sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Den plný simulátorů Sojuzu

Vzpomínky na výcvik

„Dnes strávím šest hodin v simulátoru Sojuzu! Vlastně ve dvou různých simulátorech. První z nich můžete vidět na fotografii níže. V tomto typu simulátoru procvičujeme všechny fáze letu. Mimochodem, na fotografii můžete také vidět, že je tam poklop, který ve skutečnosti na reálných lodích Sojuz neexistuje. Na startovní rampě, když je loď připojená k raketě, musíte nejdříve vlézt do orbitálního modulu a z něj dolů do návratového modulu. Pro každodenní práci by to ale bylo trochu nemotorné a proto ty dvířka navíc.

V tomto typu simulátoru procvičujeme všechny fáze letu. V den focení s námi byl ještě náš kolega Terry, který je však nyní zase zpátky v USA.
V tomto typu simulátoru procvičujeme všechny fáze letu. V den focení s námi byl ještě náš kolega Terry, který je však nyní zase zpátky v USA.
Zdroj: https://plus.google.com/

Úterý 23. července 2013

Máme také ale další typ simulátoru, který se používá pouze pro nácvik manuálního přiblížení na oběžné dráze, manuální dokování, odpojení nebo přeparkování k jinému portu (to probíhá manuálně vždy). Jedno takové cvičení na tomto simulátoru mě čeká dnes odpoledne.

Dopoledne budeme s Antonem procvičovat start a postartovní operace na oběžné dráze. Začneme s rychlými procedurami pro setkání s ISS, což se skládá z několika korekčních zážehů. Někdy během toho se nám určitě přihodí něco nepříjemného, co znemožní držet se naplánovaných úkonů v daném čase.

V takovém případě naštěstí vždy funguje přechod na „starý“ dvoudenní letový profil! Se souhlasem z řídícího střediska přejdeme na dlouhý profil a získáme tak více času pro odstranění vzniklých problémů. Jen si budeme muset počkat trochu déle na teplé jídlo!

Čtvrtek 25. července 2013

Dnes mě čeká poslední výcvikový den ve Hvězdném městečku při této návštěvě Ruska a bude to další den plný simulátorů Sojuzu!

Nejdříve nás čeká jedno manuální přiblížení ke stanici, kdy bude Anton procvičovat ruční řízení Sojuzu ze vzdálenosti několika kilometru až po zhruba 100 metrů před dokovací port. Já mu budu jakožto palubní inženýr pomáhat z orbitálního modulu měřením rychlosti a vzdálenosti pomocí laserového dálkoměru.

Poté přijde u ovládacích prvků řada na mě. Budu mít samostatné cvičení manuálního dokování, kdy budu procvičovat připojení Sojuzu ze vzdálenosti 400 metrů – to už je hodně blízko k ISS.

Odpoledne pak bude… horké! Někdy během našeho cvičení v simulátoru Sojuzu se za ovládacími panely v návratovém modulu objeví kouř, který se bude šířit. Ne že by v reálné situaci musel kouř nutně pocházet odtud, ale simulátor má samozřejmě některé známé vzorce chování. Vypneme všechny elektrické přístroje, ale mám takový pocit, že v našem scénáři to problém nevyřeší. Ostatně jako vždy. Bude nám tedy zbývat pouze jediná možnost: vypustit vnitřní atmosféru. To dozajista uhasí požár!

Jakmile si všichni oblečou svůj skafandr Sokol a všechny skafandry projdou kontrolou těsnosti, vypustíme všechen vzduch z lodi a začneme pracovat na procedurách pro nouzové přistání. V tento okamžik nám začíná utíkat čas: skafandry jsou připojeny ke kyslíkovým nádržím, které nás udrží naživu jen několik hodin. To je ale mnoho času pro uskutečnění brzdícího zážehu, který nám zajistí vstup do atmosféry. Rozhodně však neexistuje žádná rezerva, která by nám umožnila dovolit si nezvládnout to na první pokus!“

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroj obrázku:
https://plus.google.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.