sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

První krok k evropské lodi

Intermediate eXperimental Vehicle

Všechny kosmické velmoci mají svou výkladní skříň a tou je pilotovaná kosmonautika. Tento obor neodpouští chyby a technologie pro něj použité jsou ty nejkvalitnější. Na druhou stranu vývoj pilotovaných kosmických lodí zabere dlouhou dobu a stojí spoustu peněz. Není totiž důvod cokoliv uspěchat. Za první vážnější vlaštovku v toto oboru v podání Evropy můžeme považovat stroj označený zkratkou IXV.

Za těmito třemi písmeny najdeme anglický výraz Intermediate eXperimental Vehicle. IXV má podobu 4,4 metry dlouhého a 1,5 metru vysokého klínu s šířkou 2,2 metru. Jeho váha má být 1800 kg. ESA vyvíjí tento letoun kvůli zkoušce, která má přijít už v roce 2014. Tehdy jej pod aerodynamickým krytem vynese na oběžnou dráhu lehkotonážní evropská raketa Vega. Tento systém tedy bude velmi podobný tomu, který používají Američané pro svůj vojenský miniraketoplán X-37.

Mise IXV nebude na první pohled vůbec složitá – chviličku pobude ve výšce skoro 450 kilometrů a pak přijde klíčová část experimentu. Právě vstup do atmosféry je tím hlavním, co má IXV otestovat. Zajímavé je, že na první pohled letounu chybí křídla. Přesto však bude schopný manévrovat. Na zádi bychom našli klapky, jejichž pohybem by mělo být možné korigovat dráhu. Díky klapkám by mělo být možné přesně určit lokalitu dosednutí s přesností na 5 kilometrů. I tento systém zažije bez přehánění zkoušku ohněm. Po průchodu atmosféru přistane IXV na padáku do Pacifiku.

Plánovaný průběh prvního testovacího letu IXV.
Plánovaný průběh prvního testovacího letu IXV.
Zdroj: http://congrexprojects.com

První let bude pouze suborbitální. IXV vyletí do výšky 450 kilometrů, ale jeho rychlost bude „jen“ 7,5 km/s, což sice na usazení na oběžné dráze nestačí, ale k otestování systémů, především pak těch, které mají hlavní slovo při průchodu atmosférou, je tato rychlost tak akorát.  O ochranu před horkem při vstupu do atmosféry se postará 28 keramických dlaždic (černá část stroje kryjící břicho) a ablativní materiál (bílá část na zádech). Následující video obsahuje na začátku animaci letu a ve druhé polovině můžete nahlédnout do útrob stroje a udělat si tak představu o jeho složitosti.

Ještě než se ale IXV vydá na hranici kosmu, musí projít mnoha zkouškami. Během příštího roku na něj třeba čeká ostré přistání na vodě. Padáky už mají svojí zkoušku za sebou a nyní se zkouší, jak se těleso chová při dopadech na hladinu v různých rychlostech a pod různými úhly. Před startem se také musí vybudovat řídící středisko a komunikační stanice.

Nečeká se, že budoucí evropská pilotovaná loď bude vypadat jako IXV. Možná ano, ale hlavním úkolem pro tento stroj je ověřit technologie. Do budoucna není vyloučeno ani to, že by stroj odvozený z IXV mohl sloužit jako záchranný člun zaparkovaný u ISS.

Před časem dostali naši fanoušci na Facebooku možnost napsat si o článek, který by na našem blogu rádi viděli. Tento článek vznikl na přání pana Jiřího Fialy, kterému tímto děkujeme za jeho tip.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://en.wikipedia.org/

Zdroj obrázků:
http://congrexprojects.com/images/12m42/artist-view-of-the-ixv-mission-scenario.jpg?sfvrsn=2
http://orbitalhub.com/wp-content/uploads/2008/10/IXV-re-entry-02.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Marek
Marek
11 let před

Měl bych k článku otázku. Bude ten zmíněný testovací let s posádkou? Pochopil jsem že IXV je určen pro pilotované lety ale nebude při prvním ostrém testu který sebou nese velké riziko spíš řízen dálkově jako X-37?

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpovědět  Marek

Dobrý den, let IXV bude samozřejmě bezpilotní. Loď je příliš malá na to, aby se do ní vešla posádka. Lodě z ní odvozené (za několik let) už budou schopné převážet posádku, ale u IXV jde jen o bezpilotní zkoušku všech systémů.

https://kosmonautix.cz/2012/11/29/prvni-krok-k-evropske-lodi/