin a podpoře udržitelného zemědělství prostřednictvím firemní platformy IrriWatch.

Space Rapid Capabilities Office

Space Rapid Capabilities Office (Space RCO), specializovaná divize v rámci US Space Force, zahájila první fázi projektu zaměřeného na vývoj infrastruktury pro družicové operace založené na cloudu.

Federální komise pro komunikace

Federální komise pro komunikace odhlasovala 26. září otevření širšího spektra pro Starlink a další negeostacionární družicové operátory. Operátorům NGSO se tak umožní přístup k frekvencím v pásmu 17,3-17,7 gigahertzů pro družicovou komunikaci.

Radian Aerospace

Společnost Radian Aerospace oznámila 25. září, že provedla první sérii pojížděcích testů prototypu PFV01, prototypu znovupoužitelného orbitálního kosmického letounu.

Satellite Control Network

Americké vesmírné síly postupují vpřed s plány na rozšíření své stárnoucí Satellite Control Network (SCN) využitím komerčních satelitních antén. Vesmírné síly čelí nedostatku kapacity, kdy se roční vypouštění družic podporovaných SCN od roku 2012 ztrojnásobilo.

Outside Analytics

Společnost Outside Analytics získala zakázku ve výši 25 milionů dolarů na integraci dat z družic pro varování před raketami a dalších senzorů v Laboratoři nástrojů, aplikací a zpracování (TAP) při U.S. Space Force.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kde má přistávat Starliner?

Vizualizace přistání lodi Starliner

S tím, jak se pomalu blíží rok 2017, tedy doba, kdy se loď CST-100 Starliner poprvé vydá do kosmu, je potřeba řešit stále více důležitých detailů, které jsou klíčové pro úspěšnou misi. Jedním z nich je výběr přistávacích oblastí. Odborníci ze společnosti Boeing již vytipovali pět lokalit na jihozápadě USA, kde by loď mohla dosednout na své přistávací airbagy. Jihozápad USA není vybrán náhodou – v Novém Mexiku a Utahu jsou rozlehlé lokality s rovným, pevným povrchem pouští a vyschlých jezer a navíc na příletové dráze k nim může loď odhodit nepotřebný servisní modul nad Tichým oceánem, kde bezpečně shoří a neexistuje tak žádná šance na ohrožení obyvatel.

Boeing zatím oznámil jen tři lokality – Starliner by mohl dosednout na Dugway Proving Ground v Utahu, kde přistála návratová pouzdra sond Genesis a Stardust, Edwardsově základně v Kalifornii, a White Sands v Novém Mexiku, kde při misi STS-3 přistával raketoplán. Další dvě místa zatím firma drží v tajnosti.

Tři oznámená místa, kde by mohla přistávat loď Starliner
Tři oznámená místa, kde by mohla přistávat loď Starliner
Zdroj: https://www.google.cz
Koláž: Autor

Díky pěti různým přistávacím lokalitám by měly mít pozemní týmy velkou volnost při výběru vhodného místa v případě špatného počasí. Podle Boeingu by tato různorodost mohla umožnit jistotu přistání ve stejný den, kdy se loď oddělí od ISS.

Vizualizace oddělení návratového a servisního modulu lodi CST-100
Vizualizace oddělení návratového a servisního modulu lodi CST-100
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

První nepilotovaný let Starlineru by měl přijít v květnu roku 2017, kdy loď zamíří k ISS, na kterou doveze zásoby a následně se vrátí na Zemi. V srpnu téhož roku proběhne ve White Sands zkouška záchranného systému na rampě a v září 2017 mají na palubu lodi poprvé usednout lidé. Posádka bude dvoučlenná – pilot od firmy Boeing a astronaut od NASA. V prosinci téhož roku započne finální certifikace lodi od NASA.

Pro první dva lety Boeing preferuje přistání buď na základně White Sands nebo Dugway, přičemž konkrétní výběr přijde až mnohem později. Boeing plánuje vyrobit minimálně tři letové modely lodi Starliner, přičemž každý z nich má zvládnout až deset misí.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/CST_GroundLanding-copy.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/CST_Separation_.jpg

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
slappy
9 let před

Super, že plánují každý kus letět vícekrát. Přemýšlím, které objekty se doposud podívaly do vesmíru víc než jednou. Napadají mě samozřejmě raketoplány, pak další (mini)raketoplán X-37b a ty (tuším dvě?) družice, které kdysi svezly raketoplánem, opravili a znovu vypustili.. Ještě něco?
Dragony zásobující ISS asi byly všechny unikátní, že?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  slappy

Ano, Dragony zatím létají vždy nové.

g.g
g.g
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ovšem po přistání z nich prý vymontují, co se jen dá znovu použít, a použijí to v dalších misích. Typicky třeba avioniku. Takže již teď létají „nové“. 😉

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpovědět  slappy

Do vesmíru se vícekrát prostřednictvím raketoplánu dostala družice Spartan 201 (dokonce pětkrát stejný kus) a skoro i Spartan 101 (ten byl vypuštěn na samostatnou dráhu sice jen jednou, ale podruhé moc nechybělo. Byl totiž na palubě STS-51-L…. měl být použit ke sledování Halleyovy komety.

Amper
Amper
9 let před

Diky STS byly 2x vypusteny i druzice Westar 6 a Palapa B2 (STS-51-A) kterym selhal motor a po refurbishi byly vypusteny znova. Palapa na Delte, Westar 6 jako AsiaSat 1 na Dlouhem pochodu 3

maro
maro
9 let před

To si člověk říká proč zrovna 10 letů? Když to vydrží 10, tak to musí vydržet i 11, no ne? Určitě se tam nebude opotřebovávat všechno stejně. Takže může stačit vyměnit jenom něco a jede se pořád dál.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  maro

Těch deset letů je spíše taková maximální hodnota – podobně jako Sojuzy vydrží v kosmu tuším 240 dní, ale jejich výměna se provádí už okolo 180 – 200 dní. Podobné to bdue i s počty letů těchto lodí. Jistě, součástky jdou vyměnit, ale namáhání tlaky a tahy při startu, návratu do atmosféry a přistání, včetně dlouhodobého působení kosmických vlivů mohou oslabit hlavní konstrukci lodi, její kostru. A to nikdo nechce riskovat.

g.g
g.g
9 let před
Odpovědět  maro

Tak to berte jako poločas rozpadu. 😉

Pavel
Pavel
9 let před
Odpovědět  maro

Však tam píšou „až“ deset misí, čili se nejspíš uvidí podle stavu konkrétního stroje.

Racek
Racek
9 let před
Odpovědět  Pavel

No, doufejme že jich bude víc než deset – celkem.

Děkujeme za registraci! 
Nyní můžete hodnotit články a psát komentáře.