sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

NASA

Bílý dům 6. května formálně předal Senátu nominaci Matthewa Andersona na pozici zástupce administrátora NASA. Anderson sloužil v letectvu 24 let a do důchodu odešel v roce 2021 v hodnosti plukovníka.

IonQ

Společnost IonQ, která se zabývá kvantovými výpočty a sídlí v Marylandu, 7. května oznámila, že dosáhla dohody o akvizici společnosti Capella Space. Akvizice posouvá plán společnosti IonQ na vytvoření první vesmírné sítě pro distribuci kvantových klíčů (QKD) na světě.

JPL

JPL 7. května oznámila, že Laurie Leshin odstoupí z funkce ředitele JPL s účinností od 1. června. V oznámení byly pro toto rozhodnutí uvedeny pouze osobní důvody a memorandum pro zaměstnance JPL od Thomase Rosenbauma, prezidenta Kalifornského technologického institutu, který řídí JPL jménem NASA.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jak dostat Orion z mořských vln?

V prosinci letošního roku se do vesmíru vydá na premiérový kosmický let nová vlajková kosmická loď Spojených států – Orion. Stroj, který má v příštích desetiletích dopravit americké astronauty dál, než kam se kdy člověk dostal. Jenže i před prvním letem je potřeba nacvičit si řadu postupů. V kosmonautice více než kde jinde platí známé „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Pozemní týmy proto důkladně nacvičují všechny fáze, ve kterých budou manipulovat s kosmickou lodí. Mezi zkouškami tedy nemůže chybět ani proces, který kompletně završí celou misi – vylovení lodi z vln Pacifiku.

Zkoušky těchto postupů probíhají již několik měsíců. Podílejí se na nich odborníci z NASA, ale i ze společnosti Lockheed Martin, která zodpovídá za stavbu lodi Orion. Při testech samozřejmě nemohou chybět zástupci amerického námořnictva, jelikož se zkoušek zúčastní i jejich lodě. Momentálně mají všichni za sebou třetí kolo důkladných testů. Zkoušky, které proběhly v polovině září ukázaly, že týmy jsou připravené na ostrý let, při kterém se bude Orion vracet z oběžné dráhy.

Posledních zkoušek se zúčastnily dvě velké lodě námořnictva, maketa Orionu, dvě helikoptéry a několik doprovodných člunů. Záchranné týmy zkoušely dva postupy vylovení lodi. První zkouška začala 11. září na námořní základně v San Diegu, kde se maketa Orionu naložila na palubu USNS Salvor (T-ARS 52). Na palubě byl i radista od námořnictva a několik civilistů. Loď vyplula na moře o den později a jejím úkolem bylo vyzkoušet záložní variantu vyzvednutí s využitím lodního stacionárního jeřábu. Volba lodi totiž nebyla náhodná – tento model se používá jako záchranný vyprošťovací prostředek.

Orion zavěšený na jeřábu lodi USNS Salvor
Orion zavěšený na jeřábu lodi USNS Salvor
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Moře bylo na začátku testu klidné a tak tým mohl vyzkoušet jeřáb s nosností 40 tun na konci ramene, což nebyl žádný problém, protože Orion váží sotva čtvrtinu. První zkouška dopadla dobře a proto mohly přijít zkoušky v méně příjemných podmínkách. Cílem testů bylo určit hranice v jakém počasí je ještě záchrana pomocí „jeřábové metody“ možná.

Během testu navlékli potápěči kolem Orionu jakousi obdobu koňského chomoutu a následně připojili čtyři lana, s jejichž pomocí se usměrňoval pohyb Orionu do stran ve chvíli, kdy byl zavěšený na jeřábu. Zkoušel se i systém lanoví, které se skládá z deseti strun, které jsou umístěné kolem Orionu. Tento systém se poprvé zkoušel při minulých testech na USS Anchorage.

Zkoušelo se všechno možné – od různě vysokých vln, až po odlišné rychlosti vytahování lodi na palubu. Aktuální zkouška ukázala, že jak límec, tak i lanoví poskytují odpovídající spolehlivost při manipulaci s Orionem.

15. září se USNS Salvor setkala na otevřeném moři s USS Anchorage a předala jí maketu Orionu pro další fázi zkoušek. Během následujícího týdne čekaly na záchranné týmy skutečně komplexní testy, kterých se zúčastnily i nafukovací čluny, helikoptéry a dvě doprovodné lodě Zodiac, které k Orionu dopravily potápěče a další personál. Na vrcholku Orionu se nafoukly oranžové stabilizátory, které budou v ostrém provozu zajišťovat, aby loď po přistání setrvávala na hladině ve správné poloze.

Maketa Orionu na USS Anchorage
Maketa Orionu na USS Anchorage
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Tažná lana připojená k maketě Orionu postupně dovedla kabinu k otevřené zádi lodi Anchorage, kde už čekali dělníci z NASA a Lockheed Martin. Při ruce měli síť, držáky, zpomalovače a kevlarová lana pro stabilizaci Orionu.

V průběhu týdne se zkoušela i záchrana předního krytu, který chrání horní část lodi při startu, na oběžné dráze a při vstupu do atmosféry. Kromě toho se zkoušely i další, na první pohled méně důležité systémy, které však budou mít v ostrém provozu velký význam – jde třeba o zajištění komunikace mezi kabinou Orionu a záchrannou lodí, nebo o odesílání dat z této lodi na pobřežní stanici. Zkoušelo se i nahrávání všech dat souvisejících s vylovením, což bude důležité pro budoucí vyhodnocování příštích záchranných operací. I tyto testy dopadly dobře, takže zástupci NASA si mohli tento milník v přípravě odškrtnout jako splněný. USS Anchorage se do přístavu v San Diegu vrátila 19. září, kde mohla opět vyložit jak samotnou kabinu Orionu, tak i veškeré pomůcky, které byly k vylovení potřeba.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orionbtarecovery_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orioninwater.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orionwelldeck.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
10 let před

Vůbec jim to lovení desetitunového drobečka nezávidím. Zvlášť, když se vyvede v místě přistání pořádná bouřka. Orion si nebude moci vybrat místo a čas podle počasí jako raketoplán a bude odkázán na Poseidonovu laskavost a taky rychlost záchranné flotily.
Určitá naděje je, že se SpaceX povede dotáhnout včas řízené přistání na pevnině a Orion skončí v muzeu dřív, než se v něm někdo utopí.

Michal
Michal
10 let před
Odpověď  Honza

Kdybych byl astronaut a mohl si vybrat, tak se raději po přistání desetkrát pozvracím v Orionu na rozbouřené hladině, než jednou letět v tom PR „zázraku“ 🙂

Honza
Honza
10 let před
Odpověď  Michal

Tak to já bych zase volil 6x úspěšně použitého Dragona před zatím nevyzkoušeným „Apollem na steroidech“.
A ani bych nepotřeboval být pasažérem toho nového PR „zázraku“, stačilo by mě být zabalen s kyslíkovou bombou do hoblinama vycpané bedny jako náklad stávajícího Dragona. 🙂

Neřízené přistávání na vodu za asistence půlky tichomořské flotily bylo logické a přijatelné v padesátých a šedesátých letech. Ale proč se k něčemu takovému proboha vrací po dalších 40ti letech vývoje a zkušeností s raketoplány?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.