sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rychlý letový profil k ISS

Vzpomínky na výcvik

„Máme tady další deštivý a chladný víkend ve Hvězdném městečku. Myslím, že si dneska zase zacvičím v posilovně namísto běhání venku. Co se týče výcviku, projdu si mé poznámky z hodiny týkající se zrychleného letového profilu k ISS během čtyř oběhů. Věřte tomu nebo ne, nedávno jsem se musela vrátit do učebny kvůli teoretickým přednáškám! Jak jste nejspíš slyšeli, cesta k ISS se zkrátila teprve nedávno. Počínaje posádkou Pavla Vinogradova jsme od letošního jara začali experimentovat s rychlým setkáním na oběžné dráze, které přivede Sojuz k dokovacímu portu ISS během šesti hodin (nebo během čtyř obletů Země) od startu.

Neděle 21. července 2013

Dříve zabral let ke stanici dva dny. Po startu a umístění na oběžnou dráhu by pozemní personál sledoval Sojuz, měřil jeho aktuální pozici a rychlost a na základě těchto dat by spočítal údaje potřebné pro zážehy motoru, které by byly nahrány do palubního počítače. Kdy se má motor zažehnout? Na jak dlouho? V jaké orientaci má při tom být loď? Cílem těchto zážehů je samozřejmě dostat se blíže k ISS do takové pozice, ze které může palubní počítač vypočítat další zážehy pro závěrečné manévry a spojení.

Nyní však po stovkách startů Sojuzů a nákladních Progressů mají ruští specialisté mnoho statistických dat a dokážou tak předpovídat s docela slušnou přesností, jak budou vypadat prvotní parametry oběžné dráhy po startu. Data pro první dva korekční zážehy na oběžné dráhy tedy v současnosti nahráváme do palubního počítače ještě na startovní rampě. To nám umožní provést je ihned, jak je to jen možné.

Znamená to také ale, že po startu se všechno děje velice rychle! Já jako palubní inženýr věnuji svou pozornost převážně kontrolním systémům a zkouškám těsnosti, abychom se ujistili, že nám žádný vzduch neuniká do vesmíru. Mezitím Anton monitoruje začátek dynamického módu: v rámci příprav na zážeh motoru se Sojuz sám zorientuje podél lokální vertikální osy („břichem“ k Zemi) a Anton celý proces sleduje v periskopu. Obraz vypadá podobně jako na následující fotografii, s tím rozdílem, že by Anton měl vidět Zemi namísto stanice.

Pohled na ISS přes periskop Sojuzu.
Pohled na ISS přes periskop Sojuzu.
Zdroj: https://plus.google.com/

Samozřejmě, že jako správná posádka se snažíme navzájem kontrolovat a sledovat své počínání přes rameno. Pracujeme tedy paralelně a navzájem se ujišťujeme, že nic nepřehlédneme a jsme na té správné cestě na lidskou základnu ve vesmíru!“

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroj obrázku:
https://plus.google.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2015/06/29/rychly-letovy-profil-k-iss/