sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Všechno hezké jednou končí

Troufnu si tvrdit, že v minulých týdnech a měsících se informace o Mezinárodní vesmírné stanici dostaly i k mnoha lidem, kteří se normálně o kosmonautiku nezajímají. Strůjcem tohoto velkého „vesmírné obrození“ byl první kanadský velitel ISS v historii, Chris Hadfield, jehož videa a fotky ukazovaly, jak se žije ve vesmíru. Ale Chris nemohl na stanici zůstat věčně, stejně jako všichni ostatní astronauti se musel vrátit zpátky na Zemi. Právě posledním chvílím jeho pobytu ve stavu beztíže  se budeme věnovat v dnešním článku.

Chris Hadfield si získal srdce fanoušků hlavně úžasnými fotkami (viz náš minulý článek) i skvěle zpracovanými instruktážními videy, na kterých ukazoval specifika stavu beztíže. Je proto stylové, že se právě v rámci videoklipu rozloučil se svým pobytem na stanici. A není to klip ledajaký. O tomhle videu se bude zřejmě navždy mluvit jako o prvním videoklipu, který se natočil ve vesmíru. Chris Hadfield využil skladbu Davida Bowieho s názvem Space Oddity. Text trochu upravil tak, aby lépe pasoval na ISS a výsledkem je krásné video, které je skutečně důstojným rozloučením Chrise s pobytem na stanici.

Samotný návrat začal už 12. května, kdy na stanici proběhlo tradiční předávání velení. Z rukou Chrise Hadfielda, velitele 35. dlouhodobé expedice, převzal pomyslné žezlo Pavel Vinogradov. Právě on bude velet nadcházející 36. dlouhodobé expedici. Po této oficialitě přišel čas na samotné přípravy na odlet. Posádka znovu otestovala své skafandry Sokol, ve kterých sedí při startu a přistání, kontrole neušla ani samotná loď Sojuz, která má za úkol dopravit kosmonauty domů.

Sojuz TMA-07M odlétá od ISS.
Sojuz TMA-07M odlétá od ISS.
Zdroj: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/

14. května pár minut po jedné hodině ráno našeho času se uvolnily háky a zámky, které udržovaly loď Sojuz u modulu Rassvět. Přesně v 1:08 SELČ, když ISS přelétala nad Mongolskem, se podle plánu kosmická loď Sojuz oddělila od stanice. Přesně v tu chvíli oficiálně skončila 35. dlouhodobá expedice a velení nad ISS převzal Pavel Vinogradov, hlava Expedice 36. O základní oddělení se postaraly stlačené pružiny, které Sojuz „odpinkly“ do vzdálenosti několik desítek metrů od stanice. Pak už stačilo jen krátkými zážehy lodních motorů zvýšit rychlost vzdalování. Trojice Roman Romaněnko – Thomas Marshburn – Chris Hadfield, která seděla v anatomicky tvarovaných křeslech Sojuzu TMA-07M mířila po 146 dnech ve vesmíru domů.

Znázornění modulů, ze kterých se skládá kosmická loď Sojuz.
Znázornění modulů, ze kterých se skládá kosmická loď Sojuz.
Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Ve 3:37 SELČ se Sojuz otočil proti směru letu a na 4 minuty a 45 sekund zapálil svůj hlavní motor. Tímto manévrem snížil svou rychlost natolik, aby nejnižší bod jeho oběžné dráhy ležel v atmosféře. Od této chvíle již nebylo cesty zpátky – Sojuz nezadržitelně opouštěl vesmírný prostor. Posádka se tedy připoutala ke křeslům a stáhla hledí přileb. Ve 4:04 SELČ došlo přesně podle plánu k odpálení pyropatron na lodi, čímž se až doposud jednotný Sojuz rozdělil na tři jednotlivé moduly – servisní se solárními panely již není potřebný, stejně tak kulovitý modul orbitální. Ty nemají tepelný štít a proto při průchodu atmosférou shoří. Pouze jediný modul má tepelnou ochranu. Je to návratová kabina s posádkou.

Po ohnivém průchodu atmosférou se ve výšce 10 kilometrů otevřely dva malé padáky, které vytáhly první brzdící padák. Jeho plocha je 24 metrů čtverečních a během pouhých 16 sekund dokázal zpomalit rychlost kabiny z 230 m/s na pouhých 80 m/s. Ale takhle rychle by kabina na zemi dosednout nemohla. Proto došlo za několik minut k odhození brzdícího padáku a místo něj se otevřel hlavní padák. Ten už měl plochu 1000 metrů čtverečních a pod ním zavěšená loď klesala pohodlnou rychlostí 7,2 m/s. Ve výšce 12 metrů nad povrchem dává řídící systém lodi astronautům pokyn aby se připravili na zážeh brzdících motorů. Těchto šest trysek na tuhá paliva se odpaluje ve výšce metr a půl nad terénem. Jejich úkolem je zajistit finální zpomalení na cca. 1,5 m/s.

Sojuz TMA-07M dosedl bez problémů do stepi v Kazachstánu a hned k němu zamířily záchranné helikoptéry a vozidla. Specializované týmy otevřely průlez do lodi a posádce, která strávila mnoho měsíců ve stavu beztíže pomohly ven. Jako první loď opustil její velitel Roman Romaněnko. Zní to možná divně, vždyť kapitán vždycky opouští loď až jako poslední. Ale u Sojuzu je to trochu jinak. Kvůli omezenému prostoru sedí velitel uprostřed mezi dalšími členy posádky a jeho křeslo je navíc nad nimi. Právě z těchto důvodů musí loď opustit jako první, jinak by se další dva astronauti nemohli dostat ven. Je to velmi podobné jako když chcete vystoupit ze zadních sedaček třídveřového auta.

A jaká jsou závěrečná čísla rekapitulující vesmírnou misi lodi Sojuz TMA-07? Kosmická loď obkroužila Zemi víc než 2300x, čímž nasbírala 98 000 000 kilometrů, což je pro zajímavost stejné jako 122 cest ze Země na Měsíc a zase zpátky. Roman Romaněnko už má na svém kontě 334 dní ve vesmíru, Thomas Marshburn 167 dní a Chris Hadfield 166 dní. Posádka po nezbytných lékařských testech na místě přistání zamíří na tradiční kazašské přivítání a následovat bude rozloučení. Zatímco Romaněnko poletí do Moskvy, na Marshburna a Hadfielda bude čekat letadlo, které je dopraví na severoamerický kontinent.

Na tomto místě se sluší upřímně poděkovat za všechno, co pro nás, příznivce kosmonautiky, Chris Hadfield udělal. Jeho videa byla atraktivní a pro popularizaci letů do vesmíru udělal víc, než se může zdát. Myslím, že nebudu mluvit jen za sebe ale i za ostatní příznivce kosmonautiky když vyjádřím přání ať je takových lidí, jako on víc.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim2/2013/05/13/hadfield_620x350.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/21305_10151605499351772_967257430_n.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Soyuz-TMA_parts.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.