sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkusme poodhalit tajemství vojenského satelitu

Logo mise NROL-67

Články o amerických družicích označovaných souhrnnou zkratkou NROL jsou mezi čtenáři oblíbené. Není se co divit – pojednávají o satelitech, které obestírá pochopitelný závoj tajemství. Jedná se o vojenské družice spadající pod americký národní průzkumný ústav, který se samozřejmě s parametry svých satelitů veřejně nechlubí. Veškeré údaje jsou tedy postavené pouze na odhadech a spekulacích. Ale právě to možná čtenáře láká, protože pátrání po účelu družice jen s pomocí nepřímých důkazů v mnoha směrech připomíná detektivku. Dnešní článek nebude jiný. I tentokrát zkusíme poodhalit roušku tajemství u dalšího průzkumného satelitu.

Na floridském mysu Canaveral se v těchto dnech připravuje ke startu satelit označený zkratkou NROL-67. Pojďme zkusit o něm zjistit co nejvíce informací. Začneme drobným pohledem do historie. V roce 2011 se objevil dokument, který oznamoval, že družice NROL-67 odstartuje na raketě Atlas V s konfigurací 541 z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Podle publikace se navíc zdálo, že bude družice umístěna na nízké oběžné dráze. Ale to by bylo docela nelogické, protože použitá raketa by dokázala na LEO dopravit více než 17 tun nákladu. Podobně velké družice ale NRO nevyužívá.

Dráha Molnija
Dráha Molnija
Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Nyní se ale bude startovat z Floridy. Existují dvě možnosti – buďto původní dokument nevycházel z pravdivých údajů a nebo (a to je pravděpodobnější), míří družice na dráhu, která je dosažitelná z obou zainteresovaných kosmodromů. Velmi nadějně v tomto směru vypadá vysoce protáhlá dráha označovaná jako Molnija, podle sovětských komunikačních družic, které ji využívaly. Tato oběžná dráha má apogeum ve výšce cca. 40 000 kilometrů a je vůči rovníku skloněná o 63,5°. Navíc by se vysvětlovalo, proč byla v původním materiálu družice na LEO – perigeum dráhy Molnija totiž leží jen pár set kilometrů nad zemí. Z tajných satelitů na tuto dráhu zamířilo už několik zástupců. Startovaly přitom jak z mysu Canaveral, tak z Vandenbergovy základny.

Družice Termín startu Místo startu Krycí název družice
NROL-1 31.8.2004 Mys Canaveral Nemesis (USA-179)
NROL-4 8.11.1997 Mys Canaveral Oscar (USA-136)
NROL-5 29.1.1998 Mys Canaveral Capricorn (USA-137)
NROL-22 3.2.2005 Vandenbergova základna USA-184
NROL-24 10.12.2007 Mys Canaveral Scorpius (USA-198)
NROL-28 13.3.2008 Vandenbergova základna USA-200

Ještě se na chvíli zastavme u použité nosné rakety Atlas V 541. Zajímavé je, že tato konfigurace zatím nikdy nesloužila k vynášení tajného nákladu. Ostatně má za sebou jediný start, když v roce 2011 vynesla marsovské vozítko Curiosity. Kvůli tomu se nemáme moc čeho chytit. Mohlo by to znamenat, že se jedná o prvního zástupce nové technologické řady družic, nebo minimálně o novou generaci dříve používaného systému. Tuto myšlenku podporuje i fakt, že na rok 2017 je plánovaný start družice NROL-42, který by měl také využívat raketu Atlas v s konfigurací 541.

Plakát pro misi NROL-67
Plakát pro misi NROL-67
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Teoreticky můžeme uvažovat nad dvěma možnostmi. První z nich je, že půjde o pokračování série satelitů Trumpet,o kterých padla zmínka již ve výše vložené tabulce. USA-184 a USA-200 jsou jedinými zástupci druhé generace satelitů řady Trumpet a jejich operačním prostorem je dráha Molnija. Na své palubě nesly i systémy SBIRS, které v infračerveném spektru hlídají, zda někde ve světě nestartuje nepřátelská raketa. Mohla by družice NROL-67 být pokračovatelem těchto dvou satelitů? Výše vypsaná fakta o tom svědčí. Jediné, co trochu kazí plány je, že družice řady Trumpet vynesly lehkotonážní rakety – Delta IV M+(4,2) a Atlas V 401. To je proti aktuálnímu mackovi s pětimetrovým aerodynamickým krytem a čtveřicí urychlovacích bloků docela velký rozdíl.

Druhou možností je, že satelit nepoletí na dráhu Molnija, ale na dráhu geostacionární. V historii bychom našli čtyři tajné družice (NROL-6, 19, 26 a 32), které spadaly do projektu Orion. Ty kroužily kolem Země po geosynchronní dráze a do kosmu je vynášely těžkotonážní rakety (Titan 4 a Delta IV Heavy). Známý hledač družic, Ted Molczan vyslovil teorii, že ke startu připravovaný NROL-67 je vylepšený satelit řady Trumpet, který ovšem nepoletí na dráhu Molnija, ale na dráhu geosynchronní, možná i geostacionární.

Raketa Atlas V konfigurace 541
Raketa Atlas V konfigurace 541
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Ještě se na chvíli vraťme k samotné nosné raketě, respektive k jejímu aerodynamickému krytu. Je totiž možné, že tento kryt nebyl vybraný kvůli rozměrům nákladu, ale kvůli dráze, na kterou se letí. Pod pětimetrový kryt je totiž možné umístit zařízení EMK (Extended Mission Kit), které umožní prodloužit pracovní dobu horního stupně Centaur na více než tradiční tři hodiny. Jeho součástí jsou větší nádrže na helium, dodatečné baterie, nebo přepážky v nádržích.

Pokud by satelit letěl pouze na dráhu Molnija,potřeboval by dva zážehy, mezi kterými by byla jen krátká přestávka. První zážeh by zakulatil oběžnou dráhu a druhý by vytáhnul apogeum do požadované výšky. Naopak při letu na dráhu geostacionární by na Centaur čekala trojice zážehů – zakulacení oběžné dráhy, vytáhnutí apoapsidy a následné zakulacení finální oběžné dráhy. Mezi těmito zážehy by byly mnohem delší prodlevy než by tomu bylo v případě letu na dráhu Molnija.

Mnoho nám nenapoví ani logo mise. Jelikož symbol nedávno vyneseného satelitu NROL-39, tedy chobotnice, která se roztahuje nad planetou, nebyl veřejností přijat zrovna kladně, přehodnotila NRO svou strategii a loga dělá „politicky korektní“, ovšem na druhou stranu se z nich nedá vyčíst nic o účelu družice.

Raketa Atlas V je již připravena ke startu. Minulý pátek, tedy 14.3., byla na její špičku umístěna sestava složená z aerodynamického krytu a uložené tajné družice. Pokud půjde všechno podle plánu, mělo by ke startu dojít 25. března v 19:05 SEČ. Start bude také poslední oficiální událostí, která je s družicí NROL-67 spojená. Po startu tento satelit oficiálně přestane existovat. Nastane tak období pro pozorovatele noční oblohy, kteří se specializují na hledání nově vypuštěných družic.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/
http://www.satobs.org/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8927263_orig.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Molniya.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4852599_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/6523076_orig.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka
Jirka
10 let před

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat. Co znamená konfigurace 541? Respektive co znamenají ty čísla?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Jirka

Dobrý den, tuto problematiku jsme rozebírali v tomto článku. http://blog.kosmonautix.cz/2013/03/ciselna-oznaceni-raket-srozumitelne-a-prehledne/
Ve zkratce – konfigurace 541 znamená, že se použije 5metrový aerodynamický kryt, 4 urychlovací bloky na tuhá paliva a 1motorový horní stupeň Centaur.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.