sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motory pro vylepšený Antares

Raketa Antares zatím musí čekat v hangáru

Po říjnové havárii rakety Antares se firma OSC rozhodla, že opustí motory AJ-26 (přestavěné sovětské NK-33) a najde pro svou raketu Antares nový pohonný agregát. Tajenka, jaké motory nakonec firma vybere, byla rozluštěna před pár dny. Jisté náznaky sice přišly už v prosinci, ale teprve až nyní bylo vše stvrzeno podpisem. Firma Orbital Sciences Corporation podepsala smlouvu na dodávku 60 motorů RD-181. Podle ruských médií se cena kontaktu pohybuje okolo miliardy dolarů. Firma OSC to ale dementovala s tím, že celková cena je výrazně nižší, ale částku neupřesnila.

Motor RD-181
Motor RD-181
Zdroj: http://www.b14643.de/

Dodávka je rozdělena na tři etapy. V první fázi firma dostane 20 motorů, přičemž na další dvě dvacítky jsou podepsané opce. Na prvním stupni se použije vždy dvojice motorů RD-181, které spalují letecký petrolej a kapalný kyslík. Díky tomu je zajištěno, že nebude potřeba provádět výrazné úpravy na prvním stupni rakety. I dříve používané motory AJ-26 totiž spalovaly stejné palivo.

Výsledný tah nových motorů bude vyšší než u AJ-26. Konstrukčně jsou podobné motorům RD-191 pro rakety Angara a také RD-151 z jihokorejské rakety Naro-1. Obecně můžeme konstatovat, že motory RD-181 patří do velké rodiny motorů firmy Eněrgomaš podobných motoru RD-170. Do této skupiny řadíme (kromě výše jmenovaných) motory RD-175, 171, 171M, 180, 180M, 191 a 193.

Důležité je, že půjde o nové motory, které vzniknou ve výrobní hale ve městě Chimki, kde už se vyrábějí motory RD-180. V létě by mohly být hotové první exempláře a na podzim se můžeme těšit na kvalifikační zkoušky při půlminutových statických zážezích.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.energia.ru/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://1.bp.blogspot.com/-8vySej7bKhQ/UsG3kQinPwI/AAAAAAABDFU/tUvNBfIg6po/s1600/Antares.jpg
http://www.b14643.de/Spacerockets_1/Diverse/Russian_Rocket_engines/RD-181.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
asdf
asdf
10 let před

Tušil jsem to, že to bude nějaký jiný ruský motor. Ono se v podstatě ani nic jiného nenabízelo. Vždyť v současnosti jediný americký motor na kerolox je Merlin od SpaceX a to byla nereálná varianta. A Rusové i přes silné prohlášení Rogozina nakonec velice rádi Orbitalu motory prodá. Jednak je to soukromá firma, takže tam geopolitika nehraje zase tak velkou roli a jednak Rusko potřebuje dnes valuty jako sůl.

Sparky
Sparky
10 let před

Tuší někdo proč 2x RD-181 místo jednoho RD-180? Jestli to dobře chápu, tak 181 je stejně půlka 180, nebo ne?

Vojta
Vojta
10 let před
Odpověď  Sparky

Nejspíš proto, že původní AJ-26 tam byly také dva. Pokud by se změnil počet, znamenalo by to mnohem více úprav na uchycení i na řídícím systému.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
10 let před

Držím firmě OSC i Antaresu palce. OSC dokázala, že dokáže dělat věci jinak. Dokáže se k problému postavit čelem a to se velice cení…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.