sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Deník astronautky, stav beztíže

vzpomínky na výcvik

„Dnes jsem se zde v Johnsově vesmírném středisku poprvé setkala s POGO – Partial Gravity Simulator (simulátor částečné gravitace, pozn. redakce). Simulace stavu beztíže během výcviku není jednoduchá a každý jednotlivý způsob má své klady a zápory. Samozřejmě nemůžeme jen tak vypnout gravitaci a ani nevíme, jak zastínit gravitační pole tak, jako to dokážeme s polem elektromagnetickým. Takže v tomto směru jsme tak nějak omezeni.

Středa 30. října 2013

Během parabolických letů můžeme zažít zhruba 22 sekund volného pádu uvnitř letadla a obvykle tuto fázi opakujeme přibližně třicetkrát během jednoho letu. Co se týče lidského těla, lze toto považovat za opravdový stav beztíže, protože si uvnitř padajícího letadla neuvědomujeme jeho zrychlování. Na druhou stranu je těchto 22 sekund velmi limitujících, pokud chcete vykonávat komplexnější úkoly.

parabolický let
parabolický let
Zdroj: https://plus.google.com/

Jak určitě víte, výcvik výstupů do volného kosmu probíhá pod vodou díky tomu, že se skafandry nastaví tak, aby měly neutrální vztlak. V mnoha ohledech je výcvik pod vodou náročnější než práce na oběžné dráze, protože skafandr ve vodě nedokáže udržet neutrální vztlak vzhledem k rotaci kolem všech os a protože tím, jak se pohybujeme, musíme překonávat odpor vody. Na druhou stranu voda dokáže udělat některé věci jednoduššími díky svému stabilizačnímu efektu.

výcvik výstupu do volného kosmu
výcvik výstupu do volného kosmu
Zdroj: https://plus.google.com/

Řekněme, že chcete zašroubovat šroub. Když při šroubování začnete narážet na větší odpor, potřebujete být schopni reagovat na točivý moment, který aplikujete, tím, že jste stabilně připojeni ke konstrukci. V opačném případě se začnete otáčet kolem šroubováku sami. V bazénu je však těžké pocítit tento efekt naplno právě kvůli stabilizačnímu efektu vody.

šroubování ve stavu beztíže
šroubování ve stavu beztíže
Zdroj: https://plus.google.com/

A právě v těchto situacích přichází na řadu simulátor POGO. Systém závěsů kompenzuje tělesnou hmotnost, takže se můžeme pohybovat nahoru, dolů, částečně se otáčet a pohybovat se v horizontální rovině v podmínkách podobných skutečnému stavu beztíže.

simulátor POGO
simulátor POGO
Zdroj: https://plus.google.com/

Čtvrtek 26. června 2014

Na následujícím obrázku mě můžete vidět na simulátoru POGO během prací na potrubí. Konkrétně spojuji a rozpojuji QD spoje (Quick Disconnect – rychlé rozpojení, pozn. redakce). Naneštěstí jejich rozpojování nemusí být nutně velmi rychlé. Především ty velké se ukázaly být docela výzvou během vycházek do volného prostoru na oběžné dráze. Když je potrubí s kapalinou natlakováno, hadice se stává extrémně tuhou. Protože pod vodou nemáme opravdové natlakované hadice, cvičíme tuto činnost na simulátoru POGO s instruktorkou pro QD spoje, kterou vidíte na fotce.“

spojování QD spojů
spojování QD spojů
Zdroj: https://plus.google.com/

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroj obrázků:
https://plus.google.com/

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.