Falcon Heavy, ze kterého se tají dech

Raketa Falcon Heavy zatím ještě na startovní rampě nestál, přesto se můžeme podívat na jeho start. Jde samozřejmě o počítačovou animaci. Autoři si na ní dali opravdu záležet, takže modely vypadají hodně důvěryhodně. V posledních letech jsme byli odkázáni pouze na animaci v nízkém rozlišení, nové video ale všem spraví chuť. Prohlédnout si můžeme nejen samotný start, ale i přistání postranních bloků i centrálního stupně. Právě v této fázi je ale video trochu rozporuplné. Není totiž jisté, jak to SpaceX plánuje udělat s centrálním stupněm – podle videa se zdá, že by měl přistát vedle urychlovacích bloků, ale podle jiných teorií by měla následovat spíše zastávka na lodi v Atlantiku. Nechme ale tyto detaily zatím stranou – reálný provoz ukáže, jak to ve skutečnosti bude.

Pokud půjde všechno podle plánu, možná tohohle krasavce uvidíme v akci ještě letos.

Zdroje obrázků:
http://www.popsci.com/files/imagecache/article_image_big/articles/rocket_A.png

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

20 komentářů ke článku “Falcon Heavy, ze kterého se tají dech”

  1. miro macko napsal:

    kedze raketa nestupa kolmo hore ale hned po starte sa zacina stacat v smere obeznej drahy, predpokladam ze stredny stupen bude v case ukoncenia cinnosti tak daleko, ze nebude mozny jeho navrat na miesto startu a skor to bude tak, ze dosadne kdesi v mori na plavajucu plosinu ktora ho doplavi naspat.

  2. antipod napsal:

    Tých motorov tam bude priveľa, pravdepodobnosť poruchy bude asi dosť vysoká.
    Myslím že v tejto konfigurácií Space X lietať nebude.
    Boostre na tuhé palivo bez možnosti návratu by vyšli možno ešte lacnejšie.

    • Vladimír napsal:

      SpaceX o Falcony 9 tvrdí, že dokáže dokončit misi i když nějaký motor vypadne (píšou až dva, asi záleží které). To samé by mělo platit i pro Heavy. Pravděpodobnost poruchy dvou motorů nebo dokonce tří už není tak vysoká.

    • asdf napsal:

      Musk je opravdu chytrý člověk, který si dokáže všechno do detailů zanalyzovat, spočítat a promyslet. Zcela jistě si spočítal i variantu se solid boostery, ale evidentně mu nevyšla jako ideální. Už jen proto, že ty Solid boostery nemůžou znovu přistát a musel by je lovit z moře a následně nákladně oštřit stejně jako se tomu dělo u Space Shuttle.

      • antipod napsal:

        Jeden malý problém by tu bol.
        To že sa prvý stupeň vráti ešte automaticky neznamená, že bude môcť aj opäť letieť.
        Aj v prípade dobrého pristátia bude nutné motory komplet demontovať, vyčistiť,
        otestovať a opäť namontovať.
        Nápad je to dobrý, využívať motory vždy len raz je škoda, keďže vydržia oveľa viac.
        Po 10-20-tich úspešných štartoch akéhokoľvek Falkonu budem veriť že sa to oplatí.
        A Musk je hlavne obchodník, vyzerá to presne tak ako chce aby to vyzeralo.

        • asdf napsal:

          Ne, Musk není především obchodník, to s vámi tedy hluboce nesouhlasím. Ano, Musk je také byznysmen a to velice úspěšný, ale především je vizionář a také konstruktér. Ne náhodou je hlavním šéfkonstruktérem ve SpaceX.
          A dle mě je pořád mnohonásobně levnější motor vymontovat, vyčistit a otestovat než postavit úplně nový. Nakonec i ten nový motor se musí před startem testovat a zřejmě ne jednou.
          A Musk většinou právě není jako ostatní a ničím se netají.

      • antipod napsal:

        A Musk většinou právě není jako ostatní a ničím se netají.

        Nuž neviem, osobne ho nepoznám – Vy snáď áno?
        Nerobil by som si žiadne ilúzie.

  3. Radoslav Packa napsal:

    No, skutočne zaujímavé to bude, až keď pristanú skutočne, či na lodi alebo na pevnine. Zatiaľ sme žiadne podarené pristátie (okrem PR videa) nezaznamenali.
    A samozrejme je otázka či taký stupeň po eventuálnom úspešnom pristátí bude schopný plnohodnotného využitia.
    Palivo asi nebude veľká položka, ak sa im oplatí polovicu minúť na návrat.

    • Vojta napsal:

      Palivo až tak drahé není a zdaleka ho na návrat není potřeba polovina. Ideálně by mělo stačit zbrždění prakticky prázdného stupňě z nějakých 300 až 400 km/h. O zbytek se postará atmosféra a kormidla. Problém není ani tak s cenou paliva jako s tím, že je nutné to palivo dostat nahoru za pomoci dalšího paliva, větších nádrží a možná i nějakého toho motoru navíc. Kdyby to byla půlka, muselo by jít o úplně jinou raketu.

  4. Racek napsal:

    No, stroj je to úchvatný, ale stejně, hlavně aby měl co nosit. Tady pořád nevidím nějaký větší program. Dnešní velké sondy jsou zatraceně drahé a vyvíjí se mnoho let. Nějaké mise k Jupiteru či Saturnu jsou zatím hodně daleko, na stacionární družice je nosič moc velký, vojenské účely taktéž, na lety s člověkem nemá příslušnou loď, k ISS nějaké moduly, snad ovšem v operačním provozu bude někdy v době kdy se už bude uvažovat o zavření stanice, navíc moduly odpovídající nosnosti Falconu nejsou ani ve vývoji ..
    No, doufejme že Musk ví nebo tuší. Konec konců, počítat umí.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.