sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Spacex ušetrí milióny?

Spoločnosti Spacex a Blue Origin našli spôsob. Nie však taký, aký by sme asi očakávali. Od ukončenia programu veľkých amerických raketoplánov ostávajú rampy 39A a 39B prázdne. Brúsia si však na ne zuby niektoré súkromné firmy. Spacex získala rampu 39A pre svoju ťažkotonážnu raketu Falcon Heavy a 39B bude zdieľať NASA so svojou superraketou SLS a Blue Origin, ktorá dosiaľ uskutočnila iba zopár suborbitálnych letov a nie je o nej veľmi počuť. Čo to má spoločné s šetrením? NASA sa chce rampy 39A čo najskôr „zbaviť“. Inak povedané, prenajať ju súkromnej firme. Hlavným kandidátom bola samozrejme úspešná spoločnosť miliardára Elona Muska, ktorá nakoniec získala kontrakt. Problém je v tom, že údržba a prenájom rampy stoja asi 1,2 milióna dolárov mesačne.

Už sa aj schyľovalo k podpísaniu kontraktu, vtom však toto rozhodnutie napadla Blue Origin a všetko sa musí opätovne zvážiť. Spacex momentálne pracuje na vylepšenej verzii rakety Falcon 9 v1.1, ktorá každú chvíľu odštartuje a reálne využitie Falconu Heavy je vo hviezdach. To znamená, že by sa údržba rampy 39A financovala zo súkromného vrecka úplne zbytočne, keďže reálne prípravy na štart začnú o viac než rok.

Vyvstáva teda otázka. Bol protest Blue Origin skutočne protestom, alebo skôr podaná pomocná ruka? Rampa 39A zostane zakonzervovaná a jej drahá údržba sa bude financovať zo štátnych peňazí minimálne do decembra. Ťažko si môžeme predstaviť, že by komisia prijala protest firmy Blue Origin ako odôvodnený a predala by rampu do správy tejto spoločnosti, ktorá nemá narozdiel od Spacex žiaden reálny hardware a už má istú rovnako veľkú rampu 39B.

Dámy a páni, takto sa šetrí v kozmickom priemysle.

Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com/

Rampa 39A má za sebou bohatú históriu. Vznikla na Merrittskom v šesťdesiatych rokoch minulého storočia pre raketu Saturn 5. Často sa o nej hovorilo aj ako o bráne k Mesiacu. Prvýkrát odtiaľ štartoval v roku 1967 prvý exemplár superrakety Saturn 5 vrámci nepilotovanej misie Apollo 4. Potom nasledovalo Apollo 6, pilotované Apollo 8 (prvý krát ľudia „osedlali“ Saturn 5) a s výnimkou Apolla 10 všetky pilotované štarty k Mesiacu. Rampe 39A sa dostalo tej pocty pripraviť na štart posledný Saturn 5, ktorý vyniesol na nízku obežnú dráhu stanicu Skylab. Vybavená bola aj podpornou konštrukciou „milkstool“, ktorá umožňovala štartovať odtiaľ raketám Saturn IB. Všetky štyri pilotované lety (tri ku skylabu a jeden spoločný rusko-americký) mali svoj začiatok práve tu. Po roku 1975 bola upravená pre raketoplány. Momentálne čaká zakonzervovaná na ďalšie využívanie. 39A je skutočným Chuckom Norrisom medzi štartovacími rampami.

Písané pre ExoSpace a kosmonautix.

Zdroje informácií:
http://kosmonaut.cz/
http://www.spacenews.com/

Zdroje obrázkov:
http://www.collectspace.com/images/news-072012b.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-ijNs0I74oPM/TX0PA5JIqqI/AAAAAAAABiw/aIUhGXiFoWU/s1600/saturn_v_n.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.