sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Raketa, padáky i štít pro Orion

V příštím roce čeká na fanoušky kosmonautiky hned několik velkých událostí (všechny si připomeneme v článku, který na našem blogu vyjde prvního ledna). Jednou z těch opravdu hodně významných bude první zkušební let nové americké lodi Orion, který se uskuteční v rámci mise EFT-1. Na blogu jsme se již v několika článcích věnovali přípravám a i dnes se můžete podívat, jak práce pokročily. Nosná raketa Delta IV Heavy už je prakticky hotová, to samé můžeme říct i o tepelném štítu a padácích. O všech těchto atributech bude pojednávat náš dnešní článek.

Začněme u hardwaru, který bude potřeba hned na začátku celé mise. Ano, řeč je o nosné raketě, která vynese Orion na oběžnou dráhu Země. Již před několika lety padal volba na nejsilnější americkou raketu současnosti – Deltu IV Heavy. O pokroku v její stavbě jsme psali krátce v tomto příspěvku na našem diskusním fóru. V květnu letošního roku to byly jen nádrže, ve kterých by se podobnost s Deltou hledala jen stěží. Během několika měsíců ale práce výrazně pokročily a ve výrobním hale společnosti United Launch Alliance ve městě Decatur (stát Alabama) už můžeme vidět téměř dokončenou raketu.

Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová
Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Jak centrální stupeň ,tak i oba postranní bloky jsou ve fázi dokončování. Středový stupeň se dokonce před pár dny dočkal i svého motoru RS-68, přičemž na jeden z urychlovacích bloků se v těchto dnech instaluje kabeláž, právě pro instalaci motoru. Na raketě se zde bude ještě několik týdnů pracovat a v průběhu jara by měla být převezena na floridský kosmodrom.

Delta IV Heavy vynese loď Orion na dočasnou parkovací dráhu, odkud pak horní stupeň vynese kabinu na protáhlou eliptickou dráhu s apogeem ve výšce necelých 6 000 kilometrů.

Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/
Překlad: Autor

Orion by tedy již byl na oběžné dráze, ale je potřeba jej ještě neporušený vrátit zpátky na Zemi. Stavbě tepelného štítu jsme se podrobněji věnovali v těchto dvou článcích (zdezde), nyní už je celá konstrukce hotová a připravená. Na Kennedyho vesmírné středisko dorazil štít na začátku prosince a po nezbytné úvodní inspekci se jej ujali místní technici. ze všeho nejdřív jej přemístili na podložku, na které se bude štít upravovat.

Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku
Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Do konstrukce se například musí vyvrtat několik děr, přes které se bude následně štít připojovat k samotné kostře kosmické lodi. K této důležité operaci by mělo dojít také příští rok na jaře. Štít bude muset odolat teplotám více než 2 200°C, což je pro tuto zkoušku klíčové – nasimulují se tak podmínky podobné návratu z hlubšího vesmíru.

Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.
Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

S výše popsanou výbavou by se Orion dostal na oběžnou dráhu, přežil by spalující průlet atmosférou a nakonec by ničím nezbržděný prudce narazil na mořskou hladinu. V současné době tedy probíhá instalace padáků. V minulých dnech technici spustili na předem připravená místa trojici hlavních padáků, které se postarají o závěrečné zpomalení před dosednutím. Každý z těchto úhledných balíčků váží 130 kg, takže je jasné, že technikům musel pomáhat malý jeřáb umístěný pod stropem.

Ze všeho nejdříve se aktivují dva stabilizační padáky, které se dostanou na světlo světa s pomocí malých výtažných padáků. Až Orion klesne dostatečně, tak se dvojcie těchto padáků odstřelí. Místo nich se aktivují tři hlavní padáky – i o jejich vytažení se postarají malé padáky. Ve výsledku tedy bude na palubě Orionu 11 různých padáků. Hlavní padáky mají dohromady plochu srovnatelnou s hřištěm na americký fotbal a postarají se o dosednutí v rychlosti menší než 32 km/h. V dalších týdnech se k lodi připojí právě malé padáky, které se postarají o vytažení hlavního brzdícího systému.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/content/…progresses-as-engineers-pivot-to-2014/index.html

Zdroje obrázků:
http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/…129562970446777_518275_1289779457_n.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/eft-1_photos_12-11-13_004_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4354.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4365.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.