sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cygnus poletí na Atlasu V

Po explozi rakety Antares oznámila firma OSC, že skončí s používáním motorů AJ-26, které doposud poháněly první stupně raket Antares a urychlí vývoj nových pohonných jednotek (viz náš článek). Už tehdy tvrdila, že dokud neupraví své rakety pro jiné motory, bude své zásobovací lodě vypouštět na cizích raketách. Vše bylo doplněno úctyhodnou poznámkou, že veškeré náklady navíc bude firma hradit ze své kapsy a NASA, jakožto konečný zákazník, nebude muset platit nic navíc. Od té doby uplynulo několik týdnů a firma začíná přistupovat od slov k činům. Pojďme se tedy podívat, co zajímavého nás v tomto oboru čeká.

Start rakety Atlas V se sondou New Horizons
Start rakety Atlas V se sondou New Horizons
Zdroj: http://www.patrick.af.mil/

Příští loď Cygnus bude startovat ve čtvrtém kvartálu roku 2015 na raketě Atlas V, která je proslulá svou spolehlivostí. Díky síle nosné rakety a kapacitě kosmické lodi bude možné při tomto startu dopravit na stanici o 35% více nákladu, než se původně počítalo pro mise chystané na rok 2015.  Start na konec roku 2015 je již objednaný a firmy OSC a ULA navíc dohodly, že v případě potřeby je možné zajistit jeden start i pro rok 2016.

V polovině roku 2015 dorazí na kosmodrom MARS první exempláře nových pohonných jednotek pro modernizované rakety Antares. Technici je začnou testovat a budou zkoušet i jejich integraci na existující struktury nosiče. V prvním, druhém a čtvrtém kvartálu roku 2016 chce OSC uskutečnit tři lety modernizované rakety Antares. Díky silnějšímu nosiči bude možné naložit do útrob lodi o 20% více nákladu, což v souvislosti s použitím jedné rakety Atlas V znamená, že místo pěti plánovaných startů budou potřeba pouze čtyři.

Kosmodrom MARS podstoupil základní úklid po nehodě a nyní probíhají první opravy a rekonstrukce, které potrvají několik měsíců. Úplně hotovo bude na podzim 2015, přičemž opětovná certifikace startovní rampy a okolních systémů má skončit před koncem roku. OSC stále drží slovo a tvrdí, že tyto náklady nebude muset NASA hradit.

Zdroje informací:
http://www.parabolicarc.com
http://spaceflightnow.com

Zdroje obrázků:
http://elgondolkodtato.com/wp-content/uploads/2014/09/MAVEN_Mars_launch_NASA.jpg
http://www.patrick.af.mil/shared/media/photodb/photos/060123-F-0000S-001.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před

Koľko letov mali na pláne v roku 2015 a 2016 z AJ26 ? A čo sa nedostane na ISS podľa plánu?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

To nebylo upřesněno, ale předpokládám, že se chtěli pokusit o dva lety.

Milan Kudrhalt
Milan Kudrhalt
9 let před

Takhle to vždycky dopadá, když si manažer-ekonom spočte, že když je na nějaký projekt vyčleněno X dotací, tak z nich zbyde nejvíc, když se použije technologie z dob začátků dobývání vesmíru. A je úplně jedno od koho.
Všechna čest, Koroljov a ostatní dokázali za poněkud neadekvátních podmínek dostat maximum z toho, co měli k dispozici (s nožem na krku) a Američani by si od nich měli vzít příklad, některé jejich programy jsou opravdu předražené, a Kolumbus taky nedojel do Ameriky rovnou s galérama pro převoz stříbra. Ale teď už ty galéry potřebujeme.

Proto je naprosto pozitivní správa o tom, že se společnost zaměří na vývoj nových pohonných jednotek.
Což měli udělat rovnou od začátku.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan Kudrhalt

Na druhou stranu firma OSC už dříve velmi úspěšně uplatňovala formu „recyklace“ starých technologií. A to nemyslím vůbec hanlivě. Třeba jejich raketa Minotaur C (dříve Taurus) byla de facto odvozená z vyřazovaných armádních raket Peacekeeper. Je škoda, že tahle raketa 2x ze čtyř startů selhala. Mohl to být nízkonákladový nosič.
U rakety Antares se tato strategie ukázala v plné síle, ale bohužel ani zde neslavila firma úspěch. Motory AJ-26 (budované jako NK-33) jsou super stroje, jen se na nich bohužel podepsal zub času.

Milan Kudrhalt
Milan Kudrhalt
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Těch motorů je škoda. Ale při úrovni obrábění v tehdejším SSSR… Ve chvíli, kdy SpaceX experimetnuje s 3d tiskem je to tak trochu ruská ruleta.

Přitom zrovna SpaceX potřebuje konkurenci jako sůl. Zatím to vypadá spíš jako taková hračka jednoho miliardového vizionáře. Jestliže se ovšem té jejich rakety s návratovým prvním stupněm chopí Čína, tak to bude jak konkurence z hlediska finančních nákladů, tak i konkurence z hlediska národní hrdosti. Což tu bylo naposled při dobývání Měsíce. A když do toho začne šlapat i OSC, tak za deset let…
No, buhví, co bude za deset let.

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Milan Kudrhalt

Nemyslím si, že ty motory budou zrovna méně spolehlivé, jak ostatní tehle kategorie. Ostatně, Atlas 5, zminovaný jako velmi spolehlivý, používá, no, jistě, ruské motory.
Antares musel přejít na jiné motory stejně, už se totiž nevyrábějí a v zásobách jich moc nebylo. Navíc, příčina výbuchu byla zřejmě v potrubí, prý nově vyrobeném kdesi na Ukrajině. Ale jak to bylo opravdu, se snad brzo dozvíme, ale ono je to už stejně jedno. Holt rakety ze šrotiště nejsou opravdu to pravé.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Racek

Pokud si dobře pamatuju, tak firma OSC koupila 26 těchto motorů NK-33 (Aj-26), takže na zásobování ISS by jim vystačily. O tom, že RD-180 na Atlasu je luxusní motor nemusíme diskutovat, to je jasná věc. 🙂
Také se těším na konkrétní a hlavně kompletní výsledky vyšetřování.

Jaromír Urbanek
Jaromír Urbanek
9 let před
Odpověď  Milan Kudrhalt

No chlapci, zda se, ze jine vhodne motory nez ruske Amerika nema. Viz podpis kontraktu na RD 181:
ВАШИНГТОН, 17 дек — РИА Новости. Американская космическая компания Orbital подтвердила факт заключения контракта с российским НПО „Энергомаш“ на закупку ракетных двигателей РД-181.

„Мы подтверждаем статью Aviation week, двигатель РД-181 соответствует (нашим) временным и техническим требованиям, другие (рассматриваемые варианты двигателей) — нет“, — сообщила компания в своем Twitter.

„Первые поставки новых двигателей РД-181 состоятся в середине 2015 года для первого полета ракеты Antares в начале 2016 года“, — сообщает Orbital. Ранее на прошлой неделе компания заявила, что запуск обновленной Antares состоится в первом квартале 2016 года. Официального заявления пресс службы корпорации пока не было, комментарием РИА Новости не располагает.

По информации источника в Роскосмосе, сумма контракта близка к 1 миллиарду долларов, по которому российская сторона обязуется обеспечить поставку двигателей, летную подготовку, инсталляцию двигателя на ракету и проведение испытаний. Использование новых российских двигателей компанией Orbital ограниченно только гражданской сферой.

Ракета-носитель Antares с космическим грузовиком Cygnus, который должен был доставить более двух тонн груза к МКС, взорвалась в конце октября в момент старта на космодроме Валлопс (штат Виргиния). Причины катастрофы официально объявлены не были, однако эксперты указывают на то, что авария могла быть вызвана проблемами в двигателе. Antares комплектуется двигателями AJ-26, сделанными на основе советских НК-33, законсервированных еще со времен незавершенной лунной пилотируемой программы.

РИА Новости http://ria.ru/world/20141217/1038805337.html#ixzz3MAi9PUIy

Amper
Amper
9 let před

RD-180 je sice luxusni motor ale vzhledem k tomu co Rusko v posledni dobe predvadi a prohlasuje to je jiste take slusny „generator neklidneho spani“ pro vsechny v ULA/NASA i americkych armadnich slozkach

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.