Každý týden se na našem blogu můžete těšit na souhrn toho nejzajímavějšího, co se za uplynulých sedm dní událo v kosmonautice a ani dnes nebudeme dělat výjimku. Aktuální vydání kosmotýdeníku vám přinese tři velké zprávy. V první se podíváme na blížící se velkou chvíli sondy Rosetta, ve druhé zmapujeme pokroky kolem přípravy mise EFT-1 a obecně lodi orion. V poslední zprávě se pak blíže podíváme na nově vyhlášené informace od společnosti SpaceX a jejich znovupoužitelné lodě Dragon. Konec kosmotýdeníku bude opět patřit souhrnu menších zpráv, kde se podíváme na nejistý osud čínské lunární mise a start jednoho vojenského satelitu. S přáním hezky prožité neděle vám přeji i zajímavé čtení.
Rosetta se blíží ke svému cíli
Mise Rosetta je pro ESA v současnosti jednou z nejdůležitějších misí, které aktuálně probíhají. Po dlouhé cestě, která trvala více, jak deset let se sonda dostává konečně blíže ke svému cíli. Cílem sondy je kometa 67P/ Churyumov-Gerasimenko na jejíž orbitu by měla vstoupit a následně by na povrchu komety mělo přistát pouzdro, které se jmenuje Philae.
Sonda během své cesty navštívila už několik objektů, ten nejzajímavější by mohla být planetka Lutetia, u které bylo jednak zjištěno kovové jádro a jedna z největších hustot (3400 kg/m3) v porovnání s obdobnými objekty a jednak ačkoliv některé části povrchu jsou staré 3,6 miliardy a některé jen 50-80 milionů let, přesto vykazují nečekanou konzistenci. Jinak řečeno, přestože byly části povrchu bombardovány různými meteority a na povrchu probíhaly tektonické změny (proto to rozdílné stáří), nejsou na spektrografu vidět žádné výrazné rozdíly v prvcích, ze kterých se povrch planetky skládá. To je docela velký rozdíl oproti našemu Měsíci.
Aktuálně se sonda nachází už jen devět set tisíc kilometrů od komety a má za sebou zážeh, který proběhl tento týden. Rozhodně to však nebyl ledajaký zážeh. 22. května v 17:23 provedla Rosetta svůj nejdelší zážeh. Byl to také jeden z nejdelších korekčních zážehů, jaké kdy ESA provedla. Celkově trval téměř 8 hodin a relativní rychlost vůči kometě se snížila o 290,89 m/s. Vše samozřejmě probíhalo automaticky. Příkaz k vykonání tohoto zážehu byl odeslán o den dříve. V čase zážehu byla Rosseta vzdálena od komety 1 005 056 km a pohybovala se vůči ní rychlostí přes 754 m/s.
Manévr byl proveden v době, kdy na Rosettu měla výhled australská anténa Estracku a tak ESOC dostával telemetrii téměř ihned. Jediné zpoždění bylo způsobeno vzdáleností. Konkrétně to bylo 27 minut a 50 sekund. Další dva ze třech největších korekčních zážehů přijdou 4. a 18. 6. a rychlost vůči kometě bude během nich snížena o 270,98, respektive 90,76 m/s.
Mise EFT-1 se blíží svému naplnění
První nepilotovaný testovací let nové americké lodi Orion se blíží. V rámci mise EFT-1, kdy raketa Delta Iv heavy vynese loď na velice protáhlou eliptickou dráhu kolem Země, bude hlavním testem této lodi nejen to, zda je schopná letu, ale hlavně vstupu do atmosféry rychlostí, která bude odpovídat návratu například od Měsíce. Prověřen tak bude hlavně její štít. A právě tepelný štít je aktuálně připojován k lodi, která už má hotovou elektroinstalaci a na jejíž palubě už je většina přístrojů.
Aktuálně probíhá i vývoj servisního modulu, který však ještě nebude součástí první testovací mise, kdy loď zůstane připojena k poslednímu stupni rakety, který poslouží jako právě servisní modul. Skutečný servisní modul je aktuálně navrhován v místech, kde vzniká i poslední letový exemplář evropské zásobovací lodě ATV. Právě servisní část ATV se má stát po nutných úpravách servisním modulem pro Orion. Aktuálně byla vyrobena maketa v měřítku 1:1. Dále se bude vyrábět první testovací exemplář.
Space X uvolnila novinky ohledně vývoje Dragon Ridera
O zařízení Grasshopper jsme už slyšeli a mnohokrát viděli testy tohoto stroje, který má umožnit znuvupoužitelnost prvních stupňů rakety Falcon 9. SpaceX by však chtěla, aby se dal znovupoužít i druhý stupeň rakety, či dokonce loď Dragon. A právě pokud jde o loď, tak k ní bylo zveřejněno, jak budou probíhat její testy.
Projekt DragonFly má být pro loď Dragon tím, čím je pro raketu Falcon zařízení Grasshopper. Ano, hádáte správně, bude se na něm testovat motorické přistávání. Testy proběhnou na základně McGregor v Texasu, přičemž celý program již posvětil úřad FAA, který se zabýval hlavně vlivem na životní prostředí.
DragonFly bude vypadat jako loď DragonRider, takže bude vybavena motory SuperDraco. Testy se zaměří jednak na samotné motorické přistávání, ale i na krizové přerušení startu. Prozatím SpaceX plánuje 30 letů různých typů. Konkrétně se jedná o:
Propulsive Assist – vrtulník vynese DragonFly do maximální výšky 3 km, odkud ji shodí k zemi. Tady se pro jistotu použijí padáky a sestup bude pouze korigovaný motory Super Draco.
Ful Propulsive Landing – Vrtulník opět vynese DragonFly až do výšky 3 km a shodí jej dolů. V tomto případě ale budou chybět padáky, takže loď přistane jen pomocí motorů.
Propulsive Assist Hopping – DragonFly s pomocí motorů samostatně vzlétne z plochy a přistane s pomocí padáků.
Full Propulsive Hopping – Obdoba Grasshopperu – DragonFly opět vzlétne z rampy pomocí motorů SuperDraco, ale s jejich pomocí i přistane, nepoužijí se zde padáky.
Kosmické mini-zprávy
Americká raketa Altas V startovala 22. května z mysu Canaveral a na své palubě nesla družici určenou pro národní průzkumný úřad (National Reconnaissance Office). Jelikož bude družice sloužit armádě, nejsou o ní k dispozici žádné oficiální informace. Nicméně nějaké informace jsme shrnuly v tomto článku.
Dle nepotvrzených informací a vzhledem k tomu, že už dlouho nezazněly žádné nové informace o čínském lunárním vozítku Yutu a jeho přistávacím zařízení, se zdá, že lander i vozítko již ukončily svoji misi.
Zdroje informací:
http://www.faa.gov/
http://www.faa.gov/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://media.longnow.org/files/2/philae_rosetta.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-jY-MzzVKHoE/UllXXonAdxI/AAAAAAAAcBU/DRzw16nDXGE/s1600/Rosetta_s_Philae_lander_on_comet_nucleus.jpg
http://www.cnes.fr/automne_modules_files/standard/public/p8119_a2fa690331f41617f30924ebd93bc43631_Rosetta_spacecraft_H.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1456708_795528990458290_1071648966636973859_n.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2014/05/eft-1_service_module/14543417-1-eng-GB/EFT-1_Service_Module.jpg
http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/2013-4489-s.jpg
http://www.neowin.net/forum/uploads/monthly_12_2011/post-347280-0-16070100-1323762689.jpg
Upřesnění k „maketě servisního modulu pro Orion“:
Na fotografii je exemplář, který bude součástí mise EFT-1.
Tento exemplář je i v článku
http://blog.kosmonautix.cz/2014/04/orion-uz-dostava-obrysy/
Bohužel, není tomu tak. Odkazujete na maketu servisního modulu, který sice bude součástí mise EFT-1, ale je to maketa vyrobená v USA, zatímco ta, kterou vidíte v tomto článku je vyrobena v Německu a slouží skutečně pro přípravu výroby testovacího exempláře pro ESA a vychází z lodě ATV.
Pro lepší pochopení posílám odkaz na sérii snímků servisního modulu pro misi EFT-1 před a po zakrytování.
https://www.flickr.com/photos/nasaorion/page1/
Výrobce: Lockheed Martin, USA
I na stránce ESA je uvedeno, že jde o EFT-1 Service Module, vyrobený v Lockheed Martin pro NASA.
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2014/05/EFT-1_Service_Module