sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Národní geoprostorová agentura

    Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Vítejte zpátky v zemské tíži

    Rytmus Mezinárodní vesmírné stanice je poměrně stálý – každý rok startují čtyři lodě Sojuz, které pokaždé dopraví na ISS tři členy posádky. Ti pobývají ve stavu beztíže zhruba půl roku a pak se vrátí domů. Během půlroční služby jsou členy dvou dlouhodobých expedic. Právě před pár hodinami skončil pro trojici astronautů pobyt na ISS a čekal je návrat domů. Po 188 dnech ve stavu beztíže se na rodnou planetu vrátil nejen Michail Ťurin, ale i Richard Mastracchio a Koiči Wakata, který se stal historicky prvním japonským velitelem ISS v historii.

    Kosmická loď Sojuz TMA-11M se vydala na oběžnou dráhu 7. listopadu loňského roku. Kromě mnoha vědeckých experimentů zažili i několik mimořádných situací – Richard Mastracchio vystoupil do volného prostoru celkem třikrát. Nejprve dvakrát na konci prosince kvůli porouchanému chladícímu systému stanice (více info zde) a podruhé 23. dubna, kdy se spolupodílel na výměně poškozeného počítače (více info zde). Celkem tak během svého aktuálního pobytu na stanici strávil při výstupech 14 hodin a 38 minut.

    Posádka kromě toho přijala i několik zásobovacích lodí. Aktuálně u stanice kotví třetí objednaná loď Dragon, ale ještě před ní posádka odbavila soukromou loď Cygnus a tři lodě Progress (M-21M, M-22M a M-23M). Nyní ale přišel čas návratu. Koiči Wakata předal v minulých dnech velení nad stanicí svému americkému kolegovi, Stevenu Swansonovi, který bude hlavou 40. dlouhodobé expedice.

    Předevčírem, 13. května nastoupili Michail Ťurin, Richard Mastracchio a Koiči Wakata do útrob své lodi Sojuz TMA-11M, naposledy zamávali svým třem kolegům, kteří vytvoří základ 40. Expedice a pak už bylo jen potřeba hermeticky uzavřít průlez mezi ruskou lodí a staničním modulem Rassvět.

    Obě tělesa byla spojená ještě několik hodin – posádka uvnitř Sojuzu oblékala své skafandry Sokol a hlavně se testovaly jednotlivé systémy lodi a hermetičnost spojení se stanicí. Půl hodiny po středoevropské půlnoci přišel finální pokyn k uvolnění jistících západek, které po mnoho měsíců poutaly loď ke stanici. Jejich úplné otevření trvalo dvě minuty. V tu chvíli oficiálně skončila 39. dlouhodobá expedice. Současně ve chvíli, kdy se spojení uvolnilo, byla loď Sojuz „odpinknuta“ od stanice silou stlačených pružin.

    Sojuz TMA-11M odlétá od ISS.
    Sojuz TMA-11M odlétá od ISS.
    Zdroj: http://www.nasa.gov/

    Důvod tohoto manévru je jasný – není totiž žádoucí, aby Sojuz v těsné blízkosti stanice zapaloval své trysky. Pružiny se postaraly od postupné oddalování rychlostí 10 centimetrů za sekundu. Po několika minutách, když už byl Sojuz v dostatečné vzdálenosti, přišel patnáctisekundový zážeh motorů a loď se od stanice začala vzdalovat rychleji.

    Střední Evropa oddychovala hlubokým spánkem, když se ve 3:09 zapálil hlavní motor lodi Sojuz. Tento čtyři minuty a 41 sekundy trvající zážeh měl za úkol poslat loď do atmosféry. Když loď letěla nad Afrikou, uzavřeli kosmonauti hledí svých přileb. Ve 3:33 se aktivovaly pyropatrony poutající k sobě orbitální, návratový a servisní modul lodi. Pouze druhý jmenovaný měl tepelný štít a proto posádka přežila následující ohnivé peklo.

    Když posádka zvládla i maximální přetížení, mohly se vystřelit dva malé brzdící padáky, které vzápětí vytáhly ven první velký padák o ploše 24 metrů čtverečních. Ten během několika sekund zpomalil rychlost pádu 230 m/s na 80 m/s. Zároveň se jeho vystřelením začala kosmická loď otáčet kolem svislé osy, což zajišťuje stabilitu v dalších fázích. Další fází přistávacího manévru bylo vytažení hlavního brzdícího padáku s plochou 1000 metrů čtverečních. Ten zajistí zpomalení na 7,4 m/s a díky tomu, že je upoutaný z návratovému modulu na dvou místech, zajišťuje, že modul klesá k zemi nakloněný o zhruba 30°. Díky tomu je aerodynamicky stabilnější.

    Před přistáním se ale spodní úpon odstraní, takže návratová kabina visí volně dolů. Když je modul 12 metrů nad povrchem, je posádka informována, aby se připravila na dosednutí. Finální zbrzdění zajistí šest malých raketových motorů na tuhá paliva, které se aktivují pouhý metr nad zemí. Sojuz TMA-11M dosedl do kazašské stepi východně od města Džezkazgan ve 3:58 středoevropského letního času.

    Návratová kabina Sojuzu TMA-11M právě přistála.
    Návratová kabina Sojuzu TMA-11M právě přistála.
    Zdroj: http://www.nasa.gov/

    Záchranné týmy dorazily na místo přistání během pár minut a jako prvního z kabiny vytáhly velitele kosmické lodi Sojuz, Michaila Ťurina. Následoval jej Koiči Wakata a jako poslední opustil útroby ruské lodi Richard Mastracchio. Tahle trojice v uplynulých měsících obkroužila Zemi více než 3 000x a urazila tak více než 127 milionů kilometrů. Po nezbytných zdravotních testech se trojice vydala ze stepi do civilizace, kde na ně čekalo tradiční přivítání v kazašském stylu.

    Zdroje informací:
    http://spaceflightnow.com/
    http://spaceflightnow.com/
    http://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://farm8.staticflickr.com/7384/13995647677_f5dbd6028a_z_d.jpg
    http://www.nasa.gov/sites/default/files/2014-05-13_19h50m33s_0.jpg
    http://www.nasa.gov/sites/default/files/13995377230_992c56d522_b_0.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    5 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Radoslav Packa
    Radoslav Packa
    11 let před

    Pekný článok, zasa priniesol pár zaujímavých informácií len trocha ruší pár viet: …zbrzdění zajistí šest malých raketové motory na tuhá…
    Tá procedúra okolo padákov, sklonu a rotácie je skutočne zaujímavá, o tom sklone 30°som nevedel.

    Tomáš Kohout
    Tomáš Kohout
    11 let před
    Odpověď  Radoslav Packa

    Opraveno. Díky za upozornění na překlep.

    Daniel Mencl
    Daniel Mencl
    11 let před

    Zajímavý článek, je skutečně pravda, že ten menší hlavní padák za pár sekund zbrzdí modul o 150m/s . Není to zbytečně prudké nebo jde o překlep? Předem děkuji za odpověď.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    11 let před
    Odpověď  Daniel Mencl

    Hezký den, díky za pochvalu článku. Překlep to není. Celé zpomalení ze 230 na 80 m/s trvá cca. 16 sekund.

    Honza
    Honza
    11 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Přetížení nevychází tak strašné, ale ta energie, co se musí za tu chvilku přeměnit na teplo je celkem obludně velká. Nečekal bych, že něco takového vůbec nějaký padák vydrží. Ale evidentně vydrží.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.