sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion je pod proudem

Jednou z velkých událostí kosmonautiky příštího roku bude první letový test nové americké kosmické lodi Orion, která vyletí několik tisíc kilometrů nad naši planetu a pak se vrátí do atmosféry. Proto se této misi na našem blogu pravidelně věnujeme a informujeme o postupných pokrocích v jejích přípravách. Minulý týden Orion překonal další konstrukční milník, který jej o velký kus přiblížil ke startu, který by měl podle plánu přijít už za necelý rok.

Konstrukce Orionu běžela v minulých měsících jako po másle. Inženýři na hotovou kostru postupně instalovali kabeláž a rozvody hadic. Pořád to ale bylo mrtvé těleso. Teprve před pár dny přišel zlom – do drátů se poprvé zavedl elektrický proud. A netekl jen do drátů. Poprvé se rozběhly i připojené řídící počítače.

V montážní hale na Kennedyho vesmírném středisku na Orionu pracují technici společnosti Lockheed Martin Corp., která je primárním dodavatelem celé lodi. První elektrické zkoušky dopadly dobře. Zástupci NASA uvedli, že se letové počítače, stejně jako systém řídící distribuci energie a dat choval přesně tak, jak se čekalo.

Je samozřejmě jasné, že tímto zapojením zkoušky letových systémů nekončí. Šlo pouze o první z řady experimentů, který měl pouze prokázat, zda se někde nevyskytuje závažná chyba. V dalších týdnech budou řídící systémy podrobeny zevrubnému průzkumu, kdy se budou hledat drobné nesrovnalosti.

Technik společnosti Lockheed Martin provádí v útrobách lodi Orion první zkoušky elektrických systémů.
Technik společnosti Lockheed Martin provádí v útrobách lodi Orion první zkoušky elektrických systémů.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Letové počítače navrhla a následně i vyrobila jako subdodávku společnost Honeywell Aerospace. Jejich úkolem bdue koordinovat všechny softwarové pokyny, které budou řídit loď během letu. Stejně tak bude řídit i komunikaci s pozemními středisky a navigaci.

Řídící počítač sestává ze dvou modulů, na kterých běží letový software a další kontrolní systémy, dále z vysokokapacitního flash-paměťového modulu a z internetového routeru pro komunikaci. Během letu to bude vypadat tak, že počítač obdrží pokyn ze Země, přečte je, analyzuje a sám rozhodne o dalším postupu, přičemž zároveň odešle na zemi zpětnou vazbu.

V dalších šesti měsících budou testy elektrických systémů pokračovat a navíc se budou do kuželovitého těla Orionu přidávat další přístroje. Kromě toho se bude muset na spodní část lodi připevnit tepelný štít. „Dostali jsme se do fáze, ze které už vidíme na cílovou čáru,“ prohlásil po úspěšném zapojení elektřiny Mark Geyer, programový manažer lodi Orion.

Maketa lodi Orion na jeřábech v hale VAB
Maketa lodi Orion na jeřábech v hale VAB
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Ovšem práce neprobíhají jen na samotné lodi Orion. V minulých dnech bylo hodně živo z v hale VAB, kde se na jeřábech zkoušela rozměrová maketa lodi Orion. Účelem těchto testů bylo nasimulovat postupy, které se budou provádět v ostrém provozu. zatím je na všechno dost času a proto se může vyzkoušet, které postupy jsou pro manipulaci s lodí nejjednodušší. Tyto nácviky se ani tolik netýkají mise EFT-1 jako spíše připravovaných letů na superraketě SLS. Tady už bude potřeba znát velmi přesně všechny postupy při skládání.

Technici začali nanášet barvu na adaptér, který spojí loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy.
Technici začali nanášet barvu na adaptér, který spojí loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy.
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net

Pokud se ještě vrátíme k přípravám na samotnou misi EFT-1, nesmíme zapomenout ani na zdánlivě nevýznamný kovový válec – jedná se o mimořádně důležitý prvek celé mise – o spojovací adaptér, který bude pojit horní stupeň rakety Delta IV Heavy s lodí Orion. Jelikož totiž Orion nebude mít žádný servisní modul, bude se muset po celou dobu ve vesmíru spoléhat na služby horního stupně rakety. Adaptér přitom zajišťuje jejich pevné spojení.

V těchto dnech začali technici v Marshall Space Flight Center nanášet barvu na povrch adaptéru. Za zmínku stojí, že velmi podobné adaptéry poslouží v dalších letech i pro spojení lodi Orion s horním stupněm raket SLS.

Pokud půjde všechno podle plánu, měla by se loď Orion vydat na svou první cestu do vesmíru 18. října 2014. Celý let bude trvat jen pár hodin. Raketa vynese kosmickou loď Orion do výšky zhruba 6 000 kilometrů nad povrch Země. To je mnohem výše, než kam létaly kosmické lodě v posledních desetiletích. Po dvou obletech naší planety zamíří Orion do atmosféry. Rychlostí 32 000 km/h do ní vletí a pokud bude test úspěšný, zafunguje tepelný štít a ochrání loď před zničujícím žárem.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/orion/eft1/131028powerup/
http://www.nasa.gov/content/nasas-orion-spacecraft-comes-to-life/index.html

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/1_power_on.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/cm_power_on_2.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/946xvariable_height/public/2013-3722.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/…/1294271_472298392885983_1195631352_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2013/10/30/orion-je-pod-proudem/