sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nejsilnější raketa současnosti čeká na Orion

Saturn V je už dávno jen vzpomínkou, raketoplány dolétaly, takže titul nejsilnější rakety současnosti patří americké raketě Delta IV Heavy. Starty tohoto těžkotonážníka nejsou příliš časté – většinou startuje jednou do roka. Ostatně není se co divit – cena za start atakuje půl miliardy dolarů. Nicméně pro některé náklady není možné použít slabší nosič – jedním takovým nákladem je i první exemplář nové americké lodi Orion, která se již zanedlouho – letos v prosinci vydá na svůj první let. Raketa Delta IV Heavy pro tuto misi je již téměř dokončená.

Výroba raketových stupňů začala ve městě Decatur v americkém státě Alabama zhruba 20 kilometrů od Huntsville. Zde stojí výrobní hala společnosti United Launch Alliance, která zajišťuje produkci raket Delta IV a Atlas V. Do jejich dokončení je technici naložili na loď, která přes Mexický záliv doplula až k přístavu u floridského kosmodromu.

Tři základní raketové bloky pro první stupeň rakety Delta IV Heavy.
Tři základní raketové bloky pro první stupeň rakety Delta IV Heavy.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Prvním krokem na Floridě bylo spojení dvou prvních stupňů běžné rakety Delta IV. K tomu došlo už během června. Technici provedli tuto operaci v hale Horizontal Integration Facility (HIF), která leží v těsné blízkosti startovního komplexu 37, odkud se nosič v prosinci vznese k obloze.

Ke dvojici těchto stupňů se na začátku září připojil ještě třetí exemplář, čímž vznikl charakteristický tvar Delty IV Heavy – tři navzájem spojené raketové stupně, které běžně fungují samostatně při startech raket Delta IV. Tentokrát ale jejich trojitý svazek tvoří jeden velký první stupeň.

Samotné spojení raketových stupňů není snadné na výšku měří 40 metrů a v průměru mají 5 metrů – jejich raketové motory RS-68 spalující kapalný kyslík a kapalný vodík intenzivně působí na celou konstrukci během startu. Je tedy potřeba důkladně spojit oba boční urychlovací bloky s centrálním. Vše se pro větší bezpečnost provádí v horizontální poloze.

Dokončený první stupeň
Dokončený první stupeň
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Technici ale museli kromě prvního, řešit i stupeň druhý – ten po příjezdu na Floridu zamířil do haly Delta Operations Center a 29. srpna pak do výše zmíněné haly HIF.  Tady se v prví polovině září připojil k již dokončenému prvnímu stupni. Druhý stupeň rakety Delta IV Heavy měří na délku 14 metrů a jeho průměr je také 5 metrů.Používá jeden motor RL-10-B2, který také spaluje směs kapalného vodíku s kyslíkem.

Druhý stupeň v hale Delta Operations Center
Druhý stupeň v hale Delta Operations Center
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Za zmínku stojí, že stejný horní stupeň, který poletí na Deltě IV Heavy se použije také pro první dva lety nové americké supertěžké rakety SLS, která po Deltě převezme titul nejsilnější raketa současného světa.

Sestavování rakety Delta IV Heavy zatím běží přesně podle plánu a technici nemuseli řešit žádný výrazný problém. „Všechny práce pokračují vstříc prosincovému startu,“ prohlásila Merri Anne Stowe, která zodpovídá za integraci nosných raket pro NASA. Dalším krokem bude příprava prvního kola testů téměř zkompletované rakety. Bude se zjišťovat, zda všechny palubní systémy pracují tak, jak mají.

Po dokončení zkoušek se raketa vydá na odpalovací rampu. K přesunu by mělo dojít 29. září. Tady ji technici o den později pomocí speciálního podstavce vztyčí do vertikální polohy. Po sérii nezbytných testů přijede k rampě i připravená a plně natankovaná loď Orion. Technici ji pomocí jeřábu vytáhnou nahoru a připojí k hornímu stupni rakety. Ale to je zatím ještě daleko. Nicméně můžete se spolehnout, že Vás o všech dalších pokrocích budeme na našem portálu informovat.

Usazování druhého stupně k prvnímu
Usazování druhého stupně k prvnímu
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.spaceref.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/ksc-2014-3688_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2014-2559a.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/ksc-2014-3681.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2014-3157b.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2014-3904.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
11 let před

Neodpustím si rejpnutí. Delta IV Hevy je v současnosti raketa s nejvyšší nosností na LEO.

Nejsilnější aspoň co se týče tahu prvního stupně je díky boosterům na pevné palivo Ariane 5.

Každopádně díky za článek.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Honza

Ano, to je pravda, ale v běžné řeči se pojmem síla rakety rozumí její nosnost na LEO.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.