sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

D-Orbit

Italská společnost D-Orbit, která se zabývá vesmírnou logistikou, oznámila 6. listopadu ukončení soutěže CTRL+Space, první evropské soutěže v kybernetické bezpečnosti Capture-the-Flag (CTF) na oběžné dráze.

EchoStar

Provozovatel geostacionárních družic EchoStar prodává další část rádiových frekvencí, aby pomohl zlepšit služby SpaceX pro přímou komunikaci s buňkami ve Spojených státech, výměnou za akcie společnosti v hodnotě 2,6 miliardy dolarů.

Sceye

Společnost Sceye vyvíjející stratosférické platformy pro telekomunikace a související aplikace získala ocenění od agentury NASA za využití této platformy pro monitorování životního prostředí.

BlackSky

Společnost BlackSky, která se zabývá satelitními snímky, 6. listopadu uvedla, že tržby společnosti ve třetím čtvrtletí nedosáhly očekávání. Důvodem je úprava výdajů americké vlády v rámci důležité zpravodajské smlouvy, ve které došlo ke škrtům ze strany Bílého domu.

ESA

Evropská kosmická agentura upřesnila svůj plán pro program European Resilience from Space (ERS) a nastínila rozsah programu v hodnotě 1 miliardy eur, který přímo propojí pozorování Země, telekomunikace a navigaci s rostoucími potřebami Evropy v oblasti obrany a bezpečnosti.

Astranis

Společnost Astranis 5. listopadu oznámila plány na spuštění mobilní ad-hoc síťové služby s názvem Vanguard, která bude využívat její malé geostacionární družice k rozšíření dosahu komunikace typu point-to-point pro pomoc při katastrofách nebo pro bezpečné obranné operace.

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Raketa, padáky i štít pro Orion

V příštím roce čeká na fanoušky kosmonautiky hned několik velkých událostí (všechny si připomeneme v článku, který na našem blogu vyjde prvního ledna). Jednou z těch opravdu hodně významných bude první zkušební let nové americké lodi Orion, který se uskuteční v rámci mise EFT-1. Na blogu jsme se již v několika článcích věnovali přípravám a i dnes se můžete podívat, jak práce pokročily. Nosná raketa Delta IV Heavy už je prakticky hotová, to samé můžeme říct i o tepelném štítu a padácích. O všech těchto atributech bude pojednávat náš dnešní článek.

Začněme u hardwaru, který bude potřeba hned na začátku celé mise. Ano, řeč je o nosné raketě, která vynese Orion na oběžnou dráhu Země. Již před několika lety padal volba na nejsilnější americkou raketu současnosti – Deltu IV Heavy. O pokroku v její stavbě jsme psali krátce v tomto příspěvku na našem diskusním fóru. V květnu letošního roku to byly jen nádrže, ve kterých by se podobnost s Deltou hledala jen stěží. Během několika měsíců ale práce výrazně pokročily a ve výrobním hale společnosti United Launch Alliance ve městě Decatur (stát Alabama) už můžeme vidět téměř dokončenou raketu.

Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová
Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Jak centrální stupeň ,tak i oba postranní bloky jsou ve fázi dokončování. Středový stupeň se dokonce před pár dny dočkal i svého motoru RS-68, přičemž na jeden z urychlovacích bloků se v těchto dnech instaluje kabeláž, právě pro instalaci motoru. Na raketě se zde bude ještě několik týdnů pracovat a v průběhu jara by měla být převezena na floridský kosmodrom.

Delta IV Heavy vynese loď Orion na dočasnou parkovací dráhu, odkud pak horní stupeň vynese kabinu na protáhlou eliptickou dráhu s apogeem ve výšce necelých 6 000 kilometrů.

Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/
Překlad: Autor

Orion by tedy již byl na oběžné dráze, ale je potřeba jej ještě neporušený vrátit zpátky na Zemi. Stavbě tepelného štítu jsme se podrobněji věnovali v těchto dvou článcích (zdezde), nyní už je celá konstrukce hotová a připravená. Na Kennedyho vesmírné středisko dorazil štít na začátku prosince a po nezbytné úvodní inspekci se jej ujali místní technici. ze všeho nejdřív jej přemístili na podložku, na které se bude štít upravovat.

Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku
Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Do konstrukce se například musí vyvrtat několik děr, přes které se bude následně štít připojovat k samotné kostře kosmické lodi. K této důležité operaci by mělo dojít také příští rok na jaře. Štít bude muset odolat teplotám více než 2 200°C, což je pro tuto zkoušku klíčové – nasimulují se tak podmínky podobné návratu z hlubšího vesmíru.

Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.
Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

S výše popsanou výbavou by se Orion dostal na oběžnou dráhu, přežil by spalující průlet atmosférou a nakonec by ničím nezbržděný prudce narazil na mořskou hladinu. V současné době tedy probíhá instalace padáků. V minulých dnech technici spustili na předem připravená místa trojici hlavních padáků, které se postarají o závěrečné zpomalení před dosednutím. Každý z těchto úhledných balíčků váží 130 kg, takže je jasné, že technikům musel pomáhat malý jeřáb umístěný pod stropem.

Ze všeho nejdříve se aktivují dva stabilizační padáky, které se dostanou na světlo světa s pomocí malých výtažných padáků. Až Orion klesne dostatečně, tak se dvojcie těchto padáků odstřelí. Místo nich se aktivují tři hlavní padáky – i o jejich vytažení se postarají malé padáky. Ve výsledku tedy bude na palubě Orionu 11 různých padáků. Hlavní padáky mají dohromady plochu srovnatelnou s hřištěm na americký fotbal a postarají se o dosednutí v rychlosti menší než 32 km/h. V dalších týdnech se k lodi připojí právě malé padáky, které se postarají o vytažení hlavního brzdícího systému.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/content/…progresses-as-engineers-pivot-to-2014/index.html

Zdroje obrázků:
http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/…129562970446777_518275_1289779457_n.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/eft-1_photos_12-11-13_004_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4354.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4365.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.