sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rosetta začíná brzdit

Až doteď běželo u evropské sondy Rosetta všechno přesně podle plánu, v těchto dnech začala kritická fáze, ve které se bude lámat chleba. Rosetta je od cílové komety 67-P/Čurjumov-Gerasimenko vzdálená méně než dva miliony kilometrů a každou sekundu se k ní přiblíží o tři čtvrtě kilometru. Je jasné, že aby mohla vstoupit na dráhu kolem komety, musí zpomalit. Pokud by totiž ke korekcím nedošlo, sonda by 4. června prosvištěla 50 000 kilometrů od jádra a mnohaletá snaha by přišla vniveč. Včera proto přišel první opatrný test manévrovacího systému.

Tento první zážeh se nedělal ani tolik kvůli potřebě korekce dráhy, ale hlavně kvůli tomu, aby pozemní týmy otestovaly spolehlivost tryskových motorů. Dosažená změna rychlosti byla jen malá – pouhých 20 m/s. Už za několik dní totiž přijdou ostré zážehy, které  budou měnit rychlost o téměř 290 m/s. Všechny plánované zážehy jsou přehledně shrnuté v níže přiložené tabulce.

Střed zážehu (SELČ) Delta-v Vzdálenost od komety Vzájemná rychlost
7.5.2014 18:45 20,00 m/s 1 918 449 km 775,1 m/s
21.5.2014 21:08 290,89 m/s 1 005 056 km 754,1 m/s
4.6.2014 19:48 270,98 m/s 425 250 km 463,0 m/s
18.6.2014 16:31 90,76 m/s 194 846 km 192,1 m/s
2.7.2014 14:57 58,80 m/s 51 707 km 101,3 m/s
9.7.2014 13:57 24,91 m/s 22 314 km 43,0 m/s
16.7.2014 13:12 10,65 m/s 9 590 km 18,4 m/s
23.7.2014 12:30 4,62 m/s 4 126 km 7,9 m/s
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Cíl těchto zážehů je jediný – srovnat oběžnou dráhu a rychlost sondy co nejvíce s cílovou kometou tak, aby 6. srpna mohla Rosetta začít zkoumat jádro z bezprostřední blízkosti. První čtyři zážehy jsou naplánované s rozestupem dvou týdnů, zbývající pak od sebe dělí vždy jen týden. Možná si říkáte – Proč bude sonda brzdit na několikrát? Nebylo by výhodnější zapálit motor jen jednou a udělat celé zpomalení naráz?

Tato metoda by nebyla dobrá hned z několika důvodů – zážeh by musel být moc dlouhý,což by na pohonné trysky jistě nemělo dobrý vliv. Navíc pokud použijeme metodu postupného zpomalování, budou mít pozemní inženýři dost času na vyhodnocení provedených zážehů. I přesto, že jsou tyto manévry přesně propočítané, tak že ve skutečnosti bude změna o chlup jiná, než se plánovalo. Tyto změny se pak dají korigovat při dalších zážezích.

Kromě výše vypsaných zážehů se plánují další dva drobné – Třetího srpna provede Rosetta zážeh, který nejen sníží vzájemnou rychlost jen na 1 m/s, ale navíc přiblíží místo největšího přiblížení ze vzdálenosti 200 km na 70 km. Poslední pak přijde 6. srpna a sonda s jeho pomocí vstoupí na dráhu kolem komety. Každý zážeh má jen omezené časové okno, během kterého má význam jej provádět – u prvních zážehů se počítá na dny, ale čím bude sonda blíže, tím se bude časové okno zkracovat. I proto je důležité, aby si týmy důkladně osahaly funkce manévrovacího systému.

Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Rosetta disponuje celkem 24 korekčními tryskami s tahem 10 Newtonů. Ostatně dvousložkové palivo (monometylhydrazin a dimer oxidu dusičitého) tvořilo při startu téměř polovinu hmotnosti celé sondy. Pro zpomalovací manévry však sonda využije pouze čtyř tryskových motorů , které jsou srovnané se směrem letu sondy a jejím těžištěm.  Podle dosavadních informací byl první zážeh úspěšný (jen se místo delta-v 20 m/s sonda zbrzdila jen o 15 m/s, což je ale zanedbatelné), takže se můžeme těšit na další zážehy. Čím blíže bude Rosetta ke svému cíli, tím kvalitnější fotky nám bude posílat. Čekají nás skutečně nezapomenutelné týdny.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
http://articles.adsabs.harvard.edu/

Zdroje obrázků:
https://rosetta.jpl.nasa.gov/…/public/featurerotators/Rosetta_in-space-1024×513.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/s10-26-thruster.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/rosetta_thrusters_crop.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
11 let před

Dúfam, že všetko klapne a budeme svedkami veľkého úspechu, o ktorom budeme rozprávať svojím potomkom.

Michal Bursík
Michal Bursík
11 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Taky jsem napnutý jak struna a držím palce ať vše vyjde nejlépe jak může.

MRR
MRR
11 let před

Ak sa môžem spýtať :aký vstrekovač a difuzor využívajú tie mikromotoy ?

Tie nasledujúce týždne budú jedny z najvýznamnejších a dovoľujem si povedať, že pôjde o určite najvýznamnejšiu misiu tohoto roka. Takže Rosetta go !!! Tiež sa pripájam s držením palcov a nech to vyjde čo najlepšie.:-D

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  MRR

Necítím se natolik fundovaný, abych odpovídal na takto odborný dotaz, doporučím Vám asi tuhle stránku věnovanou pohonnému systému Rosetty, tam snad odpověď najdete.

MRR
MRR
11 let před

Ďakujem, presne niečo také som hľadal.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  MRR

Velmi mne těší, že jsou naše články pro čtenáře užitečné . 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.