sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Čeká nás změna bezletových zón při startu rakety?

123456789

Zajištění startu rakety s sebou nese mnoho komplikací – mezi ně patří i vytváření bezletové zóny v okolí kosmodromu a pak i v okolí dráhy rakety, případně v oblasti dopadu vyhořelých stupňů, nebo přistání prvních stupňů.. To samé platí i při návratu kosmické lodi z oběžné dráhy. Tyto bezletové zóny se dnes připravují manuálním procesem zadávání dat. SpaceX ale má snahu o revoluci i v tomto oboru. Společně s Federálním leteckým úřadem FAA pracuje na projektu, který by měl automatizovat vytváření bezletových zón.

Kromě toho by mělo nové řešení označované jako SDI (Space Data Integrator) zkrátit dobu trvání bezletové zóny a zmenšit by se měla i dotčená oblast – obě hodnoty jsou dnes zbytečně naddimenzované. Základním principem by mělo být automatické přijímání telemetrických dat z rakety / lodi. Tyto údaje by se okamžitě předávaly řízení letové dopravy. Díky tomu by se pracovalo s aktuálními daty a oblasti, kde by byl dočasně omezený letecký provoz by se upravovaly průběžně. Systém by měl být zároveň spolehlivý a umožnit okamžitou reakci i na nestandardní průběh letu. Pokud k něčemu takovému totiž dojde dnes, musí na to pozemní personál reagovat ručně. Celý systém je momentálně ve fázi beta testování a zkouší se hlavně ve spolupráci s lodí Dragon.

Mapa ukazující bezletové zóny v případě startu rakety Falcon 9
Mapa ukazující bezletové zóny v případě startu rakety Falcon 9
Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://aviationweek.com/

Zdroje obrázků:
http://cdr.cz/sites/default/files/falcon-9-launch-640×353.jpg
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/007/131126faa/large.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Steve
Steve
10 let před

Mám obavy, když nekontrolovaně, po nějaké poruše, padá kosmická loď, sonda do atmosféry a nikdo neví kam dopadne. Jako ta ruská teď minule. Měl jsem obavy, kosmické trosky netrefily můj dům nebo nezbořily chrám sv. Víta, který je nenahraditelný a jedinečný.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Steve

Nové limity samozřejmě nepůjdou „na krev“ – budou mít dostatečnou rezervu, která umožní reagovat i na nečekané události dostatečně pružně.

gg
gg
10 let před
Odpověď  Steve

Pozor, první stupně tímto problémem trpět nebudou, protože neletí po nízké orbitální („ploché“) dráze, ale po poměrně „šikmé“ a suborbitální. Jinak řečeno, bod třebas i nekontrolovaného dopadu je u nich znám o mnoho řádů přesněji, protože nejistota okamžiku sestupu do atmosféry netrvá dny, ale maximálně sekundy nebo desítky sekund.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
10 let před

Je pravda, že při startu čínských raket z vnitrozemí dochází k evakuacím oblastí, kde se čekají dopady vyhořelých stupňů? A že škody na majetku nejsou nic mimořádného?

Michael Voplatka
10 let před

Ano, v Číně dochází k evakuacím ohrožených oblastí nebo alespoň k upozornění na nebezpečí. Při dopadech prvních stupňů nebo aerodynamických krytů raket se většinou nic nestane, ale na nějaký ten dům už trosky dopadly. V roce 1996 dokonce havarovala nosná raketa vynášející satelit Intelsat a dopadla do vesnice, kde zabila 67 lidí. Pokud by vás zajímaly informace o třech čínských kosmodromech, jejich plusy a mínusy anebo informace o zcela novém pobřežním kosmodromu Wenchang, doporučuji náš starší článek.

gg
gg
10 let před
Odpověď  Michael Voplatka

Předpokládám, že mluvíte o tomto incidentu: https://www.youtube.com/watch?v=FBJ9ue6GKek

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.